Palik László taktikusan, fegyelmezetten versenyezve megőrizte összetettbeli második helyét az egyiptomi Vk-futam záró napján, Kis Sándornak sikerült elcsípnie az utolsó pontszerző helyet, Szalay Balázs pedig a 11. helyre zárkózott fel.
dppi
Palik László (jobbra) és Darázsi Gábor az utolsó nap úgy haladt, mintha hímes tojáson járna, de így is az élbolyban zártak
dppi
Palik László (jobbra) és Darázsi Gábor az utolsó nap úgy haladt, mintha hímes tojáson járna, de így is az élbolyban zártak
"Szép munka volt!" - ezen szavak kíséretében a legendás Jacky Ickx (évek óta ő az egyiptomi viadal főszervezője) hátba veregette Palik Lászlót és Darázsi Gábort. Igaza volt, pedig arról valószínűleg sejtése sem lehetett, mekkora jelentősége van a Nissan-kettős második helyének a magyar terepralisport szempontjából. Hazánk első Vk-pontját is Palik szerezte (Marokkóban), de mi volt az ahhoz képest, hogy most 11 pontot vihet haza… (A terepraliban a pontszámítás eltér a más technikai sportokban megszokottól, itt az abszolút második pozícióért járó nyolc egység mellé még a kategóriában elért eredményért is kapnak pontot a párosok: így - 8+3 - jön össze a 11.)
Azt talán mondani sem kell, hogy a záró napon Palik úgy nyomta a gázt, mintha hímes tojáson lépdelne, nehogy véletlenül valami baja legyen a kocsinak. Ennek ellenére negyedikek lettek a szombati különversenyben, és gond nélkül megtartották az ezüstös pozíciót.
"Fantasztikus érzés volt a pódiumon ünnepelni - vallotta be Palik. - A legmerészebb álmaimban sem gondoltam volna, hogy ez sikerülhet, szerintem itt most nincs boldogabb ember nálam…"
Kis Sándornak és Czeglédi Péternek is volt oka örülni, bár a Nissan motorjában egy henger megadta magát a táv felénél, arra kényszerítve a pilótát, hogy szinte sétatempóban (persze még ebben ez esetben is körülbelül 120 kilométeres sebességre kell gondolni) zárja a versenyt.
Kárpótolta viszont a viadal során elszenvedett kellemetlenségekért, hogy az ellenfeleknek is volt gondjuk, ráadásul a finisben, így egy helyet előrelépve, nyolcadikként végzett, ami egy Vk-pontot jelent. A pilóta, aki a Dakar előtt már csak egy dél-afrikai megméretésen áll rajthoz, úgy vélekedett, az eredménye sokkal jobb is lehetett volna, ha a technika ördöge nem hátráltatja az első két napon.
Nos, a Szalay Balázs, Tagai Róbert duó sem érezhette magát Fortuna kegyeltjének ezen a héten, mert ha a két balesete közül (először a nagy tempó miatt orral beleállt egy dűnébe, másodszor meg egy homokdombról lefelé jövet éppen oldalba találta az alatta - észrevehetetlen helyen - veszteglő oroszok kocsiját) legalább az egyik nincs, ő is pontszerző lehetett volna.
Ezt támasztja alá, hogy a többórás veszteglés ellenére is tizenegyedikként zárt az összetettben az Opel-páros. Pedig a pilótának voltak olyan pillanatai, amikor egy árva fillért sem adott volna azért, hogy egyáltalán célba ér a viadalon. De sikerült, és a célban úgy értékelt: remek teszt volt ez a Dakar-rali előtt - a Frontera jelesre vizsgázott.
A magyarok is - mindannyian.
Fáraó-rali, Vk-futam, Egyiptom 6. nap, Baharia-Kairó (össztáv: 403.98 km, ebből szelektív szakasz: 309.75 km). Autósok: 1. Henrard, De Roissard (belga, francia, Volkswagen Buggy) 3:09.11, 2. Ivanov, Gyemjanyenko (orosz, Nissan Pathfinder) 5:28 perc hátrány, 3. Jordan, Lurquin (francia, belga, Nissan Pathfinder) 6:59 p. h., 4. Palik, Darázsi G. (magyar, Nissan Pick-Up) 10:46 p h., 5. Kis, Czeglédi (magyar, Nissan Pick-Up) 14:59 p h., 6. Szalay, Tagai R. (magyar, Opel Frontera) 18:14 p h. Motorosok: 1. De Gavardo (chilei, KTM) 3:05:02, 2. Casteu (francia, KTM) 2:00 p h., 3. Rivera (spanyol, KTM) 4:28 p h. A végeredmény. Autósok: 1. Henrard, De Roissard 21:45:09, 2. Palik, Darázsi G. 1:23:51 óra h., 3. Ivanov, Gyemjanyenko 1:40:47, …8. Kis, Czeglédi 3:30:02 ó h., …11. Szalay, Tagai 5:28:05 ó h. Motorosok: 1. Coma (spanyol, KTM) 21:54:39, 2. De Gavardo 5:39 p h., 3. Casteu 6:54 p h.
Természetesen, kézen fogva Casteu, a megmentő. Furcsa napjuk volt a motorosoknak szombaton. A két éllovas, Coma és De Gavardo versenygépe ugyanakkor, ugyanott fulladt le, és kiderült, hogy nem tudnak egymásnak segíteni, mert egyik KTM sem indul, elektromos hibájuk miatt.
Akkor ért oda az összetettben harmadik Casteu, aki el is mehetett volna mellettük, és megnyerhette volna a viadalt, de ez eszébe sem jutott. Megállt, és segített - természetesen.