Vár állott, most kőhalom – ötlött fel bennünk a Himnusz vonatkozó sora, amikor hétfőn megpillantottuk a Hungaroring garázsok mögötti területét. A Formula–1-es Magyar Nagydíj idején ezen a részen jelölik ki az úgynevezett paddockot, ahol a csapatok felállítják több emeletes, kacsalábon forgó mobilépítményeiket és leparkolják a minden igényt kielégítő, mérnöki irodákká átalakított csillogó-villogó kamionokat.
Nos, luxusnak és kényelemnek ezúttal nyoma sincs, sárnak, munkagépeknek és kötegelt betonacél százainak viszont annál inkább, a létesítményben ugyanis megfeszített tempóban haladnak a felújítási munkálatok, hogy 2026-ban már teljesen új köntösben fogadja az F1-es mezőnyt. Mellbevágó élmény volt testközelből látni olyan területeket feltúrva, amelyek évtizedekig ugyanazt a képet festették, és akkor a célegyenes két alagútátfúrásáról még nem is beszéltünk. Ezekhez ugyanis a pályán keresztirányban ki kellett hasítani egy-egy jelentős szélességű részt az aszfaltcsíkból is, vagyis jelenleg legfeljebb ugrató segítségével lehetne teljesíteni 4381 méteres kört.
A vonalvezetés közepén éktelenkedő két hatalmas gödröt látva rögtön az futott át az agyunkon: vajon miként fogják megoldani a homogén visszaaszfaltozást a júliusi Magyar Nagydíjig? Hiszen más pályákon hasonló „toldozás-foltozás” esetén gyakran panaszkodnak a versenyzők a kiszámíthatatlanul váltakozó felületminőségre, a friss aszfaltrétegből ráadásul sokáig szivárognak is a különböző olajok. A kivitelező azonban megnyugtatott minket, tudatában van az ebből fakadó kihívásnak, így folyamatosan egyeztet egy külsős, olasz céggel, amely az F1-es pályák felújítására specializálódott. Szóval annak ellenére, hogy a feladat monumentális, egyelőre minden a terv szerint halad és a jövőbeni nehézségekre is keresik már a megoldásokat.
A Hungaroringre szervezett hétfői sajtótájékoztatón a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Gulyás Gergely is elégedetten nyugtázta a fejleményeket, hiszen november végén ehhez a tárcához került át a pálya tulajdonjoga. Mint kiderült, a váltásra azért volt szükség, hogy a folyamatokat felgyorsítsák, és minél hatékonyabban folyhasson a munka ebben a kiemelt projektben. Gulyás hangsúlyozta, a Hungaroringnek évtizedek óta kiemelt jelentősége van a magyar sporttörténelemben, és az 1986-os első Magyar Nagydíj a McDonald’s, valamint a Coca-Cola megjelenésével együtt a nyitást szimbolizálta a szabad világ felé.
Beszédében a miniszter kitért rá, hogy bár ebben a nehéz időszakban más, nagy volumenű beruházásokat fél-egy évvel halasztani kellett, a Hungaroring esetében már az volt a tét, hogy közel negyven év után marad nálunk vagy távozik tőlünk az F1. A sportág irányítóinak szigorú elvárása volt az infrastrukturális fejlesztés, cserébe ugyanakkor a Magyar Nagydíj jelentős kedvezményt kap a rendezési jogdíj terén, amellyel a jelenlegi szerződés lejáratáig, 2032-ig 107 milliárd forintot spórol az állam. Gulyás szerint nyolc-tíz éve esedékes felújítással állunk szemben, és azért született meg a kormánydöntés a munka lehető leggyorsabb elvégzéséről, hogy az F1 mint A-kategóriás esemény hosszú távon is hazánkban maradjon.
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója többek között az építkezés nehézségeiről beszélt, amelyet ráadásul úgy kell megvalósítani 2026-ig, hogy az addig megrendezendő két Magyar Nagydíjon a tévéközvetítések miatt nem maradhatnak feltúrt területek, félkész épületek, félbehagyott munkálatok. A kivitelezőktől hatvan nappal a júliusi futam előtt kapja vissza a területet a Hungaroring, vagyis ennyi idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy fogadóképessé varázsolja a most alaposan felforgatott létesítményt. Az idei nagydíjra a paddock területe 19 méterrel szélesebb, összesen pedig háromezer négyzetméterrel nagyobb lesz a jelenleginél, és a csapatok, munkatársak parkolóját is feljebb hozzák a garázsok szintjére. Ezen a részen azért is folyik most gőzerővel a munka, hogy a terveket a megadott határidőre megvalósíthassák.
Juhász Zoltán, a felújítást végző Market Építő Zrt. műszaki igazgatója elmondta, a hatékonyabb munkaszervezés miatt több területnek egyszerre kellett nekivágniuk, és az időszűke, valamint a terület nehézkes megközelítése fokozott kihívást jelent. December 18-a óta elbontottak ötezer négyzetméternyi épületet, lefúrtak 1500 cölöpöt, beépítettek nyolcezer köbméter betont, telepítettek három toronydarut és megmozgattak 65 ezer köbméter földet – ezek a számok a következő hónapokban a többszörösükre nőnek. Ahhoz, hogy tartani tudják az ütemtervet, éjjel-nappali munkára van szükség, és lesznek időszakok, amikor egyszerre 1400 ember dolgozik majd a terepen.
A Hungaroring tehát jelenleg legalább annyira építési terület, mint versenypálya, de ebben az átmeneti, kaotikus időszakban is megéri türelmesnek maradni, hiszen a jelenlegi sártenger helyén valamivel több, mint két év múlva Európa egyik legmodernebb motorsportlétesítménye áll majd.