Eddig egyértelműen Ricciardóról szól a monacói hétvége (Fotó: AFP) |
FÉLIG KÁRBA VESZETT A DOMINANCIA
A 2018-as Monacói Nagydíj eddig a 250. versenyére készülő Red Bull dominanciájáról szól, így Daniel Ricciardo időmérőn aratott győzelme sem okozott hatalmas meglepetést. Max Verstappen hibája viszont a harmadik szabadedzésen annál inkább – a holland túl sok kockázatot vállalt, és szinte teljesen ugyanúgy törte össze az autóját az uszodánál, mint két évvel ezelőtt.
Ez nemcsak anyagi kárt és nagyobb munkát jelentett a Red Bull szerelői számára, hanem azt is, hogy Verstappen nem tudott részt venni az időmérőn, így az utolsó helyről – vagy akár a bokszutcából – várhatja a vasárnapi rajtot. Ez viszont Monacóban nagyobb hátrányt jelent, mint a versenynaptár bármely másik helyszínén.
MIT MOND A STATISZTIKA?
A piros lámpák kialvását egyértelműen Ricciardo várhatja a legjobb helyzetből, de Vettelnek és Hamiltonnak sem kell kétségbeesnie. Az eddigi 64 monacói futamból 54-et az nyert meg, aki az első három hely valamelyikéről kezdte meg a versengést. Persze a Red Bull tempója egy körön és versenykörülmények között is kiemelkedik a mezőnyből az eddig látottak alapján, de Vettel és Hamilton jó rajt esetén talán bizakodhat a végső diadalban, hiszen a monacói pálya nem arról híres, hogy sok lehetőség lenne rajta az előzésre.
Ha Hamilton hisz a számmisztikában, akár magabiztosabb is lehet, ugyanis a 44-es rajtszámú Mercedesszel versenyző pilóta a 44. győzelmét aratná vasárnap a német istálló színeiben, amennyiben őt intené le először a kockás zászló.
A rajt ennek a futamnak még fontosabb része, mint a más pályákon futott versenyeknek, és ha Ricciardo meg tudja tartani az első helyet a startot követően, nehéz dolguk lesz a többieknek – hacsak nem történik valami előre nem látott esemény. Emlékezzünk csak vissza a 2016-os viadalra! Ricciardo főként a saját csapata miatt maradt le a győzelemről, így a Red Bullnak ezúttal összeszedettebbnek kell lennie.
ALTERNATÍV MÓDON SEM SIKERÜLT A RED BULL ELÉ KERÜLNI
Eddig csapatszinten nem hibázott a hétvégén a Red Bull, így a riválisoknak más módot kell választaniuk a legyőzésére annál, hogy pusztán megpróbálnak gyorsabbak lenni. A Mercedes például megpróbálkozott az időmérőn egy alternatív gumistratégiával, és mindkét autójára felkerültek az ultralágy gumik a Q2-ben.
Ha Hamiltonnak és Bottasnak sikerült volna így tovább jutnia a harmadik szakaszba, az azt jelentette volna, hogy azokon az abroncsokon kezdhették volna meg a versenyt. Körülöttük a többiek az ezen a hétvégén debütáló hiperlágyakon ugyan előnyben lettek volna a rajtnál és az első körökben, ám a Mercedes pilótái tovább kint tudtak volna maradni az első kerékcsere előtt, amiből később profitálhattak volna.
CSÜTÖRTÖK |
1. szabadedzés: 1. Ricciardo 1.12.126 |
2. szabadedzés: 1. Ricciardo 1:11.841 |
SZOMBAT |
3. szabadedzés: 1. Ricciardo 1:11.786 |
Időmérő edzés: 1. Ricciardo 1:10.810 |
VASÁRNAP |
15.10: a verseny (78 kör, 260.286 km) rajtja |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Június 10., 20.10: Kanadai Nagydíj |
Június 24.,16.10: Francia Nagydíj |
Július 1., 15.10: Osztrák Nagydíj |
Ám nem sikerült a bravúr, a Mercedes kénytelen volt feltenni Hamilton és Bottas autójára is a hiperlágy gumikat, különben versenyzői vélhetően a Q3-ba sem jutottak volna be. Ami a gumikat illeti, a Pirelli elmondása szerint akár egy másodperces különbség is lehet egy körön a két leglágyabb keverék között, így nem meglepő, hogy nem sikerült a Mercedes taktikázása.
SZOROS KÖZÉPMEZŐNY, KEGYES IDŐJÁRÁS
Ami a középmezőnyt illeti, bőven akadnak kérdőjelek. A Toro Rosso jól ment a szabadedzéseken, Brendon Hartley számára viszont már az első szakaszban véget ért a kvalifikáció. Csapattársa, Pierre Gasly jobb időmérőn van túl, és egészen a Q3-ig menetelt, a legjobb tízben viszont az utolsó helyen végzett, így a 10. pozícióból várhatja a piros lámpák kialvását vasárnap.
A Renault az idén eddig jól teljesít, és „harcban van” a legjobb középcsapat címéért, az időmérőn viszont Esteban Ocon a Force Indiától és Fernando Alonso a McLarentől is befért a Renault-csapaton belül jobban teljesítő Carlos Sainz Jr. elé. És hogy mi történt a Haasszal? Bár Romain Grosjean a 15. helyen végzett az időmérőn, csak a 18. helyről kezdheti meg a versenyt az előző, spanyolországi futamról magával hozott rajtbüntetése miatt.
Így éppen csapattársa, Kevin Magnussen elől indulhat, aki az utolsó lett az időmérőn, ha nem számítjuk Verstappent, aki el sem indult rajta. Tavaly ennél sokkal jobban alakult a verseny a Formula–1 legfiatalabb csapata számára, ugyanis akkor ünnepelhetett először kettős pontszerzést. Igaz, idei autójuk sok tekintetben eltér a tavalyitól.
Érdemes még odafigyelni a hazai pályán versenyző Charles Leclerc-re, aki pontot szerzett az előző két futamon, és a 14. helyről vághat neki a vasárnapi, 78 körös viadalnak. Annak a viadalnak, aminek a biztonsági autó gyakori szereplője, de olykor még az is előfordul, hogy félbe kell szakítani a versenyt. Erre először 1990-ben került sor, amikor Alain Prost és Gerhard Berger ütközött a Mirabeau-ban rögtön a futam első körében. Ezt követően további négy alkalommal került elő a piros zászló – legutóbb 2013-ban Pastor Maldonado és Max Chilton ütközése miatt a Tabacban.
Az sem ritka Monacóban, hogy az időjárás szól bele a csatákba, de emiatt a jelenlegi előrejelzések szerint nem különösebben kell aggódniuk a csapatoknak. Vasárnapra napos időt jósolnak a hercegségben, az eddigiekhez hasonlóan 20 °C feletti hőmérséklettel. Az eső valószínűsége mindössze néhány százalék.
A 65. Monacói Nagydíj vasárnap 15.10-kor rajtol.
1. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 1:10.810 | átlag: 169.654 km/ó |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:11.039 | 0.229 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:11.232 | 0.422 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:11.266 | 0.456 |
5. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:11.441 | 0.631 |
6. | Esteban Ocon | francia | Force India-Mercedes | 1:12.061 | 1.251 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Renault | 1:12.110 | 1.300 |
8. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Renault | 1:12.130 | 1.320 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:12.154 | 1.344 |
10. | Pierre Gasly | francia | Toro Rosso-Honda | 1:12.221 | 1.411 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Renault | 1:12.411 | 1.133 |
12. | Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Renault | 1:12.440 | 1.162 |
13. | Szergej Szirotkin | orosz | Williams-Mercedes | 1:12.521 | 1.243 |
14. | Charles Leclerc | monacói | Alfa Romeo Sauber | 1:12.714 | 1.436 |
15. | Romain Grosjean* | francia | Haas-Ferrari | 1:12.728 | 1.450 |
16. | Brendon Hartley | új-zélandi | Toro Rosso-Honda | 1:13.179 | 1.166 |
17. | Marcus Ericsson | svéd | Alfa Romeo Sauber | 1:13.265 | 1.252 |
18. | Lance Stroll | kanadai | Williams-Mercedes | 1:13.323 | 1.310 |
19. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:13.393 | 1.380 |
20. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer | idő nélkül | |
* 3 rajthelyes büntetés baleset okozásáért |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Ricciardo | 1:12.013 | 1. | Ricciardo | 1:11.278 |
2. | Vettel | 1:12.415 | 2. | Räikkönen | 1:11.391 |
3. | Bottas | 1:12.434 | 3. | Vettel | 1:11.518 |
4. | Hamilton | 1:12.460 | 4. | Hamilton | 1:11.584 |
5. | Vandoorne | 1:12.463 | 5. | Bottas | 1:12.002 |
6. | Räikkönen | 1:12.639 | 6. | Ocon | 1:12.188 |
7. | Alonso | 1:12.657 | 7. | Pérez | 1:12.194 |
8. | Szirotkin | 1:12.706 | 8. | Alonso | 1:12.269 |
9. | Leclerc | 1:12.829 | 9. | Sainz | 1:12.286 |
10. | Pérez | 1:12.848 | 10. | Gasly | 1:12.313 |
11. | Grosjean | 1:12.930 | 11. | Hülkenberg | 1:12.411 |
12. | Gasly | 1:12.941 | 12. | Vandoorne | 1:12.440 |
13. | Sainz | 1:12.950 | 13. | Szirotkin | 1:12.521 |
14. | Ocon | 1:13.028 | 14. | Leclerc | 1:12.714 |
15. | Hülkenberg | 1:13.065 | 15. | Grosjean | 1:12.728 |
16. | Hartley | 1:13.179 | |||
17. | Ericsson | 1:13.265 | |||
18. | Stroll | 1:13.323 | |||
19. | Magnussen | 1:13.393 | |||
20. | Verstappen | idő nélkül |