Melandri és Vincent esélye

HEGYI ANDRÁSHEGYI ANDRÁS
Vágólapra másolva!
2002.10.17. 20:24
Címkék
Vincent Phillip Islanden történelmet írhat: ô lehet a vb elsô francia 125-ös világbajnoka (Fotó: AFP)
Vincent Phillip Islanden történelmet írhat: ô lehet a vb elsô francia 125-ös világbajnoka (Fotó: AFP)
Vincent Phillip Islanden történelmet írhat: ô lehet a vb elsô francia 125-ös világbajnoka (Fotó: AFP)
Vincent Phillip Islanden történelmet írhat: ô lehet a vb elsô francia 125-ös világbajnoka (Fotó: AFP)
Vincent Phillip Islanden történelmet írhat: ô lehet a vb elsô francia 125-ös világbajnoka (Fotó: AFP)
Vincent Phillip Islanden történelmet írhat: ô lehet a vb elsô francia 125-ös világbajnoka (Fotó: AFP)
"A motorsport – különös tekintettel a gyorsasági motoros vb-re – egyre nagyobb népszerűségre tesz szert. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a Formula–1-el ellentétben nálunk nem értékelődött fel túlságosan a technika szerepe a pilóták tudásával szemben. A Formula–1-ben csak az nyerhet, akinek a legjobb technikai háttere van, addig a MotoGP-ben és a többi kategóriában azonban elsősorban a versenyzők tehetsége és tudása számít. A legjobb példa erre Valentino Rossi esete. Hiába mondták róla, hogy ő a motorozás Michael Schumachere, a világbajnokot az utóbbi időben rendre megszorongatják, sőt le is győzik. Szerintem a látványos és izgalmas versenyek miatt egyre több néző fog átpártolni a Formula–1-ről a motoros vb-re” – nyilatkozta lapunknak az olasz Francesco Zerbi, akit a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség (FIM) prágai kongresszusán újabb négy évre elnöknek választottak.
Izgalmas viadalokban pedig a hétvégén sem lesz hiány. A vb történetének 14. Ausztrál Nagydíján, a 4448 méteres Phillip Island-i pályán az üldözők meg akarják akadályozni, hogy a 125-ös és a 250-es éllovas, a francia Arnaud Vincent, illetve az olasz Marco Melandri világbajnok lehessen, míg a MotoGP-ben Rossi riválisai a Csendes-óceáni, valamint a Malajziai GP-hez hasonlóan a világbajnok skalpjára hajtanak. A látványos versenyekre maga a pálya is garanciát jelent: a déli félteke Assenjének hívott aszfaltcsíkon a pilóták 3200 méteren át fullgázzal száguldanak!
A legnagyobb sebességet természetesen a MotoGP bukósisakosai fogják elérni, ám hogy ki nyer közülük, azt szinte lehetetlen megjósolni. Az elmúlt két vb-futamon látottak alapján Max Biaggi, Alex Barros, Ukava Toru és Kato Dajdzsiro bármikor legyőzheti Rossit. Különösen a négyszeres világbajnok Mad Max várja nagyon optimistán a hétvégi viadalt. Már csak azért is, mert a malajziai győzelme után idén először jelentette ki, hogy a Yamahája, az YZR-M1-es ugyanolyan versenyképes, mint a verhetetlennek tartott Honda RC211V. Biaggi ráadásul nagyon szereti ezt a pályát. Nem csoda, hiszen tavalyelőtt a 12. rajtkockából indulva nyert Ausztráliában. Nem lesz azonban könnyű dolga a yamahásnak, hiszen Phillip Islanden mindig késhegyre menőek a küzdelmek. A királykategóriában 1999-ben 124 ezredmásodperc volt a különbség az első három helyezett között, egy évvel később az első négy befutó fél másodpercre volt egymástól, tavaly pedig az első kilenc célba érkezőt kevesebb mint három másodperc válaszotta el egymástól!
A negyedliterben sem várhatók nagy különbségek, a Malajziai GP után ugyanis újra nyílt lett a vb-cím sorsa. Melandrinak az idén először felmondta a szolgálatot az Apriliája, első számú riválisa, Fonsi Nieto pedig rajt-cél győzelmet könyvelhetett el. Azaz Nieto az 52 pontos hátrányát 27 pontosra faragta le. Ennek köszönhetően a spanyol motoros legalább annyira bízik az első vb-címének megszerzésében, mint Melandri. Érdekesség, hogy utóbbi pilóta az egyetlen a negyedliteres mezőnyben, aki nyert már Phillip Islanden.
A három kategória versenyzői közül azonban talán a 125-ös éllovas Vincent a legmagabiztosabb és a legnyugodtabb. A francia nyúltenyésztő, aki a malajziai sikerével már ugyanannyi nagydíjgyőzelemmel rendelkezik, mint a tavalyelőtti világbajnok, a szintén francia Olivier Jacque. A hetedik győzelmével Vincent a vb történetének legeredményesebb francia versenyzője lett a 125-ös géposztályban: a 28 éves pilóta a hetvenes-nyolcvanas évek sztárját, a hat aranyig jutó Guy Bertint előzte meg. Vincent tehát magabiztos, pedig lehetne óvatosabb is, hiszen ezen a pályán sohasem szerzett még pontot sem: 1998-ban elesett, 1999-ben és 2000-ben géphiba miatt kiállt, tavaly pedig mindössze a 21. lett.
A nyolcadliteres kategória két magyar versenyzőjének, Talmácsi Gábornak és Tóth Imrének nem lesz könnyű dolga Ausztráliában, hiszen a gyors pályák elsősorban az erős motoroknak kedveznek, az ő Hondáik viszont nem éppen arról híresek, hogy a mezőny leggyorsabbjai közé tartoznának. Talmácsinak az utóbbi két versenyen pokoli peche volt a technikával – sorban "ragadtak meg” a motorjai –, Tóthnak pedig legutóbb a beállításokkal voltak gondjai. Utóbbi versenyző számára egyébként ez az esztendő a tanulásé, hiszen a vb-helyszínek közül szinte mindegyik új volt számára, s így lesz ez Phillip Islanden is.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik