A Nemzetközi Automobil-szövetség igyekszik a kiscsapatok számára is elérhetővé tenni az autósport csúcsát, a Formula–1-et. Ennek meg is lett az eredménye: 22 gárda jelentkezett a 2008-as sorozatra, de természetesen mindössze 12 indulhat. A nagy lelkesedés legfőbb oka a költségcsökkentési tervezet.
A GP2-es csapatok közül többen is pályáznak a Formula?1-es részvételre
A GP2-es csapatok közül többen is pályáznak a Formula?1-es részvételre
Az elmúlt hetek fontos Formula–1-es háttéreseménye volt a 2008-as idényre szóló nevezések leadása. A listára meglepően sokan, a jelenleg az F1-ben szereplő létszám (11 csapat) kétszerese iratkozott fel. Közülük csak tizenketten vehetnek majd részt a világbajnokságon, azaz: sokaknak van izgulnivalójuk. A jelenlegi csapatoknak elméletileg biztos a helyük, de egyesek szerint nem elképzelhetetlen, hogy olyan nevezések is érkeztek, amelyek sokkal kidolgozottabbak, mint néhány mostani istállóé. A nagy nevezési kedvnek több oka van.
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) jelentős költségcsökkentést tervez. A csapatok jelenlegi, évente 300 millió euró körüli költségvetését a felére, esetleg a harmadára akarja visszaszorítani. A százmilliós kiadás pedig adott esetben pusztán szponzori szerződésekkel is fedezhető. A költségcsökkentést fejlesztésbeli korlátozásokkal, standard alkatrészek használatával akarják garantálni. A gyári csapatok nagy része háborog a „lebutítás” miatt, hiszen nekik a Formula–1 az autóversenyzés netovábbja, amely csúcstechnológiát igényel, a fejlesztési versenyfutás olyan újdonságokat teremt, amelyek esetleg az utcai autóknál is alkalmazhatók.
Éppen emiatt jelezte a Toyota vezetősége a múlt héten, hogy ilyen feltételek mellett fontolóra veszi a folytatást. A Ferrari és a Renault ugyanakkor gyári istálló létére nem panaszkodik, sőt támogatja a költségcsökkentő intézkedéseket. Ha a gyári csapatok úgy gondolják, hogy a technikai visszaszorítások miatt nem érdemes tovább próbálkozniuk, és távoznak, akkor is lesz utánpótlás, nem megy tönkre a Formula–1. A költségcsökkentés részeként a belépési összeg is jócskán megváltozik, az eddigi 48 millió dolláros (39 millió eurós) kaució helyett 300 ezer eurós nevezési díjat kell fizetni. A 48 milliós, három év alatt visszakapott letéttel az volt a gond, hogy ha valami miatt az első évében nem tudott elindulni a csapat, akkor elvesztett 12 milliót.
Ez a jövőben már nem fenyeget, az elfogadott nevezések után a 2008-as szezon indulópénzét elég 2007. november 1-jéig befizetni. A 300 ezer euró nem eget verő összeg, a FIA arra törekszik, hogy a száguldó cirkusz többé ne legyen nehezen elérhető szakág – legalábbis az istállók számára. Más kérdés, ha maradnak a gyári csapatok, továbbra is lesz mire költeniük, a fejlesztések korlátozásából eredően megmaradó pénzüket más célokra tudják majd fordítani. A pilóták fizetése például a csillagokig szökhet, és ki tudja, még milyen hatásai lehetnek a „takarékosságnak”. A Formula–1-ben ugyanis bármilyen szabályt megváltoztathatnak, a pénzt lehetetlen kiűzni a sportból. ---- K ---- A