F1: „Ott a pontocskánk!” – amikor Baumgartner Zsolt pontot szerzett

Vágólapra másolva!
2020.04.22. 20:34
null
Baumgartner Zsolt (jobbra) ünnepel a csapatfőnökkel, Paul Stoddarttal a leintés után (Fotó: forzaminardi.com)
A koronavírus-járvány leállította a sportvilágot, s ilyenkor jóval nagyobb teret kap a nosztalgia, és a visszaemlékezés. Ezúttal az F1 világába kalauzoljuk olvasóinkat, s a 2004-es Amerikai Nagydíjat vesszük elő, amely elsősorban Baumgartner Zsolt történelmi pontszerzéséről és a Palik, Czollner páros riporteri teljesítményéről marad emlékezetes, valamint Ralf Schumacher csúnya balesetéről.

Szűk 16 év távlatából már hajlamosak az emlékek összemosódni, és talán sokan úgy emlékeznek, hogy Formula–1 máig egyetlen magyar versenyzője, Baumgartner Zsolt csak azért tudott pontot szerezni, mert a futamon eleve csak hatan álltak rajthoz – a hírhedt gumibotrány azonban egy évvel később, 2005-ben történt az indianapolisi pályán, s akkor a magyar fiú már nem volt a mezőny tagja.

Egy évvel korábban, 2004-ben viszont igen, a 19. helyről vágott neki a versenynek, s a mezőny már a rajt után megfogyatkozott, négyen is kiestek a hátsó régiókból, majd Fernando Alonso is búcsúzni kényszerült defektje miatt. Az 5. körben aztán jött Ralf Schumacher csúnya bukása: a célegyenesre fordító döntött kanyarban ő is defektet kapott, megpördült, s az autó hátuljával csapódott a betonfalba. Csaknem tíz percig tartott, mire a becsapódás után mozdulatlanul ülő Schumachert kiszedték a Williamsből, s a riadalmat csak növelte, hogy nem működött a rádiója, így kommunikálni sem tudott vele csapata a bokszból – később kiderült, hogy maradandó károsodás nélkül megúszta, de gerincsérülései miatt hat futamot is ki kellett hagynia.

A biztonsági autó távozása után folytatódott a verseny, s a mezőny tagjai továbbra is töretlen lendülettel potyogtak ki a mezőnyből, de szerencsére több baleset már nem történt, Cristiano da Matta, Jenson Button, Nick Heidfeld, majd 13 körrel a vége előtt Mark Webber is különböző műszaki okok miatt volt kénytelen kiállni.

Mindez azt eredményezte, hogy Baumgartner több kör hátrányban ugyan, de a 9. helyen haladt, vagyis az érvényben lévő szabályozások szerint egy hely választotta el a pontszerzéstől a mezőny deklaráltan leggyengébb autójával.

Amikor hat körrel a vége előtt Giancarlo Fisichella autója a hidraulikus rendszer meghibásodása miatt lelassult, a futamot közvetítő Palik László, Czollner Gyula pároson úrrá lett az extázis.

Pontszerzése után Baumgartner az év hátralévő 9 versenyéből ötször ért célba – két 15. és három 16. hely került a neve mellé – , s az idény végén nem kapott új szerződést, ezzel lezárult a Formula–1-es pályafutása.

Legfrissebb hírek

Hamilton nem tudja, képes lesz-e bejutni a Q3-ba; Leclerc szerint bármi lehetséges Dzsiddában

F1
8 órája

Norris vezérletével a McLaren kettőse az élen; Cunoda összetörte a Red Bullt a második szaúdi edzésen

F1
13 órája

Gasly az élre repítette az Alpine-t a szaúdi nyitányon; Verstappen kilencedik

F1
16 órája

„Miért ne akarnák szerződtetni Verstappent?" – Russell reagált a pletykákra

F1
17 órája

„Képes lehetek legyőzni őt" – Cunoda már most ellesett néhány dolgot Verstappentől

F1
19 órája

Verstappen nem foglalkozik a távozásáról szóló pletykákkal; Alonso nem félti a helyét az Aston Martinnál

F1
2025.04.17. 23:51

Piastri a bajnokság élére állna; fokozódik a helyzet a Red Bullnál, a Ferrari az idei első dobogóját kergeti Dzsiddában

F1
2025.04.17. 15:53

Verstappen szuzukai teljesítménnyel feledtetné a bahreini csalódást Szaúd-Arábiában

F1
2025.04.16. 16:37
Ezek is érdekelhetik