Kilenc év után, szeptember 12. és 16. között ismét a Balaton lesz a házigazdája a repülőhollandi-világbajnokságnak, amelyen a négyszeres világ- és kétszeres Európa-bajnok Majthényi Szabolcs, Domokos András kettős címvédőként indul.
Majthényi Szabolcs (balra) és Domokos András: páratlan páros
Majthényi Szabolcs (balra) és Domokos András: páratlan páros
- Egész jó formában várjuk a rajtot, amit az idei Európa-kupa-sorozatban mutatott teljesítményünk is igazolt - mondta Majthényi Szabolcs, a világverő páros kormányosa. - Határozottan fejlődő tendenciát mutattunk, ugyanis Spanyolországban még negyedikek voltunk, aztán májusban dobogóra léphettünk, a Kieler Wochén, ami ezúttal nem számított bele az Ek-pontversenybe, már az ezüst lett a miénk, míg a nyáron, a Garda-tavon nyerni tudtunk.
- Itthon eleget tudtak edzeni? Elvégre a vébé a Balatonföldvár előtti vízterületen zajlik majd. - Itthon készültünk a legtöbbet. A Balatont, azon belül is ezt a területet ismerjük a legjobban, bár mindig akadhat meglepetés. Mint kilencvenhatban, amikor egy rossz döntés az aranyérmünkbe került.
- A német Lehmann, aki akkor legyőzte önöket, ezúttal is ott lesz a mezőnyben? - Túlzás nélkül állítható, hogy az utóbbi évek legerősebb vébé-mezőnye jött össze. Lehmann is visszaült a hajóba, így elvileg revánsot lehet rajta venni, de itt lesz az ausztrál és holland világbajnok is, a tengerentúlról is érkeznek erős egységek, na és természetesen a legnagyobb vetélytársunk, a dán Bojsen-Möller testvérpár sem hiányozhat.
- A külföldi vetélytársakról már esett szó, ám mit szól ahhoz, hogy a Detre testvérek is ott lesznek a vízen? - Igazi kuriózumnak tartom, és annak ellenére, hogy egy régebbi hajóval vitorláznak, látszik rajtuk, hogy ebben az osztályban nőttek föl.
- Ha megválaszthatná, hogy milyen legyen a szélerősség, milyet "rendelne"? Mi kedvez önöknek? - Mivel közepes és gyenge szélben több egység is jól megy, inkább az erős szélre szavazok.
- Célt azért tűztek ki maguk elé? - Egyértelmű, hogy mindenki győzelmet vár tőlünk, hiszen három éve miénk az aranyérem. Csak az első hely lenne az igazi, hiszen hazai pályán még nem sikerült nyerni.
- Egy sikeres élsportolónak általában nincs ideje hobbikra. Ezzel szemben ön amellett, hogy dolgozik, számos más sportágban is otthonosan mozog, míg a társa a fél világot bejárta hivatásos pilótaként. - A síelésre gondol? Jó kiegészítő sport.
- Annál azért kicsit több, hiszen a női kategórián kívül szinte mindenben elindult az idei bajnokságon, s tudtommal két érmet is szerzett. - Ez azért kicsit túlzás, mert freestyle-ban sem indultam a sérülésveszély miatt. Igazság szerint négy számban neveztem, snowboardban, síben, ott az óriás-műlesiklásban harmadik lettem, a párhuzamos szlalomban viszont nem voltam dobogós, míg a síkrosszt megnyertem.
- Társa, Domokos András lassan szégyenkezhet, hogy ő a vitorlázás mellett csak repül… - Ô választotta a legveszélyesebb hobbit, amely ráadásul egyben a szakmája is.
Menetrend A vb szeptember 9-én, a hajók felmérésével kezdődött, az első futamra ma délben kerül sor. Az öt versenynap alatt kilenc futamot tervez a szervezőbizottság, ám ez elsősorban a szélviszonyoktól függ. A futamokra Balatonföldvár előtt, a nyílt vízen, bójákkal kitűzött háromszög alakú pályán kerül sor.
Gyors, sportos, látványos A legendás kétszemélyes hajóosztály 1952-ben született, Hollandiában (Conrad Gulcher és Uus van Essen tervezete). A háború után ugyanis megnőtt az igény egy sportos, az akkori idők legkorszerűbb tervezési elveinek megfelelő kétszemélyes jolle létrehozására. Népszerűségét elsősorban annak köszönheti ez a vitorlás, hogy a különleges forma következtében szokatlanul könynyen siklik, azaz már közepes szélben is rendkívül gyors. Még sportosabb lett a hajó a később bevezetett nagyobb orrvitorlával, persze emellé trapézt is alkalmazni kellett. 1957-ben a hajóosztály megkapta az olimpiai státust, s 1960-ban a római olimpián szerepelt először. Barcelonában, 1992-ben került ki a programból, ám a népszerűsége azóta is töretlen.