A szabályalkotók éleslátása? Szerencsés mellékhatás? Vagy a sors keze?
Akárminek is köszönhetjük, a két idei Formula–1-es nagydíj után kijelenthető, a 2021-es évadra előírt aerodinamikai szabályváltozások életet leheltek a világbajnoki sorozatba, mely az elmúlt két évben finoman szólva sem kényeztette el rajongóit. Pedig korántsem magától értetődő, hogy a csapatokra erőltetett újítások felpezsdítik a versengést, sőt, az első szárnyakra vonatkozó 2019-es módosítás konkrétan tönkretette az azt megelőző idényekben kibontakozó Mercedes–Ferrari bajnoki párharcot.
Idén hivatalosan biztonsági okokból „nyirbálták meg” az autók aerodinamikáját, ám titkon mindenki reménykedett benne, hogy ezzel valamelyest enyhül a bajnokcsapat dominanciája, és végül pontosan így történt. Ehhez természetesen az is kellett, hogy az elmúlt idények tapasztalatait tökéletesen hasznosítva a Red Bull-Honda is látványosan előrelépjen, így a 2021-es kiírás kezdetére a két csapat autója gyakorlatilag azonos teljesítményszintre került. A forró, szeles Bahrein nem is különbözhetett volna jobban a hűvös, esős Imolától, miközben a pályák karakterisztikája is teljesen eltér egymástól, mégis azt láttuk, hogy versenykörülmények között a Red Bull és a Mercedes tempója mindkét helyszínen nagyon hasonló volt.
A december közepéig tartó évadban persze elvileg változhatnak még az erőviszonyok, ez a különleges, átmeneti idény viszont e téren is a szurkolók kezére játszik. A világjárvány negatív gazdasági hatásai miatt ugyanis a szezonközi fejlesztés sokkal korlátozottabb, mint a korábbi esztendőkben, ráadásul a csapatok amúgy is hónapról hónapra egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a 2022-es projektre. Természetesen nem állítható, hogy a kiélezett verseny mostantól garantálható a hátralevő 21 nagydíjon, mindenesetre tényleg kicsi az esélye a hirtelen kialakuló erőfölénynek – ezt a Mercedesnél és a Red Bullnál is elismerték.
A sors iróniája, hogy az F1 jövőre épp egy ilyen kiemelkedő izgalmakkal kecsegtető évad után újul meg radikálisan, ami legrosszabb esetben megint egyetlen csapat dominanciájával fenyeget... De ha így is lesz, a vészharangot elég lesz 12 hónap múlva kongatnunk, most csak élvezzük a két kiemelkedő tehetség, Lewis Hamilton és Max Verstappen bajnoki harcát – remélhetőleg egészen advent harmadik vasárnapjáig.
A Nemzeti Sport munkatársainak további véleménycikkeit itt olvashatja!