A spanyolok visszavágnának

HEGYI ANDRÁSHEGYI ANDRÁS
Vágólapra másolva!
2004.06.10. 22:50
Címkék
A jubileumi 10. Katalán Nagydíj előtt  a barcelonai viadalt korábban Európa GP-nek, majd FIM GP-nek hívták  három kérdés foglalkoztatja a közvéleményt.
Vajon a Bridgestone gumikat használó csapatok, azaz a Kawasaki, a Suzuki, illetve a hondás Camel Pramac el mernek-e indulni a viadalon azt követően, hogy a vasárnapi Olasz GP-n a kawás Nakano Sinya csak a csodával határos módon úszott meg egy gumihiba miatt bekövetkező félelmetes bukást? A Nemzetközi Motorkerékpáros-szövetség milyen szabálymódosításokat hoz annak érdekében, hogy megelőzze a Nakanoéhoz hasonló baleseteket? A harmadik pedig, hogy a spanyolok visszakapaszkodnak-e az élre azok után, hogy legutóbb – az idén először – győzelem nélkül fejezték be a nagydíjat?
A Bridgestone gumikkal – a japán cég a világ legnagyobb gumigyártója, amely a Formula–1-ben például a Ferrari szállítója is – az idén folyamatosan gondok voltak az ultragyors pályákon. Az évad előtti teszteken a hondás Tamada Makotót, valamint a suzukis Kenny Roberts Juniornak a malajziai Sepangban robbantak fel a gumijai – Tamada kivédte a bukást, ellenben az amerikai világbajnok hatalmasat esett –, emiatt utóbb a Bridgestone meg is szüntette a hibás gumitípusának gyártását.
Ezt követően mindenki megnyugodott, hiszen az első három nagydíjon úgy tűnt, semmi gond nincs a Bridgestone-nal. Az Olasz GP-n azonban kiderült, hogy magas aszfalthőmérsékleten és extrém körülmények között – Mugello a vb egyik leggyorsabb pályája – a tokiói cég abroncsai megbízhatatlanok. Nakano hátsó gumija a célegyenesben adta meg magát, miközben a japán pilóta 320 kilométer/órás sebességgel száguldott – a Kawasaki egyből ki is intette a másik versenyzőjét, a német Alex Hofmannt biztonsági okokból –, ezek után Tamadának is tönkrement a hátsó gumija, amit szerencsére még időben észrevett. A Bridgestone azonnal vizsgálatot indított, amelynek eredményéről egyelőre nincs hír, így azt sem tudni, hogy a pilóták vállalják-e a Katalán Nagydíjat. Barcelonában ugyanis elméletileg bármikor bekövetkezhet egy újabb baleset, hiszen itt még nagyobb a forróság, mint Mugellóban, és itt is több mint egy kilométeres a célegyenes.
Nakano döbbenetes balesetére a FIM elnöke, Francesco Zerbi egyből reagált, és olyan szabálymódosítás-tervezetet jelentett be, amely révén visszaszorítanák a MotoGP-motorok fejlesztését. 2005-ben már megszüntetnék a tartalék motorokat, azaz minden pilóta csak egyetlen gépet használhatna nagydíjanként, 2007-től pedig nem 990, hanem csak 900 köbcentis járművek indulhatnának. A szabálymódosításokra főleg azért lenne szükség, mert a Bridgestone esete is azt mutatja, hogy a gumik fejlesztése nincs egyenes arányban a motorok egyre nagyobb teljesítményével.

Nakano Sinya legutóbb hatalmasat esett a gumijának hibája miatt, de szerencsére nem sérült meg komolyan
Nakano Sinya legutóbb hatalmasat esett a gumijának hibája miatt, de szerencsére nem sérült meg komolyan
Nakano Sinya legutóbb hatalmasat esett a gumijának hibája miatt, de szerencsére nem sérült meg komolyan
A MotoGP-ben történt szomorú esetek és a királykategóriában uralkodó bizonytalanság dacára mégis hatalmas várakozás előzi meg a vasárnapi versenyeket. Elsősorban a spanyolok miatt, akik a múlt heti viadal után sebzett oroszlánok – azaz bármire képesek lehetnek. A spanyolok Mugellóban mindhárom kategóriában elvesztették az aranyat – a MotoGP-ben Sete Gibernau, a 250-ben Daniel Pedrosa második, a 125-ben pedig Hector Barbera harmadik lett –, úgyhogy mindenáron javítani szeretnének a hazai közönség előtt. Ha ez sikerülne, Gibernau végre szülővárosában, Barcelonában is nyerne, Pedrosa a Katalán GP történetének első spanyol 250-es győztese lenne, míg a 125-ben a spanyol armada, Barbera, Pablo Nieto, Jorge Lorenzo, Alvaro Bautista és Julian Simon végre megállítaná az első négy nagydíjon verhetetlen olaszokat.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik