Az elmúlt években jelentős vál tozáson ment keresztül a Formula–1-es versenynaptár. Malajzia 1999-es csatlakozása után néhány esztendő alatt Kína, Bahrein és Törökország kisázsiai része is bekapcsolódott a sorozatba, miközben 2007-re Európában a futamok száma 11-ről lecsökkent nyolcra.
Az ázsiai terjeszkedés folyamata ezzel nem állt meg, jövőre Szingapúrba, 2009-ben pedig Abu-Dzabiba is ellátogat az F1 mezőnye, de szó van róla, hogy Dél-Korea és India is csatlakozik a rendezők közé. Az új helyszínek beiktatása kétféleképpen oldható meg: az egyik mód a versenynaptár bővítése, a másik a jelenlegi futamok némelyikének törlése, méghozzá Európában. A megoldás a kettő ötvözése lesz. Az európai viadalok számának csökkentését már az idén megkezdték, Olaszország a San Marinó-i, Németország az Európai Nagydíjat veszítette el.
A németek már megegyeztek arról, hogy két pályájuk felváltva ad otthont a futamnak, és elképzelhető, hogy Olaszországban is erre kényszerülnek. Franciaországban nemrég bejelentették: 2008-ban nem lesz futamuk, és nem biztos, hogy belátható időn belül vissza tudják csábítani az F1-et. Ezt sokan azzal magyarázzák, hogy a Formula–1 felélte az európai befektetők és szurkolók piacát, és új területek felé kell nyitnia. Spanyolország az ellenpélda, Fernando Alonso sikerei miatt Ibériában az történik, mint 12 éve Németországban Michael Schumacher sikereinek következtében: a robbanásszerűen növekvő érdeklődés miatt két viadalt is kap az ország.
Monaco, Németország, Nagy-Britannia, Belgium, Olaszország és Magyarország egy-egy, illetve Spanyolország két futama jelenleg biztosnak tűnik. A Hungaroringnek 2011-ig szól a szerződése. Továbbra is az egykori szocialista blokk egyetlen futama a mienk, és mivel Bernie Ecclestone odafigyel arra, hogy a világpiac minden potenciális térségében legyen viadal, a Magyar GP vélhetően – a kiszolgáló épületek megfelelő korszerűsítése esetén – csak Moszkva bekapcsolódásával kerülhet veszélybe. Az oroszok azonban évek óta halogatják a pályaépítést, és Ecclestonenal sem tudnak megegyezni. Pedig pénz ott is van, akárcsak Ázsiában, ahol nem hagyják Hermann Tilkének, az F1 exkluzív pályatervezőjének, hogy pihenjen. Mindenki futamot akar, és mivel Ecclestone óriási lehetőséget lát a kontinens rendkívül gyorsan fejlődő gazdaságában, csak az marad hoppon, aki nem veszi elég komolyan őt.
Az ázsiai befektetők – legyen szó Közel- vagy Távol-Keletről – az elmúlt években zúdultak a száguldó cirkuszba, szponzorként, illetve társtulajdonosként jelentek meg kis- és nagycsapatoknál egyaránt. A jelen állás szerint ők biztosítják a Formula–1 gazdasági stabilitását.
Ecclestone fentebb említett, régióban való gondolkodása miatt Ausztrália, Dél- és ÉszakAmerika is biztosan rendezhet futamokat, ezeken a földrészeken elsősorban a helyszín lehet kérdéses. (Afrika, bár korábban rendezett futamokat, a belátható jövőben fehér folt marad az F1 számára.)
Nézzük, hogyan lehet megoldani, hogy a kecske is jóllakjon, és a káposzta is megmaradjon!
Ha azt vesszük, kik terveznek hosszú távon, Európa és Ázsia 9-9, Amerika három, Ausztrália pedig egy viadalra számíthat. Ez 22 verseny öszszesen, amiről manapság még hallani sem akarnak a csapatvezetők.
„A tizenhét futam ideális – mondta Ron Dennis, a McLaren igazgatója. – Tizennyolcat még meg lehet oldani, ennél több esetén azonban két, egymást váltó csapatra lenne szükségünk, hogy azért pihenni is tudjanak az emberek.”
Ron Dennis nézete az egyik véglet, és amíg a paddock általános vélekedése szerint húsz futam sem lenne sokkal megterhelőbb, Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke ennél is tovább megy.
„A tesztelés veszi el az összes energiánkat, pedig a Formula–1 nem erről szól, hanem a versenyzésről – mondta az olasz, aki sok csapatvezetővel szemben mindig is az üzleti oldaláról közelítette meg az F1-et. – Néhányan azt mondják, hogy megterhelő húsz versenyen szerepelni, de ha lemondanánk a tesztelésekről, még több nagydíjjal sem lenne gondunk.”