Kissé átalakult a Formula–1-es mezőny az idény utolsó előtti versenyére. A múlt hétvégén hatalmas balesetet szenvedő Romain Grosjeant Pietro Fittipaldi helyettesítette a Haasnál, a koronavírusos Lewis Hamilton helyére George Russell ült át a Mercedesnél, míg a brit versenyző Williamsét Jack Aitken kapta meg a Szahíri Nagydíjra. Russell még a tőle elvártnál is jobban teljesített az időmérőn, s a második rajtkockából vághatott neki a 87 körös futamnak.
A pole pozíció Valtteri Bottasé lett, a második sorbólMax Verstappen (Red Bull) és a Ferrari bahreini teljesítményét tekintve roppant jó kört autózó Charles Leclerc várhatta a piros lámpák kialvását.
Bottas nem kapta el jól a rajtot, és Russell rögtön az első kanyarban átvette tőle a vezetést. Kicsivel mögöttük még izgalmasabban alakult a start utáni helyezkedés, ennek azonban különösen Charles Leclerc és Max Verstappen nem örülhetett. A Ferrari versenyzője ugyanis elszámolta magát, és kilökte Sergio Pérezt. Mindez Verstappen mellett történt, akinek nem volt hová menekülnie, kicsúszott, és a Red Bullját a gumifal állította meg.
Leclerc és Verstappen számára máris véget ért a versenyt, Pérez a bokszutca felé vette az irányt, hiszen defektet kapott. Az autók mentésének az idejére a pályára kellett küldeni a biztonsági autót, majd hat körrel később folytatódhatott a verseny. Russell jól kapta el az újraindítást az élen, mögötteBottasnak keményen védekeznie kellett az őt támadó Carlos Sainz Jr.-ral szemben. A finn végül maradt a második helyen, ám Russell a következő körökben kezdett elszakadni tőle.
DECEMBER 4., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Russell 54.546 | ||||
2. szabadedzés: 1. Russell 54.713 | ||||
DECEMBER 5., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 54.064 | ||||
Időmérő: 1. Bottas 53.377 | ||||
DECEMBER 6., VASÁRNAP | ||||
A verseny: 1. Pérez, 2. Ocon, 3. Stroll | ||||
A KÖVETKEZŐ, UTOLSÓ FUTAM | ||||
December 13., 14.10 | Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi |
Bár ekkor Bottasnak sem kellett aggódnia a mögötte autózók miatt, Sainztól lefelé igen szoros volt a mezőny. A második körben a bokszutcát megjáró Pérez ráadásul megkezdte a felzárkózást, és a 20. körben már a pontot érő 10. helyen autózott.
A 29. körben elindultak a kerékcserék – az élmezőnyből elsőként Sainz állt ki,őt többek között Daniel Ricciardo és Pierre Gasly is követte a bokszutcába. A magabiztosan az élen autózó Russell a 46. körben járta meg a bokszutcát, ám okozott néhány izgalmas másodpercet, amikor a pályára visszatérve azt közölte a csapatrádión, hogy elment a motorerő a Mercedesében.
Egy-két paramétert a csapat utasítására át kellett állítani, ám nagyobb probléma nem történt, s amint Bottas négy körrel később maga is letudta a kerékcseréjét, Russell könnyedén visszaállt az élre. Az 55. körben rövid időre virtuális biztonsági autós korlátozás volt érvényben, miután Nicholas Latifi az utolsó szektorban félreállt a Williamsszel a harmadik szektorban.
Alig hét körrel később ismét be kellett vetni ezt a korlátozást, hiszen Jack Aitken megforgott az utolsó kanyarban, és letörte Williamse első szárnyát. Ez egyébként hatalmas kavarodást indított el a Mercedesnél, hiszen kihívták mindkét versenyzőjüket, Russell véletlenül Bottas egyik gumiját kapta meg, ami miatt egy körrel később ismét ki kellett állnia.
Az emiatti időveszteség is nagy lett a Mercedesnél, és Bottas a 4., Russell az 5. helyre esett vissza, miután egyébként az „igazi” biztonsági autót is be kellett küldeni a pályára. Az újraindításkor Pérez vezette a versenyt Ocon és Stroll előtt, a mercedeses kavarodást pedig elkezdték vizsgálni a sportfelügyelők.
Russell ennek ellenére nem sokáig akart Bottas mögött autózni, és hamar meg is előzte a csapattársát. Ezután Stroll és Ocon mellett is elment, amivel már a második helyen haladt Pérez mögött. A mexikóit is szerette volna hamar levadászni, ám a 78. körben jött az újabb gumidráma a Mercedesnél.
Russell ugyanis bal hátsó defektet kapott, ami miatt ismét ki kellett állnia, s csak a 15. helyre jött vissza. Bottas versenye sem alakult sokkal jobban a másik Mercedesszel: előbb Sainz, majd Ricciardo és Kvjat is maga mögé utasította.
Russell az utolsó körökben megkezdte a felzárkózást, s végül a 9. helyig jött előre. Így éppen Bottas mögött látta meg a kockás zászlót, s a versenyben futott leggyorsabb kör is az övé lett. Pérez ezzel szemben F1-es karrierje első győzelmét aratta a Szahíri GP-n, a dobogóra Ocon és Stroll állhatott fel mellé. Pontot szerzett még Sainz, Ricciardo, Albon, Kvjat, Bottas, Russell és Norris.
Folytatás egy hét múlva az idény utolsó versenyével Abu-Dzabiban!
1. | Sergio Pérez | mexikói | Racing Point-Mercedes | 1:31.15.114 |
2. | Esteban Ocon | francia | Renault | 10.518 mp h. |
3. | Lance Stroll | kanadai | Racing Point-Mercedes | 11.869 mp h. |
4. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | McLaren-Renault | 12.580 mp h. |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Renault | 13.330 mp h. |
6. | Alexander Albon | thaiföldi | Red Bull-Honda | 13.842 mp h. |
7. | Danyiil Kvjat | orosz | AlphaTauri-Honda | 14.534 mp h. |
8. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 15.389 mp h. |
9. | George Russell | brit | Mercedes | 18.556 mp h. |
10. | Lando Norris | brit | McLaren-Renault | 19.541 mp h. |
11. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 20.527 mp h. |
12. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 22.611 mp h. |
13. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 24.111 mp h. |
14. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 26.153 mp h. |
15. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 32.370 mp h. |
16. | Jack Aitken | brit | Williams-Mercedes | 33.674 mp h. |
17. | Pietro Fittipaldi | brazil | Haas-Ferrari | 36.858 mp h. |
KIESETT | MEGTETT KÖR | |||
Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 52 | |
Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 0 | |
Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 0 |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Lewis Hamilton* | 11 | 13 | 15 | 6 | 332 |
2. | Valtteri Bottas | 2 | 10 | 13 | 2 | 205 |
3. | Max Verstappen | 1 | 10 | 11 | 3 | 189 |
4. | Sergio Pérez | 1 | 2 | 13 | - | 125 |
5. | Daniel Ricciardo | - | 2 | 13 | 1 | 112 |
6. | Charles Leclerc | - | 2 | 10 | - | 98 |
7. | Carlos Sainz Jr. | - | 1 | 11 | 1 | 97 |
8. | Alexander Albon | - | 2 | 11 | - | 93 |
9. | Lando Norris | - | 1 | 12 | 2 | 87 |
10. | Lance Stroll | - | 2 | 9 | - | 74 |
11. | Pierre Gasly | 1 | 1 | 9 | - | 71 |
12. | Esteban Ocon | - | 1 | 9 | - | 60 |
13. | Sebastian Vettel | - | 1 | 7 | - | 33 |
14. | Danyiil Kvjat | - | - | 7 | - | 32 |
15. | Nico Hülkenberg | - | - | 2 | - | 10 |
16. | Kimi Räikkönen | - | - | 2 | - | 4 |
17. | Antonio Giovinazzi | - | - | 3 | - | 4 |
18. | George Russell | - | - | 1 | 1 | 3 |
19. | Romain Grosjean | - | - | 1 | - | 2 |
20. | Kevin Magnussen | - | - | 1 | - | 1 |
*: Már világbajnok |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes * | 540 |
2. | Red Bull-Honda | 282 |
3. | Racing Point-Mercedes ** | 194 |
4. | McLaren-Renault | 184 |
5. | Renault | 172 |
6. | Ferrari | 131 |
7. | AlphaTauri-Honda | 103 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 8 |
9. | Haas-Ferrari | 3 |
10. | Williams-Mercedes | 0 |
*: már világbajnok **: A Racing Pointtól 15 büntetőpont levonva |