Címlapsztori: Verstappen favoritként készülhet az idényrajtra

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2024.02.28. 10:04
Max Verstappen és a Red Bull újabb diadalmenetre készül a szombaton rajtoló idényben (Fotók: Getty Images)
A Red Bull tavalyi fölénye, a technikai szabályok változatlansága és a téli teszt egyaránt azt vetíti előre, hogy a szombaton rajtoló 2024-es F1-es idényben megint Max Verstappen a vb-cím legnagyobb esélyese.

A sportban bármi megtörténhet, a remény hal meg utoljára, Fortuna olykor a legjobbak kezét is elengedi…

Az elcsépelt közhelyek mantrázásán túl Max Verstappen ellenfelei aligha találnak más kapaszkodót az előttünk álló F1-es évadra, hiszen most tényleg szinte minden a holland klasszis címvédése mellett szól. Fernando Alonso a múlt héten nyíltan ki is mondta, 19 versenyző máris tudja, hogy nem lesz az idén világbajnok, és bár többen sokkolónak nevezték a rutinos spanyol verdiktjét, ettől még valószínűleg nagyon közel áll a valósághoz. A Red Bull ugyanis tavaly akkora fölénnyel nyitotta a bajnokságot, hogy letaglózó előnye tudatában augusztustól hozzá sem nyúlt 2023-as világverő autójához, és minden erőforrását az új konstrukcióra fordította. Mivel a technikai szabályok szinte semmit sem változtak tavalyhoz képest, Adrian Newey és technikai brigádja sziklaszilárd alapra építkezhetett, így elég ideje nyílt arra, hogy a jót tökéletesítse.

Noha szinte mindenki arra számított, hogy az új autó az RB19 evolúciója lesz, a február közepén leleplezett konstrukción meglepetésre számos innovatív megoldást láthattunk, ami még inkább aggaszthatja az ellenfeleket. A Red Bullnál azt vallották, ha nem dolgoznak át alaposan bizonyos területeket, a többiek „klónjai” idővel elérhetik az ő teljesítményszintjüket, így a kontrollált kockázatvállalás lett a 2024-es projekt mottója. Természetesen az új megoldásokban benne rejlik a kudarc lehetősége, ám a téli teszt egyáltalán nem erre utalt, ráadásul legrosszabb esetben a csapat bármikor visszatérhet a tavalyi alaphoz, amelyet csak tovább kellene csiszolni. Verstappen azonban nem hiszi, hogy szükség lenne erre a vészforgatókönyvre, mert első benyomásai alapján az RB20-as konstrukció az előzőnél is stabilabb és könnyebben vezethető, ami a létező legrosszabb hír a trónkövetelőknek.

Ahogy a háromszoros világbajnok is kiemelte, most már évek óta a Red Bull egyik legnagyobb erőssége a fejlesztési hatékonyság, vagyis bármilyen alkatrészt is gyárt le a szimulációs és szélcsatornás tesztek alapján, az rendre gyorsabbá teszi az autót. Ez életbevágóan fontos volt a csapatra kirótt tavalyi tesztkorlátozás és pénzbüntetés miatt, miközben a 2021 óta érvényben lévő költségvetési plafon eleve minden topcsapat kezét alaposan megköti. A Mercedes és a Ferrari többek között ezért sem tudott vadonatúj autót építeni tavaly év közben, ami bebetonozta a Red Bull fölényét.

A téli felkészülés alapján egyébként ez a két csapat kerülhet a legközelebb a bajnokokhoz, ám szinte képtelenség megmondani, ez konkrétan mire lehet elég. Az olaszokat irányító Fred Vasseur például kifejezetten optimistán nyilatkozott az autó gumikopásáról, amit a hosszú etapos köridők is alátámasztanak, de ki tudja, hogy a Red Bull felfedte-e lapjait e téren? A Mercedes versenyzői szintén egyértelmű előrelépésről számoltak be az autó vezethetőségét illetően, mindazonáltal ebből még nem fakad magától értetődően a teljesítménybeli javulás, tehát a 2023-as „mészárlás” tükrében senki sem mert hangzatos kijelentéseket tenni. És tényleg, a Red Bullra idén még valószínűleg az sem mérne megrendítő erejű csapást, ha Christian Horner csapatfőnöknek az őt ért vádak miatt távoznia kellene posztjáról. Mindaddig ugyanis, amíg engedik Newey-t szabadon dolgozni technikai főigazgatóként, ez az autó biztosan nem lesz lassúbb, a többi pedig már a hosszabb távú jövő zenéje.

Verstappenre ráadásul házon belül sem leselkedik veszély, mert a három együtt töltött évük alatt Sergio Pérezről bebizonyosodott, hogy egy-egy ritka fellángoláson kívül nem tudja megközelíteni csapattársa szintjét. Tavaly ugyan jól kezdett, négy futam után még két-két győzelemmel álltak, a végeredmény aztán a letaglózó 19–2 lett Verstappen javára, ami egyértelmű kiütés. Belharcra tehát hosszú távon ezúttal sem számíthatunk, mert bár lehet, hogy Pérez megint jobban ráérez az év elején az új konstrukcióra, idővel a címvédő szinte biztosan bedarálja, ahogy az elmúlt idények mindegyikében.

Az előző szezonban a Red Bull egyetlen futamgyőzelmet engedett át a többieknek, és legalább ilyen diadalmenetre készül 2024-ben, ami máris félelemmel töltheti el az ellenfeleket. Persze tudjuk, a sportban bármi megtörténhet…

AZ IDEI MEZŐNY
RED BULL–HONDA RBPT
1–Max Verstappen (holland), 11–Sergio Pérez (mexikói)
MERCEDES
44–Lewis Hamilton (brit), 63–George Russell (brit)
FERRARI
16–Charles Leclerc (monacói), 55–Carlos Sainz Jr. (spanyol)
MCLAREN-MERCEDES
4–Lando Norris (brit), 81–Oscar Piastri (ausztrál)
ASTON MARTIN-MERCEDES
14–Fernando Alonso (spanyol), 18–Lance Stroll (kanadai)
ALPINE-RENAULT
10–Pierre Gasly (francia), 31–Esteban Ocon (francia)
WILLIAMS-MERCEDES
23–Alexander Albon (thaiföldi), 2–Logan Sargeant (amerikai)
RB-HONDA RBPT
3–Daniel Ricciardo (ausztrál), 22–Cunoda Juki (japán)
SAUBER
77–Valtteri Bottas (finn), 24–Csou Kuan-jü (kínai)
HAAS
20–Kevin Magnussen (dán), 27–Nico Hülkenberg (német)


Minden idők leghosszabb idénye következik

Mivel a Formula–1 bevételeinek egyik legfontosabb pillére a versenyrendezésért járó jogdíj, a vb-sorozat jogtulajdonosa kitart a maratoni hosszúságú idények mellett. Ha idén végre Kínában is rendeződik a Covid-helyzet, 24 nagydíjat rendeznek, aminél még sosem volt több egy idényben. Az erőltetett menetet ráadásul tovább fokozza a hat sprinthétvége (Sanghaj, Miami, Spielberg, Austin, Interlagos, Loszail), amelyeknek köszönhetően idén nem kevesebb, mint 30 versenyt láthatnak a rajongók. A speciális nagydíjhétvégék menetrendje egyébként annyiban módosul tavalyhoz képest, hogy a sprintidőmérőt pénteken, a nagydíj rajtsorrendjéről döntő kvalifikációt pedig szombaton rendezik – a sprintfutam távja és pontrendszere viszont nem változik.

Logisztikai és környezetvédelmi megfontolások alapján megpróbálták regionális szempontból racionalizálni a versenynaptár programját, így az ősidők óta őszi időpontban rendezett Japán Nagydíj előrekerül a tavaszi, ázsiai etapba, Azerbajdzsán pedig szeptemberre. E téren természetesen számos ponton lehetne még optimalizálni a menetrenden, de a helyi promóterek kívánságai és az éghajlati sajátosságok miatt sokszor meg van kötve az F1-es vezetők keze. Az idény elején például még a ramadánhoz is igazodniuk kell, így a bahreini és a szaúdi versenyt egyaránt szombaton futja a mezőny.

A 2024-ES VERSENYNAPTÁR
Március 2., 16.00: Bahreini Nagydíj, Szahír
Március 9., 18.00: Szaúdi Nagydíj, Dzsidda
Március 24., 5.00: Ausztrál Nagydíj, Melbourne
Április 7., 7.00: Japán Nagydíj, Szuzuka
Április 21., 9.00: Kínai Nagydíj*, Sanghaj
Május 5., 22.00: Miami Nagydíj*, Miami Gardens
Május 19., 15.00: Emilia-romagna-i Nagydíj, Imola
Május 26., 15.00: Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
Június 9., 20.00: Kanadai Nagydíj, Montreal
Június 23., 15.00: Spanyol Nagydíj, Montmelo
Június 30., 15.00: Osztrák Nagydíj*, Spielberg
Július 7., 16.00: Brit Nagydíj, Silverstone
Július 21., 15.00: Magyar Nagydíj, Mogyoród
Július 28., 15.00: Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
Augusztus 25., 15.00: Holland Nagydíj, Zandvoort
Szeptember 1., 15.00: Olasz Nagydíj, Monza
Szeptember 15., 13.00: Azeri Nagydíj, Baki
Szeptember 22., 14.00: Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl
Október 20., 21.00: Amerikai Nagydíj*, Austin
Október 27., 21.00: Mexikóvárosi Nagydíj, Magdalena Mixhuca
November 3., 18.00: Sao Pauló-i Nagydíj*, Interlagos
November 24., 7.00: Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas Boulevard
December 1., 18.00: Katari Nagydíj*, Loszail
December 8., 14.00: Abu-dzabi Nagydíj, Jasz Marina
* sprinthétvége
 

A Hungaroring nagyszabású felújítása közepette is megtartják a 39. Magyar Nagydíjat

Ahogy 1986 óta minden évben, idén is a versenynaptár része a Magyar Nagydíj, ami annak tükrében nagy bravúr, hogy a Hungaro­ring éppen gigászi mértékű átalakításon megy keresztül. Ha valaki betekint a mogyoródi létesítmény kulisszái mögé, aligha gondolná, hogy ott kevesebb, mint öt hónap múlva F1-es futamot rendeznek, hiszen a célegyenesben keresztben két széles kivágás éktelenkedik, a garázsok mögötti terület (paddock) pedig merő sártenger tele munkagépekkel és -eszközökkel. A szorgos kezek azonban megállás nélkül tevékenykednek, és bár most ijesztőnek tűnik a pálya környéke, a kivitelező 60 nappal a nagydíj előtt visszaadja a területet a pálya munkatársainak, akik mindent olyan állapotba hoznak, hogy a mezőny zökkenőmentesen teljesíthesse a versenyhétvégét. Nagy büszkeség hazánknak, hogy az idei megszakítás nélkül már a 39. Magyar Nagydíj lesz, ennél hosszabb sorozattal csak a legendás Monza büszkélkedhet. A felújítás egyébként a mogyoródi futam jövőjének a záloga – az F1 jogtulajdonosa a létesítmény modernizációjához kötötte a szerződéshosszabbítást, többek között ennek köszönhetően rendezhet Magyarország 2032-ig vb-futamokat.
 

Komacu Ajao (jobbra) váltotta az olasz (dél-tiroli) Günther Steinert (balra) az RB-nél (Fotó: Getty Images)

Új csapatfőnökök és istállónevek a mezőnyben

Bár a több mint hét évtizedes F1-történelemben most először ugyanolyan összetételű mezőny vág neki a soron következő idénynek, mint amilyen az előzőt befejezte, így is akadnak újdonságok, hiszen két csapat nevet változtatott. A Sauber 2019 óta az Alfa Romeónak kölcsönözte identitását, 2024-ben és 2025-ben pedig az Audi érkezése előtt visszatér eredeti nevéhez – igaz, az istálló hivatalosan Stake F1 Team Kick Sauber lett, viszont mindenki az egyszerű és korábban megszokott nevet használja majd. Nehezebb a helyzet a tavaly még AlphaTauriként szereplő istálló esetében, a Red Bull B-csapata ugyanis a Visa Cash App RB nevet vette fel, hogy még véletlenül se lehessen kiigazodni rajta. Az energiaitalra utaló kétbetűs rövidítést nyilván azért találták ki, hogy az emberek az előtte álló két szponzort is vele mondják, ám a trükk nem vált be, a nemzetközi médiában szinte mindenki csak RB-ként hivatkozik rá, hiába van a mezőnyben rajta kívül egy Red Bull is. Az identitás kiárusítása tehát balul sült el, és a rajongóknak is megtévesztő lesz a két hasonló név, hiszen ez olyan, mintha ugyanabban a bajnokságban szerepelne egy Ferencváros és egy FTC nevű csapat, ráadásul megegyező tulajdonossal.

De a szurkolóknak néhány új csapatfőnökkel is meg kell ismerkedniük, mert a tavalyi merőben új trend folytatásaként idén is több gárda élén történt változás. A Haasnál a japán Komacu Ajao váltotta az olasz Günther Steinert, az RB-nél a francia Laurent Mekies az osztrák Franz Tostot, az Alpine-nál pedig az amerikai-román Otmar Szafnauer 2023-as év közi menesztése után most véglegesítették posztján az eredetileg csak ideiglenes csapatfőnöknek kinevezett francia Bruno Famint. És a sor lehet, hogy folytatódik, hiszen továbbra sem tisztázódott a Red Bullt irányító Christian Horner helyzete, aki ellen egy hölgy munkatárs súlyos vádjai alapján zajlik belső vizsgálat. A bennfentes újságírók értesülései alapján egyébként az energiaital-gyártó cég osztrák vezetősége már rég menesztette volna a csapatfőnököt, ám mivel élvezi a többségi tulajdonos thaiföldi Juvidja család teljes bizalmát, lehet, hogy akkor is a posztján maradhat, ha a vádak igaznak bizonyulnak.

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik