A 2018-as Formula–1-es világbajnokság első hétvégéje maga az újdonság és meglepetés.
Hölgyek helyett immár gyerekek társaságában kezdődik a rajt, változtak az autókra vonatkozó szabályok, van új F1-es jelvény és himnusz is, a legfontosabb azonban mégiscsak az, ami az aszfalton történik.
Márpedig ott a pénteken és szombaton, normál körülmények között verhetetlennek tűnő, a pole-t körrekorddal megszerző Lewis Hamilton csak a második helyen zárta a futamot, miután a két Haas kiesése miatt alkalmazott virtuális, majd rendes biztonsági autós időszakban Sebastian Vettel egy remekül időzített és kivitelezett bokszkiállással megelőzte, majd az előnyét meg is őrizte.
Harmadiknak ráadásul a csapattársa, Kimi Räikkönen futott be, úgyhogy a Ferrarinál boldogok, míga Hamilton vereségét jelentő időszámítási hibát elsőre számítógépes gikszernek betudó Mercedes annál szomorúbb lehet.
Nyilván maguk a versenyzők is az eredménynek megfelelő hangulatban válaszolgattak a hivatalos sajtótájékoztatón, amelynek sok mindenhez hasonlóan új a formátuma: immár nincsen vezetett, hivatalos, angol nyelvű szakasz az elején, hanem minden újságíró a saját, illetve választott nyelven kérdezhet, és ha a kérdezett bírja az adott nyelvet, azon válaszol.
Ebből kerekedett az, hogy amikor a győztes Vettelhez németül intézték az első kérdést, és ő természetesen németül felelt, akkor a finn Räikkönen unottan bámult maga elé – mondjuk, vele ez így van máskor is –, a brit Hamilton pedig egyenesen kifelé fordult az asztaltól...
Később viszont akadt olyan is, hogy Vettelnél olaszul érdeklődtek, amire angolul felelt, majd a második olasz kérdésre olaszul kezdett válaszolni, beleszőtt egy-két angol kifejezést, majd át is váltott angolra, amikor pedig Räikkönennek szólt egy kérdés, akkor Vettel banánt majszolt, Hamilton meg egy hatalmas shake-es flakonból kortyolgatott...
Mindenesetre az alábbiak hangzottak el.
„Nyilván szerencsések voltunk a biztonsági autóval, ez volt a kulcs a sikerhez – ismerte el Vettel. – Az első szakaszban küszködtem az ultralágy gumikkal, a másodikban a szuperlágyakkal már jobban ment. Nem egyszerű itt előzni, de most jól alakultak a dolgok. Jól kezdtük az évadot, sok pontot szereztünk, úgyhogy elégedettek lehetünk, ám még nem tartottunk ott, ahol igazán szeretnénk.”
„Az autóban hatalmas lehetőségek rejlenek, ám továbbra is kicsit gyengék vagyunk a Mercedeshez képest, és nem mindig úgy reagál az autó, ahogy várnám, ráadásul kicsit csúszkál. Mindig kompromisszumokat kell kötni, azért vagyunk a pilótaülésben, hogy a nehézségek dacára jól vezessünk, tehát nincs tragédia, ugyanakkor ha ezeket a problémákat is megoldanánk, még magabiztosabbak lehetnénk. Nem tudom, mi gondja akadt a Mercedesének, de úgy éreztem, hogy a hétvége során Lewis volt a leggyorsabb hármunk közül, úgyhogy szerencsénk volt. Viszont az időmérő mindig fontos, és szombaton túlságosan nagy volt a hátrányunk. Pedig más dolog az élről kezdeni, onnan jobban lehet kontrollálni az eseményeket."
PÉNTEK |
1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:24.026 |
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:23.931 |
SZOMBAT |
3. szabadedzés: 1. Vettel 1.26:067 |
időmérő: 1. Hamilton 1:21.164 |
VASÁRNAP |
1. Vettel, 2. Hamilton, 3. Räikkönen |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Április 8., 17.10: Bahreini Nagydíj |
Április 15., 08.10: Kínai Nagydíj |
Április 29., 14.10: Azeri Nagydíj |
Hamilton már a célba érés után, amikor leparkolta a kocsiját, akkor is hosszú-hosszú másodperceket töltött némán és mozdulatlanul az autójában, és persze a sajtótájékoztatón sem ugrott ki a bőréből, hiszen a biztonsági autós szakasz nélkül alighanem simán győzött volna.
„Nem tudom még, mi történt, amikor Seb elém ért vissza a bokszból, én mindent úgy csináltam, ahogy gondoltam, hogy csinálni kell a biztonsági autós időszakban... – mondta Hamilton. – Statisztikailag, azt hiszem, ez a második legnehezebb pálya az előzésre. A végén a guminyomás sem stimmelt, és bármikor közelebb értem, s úgy tűnt, Seb szenved, azért csak megtartotta a helyét. Végül én is hibáztam, és nem volt szerencsém, mert a motorhőmérséklet is túl magas lett, márpedig vigyáznunk kell rájuk, mert csak három jut egy évre. De még nagyon-nagyon sok van hátra..."
Mindhárom dobogóstól megkérdezték, hogy az idén bevezetett fejvédő biztonsági eszköz, a glória miként viselkedett, illetve milyen hatással volt versenykörülmények között. Mindannyian úgy reagáltak, hogy nem zavarta őket a vezetésben, Räikkönen pedig még tovább ment:
„Egyáltalán nem zavart, sőt, a napsütésben olykor még használt is, mert takarta a sugarakat, ráadásul biztonsági eszköz, úgyhogy jó, hogy van. Egyébként habár mindig többet szeretnék, leginkább természetesen győzni, a harmadik hely is jobb, mint a semmi. Végig egész jó volt a tempónk, az elején úgy éreztem, akár még a futamelsőségre is lehet esélyem, és végül tényleg a mi csapatunk nyert – persze nem én, ami a legjobb lenne, de azért nem rossz az eredmény, zárhattam volna pont nélkül is."
1. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:29:33.283 | |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 5.036 mp h. | |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 6.309 mp h. | |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 7.069 mp h. | |
5. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Renault | 27.886 mp h. | |
6. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer | 28.945 mp h. | |
7. | Nico Hülkenberg | német | Renault | 32.671 mp h. | |
8. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 34.339 mp h. | |
9. | Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Renault | 34.921 mp h. | |
10. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Renault | 45.722 mp h. | |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 46.817 mp h. | |
12. | Esteban Ocon | francia | Force India-Mercedes | 1:00.278 p h. | |
13. | Charles Leclerc | monacói | Sauber-Ferrari | 1:15.759 p h. | |
14. | Lance Stroll | kanadai | Williams-Mercedes | 1:18.288 p h. | |
15. | Brendon Hartley | új-zélandi | Toro Rosso-Honda | 1 kör h. | |
FELADTÁK | Megtett körök | Kiesés oka | |||
Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 24 | feladta | |
Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 22 | feladta | |
Pierre Gasly | francia | Toro Rosso-Honda | 13 | feladta | |
Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 5 | hidraulika | |
Szergej Szirotkin | orosz | Williams-Mercedes | 4 | fék |