Háromesélyes vb-csata? Feltámadó McLaren? Milyen lesz a 2017-es F1?

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2017.03.23. 08:33
null
Tényleg lesz Ferrari–Mercedes csata a győzelmekért? (Fotók: AFP)
A Mercedes diadalmenetét megelégelő F1-es szurkolók azt várják a 2017-es szezontól, hogy izgalmasabb csatákat hoz, mint amit az előző négy évadban láttunk. 2005-ben a Ferrari, 2014-ben a Red Bull sikersorozatának vetettek véget egy-egy jelentős szabályváltoztatással, de még mindig kérdés, hogy az idei szezonra meghatározott módosítások elegendőek-e ahhoz, hogy valamelyest megbolygassák az állóvizet?

Nincs ember a világon, aki meg tudná mondani, valóban szorosabb lesz-e a versenyfutás az élmezőnyben, vagy hogy megtörténik-e a hatalomátvétel. Arra azonban vállalkozunk, hogy felvázoljuk, csapatonként mi a legjobb és a legrosszabb forgatókönyv. Ígérjük, az igazság a kettő között lesz valahol.

MERCEDES

A Mercedes csak altatott a téli teszteken, vagy csak túlságosan óvatos volt vadonatúj motorjával, amely sokkal nagyobb előrelépés a Ferrariéhoz és a Renault-éhoz képest. A kártyáit Melbourne-ben fedi fel a német csapat, amely ugyanúgy fényévekkel a többiek előtt marad, mint az előző három évben, és izgalomra legfeljebb a Hamilton–Bottas csata ad okot.

Tényleg gondok vannak a csapatnál, amelynél nagyon hiányozni fog Paddy Lowe higgadtsága, amikor a Ferrari és a Red Bull hirtelen feljavulására kellene reagálni. James Allisonnal türelmetlen lesz Toto Wolff és Niki Lauda, ezért a fejlesztési harcban lemaradhat a csapat. Hamilton örül a külső riválisok által felállított kihívásnak, de az, hogy továbbra is alatta robban le rendszeresen a Mercedes, növeli a feszültséget a csapaton belül. A Mercedes a korábbi fölényének köszönhetően így is versenyben maradhat a győzelmekért és a vb-címért.

RED BULL

Lassan áll össze az autó, de az év elején a Mercedes és a Ferrari oda-vissza pofozgatja egymást, így egyik sem tud elhúzni. Európába érve aztán a Red Bull és a Renault is teljes fordulaton pörög, Ricciardo és Verstappen élvezi, hogy istállója a fejlesztési harcban könnyedén elhúz riválisai mellett. A szezon legkellemetlenebb pillanata akkor jön el, amikor a csapat vezetőségének ki kell jelölnie, melyik pilótát támogatja a vb-címért folyó csatában – a Hamiltont favorizáló Mercedesszel és a Vettelt „toló” Ferrarival szemben másképp nem lesz esélye.

Hiába lesz hatalmas fejlesztési potenciál az autóban, hiába a Red Bullé a legerősebb pilótapáros, a motorfejlesztési szabadságban a Renault eltéved, és 2014-et idézve az egymásra mutogatásról szól a szezon. Monacóban vagy Szingapúrban pilótabravúrral elcsípheti a győzelmet a Red Bull, de tartósan nem tudja felvenni a versenyt a másik két élcsapattal, s olykor a Williams legyőzése is nagy kihívás lesz.

A Red Bull szereplése a Renault-motor megbízhatóságán is múlik – a Williams kész lecsapni a lehetőségre
A Red Bull szereplése a Renault-motor megbízhatóságán is múlik – a Williams kész lecsapni a lehetőségre

FERRARI

Nem csaltak a teszteredmények, a Ferrari ráhajtott az egykörös tempó javítására, és sikerrel járt. Melbourne-ben a vörösöké lesz az első sor, s hiába lesz jobb a Mercedes versenytempója, az új autókkal reménytelen lesz előzni, így miután a kerékcseréknél sem változik a sorrend, a Ferrari győzelemmel kezd. Meg is tartja jó formáját, Räikkönen remek csapatjátékosként beáll Vettel mögé, és a német az utolsó futamig versenyben lesz a vb-címért.

Ez is olyan év lesz, mint a korábbiak, a Ferrari a tesztelés bajnokaként érkezik Melbourne-be, ahol nagyot koppan, nála sokkal erősebb Mercedesszel találkozik. Az autó versenyképessége pályafüggő lesz, s nyárra a Red Bulltól is lemarad. Vettel kiábrándul, a szezon után elmegy a Mercedeshez, Räikkönen visszavonul, és jöhet két új pilóta.

FORCE INDIA

Bár kesergett a csapat a teszteken az autó miatt, a rózsaszín VJM10-es a középmezőny élén marad, megvédi negyedik helyét a konstruktőr-vb-n. Ocon az időmérőkön felveszi a versenyt Pérezzel, de vasárnaponként a mexikói varázsol majd, a szezon elején az élcsapatok botlásait kihasználva a dobogóra is odaérhet.

Nemcsak a színe miatt mosolyogják meg a Force Indiát, az autó teszteken felfedezett hibái valóban súlyosak, és ezek megjavítása a csapat minden energiáját felemésztik. Pérez Ocon rendszeres legyőzésével sokadszor bizonyít, de hiába reménykedik a ferraris szerződésben.

WILLIAMS

Paddy Lowe máris rámutatott olyan részletekre, amiben a Williams jobb a Mercedesnél. A legendás csapatnak minimális löket is elég lehet ahhoz, hogy visszatérjen az élmezőnybe, a világbajnok csapattól érkező vezető adhatja vissza a grove-iak hitét. Amikor legutóbb ilyen széles autókkal versenyeztek, Massa volt a mezőny legjobbja, csak nagy balszerencsével bukta el a 2008-as vb-címet. Most ismét élvezheti a széles autók előnyeit, és jó mestere lehet Lance Strollnak, akinek a milliói a következő évek sikereit is megalapozzák.

Massán tavaly nagyon látszott, hogy várja a visszavonulást, a szezon erős kezdése után a második felében elvegetált. Ha nem harcolhat a dobogóért, ez az évad is hasonló lesz számára. Stroll esetében kulcskérdés, hogyan dolgozza fel, hogy rendszeres kicsúszásai és balesetei miatt megbélyegzik? A csapatban lenne potenciál, de Massa már, Stroll még nem alkalmas a feladatra.

McLAREN

Alonso azt mondta, a McLarennek a Red Bull 2014-es évadjából kell erőt merítenie. Az RB10-es sem nagyon mozdult a teszteken, Ricciardo mégis nyert vele három versenyt. Persze a Red Bull sokkal magasabb szintről érkezett 2014-be, mint a McLaren 2017-be. Ez a szintkülönbség fosztja meg Alonsót a győzelemtől, de a szezon hajrájára néhány dobogós helyezést szerezhet a spanyol, aki ebből erőt merítve még egy évig marad.

Gyenge kezdés, gyenge folytatás, tanácstalanság, szakítás – erről fog szólni a McLaren és a Honda 2017-es idénye. A japán gyár olyan hévvel keresgéli a megoldást a motor megjavítására, hogy észre sem veszi a McLaren ügyvédjeit, akik hozzájuk képest sikeresebben dolgoznak, és előbb rájönnek, hogyan lehet a legkevesebbet bukni a hosszú távú szerződés felbontásán. És már csak egy kérdés marad: mi lesz Alonsóval?

Meddig jut a McLaren-Honda Ausztráliában? Meddig tart a McLaren és a Honda közös projektje?
Meddig jut a McLaren-Honda Ausztráliában? Meddig tart a McLaren és a Honda közös projektje?

TORO ROSSO

Ha sikerül összecsiszolni a Renault-motorral, az autó nemcsak szép, hanem gyors is lesz. Carlos Sainz Jr. újabb bivalyerős szezont fut, rendszeres pontszerzései közé karrierje első dobogós helyezése is illeszkedik, aminek köszönhetően a Ferrari első számú kiszemeltjévé válik.

A száguldó Red Bull Cola bizony csak a festéséről marad emlékezetes. Egy éve rossz ütemben váltott a csapat az egyéves Ferrari-motorra, most rossz ütemben tér vissza a Renault-hoz. Az autó nem tudja úgy ellensúlyozni a lóerőhiányt, mint a Red Bullé, James Key hiába remek szakember, az alacsony költségvetés megköti a kezét. A Toro Rosso elveszik a középmezőnyben, Sainz és Kvjat szép lassan elveszíti a Red Bull kegyeit.

HAAS

Grosjean Magnussen személyében erős csapattársat kapott, akivel tényleg előreviszik a csapatot. A dán nem a levegőbe beszélt, amikor azt mondta, a Dallara kasztnija a Renault, sőt, a McLaren négykerekűihez képest sem számít visszalépésnek. Az új Ferrari-motorral a csapat inkább a középmezőny elején lesz, mintsem a végén, főleg az év elején kell figyelni a francia, dán párost!

A Ferrari a tavalyi szoros együttműködés után elengedte az amerikai csapat kezét, a Haasnak egyedül kell megoldást találni a problémáira. Ilyen a fékrendszer krónikus meghibásodása, ami miatt a pilóták elbizonytalanodnak, nem bíznak meg az autóban, pedig az idén ez lenne az egyik legfontosabb összetevője a jó szereplésnek. A Haas ezért néhány kiugró szerepléstől eltekintve a Sauberrel csatázik az utolsó helyeken, és csak az idei és a tavalyi Ferrari-motor közötti különbség miatt kerül ki győztesen.

A Renault gyári csapatként sokra viheti, de azért vannak fenntartásaink
A Renault gyári csapatként sokra viheti, de azért vannak fenntartásaink

RENAULT

A Lotusból Renault-vá válás fájdalmas folyamatának utolsó hegei is begyógyultak, a műszaki stáb Bob Bell vezetésével visszaszerezte régi lendületét, amelynek köszönhetően időről időre képes volt visszakapaszkodni a szűk élmezőny közvetlen közelébe. Hülkenberggel most is képes lesz rá, a szezon végére a negyedik erővé válik a Renault, és még Palmer is képes lesz a rendszeres pontszerzésre.

Hülkenberg örömmel szerződött a Renault-hoz, mert úgy gondolta, ismét együtt dolgozhat Frédéric Vasseurrel, aki az F3-ban, majd a GP2-ben összesen három évig volt a csapatfőnöke, és együtt rendkívül sikeresek voltak. Csakhogy Vasseurt kifúrta Cyril Abiteboul, akinek az irányítása alatt a Renault nem tudja kihasználni a gyári hátteret, és egész évben a középmezőny végén toporog, alig egy-két pontot elcsípve.

SAUBER

Wehrlein a svájci csapatnál bebizonyítja, hogy a Mercedes és a Force India is hibázott, a mikor úgy döntött, nem őt szerződteti. Ericssont rendre legyőzi, és az egyéves Ferrari-motor hátrányait ellensúlyozva többször is pontot szerez.

A legszerényebb költségvetés, a leggyengébb motor és pilótapáros. A Manor távozásával teljesen nyilvánvalóvá vált, melyik csapat lesz a sereghajtó – miután a McLaren összeszedte magát…

2017-ES RAJTLISTA
RajtszámNév (nemzetiség)
Csapat
Motor
44Lewis HAMILTON (brit)MercedesMercedes
77Valtteri BOTTAS (finn)MercedesMercedes
3Daniel RICCIARDO (ausztrál)Red Bull TAG Heuer (Renault)
33Max VERSTAPPEN (holland)Red Bull TAG Heuer (Renault)
5
Sebastian VETTEL (német)
Ferrari
Ferrari
7
Kimi RÄIKKÖNEN (finn)
FerrariFerrari
11
Sergio PÉREZ (mexikói)Force India
Mercedes
31Esteban OCON (francia)
Force India
Mercedes
19Felipe MASSA (brazil)WilliamsMercedes
18Lance STROLL (kanadai)WilliamsMercedes
14Fernando ALONSO (spanyol)McLarenHonda
2
Stoffel VANDOORNE (belga)
McLarenHonda
26Danyiil KVJAT (orosz) Toro RossoRenault
55
Carlos SAINZ Jr. (spanyol)
Toro RossoRenault
20Kevin MAGNUSSEN (dán)HaasFerrari
8
Romain GROSJEAN (francia)
Haas
Ferrari
30Jolyon PALMER (brit)
Renault
Renault
27
Nico HÜLKENBERG (német)
Renault
Renault
9Marcus ERICSSON (svéd)SauberFerrari
94Pascal WEHRLEIN (német)SauberFerrari
A VERSENYNAPTÁR
rajt
Március 26.Ausztrál Nagydíj, Melbourne 7.00
Április 9.
Kínai Nagydíj, Sanghaj
8.00
Április 16.
Bahreini Nagydíj, Szahír
17.00
Április 30.Orosz Nagydíj, Szocsi14.00
Május 14.Spanyol Nagydíj, Barcelona14.00
Május 28.Monacói Nagydíj, Monte-Carlo14.00
Június 11.Kanadai Nagydíj, Montreal20.00
Június 25.
Európai Nagydíj, Baki
15.00
Július 9.Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring
14.00
Július 16.Brit Nagydíj, Silverstone14.00
Július 30.Magyar Nagydíj, Mogyoród14.00
Augusztus 27.Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps14.00
Szeptember 3.Olasz Nagydíj, Monza14.00
Szeptember 17.Szingapúri Nagydíj, Szingapúr14.00
Október 1.
Malajziai Nagydíj, Sepang
9.00
Október 8.Japán Nagydíj, Szuzuka 7.00
Október 22.Amerikai Nagydíj, Austin21.00
Október 29.
Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
20.00
November 12.Brazil Nagydíj, Sao Paulo17.00
November 26.Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi14.00

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik