F1: a Haas késve kezdi a tesztet; a Mercedes extrém megoldással készül

Vágólapra másolva!
2022.03.09. 15:33
null
Bahreinben folytatódik a tesztidény (Fotó: AFP)
Csütörtökön veszi kezdetét a 2022-es Formula–1-es idényt megelőző második teszt Bahreinben, ahol a hírek szerint a Mercedes teljesen új autóval gurulhat pályára, nem úgy, mint a Haas, amely csak késve tudja megkezdeni a gyakorlást. Az amerikaiaknál ugyanakkor a tervek szerint már az első nap délutánján bemutatkozhat Pietro Fittipaldi, aki az elküldött Nyikita Mazepin helyét veszi át, igaz, korántsem biztos, hogy véglegesen. Rajta kívül többek között Lewis Hamilton, Sergio Pérez és Sebastian Vettel is autóba ül a nyitó napon.

 

Noha a Circuit de Catalunya három napra már vendégül látta a Formula–1 mezőnyét, az első „valódi" teszt most csütörtökön veszi kezdetét Bahreinben, ahol a csapatok egészen szombatig gyűjthetik a kilométereket, s próbálhatják ki még utoljára élesben az autókat a jövő hétvégi idénynyitó előtt.

Míg az első gyakorlás legjobb idejét elérő Mercedes a hírek szerint szinte új autóval és több extrém megoldással (eltűnhetnek a hagyományos értelemben vett oldaldobozok) készül, a már Barcelonában is sok pályaidőt vesztő Haas az első napon délelőtt csak a garázsból figyelheti az eseményeket, miután szállítmányai késve érkeznek meg a helyszínre.

Az amerikai alakulatnál ráadásul nem ez az egyetlen probléma, a felkészülését több dolog is hátráltatja: azonnali hatállyal felbontotta a szerződését a névadó szponzorával, az orosz vegyipari céggel, az Uralkalival, valamint orosz versenyzőjével, Nyikita Mazepinnel is Oroszország ukrajnai inváziója miatt, aminek következményeként nemcsak anyagilag került szorult helyzetbe (a támogató kártérítést követel), hanem nagy valószínűséggel olyan pilótával kell nekivágnia az idénynek, aki előtte egyáltalán nem próbálhatta ki a VF-22-est.

 

A mostani teszten lehetőséget kapó Pietro Fittipaldi ugyanis lehet, hogy a jövő hétvégi Bahreini Nagydíjon már nem ülhet a volán mögé, hiszen Günther Steinerék tapasztaltabb pilótát akarnak Mick Schumacher mellé, így nem a brazil az elsődleges opciójuk.

Az esélyesek között szerepel a mezőnyből az előző idény végén kiszoruló Antonio Giovinazzi, a csapattal korábban összesen négy évet lehúzó Kevin Magnussen, az elmúlt esztendőkben több futamon is beugró Nico Hülkenberg, valamint a Formula–2 tavalyi bajnoka, Oscar Piastri is.

Közülük az ausztrál szereplése tűnik a legkevésbé valószínűnek, s noha a német meglehetősen rutinosnak számít, inkább előbbi kettő közül kerülhet ki a végső befutó. A dán mindenképpen jó választás lehetne, azonban a jelenleg érvényben lévő szerződései hátráltathatják a visszatérést, és a frissebb tapasztalat, illetve a Ferrari-kötődés is inkább az olasz mellett szól.

A CSAPATOK ÁLTAL AZ ELSŐ TESZTEN MEGTETT KÖRÖK
1.Ferrari439
2.Mercedes
393
3.McLaren
367
4.Red Bull
358
5.Williams347
6.
AlphaTauri
308
7.Aston Martin
296
8.Alpine266
9.Alfa Romeo
175
10.Haas160
Az összesített időlista IDE KATTINTVA elérhető.

Ami a további főbb témákat illeti, a Mercedes extrém megoldása és a Haas helyzete mellett az autók súlya, valamint a delfinezés jelensége kerülhet a középpontba.

A hírek szerint az istállók többsége egyelőre nem tudta megközelíteni a 775 kilogrammos minimumot, ami azt jelenti, pluszfelesleggel küzd (források szerint a Red Bull háza táján a legnagyobb jelenleg a baj), illetve valamennyien tapasztalták az új szabályok által előidézett delfinezést is, ami elég nehéz döntés elé állíthatja őket.

Önmagában a jelenség ugyanis nem okoz tempóveszteséget, ugyanakkor amellett, hogy nem kényelmes a versenyzők számára, kárt is tehet az autóban, különösen a padlólemezben. A delfinezés tehát biztonsági kockázatot is magában rejt, főleg a Circuit de Catalunyánál huplisabb pályákon, a gárdák így semmiképpen sem hagyhatják figyelmen kívül.

A jelenség kiküszöbölhető lehetne a hasmagasság megemelésével és/vagy a padlólemez bizonyos részeinek levágásával, azonban ez tapadás-, valamint idővesztéssel járna, szóval amelyik csapat a leghamarabb talál olyan kompromisszumos megoldást, ami a legkisebb mértékben ront a gép tempóján, nagy kezdeti előnyre tehet szert, hiszen korántsem lesz egyszerű egyensúlyozni a versenyzői komfortérzet, a biztonság és a sebesség között.

Ami a tesztet illeti, a csapatok közép-európai idő szerint reggel 8 és 12 óra között körözhetnek, ez után hatvanperces ebédszünet következik, majd 13 és 17 óra között tovább gyűjthetik a kilométereket Szahírban.

Az eddig ismert beosztás alapján az első négyórás etapot kihagyó Haasnál Fittipaldi kezd, a Red Bullnál (Sergio Pérez), az AlphaTaurinál (Pierre Gasly), valamint a Williamsnél (Alexander Albon) egy pilóta vezethet végig csütörtökön, míg a Mercedes és az Aston Martin megosztja a napot a két versenyzője között.

Arról, hogy miként alakul a második teszt, a Nemzeti Sport Online mindhárom napon jelentkező élő, szöveges tudósításából értesülhetnek.

A MÁSODIK IDÉNY ELŐTTI TESZT, BAHREIN
CSAPAT
MÁRCIUS 10.MÁRCIUS 11.MÁRCIUS 12.
MERCEDES Lewis Hamilton, George Russell??
??
RED BULL-HONDA
Sergio Pérez
Max Verstappen
Sergio Pérez, Max Verstappen
MCLAREN-MERCEDES ??
??
??
ASTON MARTIN-MERCEDES
Sebastian Vettel, Lance Stroll
Sebastian Vettel, Lance StrollLance Stroll, Sebastian Vettel
ALPINE??
??
??
FERRARI??
??
??
ALPHATAURI-HONDA
Pierre Gasly Cunoda JukiPierre Gasly, Cunoda Juki
ALFA ROMEO-FERRARI ??
??
??
HAAS-FERRARIPietro Fittipaldi
??
??
WILLIAMS-MERCEDES
Alexander Albon
Nicholas Latifi
Nicholas Latifi, Alexander Albon
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik