A Renault az idényzáró Kínai Nagydíj előtt csupán két ponttal előzi meg a McLarent a konstruktőrök pontversenyében. Kétrészes összeállításunkban visszapillantunk a két gárda eddigi idényére. Kezdjük a hátrányban lévő, ám sokak által esélyesebbnek vélt McLaren kivesézésével!
Imago
Kimi Räikkönennek (a kis képen) az idén ötször volt motorhibája, az idényt remekül kezdô Renault-val ellentétben a McLarennek kockáztatnia kellett, s nem kímélte V10-eseit sem
Imago
Kimi Räikkönennek (a kis képen) az idén ötször volt motorhibája, az idényt remekül kezdô Renault-val ellentétben a McLarennek kockáztatnia kellett, s nem kímélte V10-eseit sem
A McLaren-istálló volt az utolsó, amely képes volt legyőzni a Ferrarit, 1998-ban Mika Häkkinen révén az egyéni és a konstruktőri címet is elhódította, 1999-ben pedig, bár a finn ismételni tudott, csapatban már átvette az uralmat a Scuderia. A következő évadokban a vörös gépek mindent vittek, de – nagyban a Michelin közreműködésének köszönhetően – az idén befogták az olaszokat, akik nem készültek el idejében az új autójukkal.
Pazar teszteredmények után csalódások
Az idény előtti teszteken a McLaren szenzációsan szerepelt, már februárban biztosnak tűnt, hogy a Renault mellett Kimi Räikkönen és Juan Pablo Montoya lesz a legveszélyesebb Michael Schumacherre. Ám az idény elején rövid távon nem voltak elég jók, az időmérő edzéseken csak a középmezőnybe tudták kvalifikálni magukat. A szezon első nagydíján az eső nagyban közrejátszott a rajtrács kialakulásában, és mindkét mclarenes a mezőny végére került. Ehhez jött még, hogy az első körök káoszában Montoya és Räikkönen is többször hibázott, és csak egy hatodik és nyolcadik hely jött össze nekik.
A csalódás a Malajziai és a Bahreini GP-re is kihatott, nem tudta összeszedni magát a team. Mindeközben Montoyának eltört a válla – hogy teniszezés vagy motorozás közben-e, az máig nem derült ki egyértelműen –, így Pedro de la Rosa és Alex Wurz is lehetőséget kapott. Ám a minőségi változás mellett az is ártott, hogy lendületet vesztett a Williamstől elcsábított kolumbiai, aki csak a nyáron kezdte el szállítani a tőle elvárt eredményeket.
Wokingban arra törekedtek, hogy megoldják az egykörös időmérés közben felvetődő problémákat, és az első európai futamra ez sikerült is. Az aerodinamikai és egyensúlyi változtatásoknak köszönhetően a hátsó gumik hamar bemelegedtek, és jobban tapadtak. Imolában Räikkönené lett a pole pozíció, és összejött volna az első győzelem is, ha nem törik el a kocsi féltengelye.
Spanyolországban és Monte-Carlóban már Räikkönen nyert, és elkezdett felzárkózni az idényt káprázatos formában kezdő Fernando Alonsóra. A Nürburgringen egy rosszul sikerült fékezés során annyira deformálódott a finn jobb első gumija, hogy az utolsó körre teljesen szétrázta a felfüggesztést. Kanadában a McLaren volt a szerencsésebb, a két Renault kiesése után Räikkönen nyert, igaz, a diadalra szintén esélyes Montoyát kizárták, mert a biztonsági időszakban piros jelzés ellenére tankolt. A Michelin melléfogása miatt a vb szempontjából érdektelenné vált Egyesült Államok Nagydíja után elképesztő balszerencse-sorozat kezdődött Räikkönen számára: Franciaországban és Nagy-Britanniában is ki kellett cserélni a motorját, emiatt tíz rajthelyes büntetést kapott, és le kellett mondania a győzelemről. Németországban a versenyen ment tönkre a motorja, és akárcsak korábban kétszer, Alonso ölébe hullott a győzelem.
A sorozatos motorhibák oka, hogy a hátrányban lévő csapat sokat kockáztatott, a motort a lehető legnagyobb teljesítményűre tekerték, ebben az állapotában azonban megnőtt a motorhiba kockázata. A szabály, amely szerint egy motornak két versenyt is ki kell bírnia, szintén nem kedvezett Räikkönennek, hiszen minden júliusi hétvégét olyan V10-essel kezdett el, amelylyel már végigküzdött egy versenyt.
A Hungaroringen kezdődött a sikerszéria
A Hungaroringen aztán a Mercedes kárpótolta magát a júliusi bakijaiért, és megszerezte a győzelmet. Ezzel elkezdődött a csapat máig tartó, hat versenyt felölelő győzelmi sorozata, amelynek azért egyetlen versenye sem volt felhőtlen. A Silverstone-ban nyerő Montoya Olaszországban – Räikkönen újabb, edzésen bekövetkezett motorhibája után – és Brazíliában is tíz pontot szerzett, de társa többi győzelménél nem volt szerencsés.
Mogyoródon ő esett ki motorhiba miatt, Törökországban a Tiago Monteiróval történt ütközése után az utolsó előtti körben vesztette el a második helyet Alonsóval szemben, Belgiumban Antonio Pizzoniával ütközött, Japánban pedig Jacques Villeneuve előzése közben szorult le a pályáról és vágódott a gumifalba. Az egyetlen kettős győzelem Brazíliában jött össze, de ott sem nagyon örülhettek, mert bár átvették a vezetést a konstruktőrök világbajnokságában, a nagy rivális Alonsót ott koronázták világbajnokká. Szuzukában a Renault visszavette az első helyet, de továbbra is nyílt a küzdelem. ---- A ---- A