A Francia körverseny mezőnyét nem csupán a rajthoz álló kerékpárosok alkotják, a személyzet is egy kisebb hadsereget tesz ki. A hatodik szakaszt az ausztrál Robbie McEwen nyerte meg, a belga Tom Boonen pedig megőrizte a sárga trikót, ám most is fontos szerep jutott a kísérő autóknak.
EPA
Nem egyszer? mutatvány a kocsiablakon kihajolva megigazítani a kerékpáros szerelését
EPA
Nem egyszer? mutatvány a kocsiablakon kihajolva megigazítani a kerékpáros szerelését
Százöt kilométert tett meg pénteken a Tour mezőnye, amikor a csütörtöki etap győztese, a spanyol Oscar Freire defektet kapott. Amellett, hogy csapat- és honfitársa Juan Antonio Flecha megvárta, hogy segítsen neki a felzárkózásban, pillanatokon belül odaért a Rabobank kísérő autója. Kiugrott a szerelő, másodpercek alatt lecserélte a defektes kereket, Freire pedig roboghatott tovább.
A szabályok szerint az autók szélárnyékát nem lehet igénybe venni a felzárkózásnál, de azért a kerékpáros igyekszik minden apró trükköt bevetni. Kapaszkodni csak az orvosi autóba lehet – miközben kezelik a versenyzőt –, vagy a csapatautóba, ha épp menet közben szerelik a kerékpárt.
A Tour de France-on elsőként a sárga trikós versenyző gépjárműve halad, majd a csapatverseny állása alapján jönnek a többiek. Minden együttesnek két-két számozott autója van, közülük az egyik a szökéseknél előremehet a bolyban tekerő bringáshoz, a másik pedig marad a mezőny mögött. Az autót vagy a sofőr, vagy a csapatfőnök vezeti, a jobb oldalon pedig a szerelő ül, elvégre ha meg kell állni segíteni a versenyzőnek, akkor a munka helyszíne az út jobb oldala. A gépjárművek kerekeket, kerékpárokat, szerszámokat visznek. Minden kerékpárosnak van egy úgynevezett „eső-szettje”, amely hosszú ujjú mezt és esőkabátot tartalmaz. Emellett a csapatautóban vannak még szendvicsek, sütemények és üdítők.
A felsorolt járműveken kívül ott található a karavánban a versenyigazgató gépkocsija (piros színű), a technikai igazgatóé (kék), van a zsűriautó, az orvosi autó, valamint a neutrálkocsi. Ez utóbbi vezeti a mezőnyt, és utoljára áll ki a szökevények és a mezőny közül. A neutrálkocsi is szállít kerékpárokat és kerekeket, bár a bringások inkább bevárják a saját csapatuk autóját, hiszen azon a személyükre beállított versenygépek vannak. A sort a mentő zárja, illetve a „söprőautó”, amely adott esetben összeszedi a szakaszt feladó kerekeseket.
A gépkocsik mellett motorosok is kísérik a versenyzőket, ők mutatják a különbséget a szökevények és a mezőny között, a neutrálmotorosok pedig a keskenyebb utakon vezetik a mezőnyt.
A következő akadály
Szombaton végre képet kaphatunk arról, kik esélyesek arra, hogy a sárga trikóban érkezzenek bő két hét múlva Párizsba. Aki jól szerepel az 52 kilométeres, egyenkénti indítású időfutamon – és később bírja a hegyeket –, annak nagy sansza lehet a végső győzelemre. Nyerhet szombaton Christophe Moreau, Floyd Landis, Levi Leipheimer, Michael Rogers, Paolo Savoldelli, David Zabriskie, Cadel Evans, míg a hegyimenőknek arra kell ügyelniük, ne kerüljenek már az első időfutamon behozhatatlan hátrányba. ---- R ---- A