Klasszikus, murvás-homokos pályák visszatérés a hagyományokhoz. Évek óta nem jelöltek ki gyorsasági szakaszt a nagytarcsai és a kistarcsai dombok között, ám az idén a versenyzők kérésére visszakerültek a 17. Michelin Budapest-rali programjába a murvás pályák.
Az ifjabb Tóth János, Tóth Imre kettôs idei harmadik futamgyôzelmét aratta (Fotó: Árvai Károly)
Az ifjabb Tóth János, Tóth Imre kettôs idei harmadik futamgyôzelmét aratta (Fotó: Árvai Károly)
Tény, hogy ezeken a szakaszokon sokkal látványosabban lehet autózni, mint aszfalton – és a versenyzőkre igazán nem lehetett panasz, hiszen mindent megtettek azért, hogy a közönség jól szórakozzon. Reggel, rögtön a nyitó gyorsasági előtt húszperces csúszás borzolta a kedélyeket (a rádiósok a nézők fegyelmezésével voltak elfoglalva), a pilóták olyan hangulatban álltak ott a rajtnál, mint a felpiszkált bika, mielőtt kiengedik a karámból. Aztán elkezdődött a száguldás, és minden a helyére került. Az ifjabb Tóth János, Tóth Imre kettős győzelme egyetlen pillanatig sem forgott veszélyben, sőt, az 50.8 másodperces előny egypercesre nőtt a Benik Balázs, Somogyi Pál duóval szemben. A bajnoki címvédő páros a viadal 16 gyorsasági szakaszából tízet megnyert, a többi részsikeren a cseh Václav Pech (4), Benik Balázs (1) és Aschenbrenner György (1) osztozott. A hatszoros bajnok fölénye tehát meggyőző volt. "Minden öszszejött ezen a viadalon, és szerencsénk is volt – vallotta be ifjabb Tóth. – Az egyetlen gondunk egy lassú defekt volt, de azt is csak a gyorsasági szakasz céljában vettük észre, és semmiféle hátrányt sem jelentett. Pedig hosszú és nehéz verseny volt – bármi megtörténhetett volna. Vasárnap Nagytarcsán nem tudtam igazán gyorsan menni, mert keskeny volt a nyom, és gyakran kidobta az autót, de ez nem olyan nagy baj, hiszen szerencsére akkora volt az előnyünk, hogy nem kellett rohanni.” A Peugeot 206 WRC ötvenedik futamát (ami rendkívül magas szám egy ilyen szintű versenyautó esetében) tehát győzelemmel ünnepelték "Janikáék”, ám a második helyezett Benik sem nagyon szomorkodott. Tudta, hogy kockáztatni fölösleges – egyrészt azért, mert a mostani helyezése dacára továbbra is fölényesen vezeti az összetett pontversenyt, másrészt pedig az autóját két nap múlva Angliába szállítják felújításra, utána pedig repülőre teszik, és elviszik a szeptemberi Ausztrál Rali helyszínére. Az lesz ugyanis Benik legközelebbi megméretése. Érdekesség egyébként, hogy a fordos pilóta vasárnap hazai pályán versenyzett – a kistarcsai gyorsasági szakasz egyik kanyarját a házuk ablakából is jól lehetett látni, más kérdés, hogy senki sem nézte onnan, az egész család ott toporgott közvetlenül a pálya szélén. Miközben az első két hely sorsa gyakorlatilag már szombaton eldőlt, a dobogó harmadik fokáért a záró szakaszig tartott a küzdelem. Végig az A8-as kategória éllovasa, Aschenbrenner György állt jobban, ám Václav Pech az utolsó pillanatban fölé kerekedett. A cseh fordosnak tetemes hátrányt kellett ledolgoznia, mivel szombaton 110 másodperces büntetést kapott, miután a szervizparkból technikai hiba miatt 11 perces késéssel távozott. Pech egyébként most először versenyzett ezzel a kocsival, normálisan ugyanis egy 2002-es fejlesztésű Focust kormányoz. Ennek megfelelően az egy évvel öregebbet kicsit gyengécskének találta. Felvetődik a kérdés: mit szóljon akkor "Janika” a 2000-es Peu-geot-val? Az A8-as géposztályban ennek ellenére Aschenbrenner simán nyert, mögötte az első nap AC-gondokkal küszködő Szilágyi János és a meleget, valamint a port nehezen viselő Vizin László érkezett. Utóbbi pilóta egyébként joggal panaszkodott a látási viszonyokra, hiszen csak az élmezőny rajtolt két percre egymástól, Vizin már egy perccel követte az előtte indulót. Márpedig a por egy perc alatt bizony nem szállt fel. Meglepetés, hogy a kétkerékhajtású Citroen Saxóval induló Bútor Róbert, Tóth Vilmos kettős tartani tudta abszolút ötödik helyét, hiszen köztudott, hogy ezeket az F2-es gépeket nem kifejezetten murvára találták ki. A bajnoki címvédő mégis maga mögött tartotta a négykerékhajtású gépekkel autózó ellenfeleket, és megszerezte idei legjobb abszolút eredményét és ötödik kategóriagyőzelmét. Lelki pluszt jelentett számára, hogy a nagytarcsai pályát úgy ismeri, mint a tenyerét, hiszen azon a környéken nőtt föl, sőt, a szóbeszéd szerint tinédzserkorában oda hordta a lányokat, hogy Trabantjával megmutassa nekik, milyen az igazi rali. A második helyen Bútor csapattársa, Herczig Norbert érkezett, akinek legfeljebb azért kellett sietnie, hogy az abszolút hetedik hely meglegyen, Bútor ellen ugyanis nem volt esélye. A vasárnapi szakaszokon egyébként ismét kiderült, hogy nem jó aszfaltdifferenciállal murvás pályán menni, a hosszú gyorsaságin (23 km) Herczig teljesen elfáradt az autóval való küzdelemben. Egész más és sokkal látványosabb gondja volt a harmadikként célba érő Tárnok Tamásnak. A Mégane ajtójának zárja ugyanis tönkrement, így az utolsó gyorsaságin a pilóta vagy az ajtót fogta a jobbkanyarokban, miközben a kocsi önálló életet élt, vagy pedig nyelte a port, ami a nyitott ajtón beömlött. A dobogós helyét azonban így is megtartotta. Az N-csoportban az első nap végén Spitzmüller Csaba, Harsányi Zsolt duó fordult a legkedvezőbb pozícióban, és nem is volt semmi gondja egészen az utolsó előtti szakaszig. Akkor ugyanis a Mitsubishi megmakacsolta magát, és a 26 másodperces előnyből egyszeriben 25 másodperces hátrány lett. Mindöszsze három működő hengerrel ugyanis még Spitzmüller sem tudott csodát tenni, sőt, a végén már azért kellett imádkoznia, hogy a Lancer egyáltalán elérjen a célig. Az első helyet ezután az Oroszlán László, Oroszlán Tibor testvérpár vette át. A rutinos pilóta köztudottan imádja a földes, murvás pályákat, és rendkívül gyors is rajtuk. És ezúttal Fortuna is mellettük volt – amit Szombathelyen elvett (technikai hiba miatt a verseny feladására kényszerült a páros), azt most visszaadta, és ezzel a sikerrel Oroszlánék egy pontra megközelítették az összetettben vezető Spitzmüllert. A dobogóra még Elek István és Vinoczai Attila férkőzött fel: a szombati két defekt (50 másodperc veszteség) után vasárnap az egyik gyorsaságin még utolérték a váltógondokkal küszködő Kakuszit, de a szűk úton nem tudták megelőzni, és így már esélyük sem volt a felzárkózásra. Folytatás hét hét múlva – Pécsett.
17. Michelin Budapest-rali, ötös szorzójú Eb-futam a Mol-kupáért Abszolút végeredmény: 1. ifjabb Tóth János, Tóth Imre (Bomba Rally Team, Peugeot 206 WRC) 1:44:52.7, 2. Benik, Somogyi (OMV Best Racing, Ford Focus WRC) 1:00.0 perc hátrány, 3. Pech, Uhel (cseh, Ford Focus WRC) 2:59.6 p h., 4. Aschenbrenner, Percze (V-Max Asi Rally Club, Mitsubishi Lancer Evo6) 3:00.9 p h., 5. Bútor, Tóth V. (Citroen-Total Rally Team, Citroen Saxo Kit-car) 7:43.9 p h., 6. Szilágyi, Domonkos (Stille ASE, Mitsubishi Lancer Evo6) 7:55.8 p h. A bajnokság állása 6 futam után. Abszolút sorrend (nem hivatalos): 1. Benik Balázs, Somogyi Pál 100 pont, 2. ifjabb Tóth J., Tóth I. 85, 3. Szabó G., Kerék B. (Budaörs Motorsport, Skoda Octavia WRC) és Aschenbrenner, Földesi/Percze 57-57, 5. ifj. Angyalfi, Kazár (Pacot Car Motorsport, Subaru Impreza WRC) 45, 6. Turi, Kerék I. (Botka Rally Team, Mitsubishi Lancer Evo6) és Bútor, Tóth V. 40-40 Következik (szeptember 26–28.): 35. Allianz Hungária Mecsek-rali, Pécs