Tour de Hongrie: Lovassy öröme a félszakaszon, 2016 után magyar etapsiker

KOHÁN GERGELYKOHÁN GERGELY
Vágólapra másolva!
2019.06.14. 18:21
null
Három év után nyert ismét szakaszt magyar versenyző a Tour de Hongrie-n (Fotó: Tour de Hongrie/Halmágyi Zsolt/tdh.hu)
A versenyen a magyar válogatott színeiben tekerő országúti olimpikon, pályán Eb-ezüstérmes klasszisunk, Lovassy Krisztián centiméterekkel előzte meg lengyel vetélytársát a tiszafüredi sprintbefutóban, a rövid, „B” jelű alföldi félszakaszon a cseh Alois Kankovsky örülhetett.

Három évvel ezelőtt, 2016-ban volt legutóbb magyar szakaszgyőztese a Tour de Hongrie-nak, akkor pályakerékpáros sprinterünk, az „izomgolyó” Szalontay Sándor váltott műfajt néhány perc erejéig: a prológ idejére átült az országúti bringára, s mindenkit legyorsulva repesztett végig a rövidke bemutató etapon.

Péntekig kellett várni az újabb magyar szakaszsikerre, ami ugyan „csak” egy félszakasz volt, de ez semmit sem von le Lovassy Krisztián érdemeiből!

Lovassy a dobogón (Fotó: tdh.hu)
Lovassy a dobogón (Fotó: tdh.hu)

A harmadik etapot ugyanis a régi idők mintájára két részre osztották, országúti olimpikon klasszisunk pedig a Kazincbarcikáról rajtoló és Tiszafüreden záruló „A” jelűn tudott diadalmaskodni hihetetlenül izgalmas sprintbefutóban. A viadalon a magyar válogatott mezében tekerő Lovassy az első szakaszhoz hasonlóan ismét nem sokkal a rajt után belekerült egy szökésbe, amelyben megint ott volt Rózsa Balázs is. Ám míg utóbbit idővel befogták, addig Lovassyék a félszakasz végéig kitartottak, hogy a tiszafüredi célegyenesen aztán észveszejtő sebességgel száguldjanak végig. A válogatott – klubját tekintve amúgy az Epronex-BSS Oil – kiválósága hamar indított, és bár a végén a CCC-s Stanislaw Aniolowski nagyon jött, Lovassy végül célfotóval nyert – ez tényleg centiken múlott!

„Ha a délutáni szakaszon is szökni próbálnék, lőjetek le!” – mondta a jól megérdemelt szakaszsiker után fáradt nevetéssel a pályán is Eb-ezüstérmes Lovassy – de egy ilyen kemény 115 km után persze eszébe sem jutott újabb akciót megkísérelni.

Nem is lett volna értelme, hiszen a második félszakasz jóval rövidebb volt, mint az első (nem egész 70 km), ráadásul az Alföldön haladt végig, így egy göröngy nem sok, annyi sem volt rajta. A mezőny hamar, mindössze másfél óra alatt „meg is ette”, izgalom csak a végére maradt. A futam megint nem múlt el bukás nélkül (és megint a legvégén, egy km-rel a cél előtt következett be, akárcsak egy nappal korábban Miskolcon), ám ezúttal sprinthajrá döntött, az Elkov cseh versenyzője, Alois Kankovsky örülhetett – hiába dolgozott sokat megint Manuel Bellettiért az Androni Giocattoli, s vezette fel a sprintet az EvoPro csapata a rutinos holland klasszisnak, Wouter Wippertnek.

A legjobb magyar ezúttal Filutás Viktor lett, a fehér trikót pedig Dina Mártontól átvette a vele azonos idővel álló, de a délutáni szakaszközi sprintnek köszönhető jóváírással őt mégis megelőző, pannonos Fetter Erik. Az összetett éllovasának járó sárga trikót továbbra is a csütörtökön nagy győzelmet arató Krists Neilands viselheti a szombati királyetap előtt.

„NEM VOLT TAKTIKA, MENTÜNK, AHOGYAN A CSÖVÖN KIFÉRT”

– Nem ez volt az első próbálkozása idén, de most járt sikerrel – kárpótlás ez sok mindenért?
– Tény, sokat kivett belőlem az első nap az a százötven kilométeres szökés, ráadásul az a szakasz heggyel végződött, ami nem kedvezhetett nekem – mondta Lovassy Krisztián. – A csütörtöki nap sem esett jól, nagyon hosszú volt, nagyon meleg volt és dimbes-dombos volt a pálya, épp ezért most nem is volt tervben, hogy elmenésbe kerülök. Ennek ellenére elöl voltam, amikor kezdődtek a próbálkozások – úgy tűnik, Rózsa Balázzsal együtt idén nagyon érezzük, mikor kell akciózni! A mezőny nem engedett minket túl messzire, eleinte nem is fűztem sok reményt ahhoz, hogy hazaérhetünk. Aztán amikor még hússzal a vége előtt is volt három és fél perc előnyünk, akkor már kezdtük elhinni, hogy meglehet... Sajnos Balázs elfogyott a végére, de mi négyen, akik maradtunk, beleadtunk apait anyait: itt nem volt taktika, mentünk, ahogy a csövön kifért – szerencsére a sprintben most én voltam a leggyorsabb!

– Érezte, mennyire jön a végén a lengyel srác?
– Amikor megindítottam a sprintet, eltávolodtam tőlük, nagyon dinamikusnak éreztem magam, úgy voltam vele, ez sima lesz. Aztán amikor visszaültem, és elkezdtem kicsit „rugdosni”, akkor már sejtettem, lehet, mégiscsak hosszú menet lesz... Lenéztem, akkor láttam, hogy balról nagyon jön a CCC-s srác – de a végén szerencsére a rutinomnak köszönhetően be tudtam lökni a kerékpárt, ezzel nyertem végül, hihetetlenül apró különbséggel, hiszen láthattuk, csak a célfotó döntött!

– Mennyire zavarta meg, hogy a szakasz közepén egy vasúti átjárós megállítás után kellett újraindulniuk és újra felpörögniük?
Borzasztóan... Ilyen melegben, amikor száznyolcvanas pulzussal tekersz egy szökésben, és egyszer csak meg kell állnod, akkor utána az újraindulásnál olyan, mintha lufik lennének a lábaid helyén – semmi erő nincs bennük. Épp ezért az újraindítás utáni első öt-tíz kilométer nagyon szenvedős volt, majdnem leszakadtak a lábaim, és hússzal a vége előtt is volt egy holtpontom, az utolsó tíz viszont már nagyon jólesett, szerencsére ez az eredményen is meglátszik!

 

„ÓRIÁSI SPORT- ÉS MARKETINGÉRTÉK”

A tiszafüredi célnál ott volt Szabó Tünde sportért felelős államtitkár is – aki, úgy látszik, szerencsét hozott a magyaroknak és Lovassy Krisztiánnak –, és az összetett éllovasának járó sárga trikót is ő adta át a versenyben vezető lett Krists Neilandsnak.

„Nagyon fontos, hogy élőben is láthassuk a mezőnyt és szurkolhassunk a magyaroknak. Márpedig ha egy száztizenhárom kilométeres, állítólag nagyon gyors szakaszt megnyer egy hazai versenyző, most Lovassy Krisztián, annak óriási sportértéke is van! Kijelenthető: beléptünk a kerékpársport világába, amely a világon az egyik legnépszerűbb sportág. A Tour de Hongrie is évről évre egyre népszerűbb, jövőre pedig Giro-rajtot rendezünk – ezek előnyei turisztikai és országimázs-szempontból felbecsülhetetlenek, nem lehet összehasonlítani egyetlen marketingfogással sem. Nem utolsósorban pedig fel tudjuk hívni a figyelmet a sport fontosságára, hogy mindenki sportoljon, és ebből a szempontból is optimális a kerékpár, hiszen pici gyermekkortól egészen felnőttkorig kiváló mozgásforma; s így előbb-utóbb elmondhatjuk, egyre egészségesebb életmódot élünk. Ehhez persze kellenek a példaképek is – és szerencsére egyre többen vannak!”

40. TOUR DE HONGRIE
3/A szakasz (Kazincbarcika–Tiszafüred, 115.2 km):
1. Lovassy Krisztián (magyar válogatott) 2:33:21, 2. Aniolkowski (lengyel, CCC Dev. Team) azonos idővel, 3. Katrasnik (szlovén, Adria Mobil) a. i.
3/B szakasz (Tiszafüred–Hajdúszoboszló, 69.8 km):
1. Alois Kankovsky (cseh, Elkov-Author) 1:28:04, 2. Wippert (holland, EvoPro) a. i., 3. Belletti (olasz, Androni Giocattoli) a. i., ... 23. Filutás Viktor (magyar, Pannon Cycling Team)
Az összetett állása: 1. (sárga trikóban) Krists Neilands (lett, Israel C. A.) 13:58:43, 2. Belletti 1:05 perc hátrány, 3. Bendixen (dán, Team Coop) 1:10 p h., ...9. Fetter Erik (magyar, Pannon Cycling Team) 1:18 p h.
A gyorsasági pontverseny állása: 1. (zöld trikóban) Louis Bendixen 64 pont, 2. Belletti 58, 3. Kankovsky 44.
A hegyi pontverseny állása: 1. Neilands 17, 2. Bozic (szlovén, Adria Mobil), 3. Maté (spanyol, Cofidis) 15.
A magyarok versenyének állása: 1. (fehér trikóban) Fetter Erik 14:00:01, 2. Dina Márton (Kometa) a. i., 3. Valter Attila (CCC Dev. Team) 2 mp h.
A csapatverseny állása: 1. Kometa 40:53:57, 2. CCC Dev. Team 1:02:16 ó h., 3. Elkov-Author 1:02:19 ó h
Következik: 4. szakasz (Karcag–Gyöngyös/Kékestető, 138.1 km)

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik