F1: paróka, jégkrém, Felipe Baby, Multi21 – Sepang legjobbjai

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2017.09.27. 12:15
null
A 2013-as futam dobogója a Multi21 után (fotó: AFP)
A Formula–1 mezőnye először 1999. október 17-én látogatott el Malajziába, amikor is Eddie Irvine karrierje negyedik és egyben utolsó győzelmét aratta. Az azóta megrendezett – hol tikkasztó, hol esőkáoszba fulladó – 17 nagydíj számtalan felejthetetlen emlék megszületésének szolgált helyszínéül. Bajnoki remények váltak valóra és foszlottak szerte, első pole pozíciók, dobogók és győzelmek változtattak meg pályafutásokat, miközben csapattársi viszonyok bélyegződtek meg örökre. A komoly pillanatokon kívül akadtak viccesek is: az 5543 méter hosszú aszfaltcsíkon veszett el már versenyző az emlékek zavaros labirintusában, egyesek jégkrémet majszoltak, míg mások egy dal létrejöttéhez adtak tökéletes alapot egyetlen elhangzó rádióüzenettel.

AZ EMBLEMATIKUS PIROS PARÓKA

A Formula–1 történetének második Malajziai Nagydíja a Ferrari fennállásának 10. konstruktőri címének bebiztosítását hozta. Michael Schumacher a 44. győzelmével, míg Rubens Barrichello a harmadik helyezésével járult hozzá az olasz istálló kettős dobogójához, a Ferrari végül 18 ponttal utasította maga mögé a második McLarent abban az évben a csapatbajnokságért folyó harcban. A maranellóiak nemcsak a konstruktőri, hanem Schumacher egy versennyel korábban megszerzett egyéni címének is örülhettek, így megadták a módját az ünneplésnek.

ESŐKÁOSZ

A 2001-es sepangi Grand Prix-t kétszer kellett elindítani, s az eső leszakadása után igazi orosz rulett bontakozott ki a pályán. Jacques Villeneuve, Nick Heidfeld, Enrique Bernoldi és Juan Pablo Montoya is ugyanabban a körben esett ki, miközben Michael Schumachert – annak ellenére, hogy megjárta a kavicságyat, és rengeteg időt vesztett a bokszban – sorozatban a hatodik alkalommal intette le elsőként a kockás zászló. Méghozzá nem is akárhogyan! A német mindegyik győzelmét a pole pozícióból indulva szerezte meg, hasonló teljesítményre előtte csak Alberto Ascari volt képes még 1952-ben. Az olasz akkor hatszor tudott nyerni egyhuzamban, abból ötöt az első helyről rajtolva ért el.

HÁROM ELSŐSÉG EGY HÉTVÉGÉN

Fernando Alonso Malajziában tapasztalhatta meg először, hogy milyen az első rajtkockából megkezdeni egy futamot, előkelő helyezését sikerült dobogóra is váltania, amely ugyancsak az első alkalom volt pályafutása során. Ugyanakkor nemcsak a spanyol élhetett át meghatározó pillanatokat azon a hétvégén, hanem Kimi Räikkönen is, aki a hetedik pozícióból állhatott fel karrierjében először a pódium legfelső fokára. A 2003-as malajziai forduló így két tehetséges fiatal első igazi sikereiről marad emlékezetes a Formula–1-ben.

JÉGEMBER VS. JÉGKRÉM

A 2009-es idény második nagydíját Malajziában rendezték, ahol a leszakadó eső olyannyira elmosta a futamot, hogy azt a megszakítás után már nem tudták újraindítani. A verseny érdemi része ezért csak 55 és fél percig tartott, amellyel a királykategória valaha volt harmadik legrövidebb futamaként vonult be a történelemkönyvekbe. Az emlékezetes pillanatok így nem akció közben születtek, sokkal inkább a piros zászlós szakasz alatt váltak ikonikussá. Egy volt közülük Kimi Räikkönen, vagyis a jégember és a jégkrém esete, amikor a finn jobb híján elvonult a Ferrari garázsába „magnumozni”. A jelenetet még az autójában türelmesen üldögélő Timo Glock is kissé értetlen vigyorral figyelte a kivetítőn.

„FELIPE BABY”

A Ferrari finnje mellett akkori csapattársa, Felipe Massa csapatrádiója is megihletett sokakat az esőbe fulladó Grand Prix-n.

„MULTI 21”

A Red Bull kényelmes helyzetben érezhette magát a 2013-as Malajziai GP-n, hiszen pilótái az első két pozícióban vezettek, miközben a rádión elhangzott Multi 21 kód is a vasárnapi nyugalom megzavarását igyekezett megelőzni. Sebastian Vettel azonban nem értett egyet a döntéssel, így a 46. körben előzésre szánta el magát. A két pilóta kanyarokon keresztül harcolt egymással, a német végül maga mögé tudta utasítani Mark Webbert, akit váratlanul ért márkatársa támadása. Az ausztrál nemtetszésének többször, köztük a pódiumos ceremónia előtt is hangot adott:

„REMEMBER THIS ONE”

Christian Horneréken kívül Ross Brawnék bokszfalán is fontos kérdések kerültek eldöntésre. A németek is csapatsorrend alkalmazására szánták el magukat a Kuala Lumpur mellett lebonyolított nagydíjon, és versenyzőik – bár nehezen – engedelmeskedtek a kérésnek. Ezzel szemben a leintést követően a Mercedesnél is zavart volt a helyzet, hiszen míg Nico Rosberg frusztráltan emlékeztette munkaadóját, addig Lewis Hamilton a pódiumon mondta el, hogy szerinte nem neki kellene a dobogón állnia:

A 2013-ban megrendezett sepangi forduló tehát a csapatutasítások versenyzők általi ellentétes értelmezésének mintapéldájául szolgált, ennek ellenére mégsem csak ezekről a mozzanatokról marad emlékezetes az elhíresült GP.

AZOK A RÉGI SZÉP NAPOK

Hamilton a McLarennél eltöltött 110 versenyhétvége után indult először a Mercedes színeiben, s az átállás nem sikerült teljesen zökkenőmentesre. A brit az idény második nagydíján a berögzött szokások csapdájába esve a németek helyett a wokingiak garázsa elé állt be kerékcserére, a jelenetet még akkori barátnőjét, Nicole Scherzingert is megmosolyogtatta:

SZERTEFOSZLÓ BAJNOKI REMÉNYEK

Lewis Hamilton ahelyett, hogy átvette volna a vezetést az egyéni tabella élén, végleg füstbe ment minden bajnoki reménye a 2016-os Malajziai Nagydíj 41. körében. A brit egészen addig magabiztosan vezetett, miközben csapattárása számára már a rajt után kármentőssé alakult át a hétvége. Nico Rosberg előnye így nyolc pontról huszonháromra nőtt.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik