Nem szokatlan kép 2013-ban: Toro Rosso a McLaren előtt (Fotók: Reuters)

A tavalyi idény után azt sejthettük, hogy miközben a Red Bull, a McLaren és a Ferrari a futamgyőzelmekért fog csatázni 2013 során, a Mercedes, a Lotus, a Sauber és a Williams lesz képes arra, hogy többször is odaérjen a dobogós helyekre. Ehhez képest a McLaren kilenc futam után még csak meg sem közelítette a dobogót, míg a Lotus és a Mercedes feljebb lépett, a wokingiak korábbi szintjén tart.

A McLaren nem a Sauberrel és a Williamsszel harcol a lecsöpögő pontokért, hanem a szezonra alaposan felkészülő Force Indiával és a középmezőnyben fel-alá ingázó Toro Rossóval.

McLAREN – AZ IDEI AUTÓ MÉG A WOKINGI MÉRNÖKÖK SZÁMÁRA IS TÚL BONYOLULT

 
A reménytelenség csapdájában – F1, félévértékelő, I. rész

A 2013-as F1-es idény legnagyobb csalódását a McLaren-istálló okozta. Tavaly talán a wokingiaké volt a leggyorsabb autó a mezőnyben, s ahelyett, hogy az olykor fellépő megbízhatósági problémák kijavítását tűzték volna ki célul, maradva a tavalyi koncepciójuknál – ahogy a csapatok többsége azt meg is tette a 2014-es nagy átalakítás előtti utolsó évben –, teljesen új gépen alkottak. Papíron gyorsabb az MP4-28 az MP4-27-esnél, de annyira bonyolult az új négykerekű, hogy kilenc nagydíjhétvége során sem sikerült megfejteni, hogyan lehetne csúcsra járatni.

Lewis Hamilton jó ütemben távozott a McLarentől
– vagy éppen a távozása van ilyen hatással a csapatra?

Jenson Button és a Lewis Hamilton helyére szerződtetett Sergio Pérez kínszenvedése után a Brit Nagydíjon mondta ki a csapat vezetősége, hogy elég, az idei kocsi fejlesztésébe nem érdemes több energiát és pénzt fektetni. A már megkezdett fejlesztési projekteket még végigviszik, de a csapat lélekben már a 2014-es, vagy még inkább a Hondával együtt megkezdendő 2015-ös idényt várja.

Az idén bele kell törődni, hogy a legutóbbi 17 idényből ez lesz a második futamgyőzelem nélkül (a másik 2006 volt), de Pérez nem tétlenkedik, a középmezőnyben főleg csapattársával vívott kerék kerék elleni küzdelmek során bizonyítja, hogy van helye a patinás istállónál. A jobbhoz szokott Button pedig értetlenül, néha meg riadtan néz, mit töri magát a fiatal mexikói, miközben néha saját és mások egészségéért aggódik.

FORCE INDIA – EDDIG SZÁRNYALTAK A PIRELLI GUMIJAIN, DE MI LESZ A SZERKEZETVÁLTÁS UTÁN?

28. MAGYAR NAGYDÍJ 
PÉNTEK
10.00–11.30: 1. szabadedzés
14.00–15.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

IDŐJÁRÁS. Az időjárás-jelentések szerint az év legmelegebb hétvégéjén rendezik meg a Magyar Nagydíjat, azaz péntektől vasárnapig zavartalan, már-már kínzó napsütésre, 34-38 fokos hőségre kell számítani.

GUMIK. A Pirelli eredetileg a kemény és a közepesen kemény abroncsot jelölte ki a Magyar Nagydíjra, de a közlemény kiadása még a Brit Nagydíj előtt történt. A silverstone-i defektözön miatt azonban módosítottak az abroncsok szerkezetén, és az új, biztonságosabb és tartósabb gumikból a Pirelli a közepesen kemény mellé nem a kemény, hanem a lágy abroncsait hozza el.

ÚJ SZABÁLYOK A BOXBAN. A verseny alatt minden, az autón dolgozó szerelőnek bukósisakot kell viselnie, a boxutcában pedig nem 100, hanem 80 kilométer/óra lesz a sebességkorlátozás. A Hungaroring 341 méteres boxutcájában ez azt jelenti, hogy egy pit-stop – a kerékcsere idejét leszámítva – 12.3 helyett 16.4 másodpercig fog tartani, azaz 4.1 másodpercet veszítenek a csapatok boxkiállásonként. Az FIA mellett a Formula One Management is szigorított, minden operatőrt, fotóst és újságírót kitiltottak a boxutcából az edzések és a verseny idejére.

A McLaren melléfogása az MP4-28-cal lehetőséget adott a tavalyi autóján alig alakító, a Pirelli új típusú gumijaira a téli teszteken remekül ráhangolódó Force Indiának arra, hogy elcsípje a konstruktőr-világbajnokság ötödik helyezését. A silverstone-i kiscsapat a Lotushoz és a Ferrarihoz hasonlóan ráérzett arra, hogyan lehet a legtöbbet kihozni az olasz beszállító F1-es abroncsaiból, és ennek rendszeres pontszerzés a jutalma.

Az egy évet pihenő Adrian Sutil már Ausztráliában megmutatta, hogy számolni kell a Force Indiával, 11 kört töltött az élen, mielőtt hetedik lett. Az állandó remek tempó mellett Paul di Resta bahreini negyedik helyezése terelte a figyelmet az indiai licenccel induló csapatra, a skót a hőségben tartotta a Lotusok tempóját, és azóta titkos esélyesként emlegetik a csapatot azokon a futamokon, amelyeken nagy meleg várható.

Így van ez a Magyar Nagydíj előtt is, de a várható forróság ellenére nagy kérdés, mennyire lesz káros hatással a csapatra a gumik megváltoztatása. A Német Nagydíjon kiábrándító teljesítményt nyújtott a páros, az esetükben tényleg nem lehet tudni, mire számítsunk Mogyoródon.

TORO ROSSO – A RED BULL DÖNTÉSÉRE VÁRNAK, AMI MINDENT MEGVÁLTOZTAT

Mark Webber silverstone-i bejelentése, mely szerint az idény végén távozik a Formula–1-ből, hatalmas lehetőséggel ajándékozta meg a Red Bull B-csapatának pilótapárosát. Hiába nyilatkozta azt Daniel Ricciardo, Jean-Éric Vergne, sőt a Red Bull vezetősége is, hogy nem a Brit, a Német és a Magyar Nagydíjon mutatott teljesítmény alapján döntik el, ki legyen Webber utódja, kétségtelenül hatalmas nyomás alá került a két sofőr.

Ricciardóra volt jobb hatással a drukk, az ausztrál Silverstone-ban az 5., a Nürburgringen a 6. rajtkockát szerezte meg, s Angliában pontokat is szerzett. Jutalma egy silverstone-i teszt lett a múlt héten a Red Bull-lal, és ha a Magyar Nagydíjat csúnyán el nem szúrja, ő lehet jövőre Sebastian Vettel csapattársa. Persze ez nem rajta múlik, az ausztrál valószínűleg mindig is B-tervként szerepelt a Red Bull elképzeléseiben – akkor jöhet, ha nem sikerül megegyezni Kimi Räikkönennel.

Úgy tűnik, a két Toro Rosso-pilóta közül Ricciardo (balra) van közelebb a Red Bull üléséhez, de ez elsősorban Räikkönenen múlik

Vergne-nyel szemben az szól Ricciardo mellett, hogy bár a francia több pontot szerzett eddig (és tavaly is), ő rapszodikus teljesítményt nyújt, míg az ausztrál kiegyensúlyozottabb. Már pedig a Red Bull számára utóbbi a kulcsszó a konstruktőr-vb-címért folytatott állandó hajszában.

A Red Bull várhatóan a Magyar Nagydíjat követő nyári szünet során, legkésőbb a Belga GP hétvégéjén bejelenti, ki lesz Webber utódja. A Toro Rosso pilótái számára azon a ponton talán véget is ér a 2013-as idény érdemi része.

A 2013-AS IDÉNY EDDIGI EREDMÉNYEI FUTAMRÓL FUTAMRA 
FORCE INDIA 59 pont (5.)            
Paul di Resta (brit, 27 éves)  8. (9.) - (15.) 8. (11.) 4. (5.) 7. (10.) 9. (17.) 7. (17.) 9. (21.) 11. (12.) 36 (9.)
Adrian Sutil (német, 30) 7. (12.) - (8.) - (13.) 13. (6.) 13. (13.) 5. (8.) 10. (8.) 7. (6.) 13. (15.) 23 (11.)
                     
McLAREN 49 pont (6.)              
Jenson Button (brit, 33) 9. (10.) 17. (7.) 5. (8.) 10. (10.) 8. (14.) 6. (9.) 12. (14.) 13. (10.) 6. (9.) 33 (10.)
Sergio Pérez (mexikói, 23) 11. (15.) 9. (9.) 11. (12.) 6. (12.) 9. (8.) 16. (7.) 11. (12.) 20. (13.) 8. (13.) 16 (12.)
                     
TORO ROSSO 24 pont (7.)            
Jean-Éric Vergne (francia, 23) 12. (13.) 10. (17.) 12. (15.) - (16.) - (12.) 8. (10.) 6. (7.) - (12.) - (16.) 13 (13.)
Daniel Ricciardo (ausztrál, 24) - (14.) 18. (13.) 7. (7.) 16. (13.) 10. (11.) - (12.) 15. (11.) 8. (5.) 12. (6.) 11 (14.)
Zárójelben a rajthely szerepel. Az utolsó oszlopban a vb-pontok, zárójelben az összetettbeli helyezés szerepel.    
Az eddigi versenyek sorrendje: Ausztrál GP, Malajziai GP, Kínai GP, Bahreini GP, Spanyol GP, Monacói GP, Kanadai GP, Brit GP, Német GP