Az első „lépések” Afrikában

Tóth anita jelenti Er RasidiábólTóth anita jelenti Er Rasidiából
Vágólapra másolva!
2007.01.09. 01:45
Címkék
A Dakar-rali első igazi versenynapján a résztvevők kaptak egy kis ízelítőt Afrikából. A „bemelegítő”, 252 kilométeres szelektív szakaszon az autósok közül Giniel de Villiers, a motorosok közül pedig Marc Coma volt a leggyorsabb. Helyreállt tehát a rend – a gyári pilóták átvették a főszerepet.
Giniel de Villiers nyerte meg az elsô afrikai szakaszt
Giniel de Villiers nyerte meg az elsô afrikai szakaszt
Giniel de Villiers nyerte meg az elsô afrikai szakaszt
Giniel de Villiers nyerte meg az elsô afrikai szakaszt
Giniel de Villiers nyerte meg az elsô afrikai szakaszt
Giniel de Villiers nyerte meg az elsô afrikai szakaszt

Minden, mi szem szájnak ingere, minden, amit egy terepralis csak kívánhat, és minden, ami megnehezítheti az életét. Így lehetne röviden összefoglalni a Dakar első afrikai szakaszát.

Didergős hideg volt reggel fél hatkor, amikor az első motoros elhagyta a nadori kikötőt. A mezőny még alig érkezett meg Marokkóba, néhány óra pihenés után már indulhatott is tovább.

A nap végén aztán a kétkerekűek versengését a címvédő spanyol Marc Coma nyerte meg, az összetettben azonban honfitársa, Isidre Esteve Pujol vette át a vezetést.

Érdekes, hogy két spanyol KTM-pilóta áll az élen (két különböző csapatot képviselnek), úgyhogy az ibériaiak valószínűleg nehezen tudják eldönteni, melyikük sikerének örülnének jobban. Azért nem kell őket sajnálni, inkább irigylésre méltó, hogy két remek pilótájuk van.

Történelem

A Dakar-rali mezőnye 1993-ban versenyzett először Marokkóban (a korábbi években általában Líbiában kezdődött az afrikai rész). Ez volt az utolsó év, hogy a verseny alapítójának, az 1986-ban elhunyt Thierry Sabine-nak az édesapja, Gilbert Sabine volt a versenyigazgató, egy évvel később az ASO (amely ma is a főszervező) átvette az irányítást.

De visszatérve Marokkóra és 1993-ra: a verseny a motorosoknál Stéphane Peterhansel, az autósoknál Bruno Saby dominanciáját hozta. Érdekesség, hogy ők ketten ma is a mezőny tagjai, de már mindketten autóval száguldanak.

Peterhansel ma is az egyik favoritnak számít (motorral hatszor, autóval kétszer nyerte meg eddig a sivatagi show-t és a Mitsubishi színeiben az idén is esélyes), Bruno Saby viszont vállalkozó kedvéről tesz tanúbizonyságot, mivel az idén először a FIAT Panda krosszváltozatával vág neki a távnak. Sabynak az 1993-as az egyetlen sikere.
Az is világosan látszik, hogy utánpótlásban sincs hiány, mert bár Marc Coma a maga 30 évével is a fiatalabb generációhoz tartozik, van már nála is ifjabb a spanyol a csapatban – a 26 éves Jordi Villadoms személyében, akit fokozatosan készítenek fel arra, hogy egyszer Coma nyomdokaiba lépjen, ahogyan ő tette két évvel ezelőtt, amikor Nani Roma motoros címvédőként úgy döntött, autóba ül. (A titok egyébként nem is olyan nagy: a gyári csapat főnökének, Jordi Arcaronsnak van egy iskolája Spanyolországban, ahol ötéves kortól oktatja a gyerekeket a terepversenyzés rejtelmeire…)

Egyelőre azonban az van terítéken, hogy Esteve Pujol legalább annyira meg akarja nyerni ezt a versenyt, mint Coma vagy a két évvel ezelőtti bajnok Cyril Despres. A franciának azonban egyre nehezedik a helyzete, főleg, hogy hétfőn is gondja volt – tönkrement a váltója, úgyhogy az utolsó hatvan kilométert már egyes sebességi fokozatban tette meg.

Az autósok mezőnyében a dél-afrikai Giniel de Villiers bizonyult a legjobbnak a „hogyan kerüljük ki a legrövidebb idő alatt a legtöbb motorost” elnevezésű társasjátékban. A Volkswagen-pilóta, aki tavaly másodikként végzett a Dakaron, elmondta, hogy a szűk és köves pályával az égvilágon semmi gond sem lett volna, ha nincs az a hatalmas por, amelyet a kétkerekűek okoztak, és amelytől sokszor semmit sem látott. Touaregje azonban jól bírta a megpróbáltatásokat, legalább annyira, mint Carlos Sainzé, aki másodikként érkezett meg ezen a napon.

A kétszeres ralivilágbajnokot még egy kicsit zavarja, hogy nem lezárt, üres úton száguld, mint annak idején, de lassan kezd hozzászokni a különböző nehezítő körülményekhez. És legfőképp annak örül, hogy újabb egy nappal közelebb került a célhoz.

A mitsubishisek közül Stéphane Peterhansel volt a leggyorsabb, harmadikként végzett, de nem volt túl boldog, mert ő sem látott sokat a portól, és a szakasz elején emiatt feldöntött egy motorost. Egy leheletnyivel később fékezett, mint kellett volna, és az áldozat már bukfencezett is. Szerencsére mindez körülbelül 5 km/órás sebességnél történt, úgyhogy a versenyző felpattant, visszaült a motorjára, és ment tovább.

A negyedik legjobb időt elérő Luc Alphand is azt említette a legnagyobb kalandként, hogy legalább száz motorost megelőzött, az eddig remeklő Nani Roma pedig két defektet kapott, úgyhogy nem volt éppen vidám a nap végén.

A kamionosok mezőnyében Vlagyimir Csagin pályafutása 42. Dakar-szakaszgyőzelmét aratta. ---- 29. Dakar-rali
3. nap, Nador–Er Rasidia (össztáv: 649 km, ebből szelektív szakasz: 252 km). Autósok:
1. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Volkswagen Race Touareg) 2:46:12, 2. Sainz, Perin (spanyol, francia, Volkswagen Race Touareg) 25 másodperc hátrány, 3. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 3:18 p h., …47. Palik László, Darázsi Gábor (magyar, Nissan Pick-up) 50:57 p h., …69. Kis Sándor, Czeglédi Péter (magyar, Nissan Pick-up) 1:02:02 ó h., …81. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Frontera) 1:08:08 ó h.
A Kristóf Márton, Simon Péter (Bowler) kettős lapzártánkig nem ért célba.
Motorosok: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 3:07:39, 2. Blais (amerikai, KTM) 56 mp h., 3. Esteve Pujol (spanyol, KTM) 2:57 p h., …43. Kátai Péter (magyar, KTM) 37:17 p h., …87. Dési János (magyar, KTM) 1:02:58 óra h., …151. Hermann Henrik (magyar, KTM) 1:37:42 ó h.
Kaminosok: 1. Vlagyimir Csagin, Szemjon Jakubov, Szergej Szavosztyin (orosz, Kamaz) 3:22:13, 2. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, Ginaf) 10:39 p h., 3. Stacey, Gotlib, der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 11:35 p h., …29. Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (magyar, MAN) 1:11:56 ó h., …39. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Laklóth Aladár (magyar, MAN) 1:22:17 ó h., …54. Szaller Zoltán, Pavel Fasko, Pócsik László (magyar, MAN) 1:44:32 ó h.

Az összetettben. Autósok: 1. Sainz 5:09:19, 2. De Villiers 1:02 p h., 3. Sousa, Schulz (portugál, német, Volkswagen Race Touareg) 4:26 p h., …48. Palik 1:38:41 ó h., …57. Szalay 1:51:08 ó h., …97. Kis 2:46:31 ó h.
Motorosok: 1. Isidre Esteve Pujol 5:42:12, 2. Coma 26 mp h., 3. Casteu (francia, KTM) 1:03 p h., …45. Kátai 1:03:03 ó h., …78. Dési 1:42:43 ó h., …186. Hermann 3:55:46 ó h.
Kamionosok: 1. Csagin 5:02:59, 2. G. de Rooy 9:53 p h., 3. Stacey 11:09 p h., …22. Szobi 1:49:04 ó h., …31. Darázsi Zs. 2:10:38 ó h., …39. Szaller 2:36:52 ó h. ---- – Hogy ízlett az első afrikai szakasz?
– Nincs okom panaszra, hiszen megnyertem – mondta Marc Coma. – A pálya első szakaszán nagyon észnél kellett lenni, mert annyi irányváltás volt, hogy ha nem figyelt, könynyen eltévedhetett az ember. Azután gyors rész következett, a végén pedig sziklás, köves, veszélyes. Ez a harmadik rész nagyon megviselte a motorokat.

– Ön viszont nem tűnik fáradtnak. Vagy ez csak a látszat?
– Hogyan lehetnék fáradt, hiszen a versenynek még csak az elején tartunk. Ez volt az első igazi szelektív szakasz, ezen a napon már tényleg történt egy s más. Például megelőztem jó néhány vetélytársamat. Ez egészen addig tartott, míg utol nem értem Isidre Esteve Pujolt, attól kezdve együtt motoroztunk.

– Milyen tervekkel vágnak neki a következő két marokkói szakasznak?
– A motorosok számára ez lesz az első igazán nehéz szakasz, hiszen a keddi és a szerdai etap között nem kapunk szervizsegítséget, és remélem, ez nekünk kedvez majd. A taktikánk az, hogy lépésről lépésre haladjunk előre, hiszen a Dakar-rali rendkívül hosszú.

Marc Coma , a motorosok címvédője
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik