Majthényi Szabolcs és Domokos András hét év után újra világbajnok lett a repülő hollandi hajóosztályban. Nevük nemcsak a vitorlássportban járatosaknak csenghet ismerősen, hiszen az első győzelem után számtalan róluk szóló írás, rádió- és televízióinterjú készült. Noha a két kiváló sportember nemrégiben ismét remek eredményt ért el, a körülmények igencsak megváltoztak azóta. Igaz, őket ez csöppet sem zavarja, hiszen mindketten állítják, mindig is magukért és a vitorlázás öröméért hajóztak.
Majthényi Szabolcs (jobbra) és Domokos András hét év után Portugáliában lett újra a repülô hollandi világbajnoka, s ezzel a magyar páros örökre beírta a nevét a hajóosztály nemzetközi krónikáskönyvébe
Majthényi Szabolcs (jobbra) és Domokos András hét év után Portugáliában lett újra a repülô hollandi világbajnoka, s ezzel a magyar páros örökre beírta a nevét a hajóosztály nemzetközi krónikáskönyvébe
– Hét évvel ezelőtt, amikor első alkalommal lettek világbajnokok, olyan hírverést csaptak önök körül, hogy az egész ország megismerte a nevüket. Nem csalódott, hogy ehhez képest most egy perc alatt feledésbe merült az eredményük? – A kettőt nem szabad összehasonlítani. Az első cím megszerzéséhez jó körítésként szolgált, hogy fiatalok voltunk, egyáltalán nem számítottunk esélyesnek, ráadásul kölcsönhajóval szerepeltünk Ausztráliában, és mindez januárban volt, amikor a hazai sportéletben nem sok minden történik. Szóval nincs azzal semmi gondunk, hogy most nem kapták föl annyira a hírt, egyszerűen elfogadjuk, hogy így alakult, hiszen elsősorban úgyis magunkért csináljuk ezt az egészet – mondja a kormányos, Majthényi Szabolcs. – Amikor lekerült az olimpia programjáról a repülő hollandi, az meg sem fordult a fejükben, hogy másik hajóosztályra váltsanak? – Nem, mert nincs olyan osztály, amelyik ennyire "feküdne” nekünk. A másik, hogy az olimpiai felkészülés teljes embert igényel, márpedig mi mindketten dolgozunk a vitorlázás mellett. Egyéves felkészülést még be tudunk így vállalni, négyéveset viszont már nem. – A külföldi menők eszerint profi státuszban vannak? – Igen, a legjobbak a sportból élnek, esetleg a vitorlázással kapcsolatos munkát vállalnak. De a játékok előtti másfél évben ők is biztosan csak a felkészülésükre koncentrálnak.
Névjegy
MAJTHÉNYI SZABOLCS Hajósztálya: repülô hollandi Született: 1972. február 1., Budapest Egyesülete: Spartacus VE Nevelôedzôi: Majthényi Zsombor, Horváth László, Erdélyi Béla Támogatói: ICO Rt., O'Neil Legjobb eredményei: 2x világbajnok (2002, 1995), 2x vb-2. (2001, 1996), 2x Európa-bajnok (2000, 1997), 9x országos bajnok (1993–2002)
Trófeák a múzeumba
– Visszatérve önökhöz, a világbajnokságon kapott vándorkupa, vagy az ezüst sombreró került a lakásába? – Egyelőre mindkettő a munkahelyemen van, de el akarjuk vinni a kaposvári Sportmúzeumba, legalábbis addig, amíg nem kell visszaadnunk. – A nevük azért felkerül a trófeákra? – Természetesen. – Az idén a nagyhajósok között is feltűnt, többször is elvállalta egy Asso99-es kormányzását. Ez csak alkalmi beugró volt, vagy lesz folytatása? – Akkor próbáltam ki először, amikor bejött Magyarországra az Asso, de akkor tényleg csak egy-két alkalomról volt szó. Most azért többet versenyzek vele, és úgy tűnik, jövőre is lesz rá lehetőségem. – Netán a híres Garda-tó kerülő viadalt, a Centomigliát is megcélozza? – Nem, inkább csak hazai eseményekre gondoltam. Különben is, a túraversenyeket nem szeretem annyira, mert ott, szemben a pályaversenyekkel, már inkább az a döntő, kinek milyen hajója van. – Eszerint egy olyan kalandba sem vágna bele, mint amilyet mondjuk a Volvo Ocean Race nyújthat? – Nem, de azt teljesen más miatt nem vállalnám. – Elárulná az okát? – Annyi mindentől függ az ember. Ott van mindjárt a természet, amely bármikor sodorhat váratlan helyzetbe, de a társakat is említhetném, akikben a végletekig meg kellene bízni. Márpedig egy magyar vitorlázó csak úgy tudna csatlakozni egy ilyen legénységhez, hogy gyakorlatilag vadidegenek közé kerül. – Egyszemélyes földkerülés? – Arra meg születni kell. Megszállottaknak való. – Na és feltehetőleg a családja sem örülne az ötletnek… – Ha mindenképpen menni akarnék, nem tudnának az utamba állni. De nem kívánom, hogy bárki is hónapokig aggódjon értem. – El tudja magáról képzelni, hogy öregecskén, kicsit pocakosan, megereszkedve egy vitorlásban ül? – Azt hogy pocakos és megereszkedett vagyok, nem szeretném elképzelni. Mert az öregedés ellen nem, de az utóbbiak ellen lehet tenni. Egyébként minden további nélkül bele tudom képzelni magam a szituációba. Sőt, biztos vagyok benne, hogy így is lesz, nem szakadok majd el a vitorlázástól. – Mi mindent próbált még ki kedvenc sportja mellett? – Snowboardban például amatőr magyar bajnok vagyok, és síben ugyancsak voltam korosztályos bajnok. Emellett próbálkoztam a gyepsível, a wakeboarddal, a szörffel, illetve a wakeskate-tel is. – Lassan véget ér a szezon, milyen versenyeik maradtak még hátra? –Meghívást kaptunk a repülő hollandi osztály ötvenéves évfordulójára, a szülőföldre, Hollandiába, ahol a régi olimpiai és világbajnokok mellett a ma legjobbjai is jelen lesznek. Oda mindenképpen szeretnénk kijutni.
Névjegy
DOMOKOS ANDRÁS Hajóosztálya: repülô hollandi Született: 1972. június 30., Budapest Egyesülete: Spartacus VE Nevelôedzôi: Majthényi Zsombor, Horváth László, Erdélyi Béla Támogatói: ICO Rt., O'Neil Legjobb eredményei: 2x világbajnok (2002, 1995), 2x vb-2. (2001, 1996), 2x Európa-bajnok (2000, 1997), 8x országos bajnok (1993–2001)
Az elégedett mancsaft
– Az évek során egyszer sem fordult meg a fejében, hogy mancsaftkodás helyett végre kormányozzon? – Ebben a hajóban szóba sem jöhetne a csere, aminek többek között alkati okai is vannak, hiszen trapézolni azért nagyobb súlyú versenyzőnek kell. De igazság szerint, és ez a legfőbb szempont, engem maximálisan kielégít a mancsaftkodás, és semmivel sem érzem nagyobb kihívásnak a kormányzást. Szóval a repülő hollandi esetében ez a helyzet, az meg, hogy váltsak, véletlenül sem jutott volna eszembe. Ritka, hogy két ember ilyen jól megérti egymást, mint mi Szabolccsal, szerintem ezt az egységet vétek lenne megbontani – vette át a szót Domokos András. – Repülőgép-pilótaként viszont épp az ön kezében van a döntés. – A munkámban sokkal szigorúbban kell venni a főnök-beosztott viszonyt. Igaz, hogy a kapitány mellett szintén ott ül az első tiszt, aki legtöbbször ugyanolyan képzett, mint a felettese, ám mivel a felelősség a gép irányítójáé, az ő szava az elsődleges. A hajóban ennél sokkal demokratikusabb a légkör. Habár ez nyilván annak is köszönhető, hogy több mint tizenöt éve vitorlázunk már együtt. – Jelenleg hol repül? – A Malév Expressz huszonnégy közforgalmi pilótájának az egyike vagyok. Tudtommal a legfiatalabb.
Valóra vált álom
– Régi álma vált ezzel valóra? – Igen, úgy érzem, végre megtaláltam a helyem. – Eszerint rögös út vezetett idáig. – Az egyetem után a légimentőknél dolgoztam, utána a Malévhoz kerültem, és TU 154-essel repültem. Tavaly márciusban, amikor kivonták a forgalomból ezt a géptípust, engem egyből elbocsátottak. Több mint egy évig elég bizonytalan helyzetben voltam, ám szerencsére májustól felvettek az Expresszhez, ahol nagyon jól érzem magam. – Vagyis nem kutat újabb kihívás után? – Egyelőre ezzel az ötvenszemélyes Canadain Regional Jet 200-assal kellene megtanulni tökéletesen repülni. – A munkahelyén nem okoz gondot, hogy önnek időnként vitorlásversenyekre kell mennie? Esetenként akár többnapos külföldi eseményekre is? – Szerencsés vagyok, mert a főnökeim rendkívül rugalmasan kezelik a kialakult helyzetet. Persze semmivel sem kell kevesebbet dolgoznom, mint a többieknek, ám rendszerint előre megbeszéljük a szabadnapokat, és én mindig akkor vehetem ki azokat, amikor épp vitorlásversenyem van. – Láthatóan a levegőben és a vízen egyaránt remekül érzi magát. A fiai pilótának, vagy inkább vitorlásversenyzőnek készülnek? – Még kicsik hozzá, hogy ilyen konkrét elképzelésük legyen. Egyelőre úszótanfolyamra hordom őket, ahová rendkívül lelkesen járnak. Bár a nagyobbal, az ötéves András Péterrel két hónapig a medence partján ücsörögtünk, olyan víziszonya volt. Ellentétben a kicsi Dáviddal, akinek viszont lételeme a víz. – Az uszodai alapok után mégis merre fogja terelgetni a csemetéit? – Hagyom, hogy ők döntsenek majd arról, mit szeretnének sportolni. Persze az lenne a jó, ha olyat választanának, ami a szabad levegőn zajlik, és a fizikai mellett szellemi teljesítményt is igényel. – Vagyis a vitorlázást… – Akár a vitorlázás is lehet, csak ne olimpiai sportágként. Mert ahhoz már színtiszta profizmus kell. Legalábbis ha valaki eredményt akar elérni. – A társával hosszú évek óta a szakág elitjébe tartoznak. Ön szerint meddig lehet ezt még ilyen szinten csinálni? – Inkább azt válaszolnám erre, hogy még tíz évet adok magunknak. Utána a nagy fizikai igénybevétel már lehet, hogy soknak bizonyul majd. Mert bevallom, a szezon elején már most is fájdogálni szokott a derekam, a karom, szinte mindenem, mígnem szépen belerázódom a dologba. – Van valamilyen kiegészítő sportága, amivel a holtidőkben karbantartja magát? – Erdőhöz közel lakom a családommal, így kézenfekvő megoldás a futás. Illetve telente a síelés. Különösen mióta megvannak a gyerekek, ugyanis hóekében, valamelyik kicsivel a lábam között lejönni egy lejtőn, nem akármilyen megpróbáltatás. Bár a nagyobb most már egyedül próbálkozik, a kicsi még csak most kerül sorra, szóval idén is várható egy kis plusz izomláz.