Az angol nyelv vitathatatlanul az első számú kommunikációs eszköz lett a sportban, mégis vannak olyan kivételes helyek, ahol hátrányban vannak azok, akik csak William Shakespeare nyelvét ismerik. Ilyen például a gyorsasági motorkerékpáros vb, amelyben a beszélgetések zöme olaszul folyik. A három kategóriában a pilóták többsége olasz, szinte mindegyik csapatban van legalább egy olasz szerelő, egy olasz menedzser és egy olasz csapatfőnök. Az olasz uralmat egy másik fontos dolog is jelzi: a csapatok legtöbbjének olasz a szakácsa, ami egyáltalán nem a véletlen műve. "A viadalok alatt egy jó olasz spagetti a legmegfelelőbb a versenyzők számára, hiszen a tészta az egyik legtáplálóbb és a legemészthetőbb étel. A spagettit pedig csak egy olasz szakács tudja tökéletesen elkészíteni”– nyilatkozta az olasz Claudio Costa, a vb első számú orvosa. A vb résztvevőinek a többsége tehát hazatér a hét végi futamra, és Mugellóban mindenki ünneplésre készül. Elsősorban azért, mert akár mindhárom kategóriában felhangozhat az olasz himnusz. Az olasz győzelem esélye a MotoGP-ben a legnagyobb, méghozzá három többszörös világbajnoknak köszönhetően, akik közül csak Loris Capirossi tudott a királykategóriában győzni Mugellóban. Capirex 2000. május 28-án nyerte meg az Olasz GP-t, amely egyben a hondás legutóbbi győzelme is volt. "Nagyon nehéz verseny lesz, hiszen a négyüteműek sokkal jobbak végsebességben az én kétütemű motoromnál. Mégis bizakodó vagyok, mert hibát bárki elkövethet”–mondta a vb összetettjének a jelenlegi harmadikja, akinek a mondataiban van igazság. A másik két olasz sztár, Valentino Rossi és Max Biaggi ugyanis már érmes helyekért csatázva bukott az 5245 méteres pályán. "Bár már kétszer is nyertem a toszkánai arénában, nincsenek jó emlékeim a pályával kapcsolatban. A királykategóriában ugyanis mind 2000-ben, mind tavaly elestem. A győzelem pedig az idén sem lesz könnyű: egyfelől még sohasem teszteltem itt az RC211V-t, másrészt nagyon nehéz beállítani a motort a mugellói pályára, amely tele van gyors és lassú fordulókkal, valamint hirtelen irányváltoztatásokra kényszerítő S-kanyarokkal”– panaszkodott a vb-éllovas Rossi, aki ha vasárnap aranyérmet szerez, újabb rekordot állít fel: ő lenne az első, aki három kategóriában is nyert Mugellóban. A két héttel ezelőtti Francia GP-n feltámadt Biaggi szereplését előzi meg a legnagyobb a várakozás, hiszen mindenki kíváncsi arra, hogy vajon Mad Max Yamahája Mugellóban is versenyképes lesz-e Rossi Hondája ellenében. "Motorikusan sokat fejlődött a Yamahám, és remélem, most már a futóművem is meg fogja közelíteni a Honda szintjét. Mugellóban ugyanis teljesen új vázzal fogok versenyezni, remélhetőleg képes leszek megismételni a franciaországi teljesítményemet”– bizakodik Biaggi.
A 250-ben a listavezető spanyol Fonsi Nietónak elsősorban az olasz Marco Melandritól kell tartania. A tavalyi vb-harmadik már négyszer volt dobogós Mugellóban, de ami a legfontosabb: Le Mans után az Apriliával folytatott durva vitában elérte, hogy a gyár most már tényleg gyári versenyzőként kezelje őt. A 125-ös mezőnyben a tavalyi világelső Manuel Poggialinak meggyógyult a válla, ám a pályafutása legjobb formájában lévő olasz Lucio Cecchinello ellenében – a veterán pilóta karrierje során az idén nyert először két versenyt ugyanabban a szezonban – nem lesz könnyű dolga.