Szocsi nem tartozik Hamilton kedvencei közé (Fotó: AFP)

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SZOCSI PADDOCKBÓL

Előző héten újabb hely kelt el a 2022-es rajtrácsról, miután az Aston Martin hivatalosan is megerősítette, hogy Lance Stroll mellett jövőre is számítanak a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelre, akinek az esetleges visszavonulásával kapcsolatban rengeteg híresztelés látott napvilágot az elmúlt hetekben.

8.  OROSZ NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 24., PÉNTEK
1. szabadedzés: 10.30–11.30
2. szabadedzés: 14.00–15.00
SZEPTEMBER 25., SZOMBAT
3. szabadedzés: 11.00–12.00
Időmérő: 14.00–15.00
SZEPTEMBER 26., VASÁRNAP
A verseny (53 kör, 309.745 km) rajtja: 14.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Október 10., 11.00Török Nagydíj, Isztambul
Október 24., 21.00Amerikai Nagydíj, Austin
November 7.,  20.00Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

A silverstone-i csapat bejelentését aztán a Haasé követte, a gárda a csütörtöki sajtónapon megerősítette, hogy megtartja a kissé viharos kapcsolatot ápoló Mick Schumacher, Nyikita Mazepin párost, miáltal már csak egyetlen ülés maradt szabad a nagy szabályváltoztatásokat hozó következő idényre. A legforróbb témát így az jelenti, hogy ki lesz az Alfa Romeóhoz távozó Valtteri Bottas márkatársa 2022-ben.

Az eleinte biztos befutónak tűnő Nyck de Vries neve a legfrissebb hírek szerint lekerült a listáról, amelyen most Oscar Piastri, Théo Pourchaire, valamint Csou Kuan-jü neve szerepel. Közülük a Formula–3-ban 2020-ban bajnoki címet szerző és a Formula–2-ben jelenleg vezető ausztrál a remek eredmények ellenére a legkevésbé számít favoritnak, hiszen Alpine-növendék lévén nincs túl sok kapcsolódása a svájci-olasz istállóhoz, s maga is meglehetősen lemondóan nyilatkozott az esetleges F1-es előrelépésről.

Valamivel jobb esélyekkel indul nála a 18. életévét nemrég betöltő Sauber-protezsált francia, aki Piastrihoz hasonlóan az F2-es bajnokságban versenyez jelenleg, s noha sokan már most biztosra veszik, hogy előbb-utóbb lehetőséget kap a „száguldó cirkuszban”, az Alfa Romeo-csapatfőnök, Frédéric Vassuer szavaiból arra lehet következtetni, hogy a tapasztalatlansága miatt 2022-ben ez még nem fog megtörténni.

A „győztes” így Csou lehet, aki 2019-ben a hetedik, míg 2020-ban a hatodik helyen zárt az F1 előszobájának tartott sorozatban, jelenleg pedig a második pozíciót foglalja el a tabellán. Olasz sajtóértesülések szerint az alakulat már el is döntötte, hogy őt szerződteti Bottas mellé, de egyetlen akadály még meghiúsíthatja az első kínai versenyző bemutatkozását: az F1-es szuperlicenc.

A 22 éves pilóta 29 pontnál jár, miközben a hatályos szabályok értelmében aktuálisan 40 pont szükséges a debütáláshoz. Ahhoz, hogy ezt Csou megszerezze, a top 5-ben kell végeznie az idén, viszont arra, hogy ez összejön-e neki, nagy valószínűség szerint egészen decemberig kell várni, hiszen 2021-től már 65 pont gyűjthető össze maximálisan egy F2-es versenyhétvégén, szóval kevés esély van rá, hogy korábban sikerül matematikailag bebiztosítania a helyezését.

Értesülések szerint ugyanakkor van egy másik járható út is a számára, mivel a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) 30 pont esetén is megadhatja az engedélyt, ha vis maior helyzet áll fenn, a koronavírus-járvány miatt megkurtított 2020-as idény pedig akár vehető annak.

Csou neve mellett szólhat ráadásul a tapasztalat és a pénz is: többször vezethette már a Renault autóit, és a meglévő nagyjából 50 milliós szponzori háttere kiegészülhet további kínai támogatással, ami gazdaságilag mindenképpen jövedelmező lenne a csapat számára.

A 2022-ES RAJTLISTA
rajtszámnév (nemzetiség)csapatmotor
44
Lewis HAMILTON (brit)
Mercedes Mercedes
63
George RUSSELL (brit)
Mercedes Mercedes
55Carlos SAINZ Jr. (spanyol) Ferrari Ferrari
16Charles LECLERC (monacói)Ferrari Ferrari
33 Max VERSTAPPEN (holland) Red Bull Honda
11 Sergio PÉREZ (mexikói)Red Bull Honda
5
Sebastian VETTEL (német) Aston Martin Mercedes
18
Lance STROLL (kanadai)
Aston MartinMercedes
23
Alexander ALBON (thaiföldi)
Williams Mercedes
6
Nicholas LATIFI (kanadai)
Williams Mercedes
14Fernando ALONSO (spanyol)
AlpineRenault
31Esteban OCON (francia)AlpineRenault
22CUNODA Juki (japán)AlphaTauriHonda
10Pierre GASLY (francia)AlphaTauriHonda
9
Nyikita MAZEPIN (orosz) Haas Ferrari
47
Mick SCHUMACHER (német)Haas Ferrari
3
Daniel RICCIARDO (ausztrál) McLarenMercedes
4Lando NORRIS (brit)McLarenMercedes
77
Valtteri BOTTAS (finn) Alfa Romeo Ferrari
?
?
Alfa Romeo Ferrari

 

A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK

Az intenzív tripla hétvége a két vb-aspiráns balesetével zárult, ami újabb fordulatot hozott a bajnoki címért zajló csatában, hiszen Hamilton hiába vezetett a nyári szünet előtt nyolc ponttal, már Spában elvesztette az első helyet, majd Verstappen az ütközés ellenére is növelte előnyét Monzában – ötpontos különbséget épített ki fő riválisával szemben.

A kis differencia viszont nem igazán mutatja, milyen éles volt a kontraszt a két versenyző között az elmúlt időszakban: a holland hét pole pozíciót, valamint hat győzelmet számlál a legutóbbi tíz nagydíjat figyelembe véve, miközben a brit csak egyszer indulhatott az élről, és ugyanennyiszer szelte át elsőként a célvonalat is ezen időszak alatt.

Hamilton ráadásul akár győzelem nélkül is visszaveheti a vezetést a hét végén, hiszen nagy esély van rá, hogy Verstappennek a mezőny végéről kell majd elrajtolnia vasárnap. Mert amellett, hogy háromhelyes rajtbüntetést hozott magával balesetokozásért Monzából, a Red Bull a hírek szerint erősen gondolkozik rajta, hogy a motort is kicseréli a 33-as számú RB16B-ben, ami további hátrasorolást vonna maga után.

A „vörös bikák” szombaton hozhatnak végső döntést, a tanácsadó, Helmut Marko szerint a szabadedzéseken összegyűjtött adatok, az időjárás, valamint az időmérőn elért eredmények játsszák majd a főszerepet a határozat meghozatalakor. Az osztrák alakulat ugyanis úgy véli, a múlt alapján hiába számít a Mercedes a fő esélyesnek, az idén megmutatták, hogy valamennyi pályán versenyképesek, és még olyan helyszíneken is sikerült felülkerekedniük a németeken, amelyen egyértelműen nem ők számítottak favoritnak.

A Red Bull tehát azt sem tartja kizártnak, hogy a háromhelyes büntetéssel is megcélozhatja a győzelmet, és ha a szombat valóban nem a Mercedes szája íze szerint alakul, dönthet úgy is, hogy elnapolja a motorcserét.

Az idén rengeteg hibát elkövető címvédő gárda számára viszont mindenképpen nagy csapás lenne, ha az előzményeket figyelembe véve pontot bukna a riválissal szemben, hiszen ziccerhelyzetbe került Verstappen büntetésének köszönhetően, s ha most nem sikerül az élre állnia, az meghatározó mérföldköve lehet az idei bajnoki küzdelemnek. Mint ahogyan a bokszutcai szabálymódosításnak is nagyobb hatása lehet, mint arra előzetesen lehetett számítani.

A „vörös bikák" ugyanis pont a Mercedes, valamint több rivális csapat által kiharcolt szigorításoknak lettek az áldozatai Monzában, hiszen a kocsi annak ellenére parkolt tizenegy másodpercet a garázs előtt, hogy maga a kerékcsere Marko állítása szerint hibátlanul sikerült, és talán túl gyorsan is...

Az új regulák értelmében ugyanis a szerelőnek biztonsági okokból legalább 0.15 másodpercet kell várnia, mielőtt jelzi, elkészült, és noha a tanácsadó nem erősítette meg, erősen utalt rá, hogy a jelzés az időhatáron belül érkezhetett, amit a rendszer érvénytelennek minősített.

Marko úgy véli, orvosolták a problémát, de az, hogy ez tényleg sikerült-e, és ha igen, mennyire lassítja le a szupergyors kerékcseréiről híres Red Bullt, egyelőre a jövő kérdése.

MIRE LEHET SZÁMÍTANI AZ OROSZ NAGYDÍJON?

A Formula–1 mezőnye először 2014-ben, vagyis a V6-os hibrid éra kezdetén látogatott el Szocsiba, ahol az utolsó előtti nagydíjat rendezik meg, hiszen 2023-tól Szentpétervár ad otthont az Orosz GP-nek. Ami a történelmi múltat illeti, egyértelmű Mercedes-dominancia rajzolódik ki: az „ezüstnyilak” öt alkalommal megszerezték a pole pozíciót, és valamennyi alkalommal győzelmet is arattak a helyszínen.

Házon belül ugyanakkor korántsem egyértelmű a helyzet: Hamilton mindössze két alkalommal bizonyult a leggyorsabbnak, miközben a csapattársai közül Nico Rosberg kétszer (2015, 2016), míg Valtteri Bottas (2018) egyszer indulhatott az élről. A másik két alkalommal eközben a Ferrari örülhetett – 2017-ben Sebastian Vettelé, 2019-ben Charles Leclerc-é volt az elsőség.

A győzelmek számában valamivel jobban áll Hamilton: a brit összesen négy (2014, 2015, 2018, 2019), Rosberg egy (2016), Bottas pedig két (2017, 2020) sikert számlál. Ami érdekesség, hogy az eddigi hét alkalomból csupán kétszer (28 százalék) nyert az a versenyző, aki az élről rugaszkodott el, háromszor a második, míg kétszer a harmadik rajkockából induló szelte át elsőként a célvonalat, vagyis nem feltétlenül jelent jó óment az ottani pole pozíció.

Ami az időmérőt illeti, az biztos, hogy Verstappen nem szerezhet újabb elsőséget, hiszen a Monzából hozott három rajthelyes büntetése értelmében a legjobb esetben is csak a negyedik pozícióból (eddig nem zárt a top 3-on kívül a kvalifikáción) kezdheti meg a vasárnapi versenyt. Az elmúlt nyolc futamból hétnek az élről nekivágó holland ráadásul nagy valószínűség szerint motorcseréért is bevállal hátrasorolást, így akár a mezőny végére is szorulhat Szocsiban.

De hiába esett ki Hamilton legnagyobb ellenfele a szombati küzdelemből, a történelmi múltat és a jelenlegi formát tekintve sem feltétlenül ő számít az első számú esélyesnek. A címvédőre nagy fenyegetést jelenthet a Monzában pénteken és szombaton is első csapattársa, Bottas, aki még sosem kvalifikálta magát a top 4-en kívül Oroszországban.

Az „ezüstnyilak” mellett még Sergio Pérezre is érdemes lesz figyelni, a mexikói tavaly a negyedik rajtkockát szerezte meg a Racing Pointtal Szocsiban, igaz, érdemes megjegyezni, hogy az idén mindössze egyszer tudta az első sorba kvalifikálni magát a Red Bull-lal. Sötét lónak a McLaren számíthat, a Monzában kettős győzelmet arató wokingiak már több ízben teljesíttek fantasztikus időmérőt 2021-ben, és a hétvégére ígért eső akár az ő kezükre is játszhat.

Ha már eső, az időmérő az előrejelzések szerint vizes körülmények fog lezajlani, ami könnyen boríthatja az esélyeket, s ha Hamilton kvalifikációja esetleg nem alakul jól, könnyen előfordulhat, hogy a Mercedes is bevállalja a motorcserét, aminek következményeként mindenképp más fordulatot venne a hétvége.

Ami a győzelmet illeti, az új erőforrással futó Bottasnak akár remek esélye is nyílhat, hogy megszerezze az idei első, és talán az utolsó sikerét a Mercedes-színeiben. A finn remek oroszországi formáját jól mutatja, hogy a 2017-es megérkezése óta akár három győzelmet is arathatott volna a helyszínen, ha 2018-ban nem kellett volna átengednie az első helyet a csapattársának, Hamiltonnak.

HŰVÖS, ESŐS IDŐRE VAN KILÁTÁS
Pénteken 20 Celsius-fok, valamint felhős idő várható Szocsiban, s noha 20 százalék esély van az eső megérkezésére, nagy valószínűség szerint száraz körülmények között fognak lezajlani az események. Nem úgy, mint szombaton, amikor szinte biztosan megérkezik a csapadék, és a higanyszálak is 20 fok alá csúsznak. Túl sok halasztásra ugyanakkor nem lesz esélye a szervezőknek, hiszen meglehetősen sűrű a hétvége programja – az F2-es és az F3-as mezőny is versenyez Oroszországban. Vasárnap aztán várhatóan újra száraz körülmények fogadhatják a versenyzőket, hiszen azon a napon péntekhez hasonlóan mindössze 20 százalék esély van az égi áldásra. A felhők azonban nem tágítanak a pálya felől, a hőmérséklet 21 fok körül alakulhat.

Noha hasonló forgatókönyvre az idén is lehet számítani, ha a finn vezérletével az „ezüstnyilak” kettőse halad az élen, adott esetben Pérez is okozhat némi fejtörést a gárdának, hiszen ha sikerül beékelődnie a két Mercedes közé, akkor a századik sikerére pályázó Hamilton fontos pontokat is bukhat.

A mexikói még sosem zárt a pontzónán kívül Szocsiban, és 2015-ben még a pódiumra is felállhatott, így a hétvégén akár jó esélye is nyílhat, hogy véget vessen a rossz szériájának – a pilóta legjobb eredménye egy ötödik pozíció volt az elmúlt hat nagydíjat figyelembe véve.

Ami a dobogós esélyeket illeti, Verstappennek akár akkor is esélye is nyílhat a top3-ban végezni, ha valóban a mezőny végéről kell elstartolnia. A holland 2018-ban már megtapasztalhatta, milyen átfűzni magát a vetélytársain Szocsiban, akkor a 19. pozícióból indult, és nyolc kör elteltével már ötödikként haladt, szóval a Red Bull idei tempóját alapul véve reális cél lehet a pódium.

Verstappen dolgát ellenben könnyen megnehezítheti a McLaren, hiszen az orosz aszfaltcsík hiába igényel több leszorítóerőt, mint a monzai, a hosszú egyenesek kidomboríthatják az MCL35M-es erősségeit, így az idén eddig remek végsebességgel operáló Lando Norris és/vagy Daniel Ricciardo könnyen megálljt parancsolhat a felkapaszkodó hollandnak, akinek az orra alá még Charles Leclerc is borsot törhet.

A Ferrari várva várt új erőforrása ugyanis a monacói autójában debütál, amitől a maranellóiak egyrészről nagy előrelépést várnak, másrészről, ami ennél is fontosabb, már 2022-es nagy szabályváltoztatásokra készülnek vele. A friss hajtáslánc eredményeként Leclerc a rajtrács végéről rugaszkodhat el, és ha valóban beválik a fejlesztés, adott esetben Verstappen előremenetelését is megnehezítheti, ha a holland esetleg rövidebb-hosszabb időre fennakadna az SF21-esen.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, a Williams George Russell révén Monzában is pontot tudott szereznie, és a grove-iak jó tempóját mutatta, hogy Nicholas Latifi sem maradt le sokkal a pontzónáról, a kanadai ugyanis a tizenegyedik helyen látta meg a kockás zászlót, szóval mindenképpen érdemes lesz rájuk figyelni Szocsiban is.

Az AlphaTauri remek sorozata viszont pont Olaszországban ért véget, hiszen Pierre Gasly és Cunoda Juki kiesése azt jelentette, hogy a faenzaiak az idén először nem tudtak pontot szerezni legalább egy autóval, így mindenképpen azon lesznek, hogy újra visszatérjenek a top 10-be.

Ami az Alpine, Aston Martin kettőst illeti, előbbinél Fernando Alonso és Esteban Ocon is fel tud mutatni több szép eredményt Szocsiban, és úgy érzik, jobban feküdhet a kocsijuknak a mostani pálya, míg utóbbinál Vettel már három dobogós helyezést számlál a helyszínen.

Az Alfa Romeóhoz eközben visszatér a koronavírus-fertőzés miatt két versenyt is kihagyó Kimi Räikkönen, aki 2016-ban és 2017-ben is pódiumra állhatott Oroszországban.