Roy Nissany magyar licenccel kezdett versenyezni gyerekként, majd egymás után megmászta a lépcsőfokokat, a különböző formulaautós kategóriákban, szerdán Tel-Avivban pedig bejelentették, hogy a ROKiT Williams Racing tesztpilótája lesz. Érett már ez, hiszen a szezon végi abu-dzabi teszten már kipróbálta a csapat versenyautóját – és nagyon megbízhatóan teljesített – egyetlen hibát sem követett el. Most az is kiderült: az utóbbi néhány hónapban körülbelül harminc napot töltött a gyárban (szimulátoros tesztek, üléspróba, miegymás), no meg az is, hogy 2020-as szezon három futamának első szabadedzésén vezeti majd a Williams versenygépét, valamint az újoncok év végi, abu-dzabi tesztjén. (Emellett, hogy gyűjtögesse az F1-es szerepléshez elengedhetetlen szuperlicenchez szükséges pontokat, a hírek szerint indul az F2-es bajnokságban.)
Mérföldkő ez abból a szempontból is, hogy a 25 éves izraeli versenyző még sohasem járt a Formula–1 közelében sem, most pedig kézzelfogható valósággá vált.
„Amikor kiválasztjuk a versenyzőinket, a tehetség és a gyorsaság mellett nagyon fontos, hogy csapatjátékosok legyenek, akik a lehető legnagyobb segítséget nyújtják a fejlesztésekben, és elhivatottak azzal kapcsolatban, hogy visszaállítsuk csapatunk régi fényét – mondta Claire Williams, az istálló helyettes csapatfőnöke. – Ebben a sportban nagyon kis különbségek vannak, tizedmásodperceken múlik a siker, és biztos vagyok benne, hogy Roy remek munkát végez a színeinkben. Hétszázötven ember dolgozik azon, hogy a két versenyautónk a lehető legjobb teljesítményt nyújtsa, s mostantól Roy is az egyike a fontos tagoknak.”
Beszállt a mentori csapatba, és a Roy Nissany F1 Management elnöke lett az ország első profi kerékpároscsapatának (Israel Startup Nation) tulajdonosa, Sylvan Adams is, akinek hatalmas szerepe volt abban, hogy tavaly itt, Izraelben rajtolt az olasz körverseny, sőt, a hírek szerint meg sem állnak a Tourig. Ebből is látszik, amit Adams a fejébe vesz, meg is valósítja, ami Roy Nissanynak is csupa jót jelent.
„Majdnem húsz éve várok erre a pillanatra, szóval nagyon várom, hogy megtegyem a következő nagy lépést – mondta Roy Nissany. – Gyerekként ott motoszkál a fejedben, hogy a végső cél a Formula–1, de azt is tudod, hogy közben nagy utat kell bejárni, és folyamatosan keményen dolgozni. Számomra lassan valósággá válik ez az álom, itt vagyok a kapujában, ennek a legendás csapatnak a tagjaként. Sokat kell még tanulnom, de a legjobb iskolában vagyok. A szabadedzéseken szerzett tapasztalatok és a sok beszélgetés a mérnökökkel bizonyára nagyon hasznos lesz, s megyünk tovább előre, a következő cél felé, hiszen arra tettem fel mindent, hogy odaérjek a Formula–1-be.”
Magyar szempontból érdekesség, hogy immár több mint másfél évtizede Roy Nissany menedzsere Oláh Gyárfás, akit azóta a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség elnökeként ismerünk, s aki szerint a magyar autósport is profitálhat ebből a mostani szerződésből.
„Roy nyolcéves volt, amikor megismertem az egyik magyarországi gokartpályán – az édesapja hozta el, hogy nézzem meg, van-e tehetsége a versenyzéshez – mondta Oláh Gyárfás. – Emlékezetes nap volt, esett az eső, ami Izraelben nem szokványos, úgyhogy mondtam, halasszuk el a tesztet. De Roy nem akarta. Az elején persze megforgott, kicsúszott, de nem adta fel, csurom vizesen is folytatta, megmutatta, mennyire nagy harcos, mennyire akarja ezt az egészet. És amikor a nap végén megkérdeztem a fiatal pilótákat, kinek mi a célja, Roy azt mondta, Formula–1-es versenyző lesz. Visszakérdeztem: erről álmodsz? Azt válaszolta: nem, az leszek. Akkor határoztam el – meg persze a jó köridők okán –, hogy segítek megvalósítani az álmát, s azóta túl vagyunk együtt több mint 350 versenyen. Az azóta kiépített kapcsolatokból a különböző formulaautós kategóriában, és itt a Formula–1-ben a magyar autósport is profitálhat, segíthetek a fiatal pilótáknak.”
Marc Harris, aki a Williams Versenyzői Akadémia vezetője elmondta, céljuk, hogy a náluk pallérozódó versenyzők a lehető legmagasabb szintre jussanak. Ez többeknek sikerült is, hiszen ők adták az első lehetőséget Jenson Buttonnak, Nico Rosbergnek, Nico Hülkenbergnek vagy éppen Valtteri Bottasnak. „A versenyzőinket szimulátoros teljesítményük és élő tesztjeik alapján is felmérjük, s a végén a legjobbakat választjuk közülük. Ez a mi érdekünk is, hiszen a korlátozott tesztlehetőségek miatt fontos feladatuk van: hasznos visszajelzést kell adniuk a mérnököknek – mondta Harris. – Roynak megvan a tehetsége, hogy megértse, mit várnak tőle egy teszt során, Abu-Dzabiban nem volt könnyű dolga, hiszen először ült az autóban, mégsem követett el egyetlen hibát sem.”
A 22 futamos Formula–1-es szezon március 15-én rajtol Melbourne-ben, a Williams állandó pilótája George Russell és Nicholas Latifi lesz.