Monte-Carlóban a Formula-1. Abban a városban és azon a pályán, ahol a nézők a leginkább testközelből tapasztalhatják meg a világ leggyorsabb autóinak rettentő erejét. Monte-Carlóról korábban szinte minden évben elmondták, hogy utcai versenyét már régen kinőtte a száguldó cirkusz, bizonyos azonban, hogy amíg Formula-1 a Formula-1, addig a hercegség fővárosában mindig is lesz futam. Ma az első két szabaedzést rendezték meg, amelyek igazolták a papírformát: továbbra is a Renault-k és a McLaren-Mercedesek a leggyorsabbak, a Ferrari pedig a jelek szerint még mindig csak küszködik.
Fernando Alonsót figyelik a pályabírók. Monte-Carlóban nemcsak ők, hanem a nézők is testközelből érezhetik az autók erejét (fotók: Reuters)
Fernando Alonsót figyelik a pályabírók. Monte-Carlóban nemcsak ők, hanem a nézők is testközelből érezhetik az autók erejét (fotók: Reuters)
Monte-Carlóban nincsenek kavicságyak, alig vannak bukóterek, ha valaki hibázik, egy-két hely kivételével nincs hová menekülnie. A nagydíjfutamon a 3340 méteres pálya majdnem két órán keresztül állandó koncentrációt követel, egy pillanatra sem lehet lazítani. Aki egy pillanatra is elmélázik, az legott felkenődik a szalagkorlátra, és ha rossz helyen, rossz időpontban csapja oda az autót, könnyen tömegbalesetet okozhat.
Megint változik a kvalifikáció rendszere
A május 29-i Európa Nagydíjtól (Nürburgring) kezdődően ismét egyetlen időmérő edzés eredménye alapján alakul ki a rajtsorrend a Formula–1-ben – írja a német RTL televízió internetes oldala. A portál az auto, motor und sport című szaklapra is hivatkozik, mondván, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) ezzel a lépéssel a csapatok, a pilóták és a nézők nyomásának engedett. Az új rendszerben a vasárnapi második időmérő edzést nem rendezik meg, de nem lesz helyette bemelegítés sem, azaz a szabály marad az, hogy az autókon a szombati kvalifikáció után már semmilyen módosítás nem szabad végrehajtani.
"A Loews kanyar kivételével mindenhol nagyon meleg a helyzet" - állítja a hétszeres világbajnok Michael Schumacher, míg Norbert Haug, a Mercedes motorsport-igazgatója úgy fogalmaz: "Még mindig elég vicces a gondolat, hogy ezen a helyen egy versenypálya van."
Monte-Carlo mégis az a hely, ahol minden és mindenki jelen van, aki és ami a Formula-1-hez hozzá tartozik. Fantasztikus hangulat, gönyörű nők, fény csillogás, motorok "sikoltozása", amelyeket a hegy visszhangozva ver vissza.
Idézzük előbb újra Michael Schumachert, aki így beszél erről a nagydíjról: "Ha én magam választhatnék, mindig eljönnék ide versenyezni, mert hihetetlenül szórakoztató."
"A Monacói Nagydíj klasszikus verseny, az egész világ erre a futamra figyel ilyenkor - mondja Gerhard Berger, az osztrákok korábbi remek pilótája. - Ennek a viadalnak nagy a vonzereje, nemcsak a szurkolók, hanem a száguldó cirkusz összes mértékadó személyisége számára is."
No comment…
És most lássuk, mi történt az 52. Monacói Nagydíj első két szabaedzésén. Mint ismeretes, a versenynaptárnak ez az állomása abból a szempontból is kivétel, hogy itt csütörtökön, illetve szombaton és vasárnap van versenynap, míg a péntek szabadnap, ugyanis ezen a napon a városnak szüksége van azokra az utakra, amelyeken a Formula-1-es autók száguldoznak.
A délelőtti gyakorláson kiderült, hogy Juan Pablo Montoya végleg felépült válltöréséből, a McLaren-Mercedes kolumbiai pilótája ugyanis az élen zárta az első egyórás tréninget. A dél-amerikai versenyző 1:17,152 perc alatt teljesítette a 3340 méteres kört, és ez az idő több mint három másodperccel volt gyengébb, mint Jarno Trulli tavalyi, 1:13,985 perces eredménye, amellyel megszerezte az egyes rajtkockát.
Szavazás
A második helyen az összetett pontversenyben vezető Fernando Alonso (Renault) zárt 15 századmásodperces hátránnyal, mögötte pedig Christian Klien (Red Bull), Michael Schumacher (Ferrari), Giancarlo Fisichella (Renault), Alex Wurz (McLaren-Mercedes) volt a sorrend. Az előző futamot, a Spanyol Nagydíjat fölényesen megnyerő Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) 1:19,055 perccel a 12. helyen zárta az első egyórás gyakorlást.
Kora délutánra annyiban változott a helyzet, hogy Montoya valamelyest visszacsúszott (az ötödik helyre), Alonso viszont - aki az utóbbi néhány versenyen a pénteki napokon nem is nagyon jött ki a pályára - nagyon odalépett a Renault-jának, és 1:15,835-tel átvette az első helyet. Alig valamivel maradt el tőle Alex Wurz, a McLaren-Mercedes tesztpilótája (1:15,912), majd David Coulthard jelezte, hogy a Red Bull csapat autóival is számolni kell majd (1:16,184). Őt a másik Renault-pilóta, Giancarlo Fisichella és újabb két McLaren-Mercedes követte századokra egymástól.
Ralf Schumacher az időmérőn fél másodperc büntetéssel indul
Fél másodperces időbüntetést kapott Ralf Schumacher, ami azt jelenti, hogy ennyit adnak hozzá az időmérő edzéseken elért összetett eredményéhez a Formula-1-es Monacói Nagydíjon. A Toyota német pilótáját azért sújtották ezzel a szankcióval, mert az FIA ellenőrei észrevették, hogy a bal első kerekére nem a személy szerint számára "lefoglalt", azaz megcímkézett gumiabroncsot rakták fel. A francia Michelin gumigyártó cég szakemberei szerint a tévedés "emberi tévedésből" adódott. Ralf Schumacher a mai két szabaedzésen a kilencedik helyen végzett, míg a világbajnokság összetett pontversenyében 14 ponttal az ötödik helyen áll a szintén 14 pontos Giancarlo Fisichella (Renault) mögött.
A Ferrari Schumacher délelőtti biztató negyedik helye ellenére sokat erőlködött az autóval, amit Jean Todt csapatvezető is elismert.
"Az autó finombeállítása ennek a pályának a jellegzetességei miatt különösen fontos, és ezen a téren - amennyiben a délutáni tréninget nézzük - még sok munka vár ránk. Michael vibrációra panaszkodott, ezért hamar visszahívtuk a boxba (a német világbajnok csak 11 kört tett meg - a szerk.). Annak ellenére, hogy ezzel a második óra nagy részét elvesztegette, szép mennyiségű adatot sikerült összegyűjtenünk. Van másfél napunk arra, hogy elemezzük a helyzetet. Egyelőre nehéz megmondani, mely csapatok a legerősebbek ezen a pályán, hiszen nem tudjuk, ki mennyi benzint tankolt az autójába."
Michael Schumacher egyébként a 11., míg a brazil Rubens Barrichello a 15. helyen zárta a csütörtöki napot, ami - különösen az utóbbi produkciója - igen szerény eredmény a címvédő együttestől.
Az éllovas Fernando Alonsót ezzel szemben egész nap elkerülték a problémák.
Fernando Alonso
"A versenyzőknek kicsit mindig más az első nap itt Monacóban, mint amit általában megszoktunk - mondta a 23 éves spanyol. - Sok kört kellett megtennünk ma, hogy a lehető legjobban megbarátkozzunk a pályával. Örülök, hogy semmi problémánk nem volt, és hogy jól kezdődött a hétvége. A beállítások alapvetően kezdettől fogva elég jónak tűntek, azt hiszem, nem sokat kell változtatnunk rajta. Ennek ellenére a pálya percről-percre változhat, ezért szombaton a finombeállításon lesz a hangsúly. Egyelőre tökéletesen működik minden."
A világbajnoki címért folyó harcban Alonso egyik lehetséges nagy riválisaként emlegetett Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) délelőtt elég sokat kínlódott, de nem a kocsijával voltak gondjai, hanem a forgalommal.
Kimi Räikkönen többször dugóba került
"Az első edzésen többször is beragadtam a többi autó mögé, és egyszerűen képtelen voltam egy igazán jó kört futni - nyilatkozta a finn versenyző. - A második tréningen azonban sikerült néhány hosszabb menetet végigcsinálnunk, így rengeteg adatot gyűjtöttek össze a számítógépek. Ez segíti a megfelelő beállítások és gumi kiválasztását, így versenyképesek lehetünk itt is. Mindig nagy öröm ezen a pályán versenyzni, mivel igazi kihívást jelent, ezért nagyon várom már a folytatást."