A kínai sárkány verhetetlen

HEGYI ANDRÁSHEGYI ANDRÁS
Vágólapra másolva!
2002.12.17. 22:09
Címkék
Bitter Sándor Imolában és Brnóban a legjobbakkal csatázva vb-pontszerzô lett
Bitter Sándor Imolában és Brnóban a legjobbakkal csatázva vb-pontszerzô lett
Bitter Sándor Imolában és Brnóban a legjobbakkal csatázva vb-pontszerzô lett
Bitter Sándor Imolában és Brnóban a legjobbakkal csatázva vb-pontszerzô lett
Bitter Sándor Imolában és Brnóban a legjobbakkal csatázva vb-pontszerzô lett
Bitter Sándor Imolában és Brnóban a legjobbakkal csatázva vb-pontszerzô lett
Bár az 1980 óta létező endurance, azaz megbízhatósági világbajnokságon számos világnagyság letette a névjegyét az elmúlt évtizedekben – a szuperbike-világbajnokok közül Raymond Roche, Doug Polen és Carl Fogarty is endurance-világbajnok volt, míg a GP-világbajnokok közül Christian Sarron, Wayne Gardner, Mick Doohan, Eddie Lawson, Wayne Rainey vagy éppen Valentino Rossi vb-futamot tudott nyerni –, mégis hosszú időn keresztül csak a gyorsasági szakágak mostohatestvére volt az endurance-vb. Az idén azonban valamelyest felértékelődött a sorozat jelentősége.
Az ok a gyorsasági és a szuperbike-vb közötti ellentétben keresendő. Az endurance-vb tulajdonosai, az olasz Flammini testvérek, akik ugye a szuperbike-vb rendezői is, ugyanis hatalmas pofont kaptak: elindult a MotoGP, ami miatt bizonytalanná vált a szuperbike-széria jövője. Ezek után Flamminiék egyre több figyelmet szenteltek az endurance vb-nek, mert fel akarták térképezni, hogy mennyire tehető népszerűvé a széria. Lefordítva: azt szerették volna megtudni, hogy egy megreformált endurance-vb idővel helyettesítheti-e a szuperbike-ot. A kísérleti év nem adott egyöntetű választ a kérdésre, de azért sikert hozott. Egyfelől az új 200 mérföldes versenyek nagy népszerűségnek örvendtek, másrészt jövőre már nem hat, hanem nyolc vb-futamot kötöttek le Flamminiék. És azt sem szabad elfelejteni, hogy a vb úgy is magához vonzotta a nézőket, hogy a három leghíresebb európai verseny, a Le Mans-i 24 órás, a Liege-i 24 órás, valamint a Bol d’Or kivált a sorozatból és az új Master of Endurance szériában egyesült.
23. endurance vb
Az élcsoport: 1. Zongshen 2 (kínai, Suzuki) 123 pont, 2. Zongshen 9 (kínai, Suzuki) 107, 3. GMT 94 (francia, Suzuki) 95, 4. Endurance Moto 38 (francia, Yamaha) 83, 5. QB Phase One (brit, Suzuki) 69, 6. Herman Verboven 5 (belga, Suzuki) 60, …20. Team Schäfer Endurance (német, Suzuki, Bitter Sándor) 11

Master of Endurance
Az élcsoport: 1. Suzuki Castrol Team (francia, Suzuki) 130, 2. GMT 94 (francia, Suzuki) 58, 3. LMS Junior Team (francia, Suzuki) 54, 4. QB Phase One (brit, Suzuki) 54, 5. Free Bike (francia, Yamaha) 48, 6. Infini Team Moto (francia, Suzuki) 42
A három legendás viadal kiválásával az idén csak egy 24 órás verseny volt a vb programjában, míg az egy-egy nyolc- illetve hatórás megméretés mellett a három 200 mérföldes, azaz 321 kilométeres futam határozta meg leginkább a vb-t. A 200 mérföldes viadalok egyébként újdonságnak számítottak, hiszen az idei szezon előtt az endurance vb-n nem lehetett háromórásnál rövidebb futamot rendezni. A vb újdonságai közé tartozott még, hogy a három kategóriát, a szuperbike-ot, a szuperproductiont és a stocksportot az összetettben nem értékelték külön, azaz a három kategória képviselői egyetlen vb-címért küzdöttek.
A vb 22 állandó csapata közül a szabálymódosításokat egy kínai alakulat, a szuperproduction gépet választó Zongshen csapat használta ki a legjobban. A Zongshen – a név az egyik legnagyobb kínai robogógyártót takarja, amely direkt azért nevezett két csapattal az endurance vb-re, hogy reklámozza magát – kettes és kilences számú csapata a hat futamból kettőt megnyert, illetve két ezüst- és három bronzérmet is hazavihetett. Az endurance-vb első kínai világbajnoka azonban a Szuzukai 8 óráson érte el a legjobb eredményét: a Suzuki GSX-R 1000-essel versenyző team a világ legfontosabb endurance-viadalán hetedik lett, megelőzve a legtöbb japán elitcsapatot.
A Zongshen – amelynek két vezérpilótája a két korábbi endurance-világbajnok, a belga Stephen Mertens és az ausztrál Warwick Nowland volt – egyébként már egy futammal a sorozat befejezése előtt vb-címnek örülhetett, hiszen a legnagyobb ellenfeleknek számító francia GMT94 és a brit QB Phase One alakulat az utolsó három viadalon bukások és műszaki gondok miatt képtelen volt tartani a tempót. Ez azért meglepetés, mert a brit csapat diadalmaskodott az Imolai 200 mérföldesen, a francia gárda pedig a Brnói 6 óráson volt utolérhetetlen.
Az előbb említett két versenyen amúgy honfitársunk, Bitter Sándor is kitett magáért. A német Team Schäfer Endurance-ban motorozó magyar az idén végre megszerezte pályafutása első vb-pontjait: Imolában a 12. lett, Brnóban pedig a 9. helyen intette le a kockás zászló. A Suzuki GSX-R 1000-essel motorozó Bitter, aki sérülések miatt nem lehetett pontszerző az Oscherslebeni 24 óráson és a Vallelungai 200 mérföldesen, a Master of Endurance-ban is elrajtolt: a Liegei 24 óráson a 18. helyével szintén pontszerző lett. A Master of Endurance hőse egyébként a korábbi motokrossz-világbajnok, amerikai szuper- és motokrosszbajnok, valamint gyorsasági vb-menő Jean-Michel Bayle volt. A francia polihisztor aranyérmes lett a 25. Le Mans-i 24 óráson, valamint a 66. Bol d’Oron is! Ennek köszönhetően a gyári suzukis egység fölényesen nyerte meg a vb ellenlábasának számító szériát.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik