Hamilton Vettel tempóját látva a fejét fogja, de lát biztató jeleket a Mercedesnél (Fotók: Reuters)

Bár a józan ész azt diktálja, hogy jobb az első időmérőig, vagy akár néhány versenyig tartogatni az erősorrendre vonatkozó ítéleteket, s nem szabad az első szabadedzések után bajnokot hirdetni, a Formula–1 szereplőire rátört a szomorú felismerés Melbourne-ben. A középcsapatok azt hitték, sokkal közelebb lesznek az élmezőnyhöz, az élboly tagjai pedig szoros versengést reméltek előzetesen.

Ehhez képest most nagy a riadalom a Red Bull riválisainak körében, a világbajnok istálló ugyanis nem tette meg azt a szívességet a többiek számára, hogy elszúrja új autója koncepcióját és hátrányból kezdje a szezont. És máris mindenkinek a 2011-es idény ugrott be. Lewis Hamilton szerint egyértelművé vált, hogy a Red Bull a bolondját járatta mindenkivel a téli tesztek során, az egyik csapat mérnöke pedig két szóban foglalta össze a tapasztalatokat: game over.

 
Pénzt hoznak az F1-be, de mi van a tudással? – Marussia, Caterham
A Sauber a sötét ló, parázs csata a Toro Rossónál – Sauber, Force India, Toro Rosso  
Hamilton a Mercedesből, Räikkönen a Lotusból csinálna topcsapatot – Lotus, Mercedes, Williams 
Ad-e újabb esélyt a Red Bull a Ferrarinak? Vajon Alonso él vele? – Red Bull, Ferrari, McLaren 

„A Red Bull hihetetlenül gyors, ami nem meglepő, hiszen mindig az. Sejtettük, hogy a bolondját járatják mindenkivel a teszteken, s most már biztosak vagyunk abban, hogy így volt – mondta Hamilton. – Seb a semmiből rántotta elő a hihetetlen köridőket."

„Nem meglepő, hogy Vettel lett mindkét edzés legjobbja. Nem is számítottunk másra" – tette hozzá Felipe Massa.

A Red Bull pilótái igyekeztek visszafogottak maradni, de nem tudták leplezni az örömüket, fokozva a többiek aggodalmát.

„Ahhoz képest, hogy a szezon első napja volt, kifejezetten jól sikerült. Elégedettek lehetünk, de még van min javítanunk" – mondta Sebastian Vettel.

„Nem járunk örömtáncot, hiszen ez csak szabadedzés volt, és nem tudhatjuk, ki mennyi üzemanyagot töltött az autójába. Eddig nem állunk rosszul, ám a verseny vasárnap lesz, akkor beszéljünk az erőviszonyokról. Sok futamon jó eséllyel indulunk majd, remélem, ez is köztük lesz" – fogalmazott Mark Webber.

A pénteki szabadedzések másik üde színfoltja Hamilton volt, aki a Mercedesszel rendkívül gyorsnak tűnt, a Ferrari pilótái mellett ő és csapattársa, Nico Rosberg került a legközelebb a Red Bull párosához.

A brit a világbajnok istálló mellett dicsérte új csapatát is – nem érdemtelenül, a Mercedesről ugyanis tényleg úgy tűnik, nagyot lépett előre, s idővel kiderül, hogy hosszú távon is tartani tudja-e ezt a tempót.

29. AUSZTRÁL NAGYDÍJ 
SZOMBAT
4.00–5.00: 3. szabadedzés
7.00–8.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
7.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be.

„Nem érzem úgy, hogy mérföldekkel le lennénk maradva – folytatta Hamilton. – A Mercedes hátránya óriási volt a Red Bullhoz képest, ám most sokkal közelebb állunk. Meglepően gyorsak vagyunk, elképesztő, hogy ennyit tudtunk fejlődni. Persze, vannak gondok az autóval, de ezek megoldhatóak. A kicsúszásomat a padlólemez elejének törése okozta, a hatos kanyarban hiába tekertem el a kormányt, a kocsi egyenesen ment tovább. A srácok szóltak, hogy a boxban láttak valamit, menjek be, de már késő volt."

Hamilton mellett Kimi Räikkönen is úgy érzi, fejlődött a csapata tavalyhoz képest.

„Az előző idény utolsó versenyeihez képest is gyorsultunk, Vettelt leszámítva mindenkihez közel vagyunk. Ez azonban még csak az első péntek, most annak örülök, hogy nem volt gondunk a kocsival, és nem kellett annyi időt tölteni a garázsban, mint a teszteken. Két verseny után meglátjuk, hogy állunk, de szerintem rendben leszünk" – mondta a Lotus finn pilótája.

Button és a McLaren most csak abban bízhat, hogy hosszú a szezon

Annál nagyobb a baj a McLarennél, amelynek főnöke, Martin Whitmarsh azt mondta: „Ez az egyik legnehezebb nap az istálló történetében."

Jenson Button szerint is rengeteg problémával küzdenek, egyik gumin nem volt gyors az autó, s egyelőre nemigen van ötletük arra, hogyan oldják meg a gondokat.

„Közel sem vagyunk abban a pozícióban, amelyben lenni akartunk, valahogy ki kell találnunk, hogyan kezdjünk hozzá az autó megfelelő beállításához. Jelen helyzetünkben a pontszerzés is bravúr lenne, de bízom benne, hogy a csapat ki tud kecmeregni a gödörből. Volt már ilyen helyzetben az istálló, és bebizonyította, hogy ki tud lábalni belőle" – mondta Button.

A McLarenhez hasonlóan a Williams is távolabb van az élcsoporttól annál, amit reméltek Grove-ban.

„Nagyon messze vagyunk a legjobbaktól. Tudjuk, mi a gond a kocsinkkal, csak meg kell oldanunk. Most nem érdemes célokról beszélni, ahhoz túl rosszul állunk" – mondta Pastor Maldonado, akinek talán megingott a hite abban, hogy az idén is futamot nyerhet.

Ám ez még mindig csak az első nap volt – ha a szombati időmérőt esőben tartják meg, a rajtrácson nem feltétlenül az lesz a sorrend, ami a szabadedzéseken kirajzolódott, s ha vasárnap tényleg a péntekinél tíz fokkal hűvösebb időben rendezik meg a futamot, újra minden a feje tetejére állhat.

A Pirelli szerint az aszfalt melegedése jó hatással volt a gumikra, fokról fokra javult a teljesítmény. Ám a vasárnapi időtől függően kettő, három, vagy akár négy kerékcsere is lehet a versenyen.

AUSZTRÁL NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS 
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:25.908 átlag: 222.223 km/ó 33 kör
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:26.172 0.264 mp h. 31
3. Nico Rosberg német Mercedes 1:26.322 0.414 26
4. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:26.361 0.453 38
5. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:26.680 0.772 32
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:26.748 0.840 35
7. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:26.772 0.864 28
8. Felipe Massa brazil Ferrari 1:26.855 0.947 32
9. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:27.435 1.527 35
10. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:28.187 2.279 34
11. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:28.294 2.386 30
12. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:28.311 2.403 37
13. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:28.566 2.658 33
14. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:28.627 2.719 31
15. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:28.772 2.864 33
16. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:28.852 2.944 36
17. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:28.968 3.060 36
18. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:29.386 3.478 39
19. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:29.696 3.788 32
20. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:30.165 4.257 37
21. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:30.600 4.692 36
22. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:32.450 6.542 11
1. SZABADEDZÉS 
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:27.211 átlag: 218.903 km/ó 16 kör
2. Felipe Massa brazil Ferrari 1:27.289 0.078 mp h. 17
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:27.547 0.336 16
4. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:27.552 0.341 18
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:27.668 0.457 18
6. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:27.877 0.666 17
7. Nico Rosberg német Mercedes 1:28.013 0.802 17
8. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:28.426 1.215 19
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:28.440 1.229 19
10. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:28.520 1.309 15
11. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:28.597 1.386 19
12. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:28.786 1.575 19
13. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:28.910 1.699 18
14. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:29.443 2.232 20
15. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:29.928 2.717 19
16. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:30.203 2.992 17
17. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:30.729 3.518 17
18. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:30.969 3.758 19
19. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:31.263 4.052 24
20. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:32.176 4.965 23
21. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:32.274 5.063 21
22. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:32.388 5.177 18