Egyszerűen nem tud hibázni

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2007.01.13. 01:33
Címkék
Homokvihar miatt a rendezők törölték a pénteki szakasz utolsó 134 kilométerét, így a versenyzők „csak” 408 kilométert tettek meg a pihenő előtti napon. Az autósoknál Giniel de Villiers volt a leggyorsabb – ezzel az öszszetettben is vezet –, míg a motorosoknál Cyril Despres az idén először nyert.
Giniel de Villiers kalandos körülmények között nyerte meg a szakaszt, hiszen az elején eltévedt, s majdnem ütközött is
Giniel de Villiers kalandos körülmények között nyerte meg a szakaszt, hiszen az elején eltévedt, s majdnem ütközött is
Giniel de Villiers kalandos körülmények között nyerte meg a szakaszt, hiszen az elején eltévedt, s majdnem ütközött is
Giniel de Villiers kalandos körülmények között nyerte meg a szakaszt, hiszen az elején eltévedt, s majdnem ütközött is
Giniel de Villiers kalandos körülmények között nyerte meg a szakaszt, hiszen az elején eltévedt, s majdnem ütközött is
Giniel de Villiers kalandos körülmények között nyerte meg a szakaszt, hiszen az elején eltévedt, s majdnem ütközött is

29. Dakar-rali

7. szakasz, Zouérat-Atar (össztáv: 580 km, ebből szelektív szakasz: 407,6 km)
Autósok: 1. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Volkswagen Race Touareg) 4:00:46, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 2:46 perc hátrány, 3. Sainz, Perin (spanyol, francia, Volkswagen Race Touareg) 4:50 p h., …47. Palik László, Darázsi Gábor (magyar, Nissan Pick-up) 2:37:42 ó h., …73. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Antara) 3:41:20 ó h.
Motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM) 4:30:42, 2. Ullevalseter (norvég, KTM) 2:46 p h., 3. Casteu (francia, KTM) 4:36 p h., …30. Kátai Péter (magyar, KTM) 1:11:15 ó h., 89. Dési János (magyar, KTM) 2:34:01 ó h.
Kamionosok: 1. Hans Stacey, Charly Gotlib, Bernard der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 4:51:44 ó h., 2. Jacquot, Detlef, Van Dooren (francia, német, német, MAN) 26:52 p h., 3. Tomecek, Moravek, Lala (cseh, Tatra) 27:57 p h., …22. Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (magyar, MAN) 1:59:11 ó h., …27. Szaller Zoltán, Pavel Fasko, Pócsik László (magyar, MAN) 2:17:51 ó h., …33. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Laklóth Aladár (magyar, MAN) 2:37:49 ó h.

Az összetettben

Autósok: 1. Giniel de Villiers 20:04:01, 2. Sainz 1:39 p h., 3. Peterhansel 24:38 p h., …35. Palik 8:09:34 ó h., …43. Szalay 9:10:18 ó h.
Motorosok: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 22:38:34, 2. Esteve Pujol (spanyol, KTM) 10:47 p h., 3. Casteu 36:53 p h., …44. Kátai 7:02:34 ó h., …60. Dési 8:27:58 ó h.
Kamionosok: 1. Stacey 22:36:57, 2. Margyejev (orosz, Kamaz) 2:56:28, 3. Van Ginkel (holland, Ginaf) 3:13:14 ó h., …18. Darázsi 9:45:58 ó h., …21. Szobi 10:18:50 ó h., …31. Szaller 13:09:54 ó h.
Homok, homok – és még egy kis homok. Valahogy így lehetne összefoglalni az Atar környéki szakasz lényegét, amelyen bizony nagyon sokat számít a tapasztalat. Az, hogy valaki tudja, hogyan kell a lehető leggyorsabban átkelni a dűnéken, vagy nem…

Úgy tartják, a rutinos versenyzők már a homok színéből és abból, miként törik meg rajta a fény, meg tudják állapítani, hogy milyen állagú, így aztán könnyebben megtalálják a helyes utat. Az efféle tapasztalathoz persze évek kellenek, annál is inkább, mert egy itteni homokképfestő szerint a Szaharában 16 különböző színű homok található. Ő már csak tudja, abból él, hogy egy kartonlapra ragasztót ken, és különböző színű homokot szór rá, amelyből a végén kialakul maga a „festmény”.

De visszatérve az eredeti csapásvonalra: a rutin valóban nagy szerepet játszott pénteken a Dakar-ralin. Ezért aztán előzetesen mindenki azt mondta, ez végre a Mitsubishi napja lesz.
Egyelőre azonban úgy tűnik, az utóbbi években egyeduralkodó pirosak nem találták meg a Volkswagen ellenszerét, ugyanis bár a részeredmények biztatóak voltak, a végén mégis Giniel de Villiers örülhetett.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az 542 kilométeres szelektív szakasz utolsó 134 kilométerét homokvihar miatt törölték. A rendezők azért döntöttek így, mert a második ellenőrző pontról érkező hírek szerint az erős vihar miatt szinte semmit sem lehetett látni, a helikopterek pedig egyáltalán nem tudtak felszállni. A biztonság szempontjából tehát mindenképp indokolt volt a döntés – főleg hogy erre a napra is jó néhány baleset jutott –, az élen motorozók viszont nem értékelték különösebben. Szerintük, bár korlátozottak voltak a látási viszonyok, azért végig lehetett volna találni a pályán. Nyilván ezt azok mondták, akik jól álltak, vagy akiknek hátrányt kellett volna ledolgozniuk…

Az autósok közül például Stéphane Peterhansel vélekedett hasonlóképpen. A pénteki akár az ő napja is lehetett volna (hiszen az első ellenőrző pontnál még vezetett), ha az utolsó dűnesorra nem hajt rá túl magas guminyomással, és nem akad el. Navigátorával öt percet ástak, de ez nem minden, a cél előtt öt kilométerrel még defektet is kaptak. Csoda, hogy szerette volna, ha van még hátra több mint száz kilométer? Akkor talán faraghatott volna a hátrányából.
Így azonban Giniel de Villiers (az okos és eddig még egyszer sem hibázó Giniel de Villiers) megnyerte a szakaszt, és átvette a vezetést az öszszetettben. Azt mondja, a szakasz elején eltévedt, de csak két percet veszített, mert meglátta Carlos Sainzot, és elkezdte követni őt. Utolérték Peterhanselt és Robby Gordont, egy ideig négyen együtt haladtak, sőt az egyik dűnén De Villiers annyira közel ment Peterhanselhez, hogy majdnem össze is ütköztek.

Attól kezdve tartotta a néhány méter különbséget, és ez lett a szerencséje, így történt, hogy ő nem akadt el ott, ahol Peterhansel perceket veszített.
Érthető okokból De Villiers nagyon örült, hogy törölték a szakasz végét…
A nap krónikájához tartozik még, hogy két nagy ász is felborult: a négyszeres autós győztes Ari Vatanen és a három évvel ezelőtti motoros bajnok Nani Roma. Az első hírek szerint senki sem sérült meg súlyosan, de Vatanen valószínűleg nem tudja folytatni a versenyt.

A motorosoknál Cyril Despres megszerezte idei első szakaszgyőzelmét, és azt mondta, végre egyszer gondmentesen tudott közlekedni, végre egyszer rátalált a ritmusra. Akár húsz percet is ledolgozhatott volna összetettbeli hátrányából, ha nem szakítják félbe a szakaszt.
Marc Coma és Isidre Esteve Pujol kicsit eltévedt, de még így is az első két helyet foglalja el az összetettben – a címvédő Coma előnye 10:47 perc.
Itt is búcsúzott egy nagymenő: a csütörtökön élete első szakaszgyőzelmét arató Jordi Viladoms nem vett észre egy fellépőt (ezt úgy kell elképzelni, mint egy magasabb lépcsőfokot, csak éppen homokból), teljes gázzal nekihajtott. A motorja legalább harminc métert repült, úgyhogy a fiatal KTM-pilóta örülhet, hogy kéztöréssel megúszta az esetet.
Szombaton pihenőnap következik, amelyen mindenki végiggondolhatja, milyen taktikát választ az elkövetkező nyolc napra…

SZÁMOKBAN
15 s zakaszgyőzelmét ünnepelte Cyril Despres Atarban.
112 versenyző kényszerült a verseny feladására péntek reggelig.
300 kilométert tett meg a mezőny homokviharban a 7. napon. ---- A ---- C
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik