Kajak-kenu vb: a két kajak négyes azonnal a fináléba jutott

Krasz Emil (Milánó)Krasz Emil (Milánó)
Vágólapra másolva!
2015.08.21. 13:19
null
A férfi kajak négyes egy hajóval megnyerte a futamát (Fotó: MTI)
A péntek délelőtti programba sorolt öt olimpiai versenyszám közül háromban futamgyőztesek lettek a magyar egységek, a két kajak négyes esetében ez azonnali döntőbe jutást ért. A Vasbányai, Mike 1000 m-es kenu párosnak – amely a legjobb időt mente – és a kajakos Vad Ninettának 200 m-en ehhez még kell mennie egy kört.

NYILATKOZATOK

„Maradt még bennünk, az első ötszáz méteren nem akartunk olyan erős tempót menni, mint amit tudunk, figyeltünk a többiekre is. A fináléban azonban más lesz, kell egy jó erős rajt, amellyel a többieket arra késztetjük, hogy kergessenek bennünket. A középfutamok során biztos, hogy lesz csillaghullás. A fináléban szerintem a csehekre, a szlovákokra és a portugálokra kell majd nagyon figyelnünk” – mondta vélekedett Pauman Dániel.

„Jó pálya volt, gyorsak voltunk, de nekem azért meg kellett küzdenem magammal a futam során. Sajnos csúszott a nadrágom, és így kicsúsztam az ülésből is, ami nagyon zavart. Jól jött ez a segítség a társunktól, hiszen így csak annyi hínárral kellett megküzdenünk, amennyit a pályán szedtünk össze. De én próbálok nem foglalkozni a nehézségekkel, mindenkit hátráltatnak a körülmények. Az én véleményem az, hogy amit nem tudunk kontrollálni, azt hagyjuk magunk mögött, és inkább arra fókuszáljunk, amit ki tudunk javítani” – nyilatkozta Fazekas-Zur Krisztina.
„A körülményekkel tisztában vagyunk, össze-vissza mozog a víz, de mi így is stabilan tudtunk ülni a hajóban. A rajtunk tökéletes volt, ahogy a futam eleje is. Később Luca emelte a csapásszámot, így én lemaradtam egy-két húzásnál, de gyorsan ki tudtuk javítani ezt is. A világbajnokság előtt, az utolsó pillanatban változtattunk a beülési sorrenden Lucával, és jól döntöttünk, mert így sokkal jobban ment alattunk a hajó” – mondta Douchev-Janics Natasa.
„Jó lett volna megnyerni ezt a futamot, mert a középfutamban talán elkerülhettem volna még egy kemény ellenfelet. De szeretném, ha azt mondhatnám, hogy most olyan a formám, hogy mindegy is kivel kerülök egy középfutamba, akkor is bejutok a döntőbe” – nyilatkozta Vad Ninetta.
„Sajnos a rajtomat elrontottam, mert az előkészületek során elszöszmötöltem az időt. Túl sokat melegítettem, így később szálltam vízre és nem tudtam megfigyelni az előttem indított futamokat, így nem kerültem képbe azzal kapcsolatban, hogy a rajtbíró hogyan indítja a mezőnyt. Azt hittem, sokat fog kivárni, ehelyett már szinte a »set« után azonnal nyomta a gombot, én pedig elég rendesen beragadtam a rajtba. Az első harminc-negyven méterem mehetett a »kukába«, de aztán sikerült magamra találnom. Navauskas az egyik legjobban rajtoló versenyző a mezőnyben, ezért is volt ekkora a különbség kettőnk között. Bízom benne, hogy ezek után jó középfutamot kapok, és ott már nem hibázok” – mondta Dudás Miklós.
„Nem volt maximum ez a pálya, ennél többet tudok beletenni a végébe, az elejébe, sőt, még a bemelegítésbe is. Reményeim szerint ott leszek a döntőben, amelyben a mostani eredmények alapján a fehérorosz, a kanadai és az orosz lánnyal kell majd megküzdenem az elsőségért” – mondta Takács Kincső.
„Tipikus első pálya volt ez, a rajtunk jól sikerült, a vége azonban iszonyú lötyögős a pályának, és ez megbosszulta magát. A fehéroroszok az utolsó ötven méteren ettek meg minket” – nyilatkozta Nagy Péter.
„A víz valóban borzasztó. Az első ötszáz méter még úgy, ahogy jól eltelik, de aztán jönnek a hullámok, amelyek elég rendesen megdolgoztatják a mezőnyt. Ahogy látom, nem kocsiról, hanem motorosról közvetítik a futamokat, ránézésre a csónakot egy Dakar-ralis pilóta vezetheti, mert élvezettel randalírozik itt a vízen. De a viccet félre téve, pozitívum számunkra, hogy ilyen körülmények között is jól tudtunk teljesíteni – mondta Mike Róbert. (Forrás: mkksz.hu)

Pedig milyen szép naposan indult a reggel… Már hét óra magasságában 22 Celsius-fok fölött volt a hőmérséklet, ám amire a délelőtti futamok fél kilenckor elkezdődtek, igencsak beborult. A nap ereje így nem érződött és nem kellett félni a napszúrástól sem. És ez délig így is maradt, akkor azonban dupla erővel megérkezett a napsütés. Mivel a vízen ezúttal tényleg azok tartózkodtak, akiknek ott dolga akadt, a csak evezgetni érkező versenyzők nem keltettek plusz hullámokat, mint az előző napon. Viszont a hiányukban megtette ezt az enyhe hátszél is, bár a víz jóformán szél nélkül is „lötyögött” rendesen.

NK–1 200 m (49 induló)

Szó szerint gyorsan kezdődött a péntek az Idroscalo versenypályán, hiszen rögtön az első futamban jött a sprintkirálynő. Az új-zélandi Lisa Carrington aztán sokat nem tartalékolt, 40.333 mp-es idejénél nemcsak a futamában nem tudtak jobbat a riválisok, hanem az egész mezőny mögötte végzett. Közte a hatodik futamban második Vad Ninettával (42.283), akit az ukránból lett azeri Inna Oszipenko-Radomszka (41.731) előzött meg. A magyar kajakos összesítésben a 16. időt érte el.

K–1 200 m (49)

Dudás Miklós az ötödik futamban beragadt a rajtnál, közvetlen mellette viszont a litván Ignas Navakauskas nagyon kilőtt. Már majd’ egy hajó is volt az élen haladó litván és a mezőnyben jövő magyar között, amikor utóbbi alatt elindult a hajó, a vége pedig majdnem szoros lett. Az elsőként érkező Navakauskas 35.497 mp-t, Dudás 35.894 mp-t tudott. Utóbbi összesítésben még így is a hatodik helyhez volt elég.

NC–1 200 m (40)

A legfiatalabb szakág népszerűségére jellemző, hogy nemrég még lasszóval fogták össze a vb-döntősöket is – aztán volt olyan, aki ott a rajtgépbe sem tudott belavírozni –, most pedig már öt(!) előfutamot kellett rendezni, ahonnan azonnal nem is lehetett a fináléba jutni. Pedig Takács Kincső kievezte magát: saját a futamát megnyerte, összesítésben övé lett a harmadik idő.

C–2 200 m (21)

A Lantos Ádám, Nagy Péter párosnak lett volna esélye kihagyni a középdöntőt, de ehhez nyernie kellett volna az előfutamban, amire nem volt sansza. Viszont másodikként bejöttek, idejük pedig a negyedik helyre volt elég. Csak a három futam győztese volt gyorsabb a magyaroknál.

NK–2 200 m (17)

Homonnai Luca és Douchev-Janics Natasa már a vb elejére ígért egy meglepetést, és ők bizony olyanok, hogy azt be is váltják. A hajfestés – zöld, illetve rózsaszín – ezúttal is megvolt, viszont a hazai válogatóhoz képest a másik beülőben láthattuk. És nem az érintettek változtattak a színezésen, hanem pozíciót cseréltek: a fiatal Homonnai került előre, a háromszoros olimpiai bajnok Douchev-Janics pedig hátulra. Talán ezért – bár vélhetően ettől függetlenül –, de simán nyerték az előfutamukat, és jutottak be a döntőbe. Méghozzá a legjobb idővel (37.889 mp), ráadásul a mezőnyben egyedül ők mentek 38 mp alá.

C–2 1000 m (30)

Vasbányai Henrik és Mike Róbert taktikusan evezett a hajráig, ott aztán megindult alattuk a hajó. A mellettük lévő pályákon később indító lengyel és orosz hajó nem is tudta megfogni őket. A magyar duó a középdöntőben folytathatja a szereplését, az előfutamban a legjobb időeredmény volt az övék.

K–4 1000 m (26)

A magyar hajó a hármas előfutamba kapott besorolást, addigra már lementek első nekifutásra az oroszok, a csehek, a fehéroroszok, a németek, másodikra a szlovákok és a portugálok. Nekünk az ausztrálok, a spanyolok és a szerbek jutottak. A Kammerer Zoltán, Tóth Dávid, Kulifai Tamás, Pauman Dániel alkotta egység jól jött el a rajtból, végig diktálta a tempót, majd amikor úgy nézett ki, hogy jön ránk a mezőny, indított. Végül egy hajóval nyert a magyar egység, amely így megspórolta magának a holnapi középdöntőt – ez volt a cél –, így legközelebb már a fináléban lesz jelenése. A másik két, futamgyőztesként azonnal a döntőbe jutó egységek közül a csehek hozzánk hasonló imponáló versenyzéssel tartották maguk mögött a mezőnyt, a szlovákok viszont csak célfotóval jöttek be a portugálok előtt. A mezőnyben utóbbi két egység – a szlovák és a portugál – ideje jobb volt a magyarokénál.

NK–4 500 m (24)

A fiúkhoz hasonlóan teljesített a Szabó Gabriella, Kozák Danuta, Fazekas-Zur Krisztina, Kárász Anna női egység is, amely futamát biztosan, erős hajrá nélkül is biztosan hozva tudta maga mögött a riválisokat majd’ egy hajóval. A női mezőnyben az azonnal döntőt jelentő futamgyőzelmet a lengyelek és a fehéroroszok hozták össze, különösebben utóbbiak voltak meggyőzők. Összesítésben 1:31.548 perccel nem véletlenül végeztek az élen. A magyarok kvartettje 1:33.568 percet lapátolt, ami a második idő lett. A két egységen kívül még a németek mentek 1:34 alá a mezőnyben.

C–1 500 (31)

Korisánszky Dávid futamában a második lett, összesítésben övé lett az előfutam hetedik ideje. A magyar kenus a délutáni középdöntős futamában a harmadikként végezve jutott be a döntőbe. A magyar kenus nem ment el meccselni az élen viaskodó fehérorosz, spanyol kettőssel, a továbbjutást jelentő harmadik helyét viszont a mögötte jövő riválisok nem veszélyeztették. Az utolsó középdöntőben egy olasz(!) kenus, Carlo Tacchini próbálta megviccelni a több hangszeren – értsd alatta távon – játszó német Sebastian Brendelt, de hiába jött tűzbe-lázba a közönség, a közte fél hajóra mindvégig figyelt a favorit. Végül neves mezőny jött össze az A-döntőben – a cseh Martin Fuksával, a moldovai Oleg Tarnovszkival, no meg az elmaradhatatlan Brendellel –, amelynek leggyengébb ideje Korisánszkyé. Bízzunk abban, maradt benne tartalék bőven, szükség lesz rá.

K–1 500 (44)

A fénykorában lévő Vereckei Ákost idézte meg Hufnágel Tibor az előfutamban: nagyjából féltávig együtt jött másik három riválissal, majd a hátralévő 200 m-en adott nekik egy hajót. A magyar 1.002 mp-cel ment lassabban, mint az előfutam összesített legjobbja, német „ismerősünk”, Tom Liebscher. Hufnágel a délutáni középdöntőben szépen eladta a mezőnynek azt a taktikát, amit már az előfutamban is láthattunk tőle. Kimondottan visszafogott rajt után a táv középső részén robbantott, viszont 400 méter megtétele után sok kérdést már nem hagyott nyitva. Sima hajóval verte a mezőnyt egy olyan versenyszámban, ahonnan csak az első két helyezett kvalifikálta magát automatikusan a vasárnapi fináléba. Tom Liebscher más taktikát választott: a szám német esélyese rajt-cél győzelmet aratott. A közte „hajónyi” távolság a végén neki is összejött. Igaz, neki már megvolt száz méter megtétele után is... Hufnágel ideje összesítésben a harmadik pozícióhoz elég, a leggyorsabb a dán René Holten Poulsen volt.

K–2 500 m (28)

Somorácz Tamás és Hérics Dávid csak azért nem nyerte meg a futamát, mert a hajrában nagyon feljött rájuk az orosz páros, és hat ezreddel előbb ért célba. A magyarok az előfutam idejét menték. A délutáni középdöntőben Somorácz és Hérics sem akart lemaradni az előttük már továbbjutó honfitársaktól, ők is bejutottak a döntőbe, miután magabiztosan nyerték a futamot. Pedig elég lett volna nekik a döntőhöz az első háromban érkezni.

NK–1 1000 m (20)

Medveczky Erika rajt-cél győzelmet aratott. Az amerikai Margaret Hogannal nagyon elléptek a mezőnytől, majd amikor 800 m-hez érve utóbbi támadásba lendült, a magyar kontrázott és is elkezdett hajrázni. Végül nagyon simán nyert, a futamgyőzelem a szám két évvel ezelőtt világbajnokának azonnali döntős kvalifikációt ért. Méghozzá a legjobb idővel.

A C–4 1000 m-es versenyszámban nem rendeznek selejtezőt, lévén ott is csak a döntős mezőny jött össze.

A délutáni program felvezetésként olimpiai kvótát szereztek a magyar parakenusok – a sportág Rióban először lesz a paralimpia műsorán –, ami Váczi Anita (KL1) érdeme, aki a paraversenyek záró napján lett ötödik.

A VB-PROGRAM
Augusztus 22. (szombat)
B- és C-döntők (200 m-es K–2, C–1; 500 m-es C–2, NK–1, NK–2, NC–2; 1000 m-es K–1, K–2: Nádas, Boros G., C–1, NK–2): 8.38
DÖNTŐK (200 m-es K–2: Tótka, Molnár P., C–1: Hajdu J.; 500 m-es C–2: Sarudi P., Forgó, NK–1: Kárász, NK–2: Szabó G., Kozák, NC–2: Lakatos Zs., Takács K.; 1000 m-es K–1, C–1: Vajda, K–2, NK–2: Sarudi A., Bodonyi): 10.20 – Tv: M4, Eurosport
középdöntők (200 m-es K–1: Dudás, C–2: Lantos Ádám, Nagy Péter, NK–1: Vad, NK–2: NC–1: Takács K.; 500 m-es NK–4; 1000 m-es K–4, C–2: Vasbányai, Mike): 14.00 – Tv: M4 (15.15-től), Eurosport (15.45-től)
Augusztus 23. (vasárnap)
B- és C-döntők (200 m-es K–1, C–2, NK–1, NC–1; 500 m-es K–1, K–2, C–1, NK–4; 1000 m-es K–4, C–2, NK–1): 8.25
DÖNTŐK (200 m-es K–1, C–2, NK–1, NK2: Homonnai, Douchev-Janics, NC–1; 500 m-es K–1: Hufnágel, K–2: Somorácz, Hérics, C–1: Korisánszky D., NK–4: Szabó G., Kozák, Fazekas-Zur, Kárász; 1000 m-es K–4: Kammerer, Tóth D., Kulifai, Pauman, C–2, C–4: Vass A., Kiss T., Sarudi P., Varga D. , NK–1: Medveczky): 10.05 – Tv: M4, Eurosport