Legyőzni a bűntudatot, a depressziót

T. A.T. A.
Vágólapra másolva!
2005.09.23. 00:29
Címkék
Az autósport veszélyes. Tudjuk ezt mindannyian, ralisok és szurkolók egyaránt, de igazán csak akkor tudatosul bennünk, amikor meghal egy versenyző, mint az elmúlt hét végi Brit Ralin. Szerencsére nagyon ritkán történik ilyen tragédia (a brit viadal 15. gyorsasági szakaszán Markko Märtin autója nagy sebességgel egy fának csapódott, és navigátora, a 39 éves Michael Park a helyszínen életét vesztette), ám ilyenkor az a legfontosabb kérdés, hogyan lehet túlélni? Hogyan teheti túl magát a pilóta a társa elvesztésén, pláne akkor, ha barátok is voltak?
Markko Märtin egyelôre nem tette túl magát navigátora tragédiáján, és nem indul a japán versenyen
Markko Märtin egyelôre nem tette túl magát navigátora tragédiáján, és nem indul a japán versenyen
Markko Märtin egyelôre nem tette túl magát navigátora tragédiáján, és nem indul a japán versenyen
Markko Märtin egyelôre nem tette túl magát navigátora tragédiáján, és nem indul a japán versenyen
Markko Märtin egyelôre nem tette túl magát navigátora tragédiáján, és nem indul a japán versenyen
Markko Märtin egyelôre nem tette túl magát navigátora tragédiáján, és nem indul a japán versenyen

A hétvégihez hasonló balesetek lelki hátteréről dr. Simon Lajost, a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai Klinika egyetemi docensét kérdeztük, aki a Budapest-rali főszervezője is, tehát pontosan tudja, mi az a rali.

Könnyű mondani, hogy az autósport veszélyes, de megélni, az egészen más - mondta dr. Simon. - Ha műszaki hiba okozza a bajt, talán könnyebb feldolgozni a balesetet, mint ha a pilóta hibájából következik be. Utóbbi esetben a sofőrnek bűntudata van, hiszen az ő hibájából halt meg a társa. Ez depressziós állapotot idéz elő, amelyet belső és külső energiatartalékok segítségével tud leküzdeni. Ez egyszerűbben fogalmazva azt jelenti, hogy legelőször önmagát kell valahogyan felmentenie, hiszen az élet megy tovább, és a történteken már úgysem tud változtatni. Aztán kidolgozhat kompenzációt a család és a barátok tekintetében, no és ott van a szerződése, amelynek meg kell felelnie. Természetes, hogy a pilótában egy ilyen baleset után marad lelki heg, amely évek múlva is ott lesz, bár halványul.”

Simon doktor arra a kérdésre, hogy Märtin folytatni tudja-e ezután a pályafutását, azt válaszolta: valószínűleg igen. A rali-világbajnokságon gyári csapatban versenyző pilóták ugyanis jó idegzetű, jó teljesítőképességű, kiegyensúlyozott emberek. Ráadásul Märtinnak valószínűleg könynyebbséget is jelent majd, ha újra autóba ülhet, mert legalább lesz mit csinálnia, nem lesz ideje rágódni a történteken. Az emberek nagy része egyébként idővel túl tudja tenni magát az ilyen eseteken, ez egyfajta önvédelem, hiszen az élet folytatódik, helyt kell állni.
Markko Märtinnel kapcsolatban egyelőre annyi biztos, hogy a jövő hét végén esedékes japán viadalon nem áll rajthoz (szeretne visszamenni a baleset helyszínére, megnézni a versenyautót, hogy megértse, pontosan mi történt), a továbbiakról azonban egyelőre nincs hír. ---- K ---- &
Legfrissebb hírek

A Ferencváros alapemberét szemelte ki az Al Ahli

Labdarúgó NB I
6 perce

Heti program: Portugáliában lép pályára a magyar válogatott; hétvégén klubfutball és F1

Minden más foci
17 perce

Babosék sikerrel vették az első fordulót Ningpóban

Tenisz
22 perce

Lukács Dániel és Gruber Zsombor: két út – de közös diadal!

Magyar válogatott
32 perce

Oszakai tenisztorna: Gálfi a selejtező második fordulójába jutott

Tenisz
53 perce

Úszás: Kósé a 100 hát aranya és a carmeli vk összetett elsősége a férfiak között

Úszás
1 órája

Telitalálat volt a taktika, remekül bevált Marco Rossi terve

Magyar válogatott
1 órája

Rövid pályás gyorskorcsolya: Somodi Maja 12. 1500 méteren

Egyéb egyéni
1 órája
Ezek is érdekelhetik