Turán jött, és nyert

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2007.03.31. 05:30
Címkék
A Start Autó-rali mezőkövesdi prológjával péntek délután megkezdődött az idei raliszezon. A „bemelegítést” a WRC-k közt az idén bemutatkozó Turán Frigyes nyerte meg, a bajnokaspiráns Turi Tamás Fabiájának viszont kiszakadt a jobb hátsó kereke.

„Nem tudtam, hogy mi történik, csak azt éreztem, hogy mindjárt felborulunk!”

Turi Tamás őszintén szólva nem így képzelte el az idénykezdetet. Alig több mint kétszáz métert tett meg a Start Autó-rali prológján a Skoda Fabiával, amikor az egyik kanyarban a magasba repült a jobb hátsó kerék, az autó átugrott a pálya kijelölésére használt betontuskón, ami lebontotta a versenygép jobb hátulját. Tóth Imre rutinos navigátorként rögtön kapcsolt, kiugrott az autóból, és élő ellensúlyként felállt a bal oldalára, hogy a kerék nélküli rész ne érjen le az aszfaltra további károkat okozva a futóműben és a karosszériában.

Utóbb kiderült, a pilóta maga is csak szenvedő alanya volt az eseményeknek – gyanútlanul próbált befordulni az ominózus kanyarba, aztán pedig már csak a végeredményt látta, hogy minden előzmény nélkül, tövestől kiszakadt a jobb hátsó kerék. Az okát egyelőre nem tudni, jó hír viszont, hogy a szabályok szerint ha az autó elkészül a szombati rajtra, a páros folytathatja a küzdelmet.

Turi őszintén reméli, hogy így lesz, hiszen éppen elég peches versenye volt már tavaly, nem hiányzik több. Az egyik szurkolója meg is jegyezte, igazán levetethetné már magáról a „rontást”. Ő meg csak széttárta a kezét. Mit tehetne még? Autót váltott (igaz, maradt a Fabia WRCnél, csak éppen egy másik csapattól bérli), új dizájnt készíttetett, újult erővel készült a szezonra. Persze abban is van valami, hogy ami ennyire rosszul kezdődik, az csak jól végződhet. Vasárnap meglátjuk, Turi esetében is igaz-e ez az állítás.

A Fabiákra egyébként is rájárt a rúd ezen a napon: Spitzmüller Csaba (aki a tavaly év végi borzalmas bukása után először indult versenyen) az estére már eléggé lehűlő aszfalton a hideg gumikkal megpördült (az vesse rá az első követ, aki nem csúszott meg legalább egyszer), jó néhány másodpercet veszítve ezzel. Ő azonban még mindig jobban járt, mint Vizin László, akivel a rajt előtt néhány órával még madarat lehetett volna fogatni annak köszönhetően, hogy végre versenykörülmények között is kipróbálhatja Subaru WRC-jét, a prológ startjánál viszont már nem volt ott. Valami komputerhiba adódott az Imprezával, és hiába utazott hazánkba a gyári csapat egyik mérnöke, ő sem tudta megmondani, mi a gond. Az autó egyszerűen csak nem indult be.

De hogy jó hírekkel is szolgáljunk: az idén is nagyon sok (óvatos becslések szerint is több mint tízezer) néző volt kíváncsi az 5.3 kilométeres körversenyre, és ennél csak még több rajongó várható az elkövetkező napokban.

A párosok (már akiknek nem volt gondjuk) ezúttal is fürödtek a népszerűségben: a szervizparkban csakúgy, mint a pályán vagy éppen az egri Dobó téren felállított rajtdobogón áthaladva.

A legboldogabb ezen a napon Turán Frigyes volt. A pilóta, aki most először próbálja ki magát a topkategóriában, vagyis a WRC-sek mezőnyében, és rögtön elsőre a leggyorsabb időt repesztette a prológon. „Szuper volt! Nagyon örülök! Annak meg pláne, hogy ugyanez a pálya szombaton még háromszor lesz” – ujjongott Turán, aki még azt is hozzátette, hogy egy apró hibát is elkövetett a prológon: túl szélesen fordult valamelyik kanyarban, és az egyik gumibála megdobta az autó hátulját. Így is nagy volt a különbség közte és a riválisok között, felvetődik a kérdés: mi lett volna, ha hibátlanul teljesíti a távot? A második helyen Aschenbrenner György végzett, őt követte az abszolút magyar bajnok Benik Balázs, akinek látványos manővereit vastapssal jutalmazta a közönség. A Ford-pilóta tisztában van vele, nem itt kell megnyerni a versenyt, inkább a nézőknek autózott. Az igazi küzdelem úgyis csak szombaton kezdődik. A Start Autó-rali első napján nyolc gyorsasági szakasz vár a mezőnyre.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik