Talmácsinak előre kell néznie

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2006.11.02. 02:14
Címkék
Talmácsi Gábor a tavalyi világbajnokot nagy csatában legyőzve megszerezte „a legjobb hondás” címet az idén, viszont ez „csak” az összetettbeli hetedik helyre volt elég. A tavalyi vb-bronz után mindenképp visszalépés, ha az idei Honda kvalitásait nézzük, akkor viszont nagyon is dicséretes.
Ez már a ? reményeink szerint sikeres ? jövô: Talmácsi Gábor az új Apriliával és jövô évi csapatának legfôbb vezetôivel: Jorge Martínezzel (jobbra) és Gino Borsoijal
Ez már a ? reményeink szerint sikeres ? jövô: Talmácsi Gábor az új Apriliával és jövô évi csapatának legfôbb vezetôivel: Jorge Martínezzel (jobbra) és Gino Borsoijal
Ez már a ? reményeink szerint sikeres ? jövô: Talmácsi Gábor az új Apriliával és jövô évi csapatának legfôbb vezetôivel: Jorge Martínezzel (jobbra) és Gino Borsoijal
Ez már a ? reményeink szerint sikeres ? jövô: Talmácsi Gábor az új Apriliával és jövô évi csapatának legfôbb vezetôivel: Jorge Martínezzel (jobbra) és Gino Borsoijal
Ez már a ? reményeink szerint sikeres ? jövô: Talmácsi Gábor az új Apriliával és jövô évi csapatának legfôbb vezetôivel: Jorge Martínezzel (jobbra) és Gino Borsoijal
Ez már a ? reményeink szerint sikeres ? jövô: Talmácsi Gábor az új Apriliával és jövô évi csapatának legfôbb vezetôivel: Jorge Martínezzel (jobbra) és Gino Borsoijal

Amikor Talmácsi Gábor tavaly év végén aláírta hondás szerződését, biztos volt benne, hogy a legjobb lóra tett. Az utóbbi három év egyeduralkodójához igazolt – Daniel Pedrosa (2003), Andrea Dovizioso (2004) és Thomas Lüthi (2005) neve fémjelezte az utat, amelyet bejárni kívánt, és a fent említett pilóták mind Hondával érték el sikereiket. Ráadásul Talmácsi ahhoz a csapathoz ment, amelyben annak idején (és az idén is, csak más kategóriában) Dovizioso hódított.

Egyvalamit azonban akkor még nem lehetett tudni. Mégpedig azt, hogy a Honda leáll a fejlesztésekkel a legkisebb géposztályban. Pedig így történt.

Az aranyszárnyas márka a MotoGP kategóriával foglalkozott a legtöbbet (meg is lett az eredménye, Nicky Hayden világbajnok lett), jutott egy kis figyelem a negyedlitereseknek, de a nyolcadlitereseknek már semmi.

Ez jóformán már az idény elején kiderült, hiszen későn lettek kész a motorok, Talmácsi az utolsók közt kezdte el a tesztelést, miközben a későbbi világbajnok Alvaro Bautista a hivatalos tréningek kezdetére már öt privát teszten túl volt. Nem túl jó előjel, és a neheze még hátravolt.

A szezon kezdetén négy hivatalos gyári erőforrás volt: Thomas Lüthi, Fabrizio Lai, Mickael di Meglio és Talmácsi Gábor kapta meg őket. Igen ám, de kiderült, hogy bár magával a motorerővel nincs baj, a vázat szinte lehetetlen beállítani úgy, hogy felvegye a versenyt az Apriliákkal. A vb-bronzérmes magyar (és többi márkatársa) csak szenvedett az első futamokon.

Törökországba aztán megérkezett az új henger, az új dugattyú, az új elektronika, és úgy tűnt, végre előre tudnak lépni. Le Mans-ban az első sorból indult Talmácsi, és bár szétment a vízpumpa, a motor maga nagyon jó volt. Még mindig a váz beállítása jelentette a legnagyobb problémát.

A pilóta jövő évi csapata

Talmácsi Gábor az utolsó előtti viadal, vagyis a Portugál Nagydíj után egyéves szerződést írt alá az Aspar-csapattal, amelynek színeiben jövőre ő is egy gyári felkészítésű Apriliával rója majd a köröket. (A hírek szerint az első tesztre november 21. és 23. között kerül sor Jerez de la Fronterában.)

A csapat tulajdonosa, Jorge Martínez négy világbajnoki címet szerzett, 37 futamgyőzelmet aratott (22-t a 80 köbcentis, 15-öt a 125 köbcentis kategóriában), tehát ismeri a siker titkát. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Gino Borsoi, a csapat igazgatója segítségével világverő alakulatot kovácsolt össze. Alvaro Bautista, Hector Faubel, Mattia Pasini, Sergio Gadea – a négy pilóta a legjobb öt között zárta az idei évet. Biztató a jövőre nézve.

Talmácsinak egyébként az első információk szerint Faubel és Gadea lesz a csapattársa.

Az olasz csapat hazavitte a motort, kipróbálta fékpadon, és ott, steril körülmények között az erőforrás a régi elektronikával jobban működött. Öt verseny (Mugello, Barcelona, Assen, Donington Park, Sachsenring) úszott el emiatt a tévedés miatt. A csapat elhitte, hogy ez a jó irány, és mire a Honda mérnöke tudatosította a szerelőkben, hogy az új motort az új elektronikára állították be, gyakorlatilag majdnem késő volt.

Jól jött az egy hónap szünet, és Brnóban minden tökéletesen működött. Persze szerencse is akellett ahhoz, hogy Talmácsi Gábor az idén először (és mint kiderült, utoljára) felállhasson a világbajnoki dobogóra, de végre minden passzolt. A beállítást is eltalálták, a pilóta is jó formában volt, és a csapaton belüli hangulat is megváltozott.

Ausztráliában pechje volt, amikor gyári hibás gumit raktak fel a motorjára az új start után, de akkorra már nyilvánvalóvá vált a pilóta számára is, hogy ennél többet nem lehet kihozni a Hondából. Így aztán nem maradt más cél, mint a legjobb hondásnak lenni. Ehhez nem kisebb pilótát kellett megelőznie, mint a címvédő Thomas Lüthit, és ez végül hatalmas csatában sikerült is.

Sovány vigasz ahhoz képest, hogy ő világbajnok akart lenni, viszont a tények ismeretében nagy eredmény. Most már azonban előre kell nézni, megvan az új csapat (Team Aspar), hamarosan ráülhet az új Apriliára, azt mondják, ez élete nagy lehetősége.

Talmácsi pedig nem az a fajta pilóta, aki kihagyja a nagy ziccereket.

Róla mondták

Cirano Mularoni (a pilóta idei csapatfőnöke): – Tökéletesen elégedett vagyok Gábor teljesítményével, mert az idén nagyon nehéz évünk volt. Különösen a vázbeállításokkal szenvedtünk, a Honda ebben a szezonban nem volt olyan gyors, mint megszokhattuk. Gáborral egyébként könnyű együtt dolgozni: korrekt, okos pilótának tartom.

Gino Borsoi (a pilóta jövő évi csapatának ügyvezető igazgatója): – Gábor rendkívül gyors pilóta, ezt tavalyelőtt, amikor kapott egy jó motort, be is bizonyította. A Hondának az idén nem volt jó éve, de ettől Talmácsi még nem felejtett el vezetni. A motorjára jövőre nem lehet panasz, az biztos, úgyhogy szerintem visszakapaszkodik majd a legjobbak közé. Agresszívan támad, ha kell, és a tapasztalat mindenképp mellette szól.

Gigi Dall’Igna (az Aprilia főmérnöke): – Gábor az egyik legjobb pilóta a nyolcadliterben. Még nem dolgoztam vele, de láttam motorozni, és a stílusa nagyon tetszik. Nagy harcos, ezt már többször bizonyította a versenyek utolsó köreiben.

Az idénye számokban
Spanyol Nagydíj8 (8.)
Katari Nagydíj5 (11.)
Török Nagydíj10 (6.)
Kínai Nagydíj13 (4.)
Francia Nagydíj– (–)
Olasz Nagydíj8 (8.)
Katalán Nagydíj8 (8.)
Holland Nagydíj5 (11.)
Brit Nagydíj6 (10.)
Német Nagydíj2 (14.)
Cseh Nagydíj16 (3.)
Malajziai Nagydíj8 (8.)
Ausztrál Nagydíj7 (9.)
Japán Nagydíj7 (9.)
Portugál Nagydíj8 (8.)
Valenciai Nagydíj8 (8.)
Összesen119 (7.)
A versenyek után a pontszám, zárójelben pedig a helyezés szerepel.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik