„Sportot fényképezni szerelem. Miközben ott állsz a pálya mellett, kezedben a géppel és próbálod megragadni a pillanatot, minden mást elfelejtesz. Néha azt játszottam, hogy valami furcsa feladatot adtam magamnak, egyszer-egyszer lehetetlennek tűnő feladatot. Ám amikor sikerült mégis megvalósítani a személyre szabott küldetést, olyan érzés kerített hatalmába, amit bátran nevezhetünk a fotográfusok boldogságának. Az alkotáshoz szükséges szerencsét sokszor a tapasztalat adja meg. Előre kell látnod, érezned, hogy a következő pillanatban valami különleges történhet. Imádom a régi fényképeket. Csodálatos, hogy egy-egy fotó révén sikerült megőrizni szüleim korának levegőjét. Az én képeim talán már élesebbek az övéknél, de a múlt történetei felbecsülhetetlenek.”
Az idézet az 1940-ben született Jevgenyij Volkovtól, a Szovjetunió utolsó évtizedei és a rendszerváltás utáni évek neves sportfotósától olvasható a Nyizsnyij Novgorod-i Arzenal kortárs művészeti múzeum falán. Különleges kiállítás helyszíne ezekben a hetekben az intézmény, a Gól című tárlat az orosz földön fogalomnak számító fotográfuscsalád három jeles tagjának futballfényképeit mutatja be. Jevgenyij szülei, Nyikolaj Volkov (1908–1974) és Marija Volkova (1909–1980) képei valamikor a Krasznij Szport, majd 1945 után a Szovjetszkij Szport sportlap, illetve a Pravda és az Izvesztyija politikai napilapok futballillusztrációinak csúcsát jelentették. Érdekesség, hogy a gyűjtemény reklámplakátján szereplő 1970-es fotón Lev Jasin, a szovjet válogatott kapuslegendája Budapest feliratú labdával látható.
Ám akinek ez sem elegendő a labdarúgás képeiből, ellátogathat a – világbajnokságtól a Franciaország–Uruguay (2–0) negyeddöntővel elbúcsúzó – város másik, helyi emlékekre összpontosító futballfotó-kiállítására, amelynek a Nyizsnyij Novgorod-i Fényképtörténeti Múzeum ad otthont. Az elmúlt napokban megnéztük mindkét tárlatot, és bár a gazdag képanyagból itt csak csonka kivonatot kínálhatunk, megpróbálunk átadni valamit az élményből.