A LEGFORRÓBB TÉMÁK
Newey távozik a Red Bulltól
Bár volt mozgolódás a pilótapiacon, kétségtelen, hogy Adrian Newey távozása jelentette a legnagyobb hírt a Formula–1 világában, és nemcsak az elmúlt két hetet tekintve. A Red Bull szerdán jelentette be hivatalosan a tervezőzseni távozását, aki ugyan a következő esztendő első negyedében hagyja el a márkát, az addig fennmaradó időben már nem a Formula–1-es projekten fog dolgozni, helyette az RB17-es hiperautóra összpontosít.
Ennek megfelelően a legfrissebb információk szerint akár már jövő márciustól csatlakozhat egy másik csapathoz, így részt vehet a 2026-os nagy szabályváltoztatásokra készülő autó fejlesztéseiben is. Bár ezzel a Red Bull több szempontból is hátrányos helyzetbe hozhatja magát, a hírek szerint a baráti elválás hátterében többek között az is áll, hogy a szakember beleegyezett, nem fogja megosztani a véleményét Christian Horner botrányáról a szakítás után sem.
Bár a kenyértörésnek határozottan van köze a csapatfőnök ügyéhez, az F1-es riporter, Craig Slater a Sky Sports F1-nek nyilatkozva elmondta, úgy tudja, Newey már egy éve fontolgatja a távozását, miután nagyon zavarják az istállón belül dúló hatalmi harcok, ami kényelmetlenné tette számára a közeget.
Egybehangzó értesülések szerint a hatvanöt éves Newey két lehetőség közül fog dönteni: visszavonul, vagy a Ferrarihoz igazol. Utóbbi kétségtelenül óriásit szólna, és az is köztudott, hogy Newey szívesen dolgozna a maranellóiaknak, illetve olyan nagy versenyző oldalán, mint Lewis Hamilton.
A tervezőzsenivel, a hétszeres világbajnokkal, Charles Leclerc-rel, valamint Frédéric Vasseurrel a fedélzeten a Ferrari határozottan optimistán tekinthetne a jövőbe, és minden eddiginél nagyobb esély mutatkozhatna rá, hogy az olaszok megtörjék a 2007 (egyéni) és 2008 (csapat) óta íródó sikertelen szériájukat, ezzel új fejezetet nyitva a csapat történetében.
Hülkenberg a Saubernél folytatja
Noha egy ideje beszédtémát jelent, hogy Nico Hülkenberg a 2026-tól az Audi gyári csapatává váló Sauber színeiben folytatja, mégis kissé váratlan volt, hogy ő döntötte el az újabb dominót a pilótapiacon. Az amerikai csapatával, a Haasszal idén már három alkalommal is pontot szerző, tapasztalt német versenyző többéves szerződést írt alá, az azonban egyelőre nem tisztázódott, Valtteri Bottas vagy Csou Kuan-jü helyére érkezik-e, esetleg teljesen új párossal készül fel az új érára a konstruktőri tabellán jelenleg utolsó helyet elfoglaló hinwili alakulat.
A finn pilóta már pedzegette, hogy adott esetben több opciója is lehet, miközben a kínai is érzi, hogy fokozódik a helyzet, hiszen nyílt titok, hogy a német márka elsődleges célpontja a Ferraritól távozni kényszerülő Carlos Sainz Jr. Ő a hírek szerint a Red Bull-lal és a Mercedesszel is tárgyalt már, de a menedzsere, Carlos Onoro elmondása alapján egyelőre inkább kivár a döntéssel.
Ha a spanyol végül nem az Audinak szavazna bizalmat (erre a legfrissebb információk szerint jó esély van), a csapatnak akkor is lenne más opciója, Bottas és Csou mellett ugyanis többek között Esteban Ocon neve is szóba jött, a francia egyelőre vezeti az Alpine-on belüli házi csatát.
Sainz ugyanakkor akár rosszul is járhat, hiszen a Mercedesnél és a Red Bullnál sem ő az elsődleges opció. Az „ezüstnyilaknál” Andrea Kimi Antonelli lehet a befutó, ha Verstappen marad a helyén, míg a „vörös bikáknál” a thai vezetőség Alexander Albont léptetné inkább elő.
Hülkenberg távozásával egy hely tehát az amerikai istállónál is felszabadult, igaz, az sem kizárt, hogy Kevin Magnussen is távozik, hiszen az ő kontraktusa is lejár az aktuális idény végén. A legfrissebb hírek szerint az egyik legjobb jelölt a Ferrari akadémiáját erősítő Oliver Bearman lehet, aki már bizonyított F1-es autóban éles körülmények között, amikor a vakbélműtét után lábadozó Sainzot helyettesítette a Ferrarinál a Szaúd-arábiai Nagydíjon.
A megszerzett hetedik helye után a mezőny több tagja és számos szakértő úgy érezte, a brit mindenképpen megérdemelne egy helyet a 2025-ös rajtrácson. Noha jelen állás szerint egészen jó esély van rá, hogy mindez megvalósuljon, az is előfordulhat, hogy a Haas inkább rutinos versenyzőt szeretne, hiszen ez a megközelítés határozottan bevált neki az elmúlt két évben, és a rutin a 2026-tól érvénybe lépő új szabályok mellett is hasznos lehet a gárda számára.
Érkeznek a fejlesztések
A Mercedes és a McLaren is mutatott biztató jeleket az előző versenyhétvégén, Sanghajban. Lando Norris és Lewis Hamilton sajátította ki az első rajtsort az idei szabályok értelmében péntekre előre hozott sprintidőmérőn, majd utóbbi a szombat délelőtti száz kilométeres versenyen szelte át másodikként a célvonalat, míg előbbi a vasárnapi futamon választotta el egymástól a két Red Bullt, és látta meg a kockás zászlót a második pozícióban, miközben a Red Bull első számú üldözője, a Ferrari ezúttal nem teljesített túl eredményes nagydíjat.
A brit és a német csapat most az idény hatodik állomására fejlesztésekkel is készül azzal a reménnyel, hogy az olaszok és a vezető osztrákok mögötti lemaradásukat is csökkentsék. Az újabb sprinthétvégés lebonyolítás ugyanakkor megnehezítheti a dolgukat, hiszen mindössze egyetlen óra fog a rendelkezésükre állni, hogy feltérképezzék az újítások hatásait, és megtalálják a megfelelő beállításokat.
Míg a Mercedes és a McLaren fejlesztésekkel, egyes istállók különleges festéssel készülnek az első amerikai helyszínre. A Ferrari részben kékre festette az autóját, az RB pedig „kaméleon” fantázianévre hallgató dizájnnal állt elő, aminek megfelelően Daniel Ricciardo és Cunoda Juki kocsija több színben fog pompázni.
MI VÁRHATÓ A MIAMI NAGYDÍJON?
Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a hatodik állomás Miami, ahol a harmadik Miami Nagydíjat rendezik meg. Az 5412 méter hosszú pálya először 2022-ben látta vendégül az F1-es mezőnyt, sprintet azonban még nem rendezett, így ilyen szempontból a mostani lesz az első alkalom. Mint ahogyan az előző esztendőben is láthattuk, a Hard Rock Stadium kihívásokkal teli nyomvonala jó alapot adhat az izgalmaknak, így az újabb sprinthétvége akár több váratlan fordulatot is hozhat magával, főleg, ha tényleg közbeszól az eső.
A legfrissebb előrejelzések szerint a nyitány várhatóan száraz lesz, de a szombati sprint akár nedves körülmények között is kezdődhet, miután nem biztos, hogy teljesen felszárad a pálya a reggelre várt eső után. Hasonló körülmények fogadhatják a mezőnyt a vasárnapi futamon is, hiszen a nap kezdetén akkor is lehet számítani a csapadék megérkezésére.
Ami a stratégiát illeti, a csapatok egy évvel ezelőtt egykiállásos taktika mellett döntöttek, és valamennyi versenyző meglátta a kockás zászlót. Ez viszont nem jelenti azt, hogy unalomba fulladt volna a futam, hiszen mindössze három versenyző ért célba ugyanabban a pozícióban, mint amiből elindult.
Ami a történelmi múltat illeti, Verstappen aratott győzelmet az eddigi két miami viadalon, igaz, még egyetlen alkalommal sem sikerült megszereznie a pole pozíciót. Az első ottani megméretésen a harmadik, míg a tavalyin a kilencedik rajtkockát váltotta a dobogó felső fokára. Az élről 2022-ben Charles Leclerc, míg 2023-ban Sergio Pérez indulhatott.
Ami a jelenlegi formát illeti, minden adott hozzá, hogy Verstappen folytassa a sikerszériáját a helyszínen, a legnagyobb kérdés az, ki lesz a Red Bull legközelebbi riválisa, illetve hogy ezúttal is sikerül-e beékelődnie valakinek a „vörös bikák” közé.
3. MIAMI NAGYDÍJ | |
Május 3., PÉNTEK | |
Szabadedzés | 18:30–19.30 |
Sprintidőmérő | 22.30–23.14 |
Május 5., SZOMBAT | |
Sprintfutam | 18.00–19.00 |
Időmérő | 22.00–23.00 |
Május 6., VASÁRNAP | |
A verseny (57 kör, 308.326 km) rajtja: | 22.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Emilia-romagnai Nagydíj, Imola | Május 19., 15.00 |
Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | Május 26., 15.00 |
Kanadai Nagydíj, Montreal | Június 9., 20.00 |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 4 | 4 | 4 | 2 | 110 |
2. | Sergio Pérez | - | 4 | 5 | - | 85 |
3. | Charles Leclerc | - | 2 | 5 | 2 | 76 |
4. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 3 | 4 | - | 69 |
5. | Lando Norris | - | 2 | 5 | - | 58 |
6. | Oscar Piastri | - | - | 5 | - | 38 |
7. | George Russell | - | - | 4 | - | 33 |
8. | Fernando Alonso | - | - | 5 | 1 | 31 |
9. | Lewis Hamilton | - | - | 4 | - | 19 |
10. | Lance Stroll | - | - | 2 | - | 9 |
11. | Cunoda Juki | - | - | 2 | - | 7 |
12. | Oliver Bearman | - | - | 1 | - | 6 |
13. | Nico Hülkenberg | - | - | 3 | - | 4 |
14. | Kevin Magnussen | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 195 |
2. | Ferrari | 151 |
3. | McLaren-Mercedes | 96 |
4. | Mercedes | 52 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 40 |
6. | RB-Honda RBPT | 7 |
7. | Haas-Ferrari | 5 |
8. | Williams-Mercedes | 0 |
9. | Alpine-Renault | 0 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |