Vincent mindenkit meglepett

HEGYI ANDRÁSHEGYI ANDRÁS
Vágólapra másolva!
2002.12.20. 21:00
Címkék
Az 54. gyorsasági motoros szezonban jó néhány pilóta szerzett meglepetést, de közülük is mindenképpen ki kell emelni hármat. Az idén debütálő MotoGP-ben a brazil Alex Barros, megkapva a Honda négyütemű csodagépét, az öthengeres RC211V-t, egyből nyerni tudott, és a vb utolsó négy futamán több pontot gyűjtött, mint a MotoGP első királya, az olasz Valentino Rossi.
A nyolcadliteresek között elsô franciaként trónra lépô Arnaud Vincent pályafutása során már hét GP-gyôzelmet aratott
A nyolcadliteresek között elsô franciaként trónra lépô Arnaud Vincent pályafutása során már hét GP-gyôzelmet aratott
A nyolcadliteresek között elsô franciaként trónra lépô Arnaud Vincent pályafutása során már hét GP-gyôzelmet aratott
A nyolcadliteresek között elsô franciaként trónra lépô Arnaud Vincent pályafutása során már hét GP-gyôzelmet aratott
A nyolcadliteresek között elsô franciaként trónra lépô Arnaud Vincent pályafutása során már hét GP-gyôzelmet aratott
A nyolcadliteresek között elsô franciaként trónra lépô Arnaud Vincent pályafutása során már hét GP-gyôzelmet aratott
A 250-es mezőnyben is egy dél-amerikai, az argentin Sebastian Porto okozott óriási szenzációt, hiszen az erőtlen Yamahájával egyszer le tudta győzni a gyári apri-liásokat és hondásokat, akiktől még egy rajtelsőséget, továbbá egy ezüst-, valamint két bronzérmet is el tudott orozni. Porto a brazíliai győzelmével ráadásul 40 év után tudott újra Argentínának aranyérmet szerezni. Mindezek ellenére nem a két előbb említett motoros közül került ki valamelyik, hanem az évad első számú meglepetésembere, a francia Arnaud Vincent lett, aki esélytelenül vált a nyolcadliteres géposztály uralkodójává. És hogy miért volt esélytelen? Azért, mert mindössze néhány héttel a vb rajtja előtt került be egy erőtlen apriliás csapatba, ráadásul a fizetés nélkül motorozó franciának a gyár csak az utolsó négy versenyre biztosította a legjobb alkatrészeket. Azaz Vincent szinte a csodával határos módon lett világelső, mivel legalább öt csapat a lehető legjobb technikai háttérrel rendelkezett az egész szezon alatt. Vincent sikerével kapcsolatban azt sem szabad elfelejteni, hogy a 125-ös francia iskola sohasem tartozott a világ elitjébe, hiszen 2002 előtt nem volt gall világbajnok a nyolcadliteresek között.

Bár a 125-ös kategóriában a MotoGP-vel és a 250-es géposztállyal ellentétben szabály tiltja, hogy egy csapat gyári támogatásban részesüljön, mégis hatalmas a különbség a különböző teamek technikai felkészültsége között. Ez azért van így, mert a gazdagabb, azaz jelentős szponzori háttérrel rendelkező alakulatok meg tudják vásárolni a gyártóktól a legjobb alkatrészeket is, míg a szerényebb lehetőségekkel bíró alakulatoknak semmi esélyük sincs arra, hogy a legutolsó fejlesztésekhez hozzájussanak. Így volt ezzel Arnaud Vincent is, aki épphogy befért az idei 125-ös mezőnybe. Tavaly pályafutása második legrosszabb vb-szezonját produkálta, ezért egyetlen csapat sem akarta leigazolni. Sőt, az utolsó előtti pillanatban a főszponzora is elhagyta. A legutolsó telefon azonban szerencsét hozott a franciának: az olasz Fiorenzo Caponera, az olasz Imola Circuit Exalt Cycle Race vezetője szerződtette. De milyen áron! Capo-nera, akivel 2000-ben 125-ös világbajnok lett az olasz Roberto Locatelli, a következőket közölte a franciával: "Mivel a csapat költségvetése elég alacsony, fizetést nem tudok biztosítani számodra. És azt is tudomásul kell venned, hogy a csapatom az Aprilia rangsorában az utolsó helyen áll, azaz elképzelhető, hogy a gyártól a szezon során nem kapunk tuningalkatrészt.” Vincent azonban egyáltalán nem keseredett el a hírek hallatán. Egyrészt azért, mert örült, hogy mégis talált magának csapatot, másrészt nagyon jól tudta, hogy pályafutása során mindig le tudta győzni a nehézségeket.

Vincent nem ismer akadályt

Arnaud Vincent szegény munkáscsaládba született, ennek következtében a szülei nem tudták anyagilag támogatni abban, hogy kiélhesse a motorozás iránti végtelen szenvedélyét. Vincent azonban nem csüggedt, és már a szakmunkástanulóként pénzt gyűjtött, hogy amatőr motokrosszversenyeken indulhasson. Az autó- és motorszerelőnek tanuló Vincent az iskolai évei alatt osztálytársai szülei és azok ismerősei elromlott autóit, valamint motorjait javította, és ez még nem volt minden. A nemes cél érdekében dolgozott szobafestőként, villanyszerelőként és burkolóként is, de gyakran lejárt Monte-Carlóba óriásplakátokat ragasztani és szórólapokat osztogatni.
Miután 18 évesen megkapta a szakmunkásbizonyítványát, egy motor-kerékpárműhelyben helyezkedett el, ahol a bejáró versenyzők körében egyből hírnevet szerzett magának. A szakmai elismerésnek köszönhetően profi motorszerelő lett belőle. A fizetésének nagyobbik részét a takarékban gyűjtögette, hiszen ő nem a boxban akart bizonyítani, hanem a versenypályán. A szorgalom 1995-ben hozta meg a gyümölcsét, amikor végre elegendő pénze lett ahhoz, hogy elkezdhesse a profi versenyzői karrierjét. A szerelői munkával azonban még ekkor sem hagyott fel, hiszen még akkor sem volt elegendő szponzora, amikor 1997-ben 125-ös Európa- és francia bajnok lett.

Gyorsasági motoros vb, 125 kcm
A végeredmény: 1. Vincent (francia, Aprilia) 273 pont, 2. Poggiali (San Marinó-i, Gilera) 254, 3. Pedrosa (spanyol, Honda) 243, 4. Cecchinello (olasz, Aprilia) 180, 5. Jenkner (német, Aprilia) 168, 6. P. Nieto (spanyol, Aprilia) 145, 7. Sanna (olasz, Aprilia) 106, 8. Azuma (japán, Honda) 101, 9. A. De Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 87, 10. Borsoi (olasz, Aprilia) 82, …22. Talmácsi Gábor (magyar, Italjet/Honda) 20
A francia pilóta akaratereje és elszántsága azonban az idén mutatkozott meg igazán. Nem kapta meg a legjobb gumikat a Dunloptól (nem tudta előre kifizetni őket), ezért a versenyek zömén hamar elkopott abroncsokon, nagy kockázatot vállalva motorozott. Az is érthetetlen, hogy az Aprilia a 16 futamos vb-nek csak az utolsó négy viadalán adott tartalékmotort a franciának. Azaz ha Vincent az edzéseken összetörte volna a motorját, akkor nem tudott volna elrajtolni a versenyeken! És ez még mindig nem minden: a Francia GP-n a helyi rendőrség lefoglalta Vincent motorját, úgyhogy sokáig fennállt annak a veszélye, hogy nem indulhat el Le Mans-ban. Az ügy hátterében az húzódott meg, hogy Fiorenzo Caponera még az évad elején előszerződést között a szintén francia Randy De Puniet-vel – ő kilencedik lett a 250-ben –, ám mégsem a gall lett Caponera negyedliteres pilótája, hanem az olasz Franco Battaini. De Puniet ezek után 50 ezer eurós kártérítést követelt az olasz gárdától, amit végül Caponera Battainivel és Vincent-nal közösen kifizetett.
Vincent mindent elsöprő győzni akarása a versenypályán mutatkozott meg igazán. Az első japán futamon ugyan még nem volt meglepő a sikere, hiszen mindenki tudta, hogy esőben bármikor képes a győzelemre, a dél-afrikai és a spanyolországi ezüstjére azonban már mindenki felkapta a fejét. De Vincent elszántsága idővel kevésnek bizonyult a sokkal jobb motorokkal rendelkező pilóták ellenében. A tavalyi 125-ös világbajnokot, a San Marinó-i Manuel Poggialit a Derbi-Gilera csapat nyomta, a Honda az első számú alakulatában a spanyol tinédzsert, Daniel Pedrosát favorizálta, míg az Aprilia kedvenc alakulata a Lucio Cecchinello fémjelezte Safylo Oxido Race volt.

Válság után feltámadás

Az új alkatrészek megtették a hatásukat! Míg Poggiali, Cecchinello és Pedrosa a francia, az olasz, a katalán és a holland viadalon egymást váltogatta a dobogó felső fokán, Vincent válságot élt át: a francia mindössze két negyedik és egy-egy kilencedik, valamint 11. helyet szerzett, emiatt Mugellóban Poggiali átvette tőle az összetett elsőséget is. A vb felénél, a Brit Nagydíj előtt pedig már 28 pont volt a hátránya Poggialival szemben.
Állandó követelései ellenére az Apri-lia még mindig nem segítette a legjobb 125-ös pilótáját. Emiatt hazardíroznia kellett: a Donington Parkban és a Német GP-n sokkal puhább gumikat tett fel, mint az ellenfelei, taktikája eredménye pedig két arany volt. Csehországban ugyan Cecchinello már a harmadik győzelmének örülhetett, Vincent azonban a harmadik helyével is nagyon boldog lehetett, ekkor ugyanis két pontra megközelítette az összetettben Poggialit, aki a nyár folyamán látványosan lelassult. Ennek oka, hogy Harald Bartol, a Gilera technikai igazgatója bejelentette, az évad végén elhagyja az olasz márkát, és az így kialakult csapaton belüli viszályok miatt a Gilera megfeledkezett Poggiali motorjának fejlesztéséről. Vincent azonnal kihasználta riválisa gyengélkedését, a portugáliai és a brazil esőben is gyorsabb volt nála, és Estorilban vissza is vette a tabella első helyét.
Az utolsó négy futamra már az Aprilia is átértékelte a Vincent-hoz fűződő viszonyát. A gyári segítség azonban nem mindig volt a francia hasznára: a Csendes-óceáni GP-n a kipufogórendszer hibája miatt elvesztette a második helyét és csak 15. lett, Ausztráliában pedig az új henger erőtlensége miatt meg kellett elégednie a negyedik pozícióval. Ennek következtében az Ausztráliában szintén kockáztató Poggiali a szezonbeli negyedik győzelmével újra nyílttá tette a vb-cím sorsát.
Az utolsó, a Valenciai GP előtt mindössze nyolc pont volt a két vetélytárs között a különbség. A végjátékban azonban megérdemelten nyert a jobbik. Vincent lemondott a győzelemről Pedrosa javára, és nyugodtan, a saját tempóját motorozva megszerezte az ezüstöt, míg Poggiali, akinek mindenáron győznie kellett volna, nagyon idegesen húzta a gázt, és hibái miatt csak hetedik lett. Vincent tehát elsősorban higgadtságának és kiegyensúlyozottságának (mind a 16 vb-futamon pontot szerzett) köszönheti, hogy őt koronázták az első 125-ös francia világbajnokká!

Két magyar pilóta, dupla esély

Magyarországon sajnos még mindig nem kezelik megfelelő módon a motorkerékpározást. Ez annak ellenére nagyon sajnálatos, hogy a gyorsaságizóink ott vannak az elitben. Csak egy adat: a világ országainak 93 százaléka – köztük a két legnépesebb, India és Kína – nem képviseltette magát a gyorsasági motoros vb-n, míg az alig tízmilliós hazánk két pilótát is adott a 2002-es Grand Prix-nek. És ugyan sem a 21 éves Talmácsi Gábor, sem a 17 esztendős Tóth Imre nem szólhatott bele még az összetett első tíz helyébe sem, mégis sikerről lehet beszámolni. Elsősorban Talmácsi Gábor, vagy ahogyan minden magyar motoros ismeri, Talma révén: a pilóta teljesítményével annak ellenére elégedettek lehetünk, hogy az idén kevesebb pontot gyűjtött, mint tavaly. A fiatal tehetség 2001-ben hat pontszerző helyének köszönhetően 34 egységet szerzett, és 18. lett, az idén pedig csak négyszer volt pontszerző, és 20 egységgel a 22. helyen zárta a szezont. Talma mégis szenzációs volt: miután átigazolt az erőtlen Italjettől a Hondához, a Portugál és a Brazil GP-n végre megmutathatta, mire képes egy ütőképesebb motorral. Estorilban életében először vezette a vb-mezőnyt, Rio de Janeiróban pedig az utolsó méterekig az éremért csatázott! Végül a negyedik helyen intette le a kockás zászló, a szezonbeli teljesítményét azonban az a tény mutatja a legjobban, hogy Vincent távozása után a világbajnok csapat leigazolta! A hondás Tóth Imre a vb-beli debütálásakor ugyan nem lett pontszerző, ám megmutatta magát. Egy kivételével az összes futamot befejezte, kétszer is bekerült az első húszba, Szuzukában és Estorilban pedig a reflektorfényből is kijutott neki: a világ legnehezebb pályájának számító japán aszfaltcsíkon 18. lett, Portugáliában pedig a bukása előtt sokáig pontszerző helyen húzta a gázt.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik