"Assen az egyik kedvenc pályám, ezért biztosan az aranyérmekért fogok csatázni a holland pályán” – nyilatkozta magabiztosan Troy Bayliss, miután alaposan felsült a múlt hétvégi Holland GP-n. Hiszen nemhogy az első helyekért nem tudott viaskodni, még az összetett első helyét is elveszítette egy futammal a vb befejezése előtt (hátránya egy pont az imolai Olasz GP-t megelőzően). Baylissnek a 2001. május 13-i Olasz Nagydíj után kellett átadnia a ponttáblázat listavezető pozícióját, míg legnagyobb riválisa, az amerikai Colin Edwards 2000 ősze után vezeti ismét az összetettet.De vajon mi történt, mi történik Bayliss-szel, aki a július 14-i Amerikai GP után már 53 pont különbséggel is vezetett Edwards előtt?Egyfelől a Honda nagyon ütőképessé tette Edwards motorját. "Még sohasem motoroztam ilyen gyors VTR1000-esen” – lelkendezett Edwards. Ez azonban egyáltalán nem indok arra, hogy Baylissnek így össze kellett omlania. Hiszen a Ducati 998-as is épp elég gyors: Bayliss simán második, illetve harmadik lehetett volna az asseni második versenyen – és megtarthatta volna az összetettbeli első helyét is! –, ehelyett bukott egy óriásit. Ennek oka pedig az ausztrál motoros mentális kondíciójában keresendő.A tavalyi világbajnok Bayliss, bármily furcsa is, nem elég tapasztalt pilóta. A 33 éves sportoló csak hét évvel ezelőtt kezdett el motorozni, és alig két éve mutatkozott be a vb-n. De ami a legfontosabb: Bayliss nem szokott hozzá a streszszes állapotokhoz. Ezt használta ki a sokkal dörzsöltebb Edwards (1995 óta tagja a vb mezőnyének) az utóbbi három vb-futamon.Bayliss mellett azonban munkaadója, a Ducati is hibás abban, hogy már Edwards a listavezető. Az olasz gyár ugyanis, miután meg tudta szerezni Edwardsot a Hondától, úgy tesz, mintha már nem Bayliss lenne az első számú pilótája: a bolognai cégnél mindenki Edwardsról beszél, és ez a tény érthető módon nagyon összezavarta Baylisst. Ô mégis optimista a vb-címét illetően: "Assenben a saját hibámból estem el egy kigyorsításnál, mégsem vagyok elkeseredve. Ha ugyanis Imolában csak a második és a harmadik helyért kellett volna taktikáznom, sokkal feszültebben vártam volna az utolsó futamot. De így, hogy szinte azonos pontszámmal állunk Edwardsszal, sokkal felszabadultabban tudok majd motorozni. Ezért nem érzem, hogy már elveszítettem volna a vébécímet.”