Az utóbbi évek legizgalmasabb Francia körversenyén vagyunk túl, amelyen kiemelkedő favorit hiányában többen is pályáztak az első helyre, nem véletlen, hogy a sárga trikós személye folyamatosan változott. A győztes az amerikai Floyd Landis lett, aki hatalmas utat tett meg pályafutása első Tour sikeréig.
EPA
Az amerikai Floyd Landisnek (jobbra) egy kis városnézésre is jutott ideje az utolsó párizsi szakaszon
EPA
Az amerikai Floyd Landisnek (jobbra) egy kis városnézésre is jutott ideje az utolsó párizsi szakaszon
Az idei győztes négy évvel ezelőtt még azt sem tudta, miből tartsa el a családját, hiszen akkori csapata, a Mercury csődbe ment, fizetésének jó részével pedig adós maradt neki. Floyd Landis végül megkereste a US Postalt, ahol szívesen fogadták, s a Tour királya, Lance Armstrong mellett igazi profi vált belőle. Az egyik alkalommal, egy esős napon a szintén amerikai David Zabriskie-vel edzés helyett felhajtott tizenhárom kapucsínót. Armstrong azonnal leteremtette őt, ám ezt követően maga mellé vette, együtt tréningeztek a hegyeken, és Landis a „főnök” visszavonulása után fel is ért a csúcsra, a siker után pedig – elődjéhez hasonlóan – fogadhatta az Egyesült Államok elnökének, George W. Bushnak a gratulációját.
Nemcsak az izgalmak miatt, statisztikailag is érdekes volt a Tour. Hosszú évek óta nem fordult elő olyan, hogy tíz alkalommal, hét versenyzőn cseréljen gazdát a sárga trikó. Korábban a nagy esélyesek, a spanyol Miguel Indurain vagy éppen Armstrong már az első időfutamon megszerezték a maillot jaune-t, és utána nem is engedték ki a kezükből. Tavaly például a prológon Zabriskie győzött, majd egy hosszú szökés után a német Jens Voigt viselhette egy napig a nemes mezt, ám a többi tizenhét napon a rekordgyőztesé, Armstrongé volt a trikó. Az idén nem volt kiemelkedő favorit, ráadásul egy alkalommal túl messzire engedték el a szökevényeket, így a győztes Landis is három részletben és összesen csak ötször viselhette a sárga trikót.
Más okból is különleges volt azonban az idei viadal, ez volt minden idők harmadik leggyorsabb Francia körversenye, a 40.784 km/órás tempónál csak kétszer (2003, 2005) volt nagyobb az átlagsebesség. Az első három helyezett között pedig soha nem volt még ilyen kicsi a különbég, a német Andreas Klöden – aki bronzérmét a T-Mobile-tól kirúgott Jan Ullrichnak ajánlotta – csak 1:29 perccel maradt el Landistől.
Ami pedig az anyagiakat illet, Landis sikeréért 335 390 eurót (körülbelül 93 millió forint) kapott, csapata pedig majdnem ötszázezer eurót gyűjtött, amellyel az élen végzett ebben a rangsorban. A legkevesebb pénzt az Agritubel együttese kapta, nekik 15 200 euró (több mint négymillió forint) jutott. ---- H ---- &