Szenzációsan alakult az Ausztrál Nagydíj időmérő edzése, meglepetések, kicsúszások és bravúros teljesítmények fűszerezték – s a melbourne-i esőnek köszönhetően a Mercedes fölénye sem volt akkora, mint amire számítani lehetett.
Lewis Hamilton pole pozíciója papírforma-eredménynek tekinthető, de az angolnak szerencse is kellett hozzá, tulajdonképpen azzal szerezte meg az első rajtkockát, hogy utolsóként futotta gyors körét. Nico Rosberg ugyanolyan erős volt végig, mint a csapattársa, de egy perccel korábban befejezte a záró körét, így Hamilton mellett az első Red Bull-os futamán, hazai pályán szereplő Daniel Ricciardo is megelőzte.
Az ausztrál eredménye már azért is bravúros, mert csapattársa, Sebastian Vettel már a második szakaszban kiesett. Az autójával valami probléma volt, a második etap végére jött ki,m de hiába ment volna gyorsan, Kimi Räikkönen kicsúszása miatt lassítania kellett, és végül csak 13. lett. Csak Valtteri Bottas rajtbüntetése miatt indulhat mégis a 12. rajtkockából.
Vettel és a Ferrarival küszködő Raikkönen mellett Jenson Button is kiesett a második szakaszban,. míg két újonc is a végső fázisba jutott: Kevin Magnussen a McLarennel Fernando Alonsót megelőzve a 4., az autóját a hajrában a falnak csapó Danyiil Kvjat a 8. rajthelyet szerezte meg.
Elismeréssel kell szólni Kobajasi Kamuiról is, aki a második szakaszba juttatta a Caterhamet, és ott megelőzte Sergio Pérezt.
A Lotus továbbra is gyenge, Romain Grosjeané a legrosszabb köridő, Pastor Maldonado pedig csak csúszkált, s mire mehetett volna, eleredt az eső, amely végig nagy szerepet játszott az időmérő alakulásában.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
2. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
4. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
6. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
8. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault |
9. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
12. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
13. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault |
15. | Valtteri Bottas* | finn | Williams-Mercedes |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari |
19. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault |
20. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
21. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault |
22. | Esteban Gutiérrez* | mexikói | Sauber-Ferrari |
*váltócsere miatt öt rajthellyel hátrébb sorolták |
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:44.231 | átlag: 182.603 km/ó |
2. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:44.548 | 0.317 mp h. |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:44.595 | 0.364 |
4. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:45.745 | 1.514 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:45.819 | 1.588 |
6. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:45.864 | 1.633 |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:46.030 | 1.799 |
8. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:47.360 | 3.129 |
9. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:48.079 | 3.848 |
10. | Valtteri Bottas* | finn | Williams-Mercedes | 1:48.147 | 3.916 |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:44.437 | |
12. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:44.494 | |
13. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:44.668 | |
14. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:45.655 | |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:45.867 | |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:47.293 | |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:34.293 | |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:34.794 | |
19. | Esteban Gutiérrez* | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:35.117 | |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1:35.157 | |
21. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:36.993 | |
22. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | idő nélkül | |
*Bottas és Gutiérrez váltócsere miatt 5-5 rajthelyes büntetést kap. |
3. SZAKASZ
Az első sorból Hamilton és Ricciardo, a másodikból Rosberg és Magnussen, a harmadikból Alonso és Vergne, a negyedikből Hülkenberg és Kvjat rajtol.
8.02 Ricciardo zseniális, megelőzte Rosberget, de Hamilton őt is felülmúlta, 1:44.231-el az övé a pole.
8.01: Rosberg 1:44.595-tel az élen, hamilton és Ricciardo még gyors körön.
8.00: Ricciardo egy pillanatra megelőzte Hamiltont, de az angol 1:44.762-vel visszaelőzte. Kvjat a falnak csapta a Toro Rossót.
7.59 Egy perccel a vége előtt is túl vizes még a pálya az interekhez. Hamiltonra csak Rosberg lehet veszélyes az esőgumikon.
7.58 Rosberg az esős gumikon maradt, de elfékezte magát, és áthajtott a bukótéren. Van még ideje újabb körre.
7.56 Massa átmeneti gumikat kapott. A 10. helyről kockáztathat. Ricciardo is a zöld oldalú abroncsokat használja.
7.54 Hamilton 1:45.335-tel az élen, Ricciardo feljött a 3. helyre. A boxban a mérnökök az intermediate gumikra váltás lehetőségén tanakodnak.
7.53 Hamilton, Hülkenberg, Vergne és Kvjat a német mögött.
7.52 Rosberg 1:45.550-nel kezdett.
7.50 Esőgumikon a mezőny nagy része.
7.48 Újra esik az eső, elkezdődött a 3. szakasz.
Rosberg, Ricciardo, Alonso, Hamilton, Magnussen, Hülkenberg, Vergne, Bottas, Massa és Kvjat az első tízben.
2. SZAKASZ
„10. hely, megvan a továbbjutás. Ó, mégsem, csak a 11. lettél" – jött az információ Buttonnak.
„12. hely, kiestél" – szólt Vettelnek a mérnöke. „Ja, látom" – jött a lehangolt válasz. A világbajnok végül a 13. helyen zárt.
7.41 Vettel csak a 12. helyre jött fel, éppen Räikkönen mögé. Mindketten kiestek, akárcsak Button, Sutil, Kobajasi és Pérez. A két Toro Rosso az első tízben.
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Ricciardo | 1:30.175 | 1. | Rosberg | 1:42.264 |
2. | Magnussen | 1:30.949 | 2. | Ricciardo | 1:42.295 |
3. | Massa | 1:31.228 | 3. | Alonso | 1:42.805 |
4. | Alonso | 1:31.388 | 4. | Hamilton | 1:42.890 |
5. | Button | 1:31.396 | 5. | Magnussen | 1:43.247 |
6. | Bottas | 1:31.601 | 6. | Hülkenberg | 1:43.658 |
7. | Hamilton | 1:31.699 | 7. | Vergne | 1:43.849 |
8. | Vettel | 1:31.931 | 8. | Bottas | 1:43.852 |
9. | Räikkönen | 1:32.439 | 9. | Massa | 1:44.242 |
10. | Rosberg | 1:32.564 | 10. | Kvjat | 1:44.331 |
11. | Vergne | 1:33.488 | 11. | Button | 1:44.437 |
12. | Sutil | 1:33.673 | 12. | Räikkönen | 1:44.494 |
13. | Kvjat | 1:33.777 | 13. | Vettel | 1:44.668 |
14. | Hülkenberg | 1:33.893 | 14. | Sutil | 1:45.655 |
15. | Pérez | 1:34.141 | 15. | Kobajasi | 1:00.867 |
16. | Kobajasi | 1:34.274 | 16. | Pérez | 1:47.293 |
17. | Chilton | 1:34.293 | |||
18. | Bianchi | 1:34.794 | |||
19. | Gutiérrez | 1:35.117 | |||
20. | Ericsson | 1:35.157 | |||
21. | Grosjean | 1:36.993 | |||
22. | Maldonado | idő nélkül |
7.40 Räikkönen a falnak ütközött a Ferrarival. Sárga zászlót lengettek, lassítaniuk kell a pilótáknak. Belefér-e Vettelnek, hogy így is javítson?
7.39 Vettel újra a pályán, még beleférhet egy mért kör. Rosberg már 1:42.264-gyel az élen.
7.38 Nagyon felszáradt a pálya, de még az intermediate gumikon futnak a pilóták.
7.37 Vettel három és fél perccel a szakasz vége előtt még a boxban, a 13. helyre csúszott vissza.
7.35 Ricciardo érzi a vizes pályát, 1:44.031-gyel az élen. Vettel a boxban várakozik, neki nincs ennyire jó napja.
7.34 Vettel, Pérez, Magnussen, Sutil, Kvjat ás Kobajasi kieső helyen.
7.33 Hamilton 1:44.662-vel az élre ugrott, megelőzve Rosberget és Alonsót. Mindenki gyorsul, még nem ért ide az újabb zápor.
7.32 Ricciardo visszaállt az élre 1:45.655-tel, Bottas a kerékvetőre futva megpördült, majd újraindult. Hamilton egyelőre a 10. helyen.
7.31 Ricciardo 1:46.646-tal megelőzte a Mercedest, de javulnak a köridők, Bottas 1:45.689-et ment. Alonso bejött a 2. helyre, Räikkönen viszont csak a 11.
7.30 Mindenki a pályán, Massa 1:47.160-at ment, Rosberg 1:46.708-at.
7.27 Újabb záporok várhatóak.
7.26 A többség intermediate gumikon van kint, az óvatosabb Kvjat a vizes pályásra szavazott. Előbbinek zöld, utóbbinak kék az oldala.
7.25 Vizes pályán kezdődik meg a 15 perces második szakasz, a DRS-t nem lehet használni. Újdonság, hogy akik a 3. szakaszba jutnak, azokon a gumikon rajtolnak, amellyel a legjobb eredményüket elérik ebben az etapban.
Ez a regula most elméletinek tűnik a vizes pálya miatt.
1. SZAKASZ
Aki mért kört futott, a 107 százalékon belülre került, Maldonado várhatóan méltányosságból elrajtolhat. Az edzés hőse Kobajasi, akit éppen az ilyen bravúrok reményében szerződtetett a Caterham. A váltócsere miatti büntetését követően Gutiérrez rajtol a mezőny végéről.
7.19 Véget ért a szakasz, Gutiérrez már a versenyre tesztel, várhatóan holnap is esni fog.
7.17 Grosjean nagyon mérges, ami nem újdonság a harmadik szabadedzés után. Gutiérrez tesz még egy próbát a csuromvizes pályán, a nagy zivatar után csúszkál is rendesen.
7.14 A szakasz érdemi része véget ért, az esőben már senki sem fog javítani. Chilton, Bianchi, Gutiérrez, Ericsson, Grosjean és Maldonado a kieső.
7.13 Maldonado hiába erőlteti az első mért körében, csak csúszkál a slickeken. Újabb kitérőt tett az egyik bukótérben.
7.11 A lelátón ülők esőkabátot vettek, eleredt a zápor. Maldonado a kavicságyba csúszott, de ki tudott kecmeregni belőle.
7.10 Maldonado kijött a boxból. Kobajasi a 16.helyen áll a két-két Marussia és Lotus előtt, valamint Gutiérrezt is megelőzi.
7.09 Grosjean küszködik a Lotusszal, kicsit kicsúszott, és a legrosszabb kör az övé. De legalább az ő autója megy.
7.08 Alonso a keményebb gumikon elért körével a 15. helyen áll, bejött a boxba lágyakért. Räikkönen a 8. jelenleg.
7.07 Vettel a 6. helyre jött be, Maldonado még a boxban áll.
7.06 Vettel és Maldonado még mért kör nélkül. A Red Bullban átprogramozták a motort reggelre, de az autó a szabadedzésen vezethetetlenné vált tőle.
7.05 Ricciardo 1:30.775-tel az élre repítette a Red Bullt.
7.04 Hamilton 1:31.699-cel kezdett, Massa a lágy gumikon 1:31.549-cel ugrott az élre.
7.03 A mezőny nagy része lágy gumikon van, a Mercedes pilótái a közepesen keményen. A két keverék teljesítménye közötti különbség két-két és fél másodperc körönként.
7.01 A többiek is gyorsan mentek utánuk, bármikor eleredhet az eső, ezért sietnek.
7.00 A két Mercedes egymás mellé állt be a boxutca végén, ott várták az edzés rajtját.
6.58 Lassan kezdődik a 18 perces első szakasz, amelyben a hat leggyengébb időt elérő versenyző esik ki – vagy azok, akik nem futnak mért kört. A
ELŐZMÉNYEK
6.55 A levegő 24 fokos, de a nagy, 60 kilométer per óra körüli szél miatt hűvösebbnek tűnik az idő.
6.52 A Saubernél még lázasan dolgoznak Gutiérrez autóján, amelyben váltót cseréltek. Várhatóan készen lesznek az első szakaszra.
A helyszín: Melbourne, Albert Park A pálya hossza: 5303 méter Kanyarok száma: 16 (6 bal és 10 jobb)Rajt: vasárnap, 7.00 A verseny hossza: 58 kör (307.574 km) Gumitípusok: Közepesen kemény, lágy |
Körrekord: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004) |
Eddigi versenyek Melbourne-ben: 18 |
6.47 A nap sztorija, hogy több versenyző, köztük Jenson Button, Sebastian Vettel és Fernando Alonso is attól tart, hogy a versenyen az üzemanyaggal spórolók az egyenesek végén sokkal lassabbak lesznek, mint mások, ami nagyon balesetveszélyes lehet. Charlie Whiting FIA-versenyigazgató azt mondta, aki ilyen taktikával próbálja meg 100 kilogramm üzemanyaggal teljesíteni a versenyt, csak akkor mehet lassan az egyenesekben, ha meg van róla győződve, hogy senki sincs mögötte.
6.45 Az eddigi leggyorsabb körök alapján Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren, Williams, Force India, Toro Rosso, Sauber, Marussia, Lotus, Caterham az erősorrend. Persze mindez könnyen változhat, főleg, ha esik. Az autókat száraz pályán is alig lehet az úton tartani, hát még ha esni fog!
6.41 A pályától 30 kilométerre van egy erős esőzóna, a nagy szélben éppen a pálya felé tart.
Egy órával az időmérő előtt elkezdett esni az eső, de néhány kövér csepp után elállt, száraz az aszfalt. Viszont az esőfelhők következő hulláma közeleg, jó esély van rá, hogy a kvalifikáció alatt is elered.
Az időmérő előtt eldőlt, hogy Valtteri Bottas és Esteban Gutiérrez 5-5 rajthelyes büntetést kap, mert a harmadik szabadedzésen tönkrement váltójukat ki kellett cserélni.
Az időmérőn az idén több változás is van. Az első szakasz 20 helyett 18 perces, a harmadik 10 helyett 12. A pilóták nem három-három közepesen kemény és lágy gumit kapnak, mint eddig, hanem a lágyból négy áll a rendelkezésükre. Azok, akik a harmadik szakaszba jutnak, a négyből egyet kizárólag a harmadik etapban használhatnak el, nem vihetik a versenyre, és korábban sem kerülhet fel az autóra. Aki kiesik az első két szakaszban, a versenyen vetheti be a negyedik készlet lágy gumit.