Idén száz éve, 1925 nyarán tartották először a Tour de Hongrie nevű magyarországi kerékpáros-körversenyt. A nagy múltú eseményt a szocializmus idején harminc évre szüneteltették, majd a kilencvenes és a kétezres években több ízben is újraindították. Legutóbb 2020-ban, Valter Attila személyében nyerte meg az összetettet magyar kerékpáros.
„A magyar kerékpársport kiemelkedő időszakát éljük – mondta az ünnepélyes útvonalbemutatón Schmidt Gábor, a Honvédelmi Minisztérium sportigazgatási és fejlesztési ügyekért felelős helyettes államtitkára. – Fantasztikus eredményeket értünk el a párizsi olimpián, és a hazai szövetséget egyre erősödő stratégiai gondolkodás és szakmai programok jellemzik. A hazai rendezésű események külön ékköve a Tour de Hongrie, amely igazi márkává nőtte ki magát. Ez hozzásegít bennünket, hogy Magyarország hírneve, értékei minél több helyre eljussanak, de a sport területén számunkra az a legfontosabb, hogy ezek a rendezvények egyre többeket inspirálnak arra, hogy ők is a mindennapokban mozogjanak. Ezért is mondja a sportkormányzat, hogy szeretnénk sportoló nemzetből sportnemzetté válni.”
Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős államtitkár szerint a Tour de Hongrie nemzeti kincs, amelyért rengetegen rajonganak.
„Amikor tíz éve, 2015-ben Eisenkrammer Károly megkeresett azzal a tervvel, hogy újra kellene indítani a Tour de Hongrie-t, egyikünk sem gondolta volna, hogy ekkora siker lesz belőle. Nagyon sokat ad a magyar turizmusnak és az amatőr kerékpározásnak is. A szervezők fantasztikus munkát végeztek, a világon nincs még egy olyan kerékpárosverseny, amely tíz év alatt ekkorát tudott fejlődni, évről évre egyre rangosabb kerékpárosok indultak” – monda az államtitkár.
Schneller Domonkos, a Magyar Kerékpárosszövetség elnöke szerint napjainkban a magyar kerékpársportra soha nem látott figyelem irányul, mindez nem véletlen.
„A magyar bringasportban olyan események zajlottak le előttünk, amelyekről korábban álmodni sem mertünk. Valter Attila első magyarként viselt összetettben vezetőnek járó trikót háromhetesen, Vas Blanka szakaszt nyert a Tour de France-on, a Giro d’Italia 2022-ben Magyarországról indult. Vas és Valter olimpiai negyedik helyére korábban még gondolni sem mertem. Idén már négy kontinentális minősítésű magyar csapatban tekerhetnek a hazai versenyzők. Lehetőségből nincs hiány, a magam részéről a leginkább annak örülnék, ha belátható időn belül a hölgyek számára is meg tudnánk rendezni a Tour de Hongrie-t.”
A ProTour minősítésű körverseny száz éve a Szent Gellért térről indult, a szervezők erre tekintettel úgy döntöttek, idén május 14-én is onnan veszi kezdetét a viadal, előtte egy nappal ugyanott nagyszabású csapatbemutatót tartanak. Az első etap 210 kilométer megtételével Győrben zárul, a terepviszonyokra tekintettel leginkább a sprintereknek kedvez a kialakítás. Másnap, május 15-én a Balaton játssza a legfőbb szerepet, a Veszprémből induló szakasz érinti a tó nyugati medencéjét, a célállomás 178 kilométer után Siófokon esedékes.
A harmadik, 163 kilométeres etap lesz a királyszakasz, a gödöllői rajt után a Tour de Hongrie ikonikus pontján, a Kékestetőn zárul. A negyedik, 167 kilométeres szakasz Tatáról indul, a cél Székesfehérvár, a koronázóvárosban három kört tesznek meg a versenyzők, miután érintették Zámoly települését, ahol buszmegállót neveztek el a tavaly visszavonult Mark Cavendishről 2022-ben, aki tavaly még versenyzett hazánkban. Az utolsó szakasz kialakítása leginkább egy belga egynapost idéz, Etyekről a Pilis emelkedőin át az ősi fővárosba, Esztergomba vezet az út, ahol macskaköves, szűk úton érik el a Bazilikát.
A Tour de Hongrie-n már több World Tour-csapat is jelezte részvételét, például a Red-Bull-Bora-Hansgrohe és Bahrain-Victorious is, de Dina Mártonnak is szurkolhatunk, aki idén a baszk Euskaltel-Euskadi színeiben teker. Szintén indul Fetter Erik, a Team United Shipping bringásának leginkább az ötödik szakasz tetszik, ugyanis a Pilisben szokott edzeni. Filutás Viktor, a karcagiak versenyzője a tizedik Tour de Hongrie-jára készül, míg Vas Barnabás idei leghangsúlyosabb eseményének nevezte a viadalt.
Fetter Erik: Májusban szeretnénk csúcsformában lenni |
Fetter Erik és új csapata, a Team United Shipping úgy tervezi az országúti kerékpáros idény tavaszi részét, hogy a májusi Tour de Hongrie-ra érjék el a csúcsformát. A kétszeres magyar időfutambajnok tavaly még a Polti Kometa versenyzője volt, az idei szezont viszont már a friss magyar kontinentális klubnál tölti. Meg is volt az első 21 napos közös spanyolországi edzőtábora a csapattal, meglátása szerint jó munkát tudtak elvégezni, jól összerakott edzésprogrammal és az időjárással is szerencséjük volt. „Rég tudtam ilyen jó januári edzésblokkot letudni, mint most – mondta az MTI-nek a 24 esztendős bringás. – A nulláról felépülve, új csapatként már januárban három hetet edzőtáborozhattunk Spanyolországban az új bringákkal, az új felszereléssel, ez tényleg egyedi és nagyon jó lehetőség.” Mint mondta, jó hangulatban teltek a tréningek, jutott idő kikapcsolódásra is, aminek hatására még „egy lapáttal rá tudtak tenni” az edzésre, és össze is kovácsolódtak. „Természetesen a Tour de Hongrie lesz nemcsak a tavaszunk, hanem az egész évünk fő versenye is” – árulta el Fetter, aki márciusi versenyblokkal kezdi a szezont, Horvátországban lesz több egynapos és egy többnapos viadala, ezt követően pedig a környező országok versenyein készülnek majd a százéves Tour de Hongrie-ra, amelyre május 14. és 18. között kerül sor. „Emellett valószínűleg még két edzőtáborunk is lesz a versenyt megelőzően, tényleg úgy van felépítve a tavaszunk, hogy májusra csúcsosodjon ki a forma” – emelte ki. Az egyórás magyar csúcstartó, Filutás Viktor a tizedik magyar körversenyére készül. A Karcag Cycling Team 28 esztendős kerékpárosa egyelőre nem érzi hatását, hogy amatőrből kontinentális szintre lépett előre a csapat, mivel azt leszámítva, hogy két külföldi versenyzővel erősítettek, a csapat összetétele nagyjából ugyanaz maradt. Bevallotta: az, hogy novemberben 50.135 kilométert tekerve 28 esztendős országos csúcsot adott át a múltnak, nem változtatta meg a felkészülését az idei szezonra. „Minden év után be akarom fejezni, ez most sem változott, de aztán meggondoltam magam év végén. A rekord viszont nem adott pluszlöketet – fogalmazott. Arra a kérdésre, hogy mi állt a döntése hátterében, a szintlépést nevezte meg okként. – Kontinentális szintű lett a csapat. Végre még egy szinttel feljebb versenyezni, ez motiválóbb, mint amatőr szinten.” Meglátása szerint az előző évben jó idényt futottak besorolásukhoz képest. „Jobbat, mint pár kontinentális csapat. Ezért is jöttek hozzánk külföldiek, mert jobb versenyprogramot kínáltunk már így is, mint sok nagyobb büdzsével rendelkező külföldi csapat – szögezte le. Arra a kérdésre, hogy a májusi lesz-e az utolsó magyar körversenye, így felelt. – Meglátjuk, mit hoz a jövő. Tavaly úgy voltam vele, hogy egy tizedik Tour de Hongrie-n szeretnék indulni, ez lehet, hogy most összejön. Maximum ha a nyakamat töröm, akkor nem fog összejönni...” Első idényére készül az olasz bejegyzésű, de magyar névadó szponzorral és öt magyar versenyzővel felálló MBH Bank Ballan CSB színeiben a 18 esztendős Vas Barnabás, aki izgatottan várja, hogy teljes országúti szezont teljesíthessen a felnőttek között.. A terepkerékpár felnőtt magyar bajnoka betegség miatt kihagyta a szakág hétvégi világbajnokságát a franciaországi Liévenben, az útvonalbemutatóra azonban némi köhögéstől eltekintve jó állapotban érkezett. „Nagyon izgulok, hogy milyen lesz az új csapat, de elég profi az egész. Nagyon remélem, hogy itt lehetek a Tour de Hongrie-n, nagyon tetszik az útvonal, különösen az ötödik szakasz, az fekszik nekem a legjobban” – utalt az Etyek és Esztergom közötti 167 kilométeres záró etapra, amelyben a pilisszántói emelkedő háromszori megmászása után a célvárosban egy körpálya vár a mezőnyre egy macskaköves emelkedővel. Kérdésre kitért nővérére, a liévini vb-n ötödik Vas Blankára is, akinek szerinte a Maasmechelenben elért világkupa-futamgyőzelem motivációt jelenthet az országúti idényre is. A harmadik magyar kontinentális csapat, az Epronex-Hungary kerékpárosai külföldi edzőtáboruk miatt kihagyták az útvonalbemutatót. MTI |
AZ ELSŐ SZAKASZ
A MÁSODIK SZAKASZ
A HARMADIK SZAKASZ
A NEGYEDIK SZAKASZ
AZ ÖTÖDIK SZAKASZ