Szurkolna az Izland-meccsen? Itt változtathatjuk meg Marseille jelentését

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2015.12.17. 19:11
null
Itt játszunk Izlanddal – még ha nem is ilyen sötétben
Bordeaux, Marseille, Lyon – jövő nyáron e három városra figyelnek a magyar futballszurkolók, hiszen itt játssza válogatottunk az Európa-bajnoki csoportmérkőzéseit. Háromrészes sorozatunkban körülpillantunk e három helyszínen, megnézzük, milyen stadionokban lép majd pályára a csapat, milyen futballmúlttal büszkélkedhet a város, illetve milyen magyar vonatkozásokat találunk – mert vannak bőven! Az utazás megtervezéséhez is nyújtunk némi segítséget, és röviden leírjuk, milyen nevezetességeket nem szabad kihagyni, ha arra jár az ember. Bordeaux után a második állomásunkon, Marseille-ben nézünk körül.

A STADION

Stade Vélodrome

Befogadóképesség: 67394

2016. június 18., 18.00: Izland–Magyarország
A 2. jegyvásárlási szakaszban a magyar szurkolók számára biztosított jegyek száma: 13 478

Jegyigénylés január 18-ig itt!

Ízlik majd Magyarországnak az izlandi sikerrecept?

Az 1937-ben megépített Vélodrome-ban már az 1938-as világbajnokságon is rendeztek mérkőzéseket, Olaszország itt győzte le Brazíliát 2:1-re az elődöntőben 33 ezer néző előtt. Azóta háromszor újították fel a félelmetes hangulatáról híres arénát, az 1984-es Eb, az 1998-as vb és a mostani Eb előtt. A 2011-től 2014-ig tartó munkálatok során 60-ról 67 ezresre nőtt a stadion befogadóképessége, és a lelátókat is befedték. Három nappal az izlandi–magyar előtt lesz a francia–albán meccs, azaz a hangulatra minden bizonnyal nem lehet panasz.

A felújított Vélodrome belülnézete
A felújított Vélodrome belülnézete

További meccsek az Eb-n:
Június 11., 21.00: Anglia–Oroszország
Június 15., 21.00: Franciaország–Albánia
Június 21., 21.00: Ukrajna–Lengyelország
Június 30., 21.00: negyeddöntő
Július 7., 21.00: elődöntő

MARSEILLE A MAGYAR FUTBALL MOHÁCSA

A déli kikötőváros büszkélkedhet Franciaország egyetlen BEK-, illetve BL-győztes csapatával, az Olympique Marseille-jel, amely 1993-ban Münchenben – a megreformált elitsorozat első fináléjában – Basile Boli góljával legyőzte a Milant (amelynél a kispadon ült az OM egyetlen aranylabdása, Jean-Pierre Papin). A tízszeres bajnok és kupagyőztes klub legnagyobb sikerét beárnyékolta Bernard Tapie elnök vesztegetési botránya, amelyet követően az elöljárót börtönbe zárták, a klubtól pedig elvették az 1993-as bajnoki címét és a másodosztályba sorolták. 1996 óta megint az élvonalban szerepel, 2010-ben bajnok lett, és ma is a legerősebbek egyike hazájában.

Marseille BL-győztesei 1993-ban
Marseille BL-győztesei 1993-ban

Az OM-nek két magyar edzője volt, az 1930-as években Eisenhoffer József és a vb-ezüstérmes Kohut Vilmos játékosként, majd vezetőedzőként is szolgálta a klubot, amellyel kupát és bajnokságot is nyertek együtt.

Ami Marseille további magyar vonatkozását illeti, sokan e város nevével kötik egybe a magyar futball hanyatlásának kezdetét. Az addig állandó vb-szereplő válogatott ugyanis itt játszott és bukott el vb-pótselejtezőt Csehszlovákiával szemben 1969 decemberében. A kvalifikáció csoportkörében 9-9 ponttal végzett a két csapat, de csak a csoportelső juthatott ki a 16-os tornára. A magyarok 16:7-es, a csehek 12:6-os gólaránnyal zártak, de ez akkor nem számított, pótselejtezőt kellett rendezni.

A harmadik csehszlovák gól 1969-ben
A harmadik csehszlovák gól 1969-ben

Marseille-ben jött a hideg zuhany: úgy kapott ki 4:1-re az 1966-ban Liverpoolban Brazíliát még álomszerű játékkal 3:1-re legyőző válogatott, hogy az utolsó percben 11-esből szépített. Az Albert Flóriánt nélkülöző, így is Mészöly Kálmánnal, Göröcs Jánossal, Fazekas Lászlóval, Bene Ferenccel és Farkas Jánossal felálló (egyébként olimpiai bajnok) magyar válogatott lett az első olyan nemzeti csapatunk, amely nevezett, de nem jutott ki világbajnokságra

Az sem vigasztalt senkit, hogy a franciák és az argentinok is lemaradtak Mexikóról. Azt a meccset a hivatalos adatok szerint 7800-an látták, a jó hír, hogy a nyáron csak a magyar szurkolók ennek a kétszeresét tehetik ki.

A MÉRKŐZÉS ÖSSZEFOGLALÓJA

Ekkor indult el a lejtőn a magyar futball, amelyet 1986-ban – immár Mexikóban, – Irapuatóban ért újabb hatalmas csapás.

Talán most szebb emlékünk lesz Marseille-ből.

UTAZÁS, KÖZLEKEDÉS

Szervezett utakat itt talál az Eb-re!

Marseille Franciaország déli partvidékének közepén fekszik, 465 kilométerre keletre a magyar válogatott pau-i edzőtáborától (ez közúton 593 km).

Festői környezet, ötcsillagos kényelem – itt lakhatnak majd Dzsudzsákék!

A város repülőn, autóval, vasúttal és hajóval is megközelíthető – utóbbi anyagi szempontból túlságosan megterhelő, és egyébként sem valószínű, hogy sok magyar akarna Észak-Afrikán vagy Korzikán át az Eb-re utazni, ezért ezt a részt nem taglaljuk külön.

A reptér kifutópályája a tengerre nyúlik
A reptér kifutópályája a tengerre nyúlik

A város tengerparti repülőterére párizsi átszállással vagy az Eb-re közvetlen járatokat indító Wizz Air légitársaság segítségével lehet eljutni. A közvetlen járat délelőtt 11.40-kor indul Budapestről és éjfél előtt öt perccel indul vissza. A jegyeket kizárólag oda-vissza lehet megvásárolni 99 900 forinttól.

A repülőút párizsi átszállással 66 ezer forintból jönne ki, de ez három nap ott tartózkodást feltételez, míg a Wizz Air útja kifejezetten a meccsre szól. Az Eb alatt az EasyJet Párizs mellett Lyonba is indít közvetlen járatot, de akárcsak a fővárosból, onnan is meg kell oldani a továbbutazást.

A TGV vonattal Párizsból 60, Lyonból 50 euróba kerül, de korai foglalással olcsóbban is jegyhez lehet jutni.

A vonat is jó választás, ha nem is olcsó – Marseille–Lyon busszal 4 óra, TGV-vel 90 perc
A vonat is jó választás, ha nem is olcsó – Marseille–Lyon busszal 4 óra, TGV-vel 90 perc

Autóval egyszerűbb és olcsóbban kihozható a marseille-i út, ezért sokan azzal tervezik a kiutazást, hiszen elosztható a költség, és a csomagokkal is kevesebb a gond. Budapest és Marseille között 1450 kilométer a távolság közúton, ez legalább 12 órás út. A szlovén (heti matrica), olasz és francia autópályadíjak együtt 50 ezerbe kerülnek, az üzemanyag még 140 ezer körül van, azaz oda-vissza nagyjából 200 ezer forintból megvan az utazás – osztozás előtt.

Az autópályák túlnyomó többsége fizetős, kapus rendszerben. A francia autópálya-kezelő hivatalos oldalán a kiindulópontot és a célállomást megadva ki lehet számolni, hogy mennyibe kerül egy út. Aki el akarja kerülni a kapuknál az esetenként 20-30 perces sorban állást, alapdíjért cserében regisztrálhat a Liber-t rendszerben, rendelhet egy ellenőrző jeladót, s a bankszámlaadatok előzetes megadása után megállás nélkül (de lassítva!) áthajthat a kapuknál, s az utazás vagy a hónap végén levonják a bankszámláról az útdíj összegét.

Franciaországban 1.30 euró egy liter 95-ös benzin, ami 403 forintnak felel meg. A gázolaj literenkénti ára 1.10 euró, azaz 340 forint. Franciaországban a nagy áruházak benzinkútjainál érdemes tankolni, itt van 24 órás kártyás (Visa és MasterCard) fizetési lehetőség, és olcsóbbak is literenként nagyjából 30 centtel, mint a márkás benzinkutaknál.

Marseille-t nyugatról az A7-es, északról az A51-es, északkeletről az A8-as, délkelet, azaz Toulon felől az A50-es autópályán lehet megközelíteni.

A francia autós szövetség adatai szerint a következő költségekkel kell számolni:

Párizs–Marseille: 775 kilométer, ebből 762 autópálya. Autópályadíj: 57.8 euró. Üzemanyag: 75 euró.
Lyon–Marseille: 313 kilométer, ebből 306 autópálya. Autópályadíj: 24.5 euró. Üzemanyag: 30 euró.
Marseille–Bordeaux: 645 kilométer, ebből 632 autópálya. Autópályadíj: 51 euró. Üzemanyag: 62 euró.
Bázel–Marseille: 698 kilométer, ebből 678 autópálya. Autópályadíj: 43 euró. Üzemanyag: 68 euró.
Nizza–Bordeaux: 189 kilométer, ebből 154 autópálya. Autópályadíj: 17.6 euró. Üzemanyag: 21 euró.

A stadion a város déli részén, a D559-es bekötőút mentén fekszik, három és fél kilométerre a belvárostól, 4.5 kilométerre a Saint-Charles vasúti pályaudvartól és 30 kilométerre a városon kívül eső tengerparti reptértől.

A városban találni taxikat, de egyiket sem Samy Naceri vezeti. A reptértől a belvárosba 50 euró az út, éjszaka és hajnalban 60 euró.

A reptértől még vasúttal és reptéri buszjárattal lehet a belvárosba jutni. A vonathoz kisbuszok szállítják az utasokat, onnan 15-25 perc a belvárosi Saint-Charles pályaudvar, öt euró egy jegy. A buszjáratra felnőtteknek 8.20 (oda-vissza 13.10), 11 éven aluli gyerekeknek 4.10 (oda-vissza 8.20) a jegy, a buszok fél óra alatt érnek a Saint-Charles állomásra.

A város metró- és villamosvonalai (a nagyobb mérethez katt ide!)
A város metró- és villamosvonalai (a nagyobb mérethez katt ide!)

A városban két metróvonal van, számunkra a 2-es (piros) az érdekes, hiszen ez összeköti a pályaudvart a stadionnal. A Saint-Charles-on vagy eggyel arrébb, a belvárosi Noailles-megállóban felszáll az ember, s pár perc alatt odaér a stadionhoz. Lehet választani: a Vélodrome egyik oldalán a Rond-Point du Prado, a másikon a végállomás, Sainte-Marguerite Dromel található. Mindkét megállóhoz érkezik még tucatnyi busz is, míg a város három villamosvonalának egyike sem érinti a stadiont.

A város tömegközlekedési térképe ide kattintva tekinthető meg.

Egy vonaljegy 1.50 euró, a tízes gyűjtő 13.40 euró. Négy személynek egy útra 4.80 euró a jegy. A napijegy 5.20 euróba kerül, a 72 órás 10.80-ba.

A belvárosból hangulatos, 35-40 perces sétával is megközelíthető a stadion.

A kerékpárhasználat egy hétre 1 euró, a 130 állomáson található kerékpárok használatának első 30 perce mindig ingyenes. Az 1000 kerékpárt 14 éven felüliek használhatják, a város 130 pontján fel lehet pattanni rájuk, és bármelyik másik gyűjtőhelyen ott hagyhatóak.

Aki szeretne élőben szurkolni, látogasson el a Pegazus oldalára: http://www.pegazus.hu.

SZÁLLÁS

A város Provence déli részén fekszik, turisztikai központ, ahol az Észak-Franciaországból nyaralni érkezők miatt nyáron akkor is megtelnek a szállodák, ha nincs kiemelt esemény. Ezért nem könnyű szállást találni, aki több napot is eltöltene Marseille-ben, annak nagyon korán cselekednie kell, ha megfizethető állomáshelyet szeretne. (A WizzAir oda-vissza gépe Marseille esetében emiatt logikus, mert a légitársaság a meccs előtt viszi, utána hozza az utasokat, nem kell a szállással bíbelődni.)

Jelenleg egy kétágyas szoba két éjszakára a június 17. és 19. között 20 és 300 ezer forint között több kategóriában foglalható, de arra is fel kell készülni, hogy csak a várostól 70-80 kilométerre talál megfelelő szálláshelyet az ember.

EZEKET AJÁNLJUK
Ha az ár a fő szempont:
hotelF1 Marseille Est Saint Menet (9.5 kilométerre a stadiontól). Június 17–19-én kétágyas szobában 23 700 forint.
Ha a közelség számít:
ibis Marseille Centre Prado Vélodrome*** (1.2 kilométerre a stadiontól). Június 17–19-én kétágyas szobában 65 734 forint.
Ha a kényelem számít:
Pullman Marseille Palm Beach**** (2.1 kilométerre a stadiontól). Június 17–19-én kétágyas szobában 146 637 forint.

Ide kattintva válogathat szállodákból.

ÉRDEKESSÉGEK MARSEILLE-RŐL

Marseille lakossága a 2012-es népszámlálás szerint 852 ezer fő fölött van, ezzel Franciaország 2. legnépesebb városa.

Marseille madártávlatból
Marseille madártávlatból

A város Franciaország legnaposabb települése, évente átlagosan 2900 órán át süt a nap, miközben az ország átlagos napsütéses óráinak száma 1950 egy évben. Ez a Rhone völgyétől eredő hűvös és száraz misztrál szélnek köszönhető, amely télen és tavasszal is elsodorja a felhőket a város fölül. Júniusban a napi csúcshőmérséklet átlaga 25.7 fok.

A 2600 éves Marseille a legősibb francia város. Az ókorban (a görög alapítású) Massalia néven a térség egyik kereskedelmi központja volt. Az öreg kikötő mellett ma is látható a több ezer éves kikötő romkertje.

Nem véletlenül hívják Marseillaise-nek a francia himnuszt. A francia forradalom során, 1792-ben Marseille-ben ezzel a dallal toborozták az önkénteseket, és az ottani sereg indulója lett. Eredetileg Strasbourgban írta Claude Joseph Rouget de Lisle kapitány az osztrákoknak írt hadüzenet hevében, „Harci dal a rajnai hadsereg számára" címmel.

A városban számos történelmi jelentőségű épület látható, múzeumok, kiállítások sora mellett a kikötő is tökéletes egy sétára. A város leghíresebb épülete talán a Notre Dame de la Garde, a Marseille-t „védelmező" templom a tetején egy több mint 11 méteres, arany borítású Mária-szoborral egy dombtetőn áll, így a város nagy részéről látható.

Marseille belvárosában és kikötőjében élmény a sétálgatás, a közbiztonságra is figyelnek
Marseille belvárosában és kikötőjében élmény a sétálgatás, a közbiztonságra is figyelnek

A város rengeteg híres film szülőhelye, a legjellegzetesebb a Taxi és A Szállító sorozat, de korábban a Borsalinót és a Francia kapcsolatot is itt forgatták, s karácsonyhoz közeledve említést érdemel az Igazából szerelem Colin Firthtel és Lúcia Monizzal vezetett szála is.

Provence és a Cote d'Azur (Azúr-part, vagyis a francia Riviéra) találkozásánál az embernek alapból összefolyik a nyál a szájában. A bouillabaisse a legjellegzetesebb marseille-i halétel, de gasztronómiai különlegességek sorával kényeztetik a vendégeket, finom borokkal kísérve.

EGY MAGYAR MARSEILLE-BEN

A Marseille-ben élő Nagy Dánielt kérdeztük, mit érdemes tudni ezeken felül Marseille-ről.

„Amikor ideköltöztem, megdöbbentett, mennyire koszos a város, de javult a helyzet. Az itteni lakosok nemigen tudnak angolul, ezért fontos volt, hogy mielőbb folyékonyan beszéljek franciául. A közbiztonsággal nincs probléma: ha az ember nem keresi a veszélyt az északi negyedben, s a központ és a kikötő környékén marad, semmi oka az aggodalomra – mesélte Nagy Dániel. – A népesség elég nagy része arab, de ez egyáltalán nem jelent problémát, még a novemberi események sem okoztak feszültséget Marseille-ben. Az éttermek közül egyébként az arab konyhát is ajánlom, jó áron kiváló ételeket szolgálnak fel. Az autóval Marseille-be utazók készüljenek fel arra, hogy a belvárosban rémes az autós közlekedés, a gyalogosok is magukénak érzik az utakat, össze-vissza rohangálnak. Érdemes valahol kívül letenni a kocsit és a tömegközlekedést használni."

A Calanques Nemzeti Park megér egy napot
A Calanques Nemzeti Park megér egy napot

„Amit egyébként turistaként nem szabad kihagyni, az a Calanques Nemzeti Park Marseille és Cassis között, ha az embernek van rá egy napja. Franciaország szerintem talán legszebb partszakasza természeti szempontból. Hihetetlen gyönyörű, kis öblök meredek sziklákkal körülvéve. Tömegközlekedéssel ki lehet jutni, de kocsival sem bonyolult, ráadásul Marseille-ben ritka módon több bejáratnál is bőven van parkolóhely” – mondta Nagy Dániel.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik