Rosberg kiesett, Hamilton a győzelmével a vb élén

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2014.09.21. 13:45
null
Lewis Hamilton nyert Szingapúrban, ezzel a vb-pontverseny élére állt (Fotó: Action Images)
Lewis Hamilton sikerével zárult a hetedik F1-es Szingapúri Nagydíj, a brit világbajnok pedig az élre ugrott az egyéni pontversenyben, mivel csapattársa, Nico Rosberg technikai probléma miatt kénytelen volt feladni a versenyt. A második Sebastian Vettel, a harmadik Daniel Ricciardo lett az esti futamon.

• ROSBERG AUTÓJA NEM INDULT EL A FELVEZETŐ KÖRRE, A BOXBÓL RAJTOLT
• A NÉMET MERCEDESE EZUTÁN SEM MŰKÖDÖTT JÓL, AZ ELSŐ BOXKIÁLLÁSÁNÁL FELADTA
A FUTAMOT
• PÉREZ ÉS SUTIL KARAMBOLJA UTÁN A PÁLYÁRA HAJTOTT A BIZTONSÁGI AUTÓ
• HAMILTON NYERT, ÉS ÁTVETTE A VEZETÉST A VB-PONTVERSENYBEN

Nico Rosberget utolérte a technika ördöge, a német a Szingapúri Nagydíjon hidraulikai hiba miatt nem tudott elindulni a felvezető körre, a boxból rajtolva is csak az első boxkiállásáig jutott, amely után nem tudott felváltani üresből. Így fel kellett adnia a versenyt, Lewis Hamilton pedig az első rajtkockából indulva csak kerékcseréi után adta át riválisainak az első helyet, tulajdonképpen sima győzelmet aratva 22 pontos hátrányát hárompontos előnnyé változtatta.

Csak a biztonsági autós időszak miatt forgott veszélyben a diadala, a végén a szuperlágy gumikon elég előnyt kellett kiautóznia ahhoz, hogy legyőzze Sebastian Vettelt. Bár nyolc körrel a vége előtt a német mögé jött vissza, egy kör elteltével simán megelőzte, és faképnél hagyta a négyszeres világbajnokot.

Hamilton másodszor nyert Szingapúrban, az idén ez volt a hetedik győzelme. Korábban zsinórban négyet nyert meg, a negyedik, azaz a Spanyol Nagydíj után már vezette a világbajnokságot, ugyanúgy három ponttal, mint most. Az a statisztika is mellette szól, hogy még sohasem bukta el az a pilóta a világbajnokságot, aki az idény során négyszer győzött zsinórban – 21 ilyen alkalom volt eddig az F1 történetében…

Vettel az idén először állt az élen, a biztonsági időszak után veszekedett a mérnökével, kibírják-e a gumijai boxkiállás nélkül, s bár ő inkább kereket cserélt volna, végül is így járt jól, mert maga mögött tartotta Daniel Ricciardót és Fernando Alonsót.

Alonso a két Red Bull-lal ellentétben nem kétszer, hanem háromszor állt ki kereket cserélni. Így tett Hamilton is, azzal a különbséggel, hogy az angol a safety car után, a spanyol előtte ment be a boxba, és így a Red Bullok mögött ragadt.

Felipe Massa lett az ötödik, a hatalmas hajrát bemutató Jean-Éric Vergne pedig a hatodik. A franciának öt másodperces időbüntetés is belefért, így is Sergio Pérez előtt maradt.

A mexikói 7. és Nico Hülkenberg 9. helyezése azt jelentette, hogy a Force India megelőzte a McLarent a konstruktőr-vb-ben. Az utolsó körökben lelassuló, csak a 11. helyen célba érő Valtteri Bottas viszont a 4. helyről a 6.-ra csúszott vissza az egyéniben Alonso és Vettel mögé.

Folytatás október első hétvégéjén Japánban.

A VERSENY KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA OLVASHATJA!

SZINGAPÚRI NAGYDÍJ (60 KÖR, 303.763 KM), A VÉGEREDMÉNY
1.
Lewis Hamilton
brit
Mercedes
2:00:04.795
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 13.534 mp h.
3. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 14.273 mp h.
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 15.389 mp h.
5. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 42.161 mp h.
6. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Renault 56.801 mp h.
7. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 59.038 mp h.
8. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:00.641 p h.
9. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:01.661 p h.
10. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes 1:02.230 p h.
11. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 1:05.065 p h.
12. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Renault 1:06.915 p h.
13. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:08.029 p h.
14. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Renault 1:12.008 p h.
15. Marcus Ericsson svéd Caterham-Renault 1:34.188 p h.
16. Jules Bianchi francia Marussia-Ferrari 1:34.543 p h.
17. Max Chilton brit Marussia-Ferrari 1 kör h.
FELADTA
MEGTETT KÖRÖK
Jenson Button brit McLaren-Mercedes 52
Adrian Sutil német Sauber-Ferrari 40
Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 17
Nico Rosberg német Mercedes 13
NEM INDULT
Kobajasi Kamui japán Caterham-Renault
Leggyorsabb kör: Hamilton (39. kör) 1:50.417
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Lewis Hamilton 7 11 11 241
2. Nico Rosberg 4 11 12 238
3. Daniel Ricciardo 3 7 12 181
4. Fernando Alonso 2 13 133
5. Sebastian Vettel 3 11 124
6. Valtteri Bottas 4 12 122
7. Jenson Button 1 9 72
8. Nico Hülkenberg 12 72
9. Felipe Massa 1 7 65
10. Sergio Pérez 1 9 45
11. Kimi Räikkönen 10 45
12. Kevin Magnussen 1 9 39
13. Jean-Éric Vergne 5 19
14. Romain Grosjean 2 8
15. Danyiil Kvjat 5 8
16. Jules Bianchi 1 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 479
2. Red Bull-Renault 305
3. Williams-Mercedes 187
4. Ferrari 178
5. Force India-Mercedes 117
6. McLaren-Mercedes 111
7. Toro Rosso-Renault 27
8. Lotus-Renault 8
9. Marussia-Ferrari 2

A FUTAM (61 kör, 308.828 km helyett 60 kör, 303.763 km)

Vettel a 2., Ricciardo a 3., Alonso a 4. Vergne 7.2 másodperccel megelőzte a végül mögötte célba érő Pérezt, így megtarthatja a 6. helyet Massa mögött.

Végül a kétórás limit miatt csak 60 körös a verseny, amelyet Hamilton megnyer, így átveszi a vezetést a vb-pontversenyben – ugyanúgy három ponttal Rosberg előtt, mint a Spanyol és a Monacói Nagydíj között.

Ricciardo és Alonso nem tud mit kezdeni Vettellel.

Vergne nagyon lelkes, Bottast is megelőzte, pár jó körrel az öt másodperc is beleférhet, hogy a Williams előtt maradjon papíron is.

Vettel feltartja Ricciardót, akit Alonso üldöz – ez még nem lefutott. Bottas mögött sem, Räikkönen, Hülkenberg és Vergne üldözi a Williamst. Vergne öt másodperces büntetést kap a végeredményben, ő talán kiesik ebből a négyesből – ám ott van a pályán, ami igenis számít.

Vergne megelőzte Maldonadót, aki Button kiesése miatt így is 10. Magnussen azonban közvetlen közelről üldözi.

A címvédőnek ez volt az első köre az élen 2014-ben, nem lett belőle kettő.

Annyira mégsem, Hamilton az 54. körben simán maga mögé utasította Vettelt. Közben Button McLarenje leállt.

Hamilton Vettelt, Alonso Ricciardót üldözi – izgalmas lehet a vége.

Az 52. kör végén bejött Hamilton, 2.9 másodperces kiállása után Vettel mögé jött vissza. Ricciardo támadja az angolt, aki friss gumikon visszaverte az ausztrál akcióját, és Vettel után eredt.

Az 51. körben 25.2 másodperc az előnye, a kör végére meglehet a 27. Vajon bejön?

Maldonado feljött a 10. helyre, mögötte Grosjean – pontot szerezhet a Lotus. Hamilton az 50. körben sem jött ki a boxba, 24 másodpercre növelte az előnyét. Azt mondja, ki kell állnia a boxba, de a mérnöke kint tartaná. 27 másodperc távolság a cél.

A 49. kör végén Hamilton 22.7-tel vezetett, ennek a különbségnek elégnek kell lennie ahhoz, hogy visszajöjjön az élre.

A 47. körben megint 1:52 alatt Hamilton, most már Vettel mögé jönne vissza sima kerékcserével. Még két kör, és megtarthatja első helyét.

Hamilton lassul, a 46. körben már 1:52-n kívül volt a körideje. Még így is 1.4 másodperccel gyorsabb Vettelnél.

Bottas: „Már egyáltalán nem érzem a kormányt, de még tudok vezetni." A finnt Button és Räikkönen üldözi.

Hamilton a 45. kör végén 17.3 vezet Vettel előtt, most egy boxkiállással a 4. helyre jönne vissza a két Red Bull és Alonso mögé, Massa elé.

Kvjat is nagyon szenved, nem tud inni. Az újoncok számára rémes az első F1-es Szingapúri GP-jük.

Még hét kör ezeken a gumikon – mondta a mérnök Hamiltonnak, aki visszakérdezett: „Mi lesz akkor, ha jön a biztonsági autó?” Jogos feltételezés, ebben az esetben pórul járhat az angol.

A 42. körben Hamilton 11.5 másodperccel vezet Vettel előtt.

Vettelnek mondták, hogy jobb lenne elmenni a végéig a lágy gumikon, de a négyszeres világbajnok a szuperlágy gumikra váltana. Vajon miben maradnak? Hamilton is bizonytalan, hányan nem állnak ki azok közül, akik mögötte haladnak, és neki meddig kell még bírnia a szuperlágy gumikon.

Hamilton a 39. körben 2.5 másodperccel volt gyorsabb a többieknél.

Az angol attól tart, hogy a mögötte haladók közül sokan nem fognak már kiállni – ilyen Alonso és Räikkönen is. Hamilton egy kör alatt 3.2 másodperccel elhúzott Vetteltől.

A 37. kör végén újraindult a verseny. Hamilton a szuperlágy gumijai miatt aggódik, de a mérnöke megnyugtatta, nem lesz gond.

A 35. körben Hamilton, Vettel, Ricciardo, Alonso, Massa, Bottas, Button, Räikkönen, Vergne, Magnussen az első tíz sorrendje. Még mindig kint van a safety car.

A verseny elérkezett abba a szakaszába, amikor a pilóták már fáradnak, s több hibára lehet számítani. Magnussen esetében fokozott a kockázat a figyelmét zavaró jelenségek miatt.

Magnussennek nemcsak az ülése forró, a mellette lévő itókája is. A dán feltett kézzel hűsíti magát a biztonsági autó mögött.

Ricciardónak azt mondták, kerülje a kerékvető köveket. Az autót kímélné ezzel, de azért az új szabályértelmezés szerint kockázatos rádióüzenet.

Hamilton győzelem felé száguldását biztonsági autós időszak nehezítette
Hamilton győzelem felé száguldását biztonsági autós időszak nehezítette

Alonso a két Red Bull mögött a pályán, lágy gumikon. Vettel és Ricciardo is azokon megy, Hamilton még csak a szuperlágy gumikat használta/használja. Vettelnek még van egy viszonylag friss készlet szuperlágya.

„Borzasztó volt látni, hogy mindenki elindult, akkor tudtam, hogy vége. A hidraulikus rendszer teljesen tönkrement, a váltó kettesével ugrált. Toto Wolff bocsánatot kért, ami szép gesztus volt" – mondta Rosberg a paddockban a televíziós társaságoknak.

A 31. kör végén Alonso a boxba hajtott, Hamilton kint maradt, de átment néhány törmeléken. Jelezte is a rádión, hogy szólhattak volna neki. Button és Räikkönen is a boxban az élmezőnyből.

Sutillal történt csatája után Pérez első légterelője a Force India alá gyűrődött, a törmelékek miatt jön a biztonsági autó. A verseny felénél járunk, épp egy órája volt rajt.

Magnussen arra panaszkodik, hogy nagyon forró a széke, szinte ég. Ricciardo autójában nem olyan erős a motor, mint eddig.

Ricciardo 27. körben történt kiállása után újra Hamilton az élen. Gyors körével lerázta az egyre közelebb lopakodó Alonsót.

Hamilton a 26. kör végén állt ki, Ricciardo vette át a vezetést – az ausztrál megpróbál eggyel kevesebb kiállással végigmenni? Alonsóval tudatták ezt az eshetőséget, de megnyugtatták arról, hogy az ausztrál nagyon lassú.

Vettel és Räikkönen a 25. körben jött a boxba, Alonso megelőzte Vettelt.

Alonso a 24. kör végén hajtott a boxba, próbál Vettel elé kerülni gyorsabb friss gumis köreivel.

Vettel nem sokáig tartotta a lépést Hamiltonnal az elején
Vettel nem sokáig tartotta a lépést Hamiltonnal az elején

Alonso egyre közelebb Vettelhez, a 23. kör végén csak 1.2 másodperc a távolság kettejük között. Massa kiállása után Räikkönen felgyorsult, Bottas isúj gumikat kapott.

A 22. kör végén Massa másodszor állt ki a boxba. Ahhoz képest, hogy a Pirelli a 20. körre ígérte az elsőt…

Alonso a 19. körben 2.7 másodpercre megközelítette Vettelt,ehhez a verseny eddigi leggyorsabb köre kellett.

Gutiérrez feladta. Voltak a hétvégének pillanatai,l amikor úgy nézett ki, a mexikói megszerezheti a Sauber első idei pontját, de ez most kizárható.

Hamilton az idén egyszer, a Spanyol Nagydíj után vezette a vb-pontversenyt, 100–97-re Rosberg előtt. Ha most nyer, ugyanúgy három pont lesz az előnye, mint májusban.

„Nem jött ki üresből az autó. Az volt a terv, hogy újraindítjuk, de úgy sem ment" – írta a Mercedes Rosbergről a Twitteren.

A 15. körben Hamilton 7.7 másodperccel vezetett Vettel előtt. Utánuk Alonso, Ricciardo, Massa, Räikkönen, Bottas, Button, Vergne és Magnussen sorakozott. A francia a pálya elhagyásáért öt másodperces büntetést kap.

Rosberg lassan érkezett meg első kerékcseréjére, új kormányt is kapott, de hiába, nem indult el a Mercedes, a német feladta. Ha Hamilton nyer, átveszi a vezetést a vb-pontversenyben.

A 12. kör végén Vettel, Alonso és Ricciardo a boxban, maradt a sorrend. Hamilton maradt az élen, de a 13. körben ő is érkezett a depóba gyors szervizre.

A 10. körben Massa, egy körrel később Räikkönen, Bottas és Vergne a boxban. Massa Räikkönen elé került a korai kerékcserével.

Rosbergnek szóltak, hogy a boxutcai sebességkorlátozásra beállított limitere sem működik, neki kell megfelelő fordulaton tartania a motort, hogy ne menjen túl gyorsan. A boxból visszatérő Hülkenberg és Kvjat simán megelőzte a vb-éllovast.

Hamilton a 9. kör végén már közel négy másodperccel vezet Vettel előtt, mögöttük is nagy hézagok keletkeztek az autók között, a 12. helyért csatázó Pérez, Gutiérrez kettős között van 7 tized. Rosberg nem bír Ericssonnal, a Caterham gond nélkül maga mögött tartja a láthatóan problémás Mercedest.

A Toro Rosso beleszólt, Kvjatnak el kellett engednie a gyorsabb Vergne-t a 7. körben, a francia a 10.

Rosberg az 5. körben már Ericssont támadta a 19. helyért. Hamilton elszakadt Vetteltől, Ricciardo lemaradt Alonsóról.

7. SZINGAPÚRI NAGYDÍJ
A helyszín: Szingapúr, Marina-öböl
A pálya hossza: 5065 méter
Kanyarok száma: 23 (14 bal és 9 jobb)
A verseny hossza: 61 kör (308.828 km)
Gumitípusok: lágy, szuperlágy
Körrekord: 1:42.841 (Sebastian Vettel, Red Bull-Renault, 2013)
Tavalyi pole pozíció: 1:42.841 (Sebastian Vettel, Red Bull)
Tavalyi leggyorsabb kör: 1:48.574 (Sebastian Vettel, Red Bull)
Tavalyi dobogó: 1. Sebastian Vettel (Red Bull), 2. Fernando Alonso (Ferrari), 3. Kimi Räikkönen (Lotus)
Győzelmek a pole-ból: 4
Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Fernando Alonso (2008) 15.
Győztesek: Vettel 3, Alonso 2, Hamilton

Ricciardónak túl forrók a fékjei, le kellene maradnia Alonsótól. Vettel tartja Hamilton tempóját, 1.6 másodpercre van a Mercedestől.

Rosberg Chiltont üldözi, közölték vele rádión, hogy a boxkiállás nehéz lesz, mert nem működik a kuplungja, így nem tud elindulni.

Lehet, hogy Alonsónak Ricciardót is el kellett volna engednie, a sportfelügyelők még vizsgálták. Végül úgy döntöttek, rendben van, mehet a harmadik helyen tovább.

Az 1. kör végén Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Massa, Button, Bottas, Magnussen, Kvjat az első tíz sorrendje. Rosberg elindult, de súlyos baja van a kormányával, szinte semmit sem lát a kijelzőjén.

A rajtnál Hamilton megőrizte első helyét, Alonso feljött a 2. helyre, de levágta az első kanyart, ami miatt visszaengedte maga elé Vettelt.

Rosberg autója nem indult el, a boxból kell rajtolnia. A többiek a felvezető körön vannak. Kobajasi Caterhamje a felvezető körben leállt, ki is szállt az autóból a japán.

Rosberg a felvezető körre nem indult el, a versenyen csak az első boxkiállásig jutott el, aztán kiállt
Rosberg a felvezető körre nem indult el, a versenyen csak az első boxkiállásig jutott el, aztán kiállt

13.59 Rosberg problémája nem oldódott meg, lehet, hogy a boxból kell indulnia. Mindenki szuperlágy gumikon indul el a felvezető körre, Button és Grosjean autóján vadonatúj készlet van.

ELŐZMÉNYEK

13.57 A verseny a leghosszabb az F1-ben időben,közel leszünk a két órához, ha esik, ha nem. Még sohasem volt esős a Szingapúri GP, sokan aggódnak amiatt, milyenek lesznek a látási viszonyok, ha tényleg elered. A Pirelli szerint biztosan nem lesz csapadék.

13.53 Továbbra is nagy munka folyik Rosberg autóján, Toto Wolff abban reménykedik, a kormánnyal van baj, de attól tart, súlyosabb a probléma.

13.48 Vettelnek jó kedve van. „Milyen az ideális verseny számomra? Lerajtolok mindenkit, az első körben az élre állok, és a két Mercedes-pilóta elfogadja, hogy vezetek" – mondta a rajtrácson mosolyogva a német.

13.45 A rajtrácsra menet Rosbergnek gondjai voltak a váltóval, ezért visszament a depóba, és új kormányt kapott. A próbarajtja sem volt valami sikeres, de odaért a rajtrácsra, ahol még vizsgálódik a csapat.

A Mercedes kisajátította ugyan az első rajtsort a Szingapúri Nagydíjra, sokkal szorosabb volt ez az időmérő, mint az idei kvalifikációk nagy része. A Red Bull és a Ferrari is közel került Hamiltonhoz és Rosberghez, akik közül az angol volt a jobb, de csak hét ezreddel. Így is ő van kedvező helyzetben, köszönhetően a pole-nak, míg Rosberg (és a 4. helyről rajtoló Vettel) abban bízhat, ő lesz az első, aki Szingapúrban páros rajthelyről nyerni tud.

SZINGAPÚRI NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:45.681 átlag: 172.526 km/ó
2. Nico Rosberg német Mercedes 1:45.688 0.007 mp h.
3. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 1:45.854 0.173
4. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:45.902 0.221
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:45.907 0.226
6. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:46.000 0.319
7. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:46.170 0.489
8. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 1:46.187 0.506
9. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes 1:46.250 0.569
10. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Renault 1:47.362 1.681
11. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:46.943
12. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Renault 1:46.989
13. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:47.308
14. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:47.333
15. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:47.575
16. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:47.812
17. Adrian Sutil német Sauber-Ferrari 1:48.324
18. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Renault 1:49.063
19. Jules Bianchi francia Marussia-Ferrari 1:49.440
20. Kobajasi Kamui japán Caterham-Renault 1:50.405
21. Max Chilton brit Marussia-Ferrari 1:50.473
22. Marcus Ericsson svéd Caterham-Renault 1:52.287

A szombati eső után a versenyzők nagyon nehéz körülményekkel találkoztak a 3. szabadedzésen, s miután az időmérőt követően is hatalmas zivatar áztatta el a pályát, a tapadás a verseny elején ugyanolyan csekély lehet, mint szombat kora este. Ez önmagában elég nagy kihívás lesz a csapatoknak, amelyeknek az idén itt okozhatja a legnagyobb fejfájást az abroncsok viselkedése.

A Pirelli szerint három boxkiállás kelleni fog a versenyen, amelyre 20 százalékos valószínűséggel jósol esőt az FIA. Az ideális stratégia az olasz beszállító szerint rajt a szuperlágy gumikon, a 20. körben csere újabb készlet szuperlágyra, a 36. körben is újabb készlet szuperlágy, az 51. körben pedig az utolsó tíz körre lágy. Persze mindez érvényét veszíti, ha jön a biztonsági autó…

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik