F1: még stabil a pilótapiac, de jövőre nagy mozgás várható

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2023.12.04. 18:14
null
Az F1 történetében most először ugyanolyan összetételű mezőny nyitja az új idényt, mint amilyen az előzőt zárta (Fotó: AFP)
Címkék
A pilótapiacon 2023 a vihar előtti csend éve lehetett, mert hiába marad változatlan jövőre a mezőny összetétele, legalább 13 versenyző szerződése lejár, ami egy év múlva óriási mozgolódáshoz vezethet.

 

Ha ősz, akkor vad pilótakeringő a Formula–1-ben – legalábbis 2023-ig ez volt a szokásos forgatókönyv... A sportág történetében viszont most először úgy alakult, hogy ugyanolyan összetételű mezőny nyitja majd az új idényt, mint amilyen az előzőt zárta, ami elsőre persze nem hangzik túl izgalmasan. Csakhogy épp ez a rövid stabilitás vezethet jövőre totális káoszhoz a pilótapiacon, a versenyzők több mint felének ugyanis 2024 végén lejár a szerződése.

A legnagyobb kérdés valószínűleg az, mi lesz Sergio Pérez sorsa hosszabb távon, újabb hasonló évet ugyanis aligha tolerál a Red Bull, sőt, egyre többen pedzegetik, hogy adott esetben már idény közben lecserélhetik a mexikóit. De érdekfeszítő lesz figyelni, vajon a Ferrari kitart-e jelenlegi párosa mellett, hiszen mind Charles Leclerc-nek, mind Carlos Sainznak már csak egy évig érvényes a kontraktusa. Olasz sajtóhírek szerint a monacói hamarosan hosszabbít, a spanyol viszont még mérlegeli lehetőségeit, amelyek között állítólag ott van a 2026-ban csatlakozó Audi is.

Az év egyik kellemes meglepetésének számító Fernando Alonso is 2024 végéig írt alá az Aston Martinhoz, ám életkora ide vagy oda, hasonló teljesítmény esetén meglepő lenne, ha csapata nem tartana igényt szolgálataira azt követően. Az Alpine-nál eközben teljes a bizonytalanság, mert a franciáknak egyelőre állandó csapatfőnökük sincs, ráadásul Pierre Gasly és Esteban Ocon kontraktusa egyaránt lejár jövőre – az elmúlt időszakot figyelembe véve azon sem lepődnénk meg, ha kapkodó vezetőség teljes „sorcserét” hajtana végre.

A Haas párosa, Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen szintén csak egy évre tervezhet biztosan, ahogy a williamses Alex Albon, valamint Logan Sargeant is. Az AlphaTaurinál (amely jövőre állítólag Racing Bulls néven szerepel) Daniel Ricciardo és Cunoda Juki „mindent vagy semmit” játékot játszik, mert kiemelkedő teljesítmény esetén valamelyikük akár Pérez helyét is elfoglalhatja a Red Bullnál, ám ha nem nyújtanak semmi extrát, mindkettejük kiszorulhat az F1-ből 2024 végén. Rajtuk kívül még Csou Kuan-jü jövője bizonytalan, de sauberes csapattársáról, Valtteri Bottasról sem tudjuk pontosan, hogy egy vagy két évig él-e még a kontraktusa a hinwilieknél.

A lejáró szerződésű pilóták a legváratlanabb csapatoknál is felbukkannak 2025-ben, miközben ott toporzékol az F1 küszöbén egy sor fiatal tehetség (Felipe Drugovich, Théo Pourchaire, Frederdik Vesti, Jack Doohan stb.), akik az F2-ben már bizonyítottak, eddig azonban helyhiány miatt nem kaptak lehetőséget a topkategóriában. Rajtuk kívül nem feledkezhetünk meg Liam Lawsonról sem, aki idén öt nagydíjon is kitűnően helyettesítette az AlphaTaurinál Ricciardót, vagyis a mezőny nagyobbik részén óriási a nyomás, mert semmi sem garantálja 2024 utáni F1-es jövőjüket. Érdekes lesz figyelni, ki és mikor teszi meg az első „tánclépéseket” a jövő évi pilótakeringőben, mert onnantól nagyon gyorsan felpöröghetnek az események.

A KÖVETKEZŐ KÉT F1-ES IDÉNY MEZŐNYE
2024 2025
Red Bull Verstappen+Pérez Verstappen+?
Mercedes Hamilton+Russell Hamilton+Russell
Ferrari Leclerc+Sainz ?+?
McLaren Norris+Piastri Norris+Piastri
Aston Martin Stroll+Alonso Stroll+?
Alpine Gasly+Ocon ?+?
Williams Albon+Sargeant ?+?
AlphaTauri* Ricciardo+Cunoda ?+?
Sauber Bottas+Csou Kuan-jü Bottas(?)+?
Haas Magnussen+Hülkenberg ?+?
* új néven szerepel
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik