Juan Pablo Montoya, a McLaren-Mercedes versenyzője nyerte meg a Formula-1-es világbajnokság idei 15. futamát, az Olasz Nagydíjat. A kolumbiai pilóta pályafutása 80. versenyén hatodszor haladt át elsőként a célvonalon. A második helyen a világbajnokság összetett pontversenyében vezető spanyol Fernando Alonso (Renault) végzett csapattársa, az olasz Giancarlo Fisichella és a finn Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) előtt. Räikkönent a motorcsere után a futamon sem kerülte el a balszerencse, ugyanis a bal hátsó kereke féltávnál tönkrement, és a gumicsere miatt annyira visszaesett, hogy nem győzhetett.
A rajt után Montoya (jobbra) biztosan fordult be az élen az első kanyarba, mellette Alonso (fotók: reuters)
A rajt után Montoya (jobbra) biztosan fordult be az élen az első kanyarba, mellette Alonso (fotók: reuters)
A rajt annak ellenére is problémamentes volt, hogy a monzai pálya célegyenes utáni első S-kanyarja, a Variante del Rettifilo rendkívül szűk sikán, és már nem egyszer fordult elő olyan, hogy a pilóták rommá törték a járműveiket. Ezúttal mindössze egy kisebb koccanás történt, és David Coulthardnak (Red Bull-Cosworth), Mark Webbernek (Williams-BMW), Christijan Albersnek (Minardi-Cosworth) és Narain Karthikeyannak (Jordan-Toyota) kellett kiugrania a boxba gyorsjavításra.
Az élen Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes) magabiztosan őrizte meg az első helyet Fernando Alonso (Renault) előtt, majd Jenson Button, Szato Takuma (mindkettő BAR-Honda) és Jarno Trulli (Toyota) következett, miközben Rubens Barrichello (Ferrari) megelőzte csapattársát, Michael Schumachert.
Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) nem tudott előbbre jönni a 11. helyről, Jacques Villeneuve (Sauber-Petronas) előtte fordult be az első kanyarba, és egészen addig előtte is maradt, amíg a 16. körben ki nem ment tankolni a boxba.
A finn pilóta rengeteg időt elvesztegetett ez alatt (még akkor is, ha nehéz volt az autója), és ez a verseny végkimenetele szempontjából cseppet sem volt mellékes. A vb-pontversenyben vezető Alonso a 20. körben látogatta meg először a szerelőit, és éppen a Ralf Schumachert (Toyota) előzni próbáló Räikkönen elé érkezett vissza a pályára.
A Jégember azonnal "rázuhant" a spanyolra, aki azonban nem hagyta elmenni. A 21. körben Räikkönen a célegyenes végén úgy előzte meg Alonsót, hogy levágta az S-kanyart, ezért visszaengedte maga elé, de aztán a Della Roggia előtt kívülről kifékezte, és Montoya után eredt.
Kimi Räikkönen (hátul) Fernando Alonso mögött, közvetlenül azt megelőzően, hogy megelőzte a kerékcsere után elé kerülő spanyolt
A McLaren-Mercedes 25 éves klasszisa már csak két másodperccel haladt az éllovas csapattársa mögött, amikor bejött tankolni. A verseny végéig elegendő üzemanyagot kapott, az ötödik helyre jött vissza, és Alonso mögött 22-23 másodperces hátránnyal folytathatta a versenyt.
A balszerencse azonban ismét utolérte Räikkönent - ebben az évben már ki tudja, hányadszor -, mert a bal hátsó gumiabroncsa kívül olyannyira elkopott, hogy majdnem kicsúszott a pályáról. Azonnal ki kellett mennie kicserélnie az elhasználódott gumit, és csak a 12. helyre jött vissza, Jacques Villeneuve mögé. A győzelmi esélyei ezzel elszálltak, több mint egy perccel volt Montoya mögött.
Szavazás
Alonso - akinek most is minden körülmény a kezére játszott - valamivel több mint kilenc másodperc hátránnyal haladt a második helyen Montoya mögött, hihetetlenül megbízható Renault-ja pedig remekül állta a sarat. A harmadik helyen Giancarlo Fisichella haladt a másik Renault volánja mögött, megelőzve Jarno Trullit és Jenson Buttont.
A 24 éves spanyol világbajnokjelölt 14 körrel a leintés előtt jött ki másodszor a depóba (előtte Michael Schumacher és Rubens Barrichello volt kint), majd a következő fordulóban Montoya nézett üzemanyag után, és simán visszatért az első helyre.
A főszereplők mondták:
Juan Pablo Montoya (1.): – Sikerült az elején szert tennem némi előnyre, és aztán már minden rendben volt, csak arra kellett figyelnem, hogy tartsam a különbséget. Láttam, hogy a gumik kikészültek a végére, és a tapadás nagyon gyenge volt. Afféle számolgatás volt ez, ha gyorsabban próbáltam volna menni, azzal kockázatot vállalok.”
Fernando Alonso (2.): – Szerencsés verseny voltam, nem igazán kellett küzdenem senkivel sem. Amiatt elég könnyedre vehettem a futamot. A második hely számunkra kedvező, hiszen azt a célt tűztük magunk elé, hogy az utolsó versenyeken a dobogón végezzünk. Nagyszerű, hogy sikerült Kimi előtt végeznem.”
Az idő előrehaladtával Kimi Räikkönen szép lassan felkapaszkodott a negyedik helyre Montoya, Alonso és Fisichella mögé, de az olasz üldözése közben az Ascari-sikén kijáratánál megpördült, és visszaesett Trulli mögé. Nem sokáig maradt ott, hat körrel a leintés előtt a Parabolica bejáratánál kifékezte az olaszt. Újra negyedik volt ekkor, és őrült tempóban folytatta a száguldást.
Az utolsó körökre Montoya bal hátsó gumija is teljesen elhasználódott, de a McLaren-Mercedesnél nem tehettek mást, minthogy vállalják az ezzel járó komoly kockázatot. A kolumbiai másfél másodperccel lassabb volt Alonsónál minden körben, de 3,5 másodperces előnnyel kezdhette meg az utolsó kört, és végül meg tudta nyerni a versenyt.
Montoyának ez volt a nyolcvanadik Formula-1-es versenye, az idei második, összességében pedig a hatodik futamgyőzelme. Az összetett pontversenyben Alonso három ponttal, 27 pontra növelte az előnyét Räikkönen előtt. A 2005-ös évben még négy verseny van hátra, és Räikkönennek csupán matematikai esélye maradt a cím megszerzésére.
Fernando Alonso nem véletlenül boldog, szinte már majdnem világbajnok
A verseny érdekessége, hogy mind a húsz pilóta célba érkezett, amire 1961-ben volt utoljára példa. A hazai szurkolók számára viszont kisebb tragédiával ér fel, hogy az Olasz Nagydíjon egyik Ferrari sem szerzett pontot. Ezzel egyébként matematikai szempontból is már csupán két pilóta nyerheti meg a 2005-ös világbajnoki címet, Michael Schumacher már semmiképpen nem védheti meg a címét.
A konstruktőrök versenyében a McLaren-Mercedes egy ponttal csökkentette a hátrányát a Renault-val szemben. A McLarennek ez volt a 144. futamgyőzelme.
56. OLASZ NAGYDÍJ, A VILÁGBAJNOKSÁG 15. FUTAMA (53 kör, 306,720 km), a végeredmény: