Talmácsi nem érti, mi történt

TÓTH ANITA és MEGGYESI BÁLINT (fotó) helyszíni jelentéseTÓTH ANITA és MEGGYESI BÁLINT (fotó) helyszíni jelentése
Vágólapra másolva!
2005.08.28. 21:15
Címkék
Talmácsi Gábor technikai okok miatt nem bírta tartani a lépést az élbollyal a Cseh Nagydíjon, kilencedikként ért célba, ám így is megtartotta harmadik helyét a 125 köbcentis kategória összetettjében - a másik magyar, Tóth Imre a 18. pozícióban ért célba. A győzelmet mindhárom kategóriában a vb-éllovas szerezte meg, a nyolcadliteresek között Thomas Lüthi, a 250 köbcentis kategóriában Daniel Pedrosa, a MotoGP-ben pedig Valentino Rossi.
Talmácsi Gábort sokan vigasztalták, mondván: az összetett vb-címre még mindig van esélye
Talmácsi Gábort sokan vigasztalták, mondván: az összetett vb-címre még mindig van esélye
Talmácsi Gábort sokan vigasztalták, mondván: az összetett vb-címre még mindig van esélye
Talmácsi Gábort sokan vigasztalták, mondván: az összetett vb-címre még mindig van esélye
Talmácsi Gábort sokan vigasztalták, mondván: az összetett vb-címre még mindig van esélye
Talmácsi Gábort sokan vigasztalták, mondván: az összetett vb-címre még mindig van esélye
A szeretet nem eredményfüggő - ezt bizonyították a magyar szurkolók Brnóban. Több ezren voltak, benépesítették csaknem a teljes C-szektort, a domboldalon megszámlálhatatlanul lobogtak a piros-fehér-zöld zászlók. Sőt, a nemzeti színű lobogókkal elkerítettek maguknak egy nagyobb területet, oda tömörültek, és onnan biztatták a 125 köbcentis kategóriában induló két magyar pilótát. Sokan öltöztek piros, fehér, illetve zöld trikóba, leültek szépen rendben, hogy nyilvánvaló legyen, miért, kikért jöttek ide. (A majdnem 79 ezer fizető néző közül legalább tízezer magyar volt.)

A rajtnál még minden rendben volt

A nyolcadliteres mezőny rajtja előtt egy pillanatra mintha megállt volna az idő. Aztán a lámpa szabad jelzésével egy időben megszólaltak a kürtök, elkezdődött a tűzijáték. Talmácsi Gábor remek reflexekkel reagált: másodikként fordult az első kanyarba, de nem kellett sok időnek eltelnie ahhoz, hogy kiderüljön, a verseny nem úgy alakul a számára, ahogyan eltervezte. Folyamatosan esett vissza, és amikor az ötös élboly kezdett elszakadni, már sokaknak nyilvánvaló volt, hogy ezen a napon a vb összetettjében harmadik helyen álló magyarnak nem terem sok babér - végül a kilencedik pozícióban ért célba.

A babérokat mások aratták le, a vb-éllovas Thomas Lüthi, véget vetve rossz brnói sorozatának (korábban még pontot sem szerzett itt), a dobogó felső fokára állt. Persze, azért nem volt ennyire egyszerű: öt pilóta vívott nagy csatát az élen, Lüthi mama izgalmában lerágta a körmét a boxban, Mattia Pasini meg a fejét verte a falba, mert az első helyen haladt, amikor eleredt az eső, utóbb azonban a kavicságyban végezte. Ha akkor leintik a versenyt, amikor a pilóták feltették a kezüket az esőt jelezve, ő nyert volna - így azonban pont nélkül zárt. Lüthi mögött Talmácsi csapattársa, a finn Mika Kallio és az olasz Marco Simoncelli érkezett célba. ---- Tóth Imre nem volt messze a pontszerzéstől, ám mivel a derbis Terol legalább nyolc körön keresztül feltartotta, meg kellett elégednie a 18. pozícióval. "Próbáltam megelőzni Terolt, de nem akart sikerülni, szerencsémre egyszer megcsúszott, és akkor kihasználtam a lehetőséget - mondta Tóth. - Addigra azonban már elkezdett csúszni a gumim, úgyhogy előrébb már nem juthattam. A levezető kör viszont fantasztikus volt: felállt a szőr a karomon, amikor a magyar szektor előtt a közönség őrjöngése közepette elkezdtem füstöltetni a gumimat."

A negyedliteresek küzdelmében Daniel Pedrosa megint nagyot motorozott: idei hatodik győzelmét aratva tovább növelte összetettbeli előnyét a most harmadik Casey Stonerrel szemben.
A MotoGP-ben a pole-ból induló Sete Gibernau és a vb-éllovas Valentino Rossi csatájára lehetett számítani az élen. Így is történt, a két nagy rivális néhányszor megelőzte egymást a 22 kör alatt, és utóbb az olasz bevallotta: a táv felénél megpróbált egérutat nyerni, de nem sikerült. Hogy aztán Gibernau mégsem állhatott fel a dobogóra, az a technika ördögének műve, "aki" három kanyarral a leintés előtt fosztotta meg a spanyolt a pezsgőzés lehetőségétől. Akkor már Rossi állt az élen, az olasz a végén csodálkozott is, miért Loris Capirossi jön mögötte. Utóbbi csapata legjobb eredményét szerezte meg az idén, és ez többek között annak köszönhető, hogy úgy tűnik, a gumiprobléma már a múlté..

Rossi három hét múlva már világbajnok lehet

Rossi ezúttal is kitett magáért a futam végén: pincérnek öltözött, és csokornyakkendőben, a karján fehér kendővel pezsgőt töltött talpas pohárba a csapattagoknak.
Az olasznak ez volt az idei kilencedik sikere, és csak egy kell az újabb (a hetedik) vb-címhez - akár már három hét múlva, Motegiben a fejére kerülhet a korona.

Cseh Nagydíj, a 17 futamos vb 11. versenye, Brno
125 kcm (19 kör):
1. Thomas Lüthi (svájci, Honda) 41:32.409, 2. Kallio (finn, KTM) 3.212 mp h., 3. Simoncelli (olasz, Aprilia) 3.326 mp h., 4. Gadea (spanyol, Aprilia) 7.754 mp h., 5. Zanetti (olasz, Aprilia) 14.453 mp h., 6. Lai (olasz, Honda) 25.156 mp h., ...9. Talmácsi (magyar, KTM) 25.773 mp h., …18. Tóth I. (magyar, Aprilia) 38.415 mp h.
250 kcm (20): 1. Daniel Pedrosa (spanyol, Honda) 41:24.944, 2. Lorenzo (spanyol, Honda) 1.303 mp h., 3. Stoner (ausztrál, Aprilia) 4.253 mp h., 4. De Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 5.326 mp h., 5. Aojama (japán, Honda) 8.392 mp h., 6. Dovizioso (olasz, Honda) 8.471 mp h.
MotoGP (22): 1. Valentino Rossi (olasz, Yamaha) 43:56.539, 2. Capirossi (olasz, Ducati) 1.837 mp h., 3. Biaggi (olasz, Honda) 3.444 mp h., 4. Barros (brazil, Honda) 4.148 mp h., 5. Hayden (amerikai, Honda) 4.363 mp h., 6. Melandri (olasz, Honda) 11.150 mp h.

A vb állása
125 kcm:
1. Thomas Lüthi 144 pont, 2. Kallio 136, 3. Talmácsi 120, 4. Simoncelli 117, 5. Pasini (olasz, Aprilia) 100, 6. Lai 98, …25. Tóth I. 7.
250 kcm: 1. Daniel Pedrosa 206, 2. Stoner 147, 3. Dovizioso 134, 4. Porto (argentin, Aprilia) 105, 5. De Angelis 100, 6. Lorenzo 98.
MotoGP: 1. Valentino Rossi 261, 2. Biaggi 129, 3. Melandri 126, 4. Edwards 123, 5. Gibernau (spanyol, Honda) 115, 6. Barros 114

Következik (szeptember 18.): Japán Nagydíj, a vb 12. futama, Motegi ---- Levette a sisakot, és annyira feldúlt volt, hogy idegességében teleszaladt a szeme könnyel. Persze, Talmácsi Gábor profi pilóta, úgyhogy hamar rendezte arcvonásait, de a csalódottságát nem tudta leplezni. Másra készült, örömünnepre a magyar szurkolók előtt, ha nem is akart mindenáron győzni, legalább a dobogóra szeretett volna felállni. Nem sikerült, sőt, még annak is örülhetett, hogy egyáltalán be tudta fejezni a viadalt.

- Az idény legnehezebb versenye volt - mondta a magyar pilóta. - Nem tudom pontosan, mi történt, de ma egyszerűen semmi sem úgy működött, ahogyan kellett volna. A végére úgy elkoptak a gumik, hogy kilátszott a vászon, ráadásul a kuplungom sem működött, ezért a kanyarok előtt nem tudtam normálisan visszaváltani. Ha van még négy-öt kör, nem tudtam volna befejezni a versenyt.

- Pedig pénteken még minden jónak tűnt.
- Igen. Akkor még hibátlan volt a motorom, szombaton nehezebb volt vezetni, vasárnapra pedig kezelhetetlenné vált. A végén már az életemért küzdöttem, meg a versenyben maradásért. Sajnálom, mert ennyi szuper szurkoló előtt nagyon rossz érzés volt így lemaradni. És az is bosszant, hogy olyanok végeztek előttem, akiket általában le szoktam győzni.

- Mi lehetett a baj?
- Nem tudom. Tényleg nem. Találgatni meg hülyeség lenne, majd ha szétszedik a gépet, akkor kiderül.

- Győzelmi reményekkel érkezett Brnóba, ezután nagy csalódás lehet a kilencedik hely…
- Iszonyúan mérges vagyok: legutóbb kilencvenkilencben, magyar bajnoki futamon mentem ilyen rossz köridőket, egy széria Hondával.

- Három körrel a vége előtt eleredt az eső. Vizes pályán még rosszabb lehetett menni egy ilyen motorral, mint szárazon.
- Nem is értem, miért nem intették le a versenyt. Mindenki jelezte, hogy vizes a pálya, hogy emiatt veszélyes motorozni, mégsem történt semmi. Én minden körben próbáltam a lehető legjobb helyen áthaladni a célvonalon, mert korai leintésnél mindig az előző kör eredménye számít, de semmire sem volt jó az igyekezetem, ráadásul az utolsó körben még hárman megelőztek.

- Azért nem olyan vészes a helyzet, hiszen a harmadik maradt az összetettben.
- Ez az egy vigasztal, higgye el. Senkinek sem kívánok ilyen versenyt, mint amilyen nekem ez volt. Pokoli érzés. ----
David Coulthard az idén is eljött Brnóba. A Red Bull Racing Formula-1-es pilótája fölöttébb kedveli a gyorsasági motorversenyeket (neki is van egy gépe otthon), és mivel ez a futam nem ütközik a száguldó cirkusz egyetlen viadalával sem, általában ezt választja.

"Minden gyorsasági motorost tisztelek, mert elképesztő teljesítményt nyújtanak. Hihetetlen, amit a pályán művelnek, és Rossi még közülük is kiemelkedik" - mondta Coulthard, akit nem kisebb egyéniség kalauzolt a pályán, mint Mick Doohan, a gyorsasági motorsport koronázatlan királya. A korábbi ötszörös világbajnokot nem sokkal a MotoGP rajtja előtt megtippeltettük, mi lesz a verseny végeredménye, és ő azt mondta: ugyanaz történik majd, mint az idén eddig majdnem mindig, vagyis Rossi nyer. Nos, nem tévedett.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik