Pierrick Fedrigo állva maradt

RÁC BENEDEK BALÁZSRÁC BENEDEK BALÁZS
Vágólapra másolva!
2006.07.16. 23:05
Címkék
Egy hatalmas bukás és egy sikeres szökés. Röviden így lehet összefoglalni a hétfői pihenőnapot megelőző szakasz történéseit. Az etap leírása mellett ezúttal a versenybírókkal foglalkozunk.
Amíg a bukott versenyzô a szalagkorláton pihen, a versenybíróknak kell gondoskodniuk arról, hogy a mezôny elkerülje a baleset színhelyét
Amíg a bukott versenyzô a szalagkorláton pihen, a versenybíróknak kell gondoskodniuk arról, hogy a mezôny elkerülje a baleset színhelyét
Amíg a bukott versenyzô a szalagkorláton pihen, a versenybíróknak kell gondoskodniuk arról, hogy a mezôny elkerülje a baleset színhelyét
Amíg a bukott versenyzô a szalagkorláton pihen, a versenybíróknak kell gondoskodniuk arról, hogy a mezôny elkerülje a baleset színhelyét
Amíg a bukott versenyzô a szalagkorláton pihen, a versenybíróknak kell gondoskodniuk arról, hogy a mezôny elkerülje a baleset színhelyét
Amíg a bukott versenyzô a szalagkorláton pihen, a versenybíróknak kell gondoskodniuk arról, hogy a mezôny elkerülje a baleset színhelyét


A hat szökevény a 141. kilométernél járt, amikor egy jobb kanyarban a poros aszfalton a spanyol David Canada megcsúszott, hatalmasat esett, a német Matthias Kessler pedig nem tudta kikerülni, így átszaltózott a szalagkorláton. Miközben az előttük tekerő belga Rik Verbrugghe is megcsúszott, és a szalagkorláton átzuhanva a bozótban kötött ki. A spanyol versenyző a kulcscsontját, míg a belga az előzetes vizsgálatok alapján a lábát törte. A leglátványosabb Kessler esése volt, ő azonban folytatni tudta a versenyt. Ennek kapcsán kíváncsiak voltunk arra, hogy ilyenkor mi a feladatuk a versenybíróknak.

„Az ilyen eseteket versenyincidensnek hívjuk – mondta Törzsök Zsolt, a magyar bírók első embere. – Mivel egyik kerékpáros sem akadályozta a másikat, büntetést nem kell kiszabni, de a versenybírónak meg kell szerveznie a versenyzők ellátását, illetve azt, hogy az időközben odaérkező mezőny értesüljön a történtekről. Ha esetleg tömegbukás lett volna, ami megakadályozza az üldözőboly továbbhaladását, akkor le kell állítani a szökevényeket és a mezőnyt egyaránt, majd az akadályok elhárítása után innen folytatódna a verseny.”

Logikus feladatsor, hiszen a versenybíróknak az adott viadal szervezőivel szorosan együtt kell működniük az esemény sikeres lebonyolítása, a versenyzők biztonsága és a szabályok betartatása érdekében. A verseny elindulása és a technikai értekezlet előtt meg kell győződniük arról, hogy rendben van-e a versenyzők licence, kiadták-e a rajtszámokat, összeállították-e a rajtlistát, megszabták-e a kísérőautók sorrendjét. Az indulás előtt azt is külön ellenőrzik, hogy minden kerékpáros aláírta-e a rajtlistát.

A legtöbb versenyen a versenybíróság elnöke mellett két teljes jogú versenybíró működik közre, valamint egy célbíró. Munkájukat segédbírók segítik, és egy vagy két motoros versenybíró. A célbíró egy személyben felelős a részhajrák és a befutó sorrendjének megállapításáért.

A versenyigazgatónak a biztonságos versenyzés érdekében jeleznie kell minden veszélyes részt, valamint a gyorsasági és a hegyi hajrákat. A mezőny előtt haladó versenybíró figyeli a mezőny elején történő szabálytalanságokat, ő a felelős a mezőny előtt haladó kocsisor irányításáért, a gépjárművek helyzetének meghatározásáért. A mezőny mögött haladó versenybíró pedig az adott helyzetnek megfelelően irányítja a kísérőjárműveket – például defekt, bukás vagy leszakadó, versenyt feladó kerekes esetén. A versenybírók feladata megítélni és elbírálni a versenyzők cselekedeteit. A büntetés a pénzlevonástól az időbüntetésen át a kizárásig terjedhet, ezek persze kombinálhatóak is.

A versenybírók teendői nem érnek véget a befutási sorrend megállapításával, a viadal legvégén a versenybíróság elnökének ki kell töltenie egy nyomtatványt, amelyen értékeli az adott viadalt. A bírók beszámolója is számít akkor, amikor az UCI-nál eldöntik, az adott versenyt melyik kategóriába sorolják be. Sőt. A nagy versenyeken a csapatvezetők is értékelik a bírókat, ami pedig az ő jövőbeli munkájukat befolyásolja.

A bírók napidíjas rendszerben dolgoznak, a Europe Tour-sorozaton egy jobb versenyen naponta akár negyvenezer forintnak megfelelő eurót is megkereshetnek, míg nálunk természetesen jóval szerényeb összegekért dolgoznak. Mindezek ellenére hivatásos versenybírók külföldön sincsenek, ugyanis a nemzetközi szövetség nem küldi őket annyi versenyre, hogy valóban megélhessenek ebből a munkából, így mindenki polgári foglalkozást is űz mellette.

93. TOUR DE FRANCE
14. szakasz. Montélimar–Gap (180.5 km):
1. Pierrick Fedrigo (francia, Bouygues Telekom) 4:14:23 (42.573 km/óra), 2. Commesso (olasz, Lampre) azonos idővel, 3. Vandevelde (amerikai, Team CSC) 3 másodperc hátrány, …26. Pereiro Sio (spanyol, Caisse D'Epargne) 7 mp h. Az összetett állása: 1. (sárga trikóban) Oscar Pereiro Sio 64:05:04 (41.801 km/óra), 2. Landis (amerikai, Phonak) 1:29 perc hátrány, 3. Dessel (francia, AG2R) 1:37 p h. A gyorsasági pontversenyben: 1. (zöld trikóban) Robbie McEwen (ausztrál, Davitamon-Lotto) 252 pont, 2. Boonen (belga, Quick Step) 222, Freire (spanyol, Rabobank) 207. A hegyi pontversenyben: 1. (pöttyös trikóban) David de la Fuente (spanyol, Saunier-Duval) 80 pont, 2. Rasmussen (dán, Rabobank) 73, 3. Dessel 62. A legjobb huszonöt éven aluli versenyző: 1. (fehér trikóban) Marcus Fothen (német, Gerolsteiner) 64:10:50, 2. Cunego (olasz, Lampre) 12:15 p h., 3. Sprick (francia, Bouygues Telekom) 29:07 p h. A csapatversenyben: 1. Team CSC 192:07:16, 2. Caisse D'Epargne) 15:57 p h., 3. T-Mobile 22:09 p h. ---- Bemelegítettek a kerekesek a keddtől kezdődő háromnapos alpokbeli hegyi parádéra, hiszen a hétfői pihenőnap előtt egy 180 kilométeres szakasz várt a bringásokra, de a két harmadik kategóriás emelkedő mellett két második kategóriás is magasodott előttük, amely azért megdolgoztatta az izmokat. A sorozatos akciók után végül egy hatfős boly lépett meg a mezőnytől – az olasz Salvatore Commesso, a francia Pierrick Fedrigo, a német Matthias Kessler, a spanyol David Canada, a belga Mario Aerts és Rik Verbrugghe –, amely 39 kilométerrel a cél előtt megfeleződött. Ekkor már javában üldözte őket a mezőny, több mint ötpercnyi előnyük háromra apadt. Ráadásul 9.5 kilométerrel a cél előtt következett egy második kategóriás emelkedő, ahol Aertset elkapta a boly, amelyet alaposan megrostált a hegy, többek között a pöttyös trikós spanyol David de la Fuente is leszakadt. Ez viszont kedvezett Commessónak és Fedrigónak, hiszen nem volt, aki húzza a mezőnyt, mert mindössze harcmincketten maradtak elöl. A két szökevény kivárt, már majdnem beérték őket (az amerikai Christian Vandevelde három másodperccel ért be utánuk), ekkor az olasz robbantott, ám a francia lesprintelte őt, így megszerezte a franciák harmadik szakaszgyőzelmét az idei Touron. A sárga trikó maradt a spanyol Oscar Pereiro Sión, folytatás kedden az Alpokban. ---- A hétfői pihenőnap után kedden ismét három rendkívül kemény szakasz vár a kerékpárosokra az Alpokban. Az első, 180 kilométeres etap 72. kilométerénél kezdik el megmászni az Izoard-t (14.5 kilométer, 7 százalékos emelkedő), majd következik a második kategóriás emelkedő, a befutó pedig L'Alpe-D'Huezen (13.8 km, 7.9 százalék). A mezőny valószínűleg már a Izoard-on szétszakad, az L'Alpe-D'Heuzen pedig bizonyára többen próbálkoznak támadással, Pereiro Sio pedig átadhajta a sárga trikót Floyd Landisnek vagy Gyenyisz Mencsovnak.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik