Az egész azzal indult, hogy a közelmúlt szokásainak megfelelően szóba került, hogy az FIA versenyigazgató-helyettese, Laurent Mekies a Ferrarihoz igazol, miután letölti a márciustól szeptemberig tartó féléves időszakát, kvázi eltiltását. Csakhogy korábban már a McLaren csapatfőnöke, Éric Boullier is nehezményezte az átigazolást, mondván, egy FIA-alkalmazott értékes belső információkat vihet magával a szervezettől, és még inkább a pozíciójából fakadóan a többi F1-es csapatról is egy másikhoz szerződve.
Ráadásul a Ferrari megszegett egy gentlemen's agreementet, a csapatok ugyanis megállapodtak az FIA-val és a FOM-mal, hogy nem igazolgatnak egymástól nyakra-főre, s ha mégis, akkor 12 hónap lesz a kvázi eltiltása az érintett szakembernek. A témában először a bűnösnek tartott Ferrari csapatfőnökének kellett megnyilvánulnia, aztán beszállt a humoros Wolff és főleg a dacos Horner is.
Arrivabene: „Semmi gond sincsen ezzel az igazolással, mert betartottunk minden szabályozást és a svájci törvényeket is, ami Laurent-ra érvényes, sőt, letölt hat hónapot kötelező pihenőidőként. Ugyanakkor ehhez az is hozzátartozik, hogy nem igazán nyilatkozhatunk a témáról... Sokan beszéltek a gentlemen's agreementről, úriemberek megállapodásáról, csakhogy ez jogilag nem korlátozó tényező.”
Wolff: „Hadd kezdjem azzal, hogy én egyetlen úriembert sem láttam az asztalnál, amikor erről a témáról beszéltünk… A probléma, hogy az FIA alig néhány hete beszélt ezen irányelvekről… Ráadásul egy másik csapathoz igazoló alkalmazottnak sok belső információja lehet, méghozzá érzékeny témákban. Ugyanakkor Mekies hét-nyolc hónap múlva áll majd valóban munkába, úgyhogy számomra ez az egész nem akkora dolog.”
Horner: „Nekem nagy dolog, mert az FIA, a FOM és a csapatfőnökök is jelen voltak, amikor erről beszéltünk. Elfogadhatatlan, ha egy vezető FIA-illetékes egy csapathoz igazol. Persze, citálhatjuk a különböző országok munkajogi törvényeit, de abban állapodtunk meg, hogy legalább 12 hónapot ki kelljen hagyni, bárki, bármilyen irányba igazol az FIA, a FOM és a csapatok háromszögében. Ráadásul voltak csapatok, amelyek hároméves kizárást akartak, ám végül egyben maradtunk. Az az idegesítő, hogy ez hat hete volt, amikor már nyilván tárgyalt a Ferrari és Mekies... Ez esetben pedig mi értelme van ezeknek a találkozóknak?!”
Arrivabene: „Abban maradtunk az FIA ügyvédjével, hogy jöjjenek vissza egy tervezettel ebben a kérdésben.”
Horner: „A legszomorúbb, hogy éppen Sergio (Marchionne, a Ferrari elnöke – a szerk.) akart hároméves kizárást! És akkor néhány héttel később itt tartunk... Így semmi értelme a nagygyűléseinknek.”
Erre persze a brit bulvárlap, a Sun munkatársa azonnal rátett egy lapáttal, bedobva, hogy amint látjuk, a nagycsapatok semmiben sem tudnak egyetérteni, pedig a 2020–21 körül várható nagy szabálymódosításokról meg kéne egyezniük… Egy másik kérdező pedig ismét bedobta, hogy a Ferrari elnöke az F1 elhagyásával fenyegetőzött, ha megnyirbálják az olaszok jogait és bevételeit. Minderre a végig higgadtan felelgető Wolff politikus reakciót adott, Horner azonban harciasan folytatta.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:24.026 |
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:23.931 |
SZOMBAT |
04.00–05.00: 3. szabadedzés |
07.00–08.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
07.10: a verseny (58 kör, 307.574 km) rajtja |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Április 8., 17.10: Bahreini Nagydíj |
Április 15., 08.10: Kínai Nagydíj |
Április 29., 14.10: Azeri Nagydíj |
Wolff: „A pályán legalább annyira küzd mindenki, mint azon kívül. Ez mindig is így volt. Mindannyiunknak megvan a véleménye a helyzetről, az enyém például, hogy jelenleg túl sok minden van az asztalon, amit le kell takarítanunk 2020–21-re. Szigorú szabályok kellenek, hogy mindenki ugyanarról az alapról induljon. Az F1 hatalmas érték, és mindannyiunk feladata, hogy ezt fenntartsuk. Mindenki jót akar a sportágnak és a csapatának is, nagy a felelősségünk, és tartozunk azzal az F1-nek, hogy a következő három-négy évben a Libertyvel együtt növeljük és ne csökkentsük a termék értékét.”
Horner: „Lehetetlen egyöntetű véleményt kialakítani a csapatok között. Ezért kell, hogy fentről jöjjön az ajánlat a következő időszakra, amit utána el lehet fogadni vagy sem. Néhány évente, amikor a Concorde-szerződés lejár, mindig ez van.”
Arrivabene: „Az elnököm nyilatkozatát nem kommentálnám. De vegyék komolyan!”
…és akkor a többi, mindezekhez képest sokkal nyugalmasabb témák:
– Túl vagyunk az idény első szabadedzésén, milyen állapotban vannak a csapataik?
Horner: „Hosszú tél volt... Persze az első szabadedzés után nehéz okosnak lenni, de az világosan látszik, hogy a Mercedes jó formában folytatja. Szoros harcra számítok az évben.”
Wolff: „Idén sokkal jobban alakult a tesztidőszakunk, mint tavaly, mégsem tudhattuk, hol tartunk pontosan. És igazából most sem tudhatjuk, mert az első edzésen más keverékeket használtunk.”
Arrivabene: „Egyetértek a többiekkel, még nem tudhatjuk, mi a helyzet, mert Barcelonában például kivételesen furcsa volt az időjárás, én még nevettem is, amikor láttam a hóesés miatt pánikoló mérnököket... Az viszont biztos, hogy a Mercedes erősnek tűnik.”
– Milyen hatással lehetnek az új gumikeverékek?
Horner: „A több keverék talán jobban lefedi a szükségleteket. Ám még nem értjük őket teljesen, ehhez kell néhány futam.”
Wolff: „Több taktikai lehetőséget jelentenek, viszont meg kell találni a megfelelő teljesítmény-tartományukat, ráadásul nem tartanak majd ki ugyanolyan sokáig.”
Arrivabene: „Sok adatot gyűjtöttünk Barcelonában, habár majdnem télies volt az időjárás, ugye. Majd meglátjuk, hogy alakul az idény, de izgalmasabbak lehetnek a versenyek.”
– Hogyan állnak a szerződéshosszabbítási tárgyalások Hamiltonnal, és mit szólna hozzá, ha idén utolérné az ötszörös világbajnok Fangiót? (Wolffnak címezve.)
Wolff: „A téli szünet előtt tárgyaltunk, aztán viszont abbahagytuk, hogy mindenki eltávolodhasson kicsit az F1-től. Még hátravannak a részletek, de semmi ok nincs arra, hogy ezeket ne intézzük el... Máris a történelem legjobbjai közé tartozik, ám nem jó előjel, ha most arról értekezünk, hogy milyen lenne ötszörös világbajnoknak lennie.”
– Hamilton egy Intsagram-posztban háborgott amiatt, hogy nem elég sokszínű és befogadó a Formula–1. Mit gondol erről, és ez a téma része-e a szerződéshosszabbítási tárgyalásaiknak? (Később, de ugyancsak Wolffnak címezve.)
Wolff: „Nem, ez a nyilatkozata és a sokszínűség témája nem része a tárgyalásoknak, viszont általánosságban igenis támogatjuk a sokszínűséget. Jót tenne a paddocknak, ha nyitottabbak lennénk, akár a különböző entikumokról, akár a nemekről van szó. Ez a téma nemcsak Lewisnak, hanem az egész F1-nek fontos.”
– Ricciardo 0.5-0.6 másodpercre saccolta a nagycsapatok közti különbséget – egyetértenek?
Arrivabene: „Még nincs egyértelmű támpontunk ennek megállapításához.”
Wolff: „Nagyon nehéz megtippelni. Tavaly már kiderült, hogy a különböző pályákon más és más volt a csapatok erőssége. Ám nem hiszem, hogy idén bárki meglógna a mezőnytől.”
Horner: „Ó, hosszú a szezon. Versenyről versenyre más a helyzet, ráadásul idén már 21 futamunk lesz, és nagyjából minden hétvégén prototípusok versenyeznek. A Mercedes jónak tűnik, és kérdés, Hamilton mennyire nyomja a pedált…”
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
– Általánosságban miként lehetne csökkenteni a nagy hármas és a többi csapat közti távolságot?
Wolff: „Nem akarok kifogásokat keresni, és azt mondani, hogy mindig is volt három-négy domináns csapat, továbbá nyilván mindenki szoros versenyt szeretne, hogy az esélytelenebb se legyen teljesen esélytelen, de az élmezőny nem véletlenül került oda, ahol most tart: sokat áldozott pénzben, erőforrásban és mindenben...
Arrivabene: „Nem lehet megkérni Cristiano Ronaldót, hogy ne rúgjon gólt, mert akkor több esélye lenne a többieknek… Ez komplikált helyzet, nem lehet egyik pillanatról a másikra átírni a teljes szabályzatot sem, habár a Ferrarival nagyjából ez történt a Schumacher-éra végén... Ám ha ismét így történne, az meg az élmezőnnyel szemben nem lenne sportszerű.”
Horner: „A kasztni és motorszabályok is túl bonyolultak, és felverik a költségeket. Egyszerűsíteni kéne a dolgokat, hogy a versenyző képessége legyen a legfontosabb változó tényező. Ez ma nem így van. Persze, mindig szerepet játszik az is, hogy a csapat mennyire ügyes, ám jelenleg a szabályok a perdöntőek.”
– A történelem azt mutatja, hogy minden domináns időszak véget ér egyszer, szóval, az idei lehet a Mercedes számára az eddigi legnehezebb szezon? (Wolffnak címezve.)
Wolff: „Próbáltam keresni a statisztikákban olyan csapatot, amely mindig nyert, de nem találtam... Általában minél tovább vannak érvényben azonos szabályok, annál jobban csökkennek a különbségek, ezért semmit sem veszünk biztosra, tiszteljük az ellenfeleinket, ugyanakkor igyekszünk fenntartani a fölényünket.”
– Ez lehet Raikkönen utolsó idénye? (Arrivebenének címezve.)
Arrivabene: „Ma délelőtt elég jól vezetett, úgyhogy legalább délután hagyjuk, hogy ugyanilyen nyugalomban mehessen...”
– Verstappen tehetség még, vagy sokkal rutinosabb már ennél? (Hornernek címezve.)
Horner: „Rövid idő alatt sokat elért, a hároméves tapasztalata pedig sokat érhet. Lenyűgözött, miként kezelte a nehéz helyzeteket. Nincs előtte akadály, ami a tapasztalatot jelenti, és jó formában van.”