A Formula–1-es Malajziai Nagydíj előtt több pilótának is amellett kellett érvelnie, hogy érdekes a sportág új arca, csak meg kell szoknia a közönségnek. Persze a szép szavakért tudni kellett, kit kérdezzenek, nem véletlen, hogy az Autosport magazin Nico Rosberget és Valtteri Bottast, az idénynyitó két hősét kérdezte meg.
„Jót tett az F1-nek az átfogó szabálymódosítás – mondta a melbourne-i győztes Rosberg. – Mindent megkavartak az új szabályok, ráadásul olyan irányba mozdították el a sportágat, amely a szebb jövő felé mutat. Szükség volt rá. Az autó vezetése is élvezetes, nem is veszem észre, hogy lassabb, mint tavaly, megszoktam már.”
PÉNTEK |
3.00–4.30: 1. szabadedzés |
7.00–8.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
6.00–7.00: 3. szabadedzés |
9.00–10.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
10.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők, az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Bottas az első körökben feljött rajtbüntetése után, majd defektet kapott, és ismét átverekedte a mezőnyön, megmutatta, milyen, ha valaki bízik az autójában és a határon autózhat.
„Szuper futam volt, klasszikus versenyzés, még sohasem élveztem ennyire autóversenyt – mondta a finn. – Egyáltalán nem kellett az üzemanyaggal spórolnom, igaz, ebben a biztonsági autó is segített. A gumik is jobbak, mint tavaly, remélem, a nézők is élvezni fogják az új F1-et.”
Malajziában a hőség és a magas páratartalom új kihívások elé állítja a mezőnyt, a motorok hűtése különleges problémát okozhat.
A Red Bullnak a teszteken sok gondja volt a hűtéssel, de ebből semmit sem lehetett tapasztalni Ausztráliában. A világbajnok csapatnak több problémája is van jelenleg, az istálló szerdán ismertette, milyen stratégiával érvel Daniel Ricciardo kizárása ellen az FIA április 14-ei fellebbviteli tárgyalásán. Christian Horner csapatfőnök elmondta, a lényeg, hogy a technikai direktíva nem azonosítható a technikai szabályzattal. Mint ismert, az ausztrál 2. helyezését azért törölték, mert a Red Bull-Renault-ban az üzemanyag áramlása rendszeresen meghaladta a szabályokban rögzített 100 kilogramm per órás mértéket.
„A technikai direktíva néhány vezető személyes véleményének számít, aminek nincs akkora ereje, mint a szabályoknak – mondta Horner. – Tavaly, amikor a Mercedes a Pirellivel tesztelt, éppen azzal az érvvel győzte meg az FIA illetékes testületét, hogy Charlie Whiting véleménye nem mérhető a szabályokban foglaltakhoz. Mi is azzal fogunk érvelni, hogy az autónk mindenben megfelelt a technikai szabályzatban leírtaknak.”
Horner elismerte, hogy az FIA a szabadedzések után javasolta a Red Bullnak, hogy a szövetség műszere alapján adagolja az üzemanyagot, mert szabálytalan mennyiséget mértek.
„Úgy véltük, az FIA műszere hibás és megbízhatatlan, s ahhoz, hogy jól működjön, további teljesítményről kellett volna lemondanunk a már eleve visszafojtott motorunkkal – mondta Horner. – A saját mérőnkben tökéletesen megbíztunk, és úgy véltük, a szabályzatban előírtaknak megfelelően jártunk el. Sepangban nagyon figyelünk erre a részletre, és tárgyalni fogunk az FIA-val. Reméljük, működni fog a mérőnk, nem akarunk még több kellemetlenséget a meghallgatás előtti két versenyen. Azt hisszük, ez a probléma az összes, Renault-motort használó csapatot érinti.”
A helyszín: Sepang, Kuala Lumpur A pálya hossza: 5543 méter Kanyarok száma: 16 (5 bal és 10 jobb) A verseny hossza: 58 kör (310.408 km) Gumitípusok: Kemény, közepesen kemény |
Körrekord: 1:32.582 (Fernando Alonso, Renault, 2005) Tavalyi pole pozíció: 1:49.674 (Sebastian Vettel, Red Bull) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:39.199 (Sergio Pérez, McLaren) Tavalyi dobogó: 1. Sebastian Vettel (Red Bull), 2. Mark Webber (Red Bull), 3. Lewis Hamilton (Mercedes) |
Eddigi versenyek Sepangban: 15 Győzelmek a pole-ból: 8 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Fernando Alonso (2012) 8. |
A Red Bull kizárását követően a McLaren Melbourne-ben dupla dobogóval zárt, és vezeti a konstruktőr-világbajnokságot. Jenson Button szerint nem véletlen, hogy a csapat Ron Dennis visszatérése után ismét elindult felfelé.
„A teszteken kérdeztem a srácokat, milyen érzés, hogy Ron visszatért, és sűrűn látogatja a wokingi központot. Azt mondták, lábujjhegyen kell járniuk, de nincs bajuk ezzel, mert tudják, hogy ez a hatékonyabb módszer, így hamarabb el lehet jutni a csúcsra – mondta Button. – Jó a hangulat a csapatnál, a srácok nem szórakozni járnak a McLarenhez, hanem azért, hogy elvégezzék a dolgukat, amit imádnak, és hatalmas elégtétel számukra, ha sikeresek. Ahhoz, hogy újra nyerjünk, kell Ron közelsége.”
Éric Boullier csapatfőnök is elmondta, mennyire megszállott Dennis.
„Minden apróságra odafigyel, tartja a kapcsolatot az emberekkel, és imád nyerni. Mindenről tudni akar, saját szemmel akarja látni, hogy rendben mennek a munkafolyamatok, igazi felügyelő” – mondta Boullier.
Korábbi csapata, a Lotus ellenkező irányba halad, mint a McLaren, Malajziában a célba érés szinte győzelemmel érne fel Pastor Maldonado és Romain Grosjean számára. A két pilóta szívesebben beszél bármi másról, mint hogy autói gondjait kellene ecsetelni. Grosjean például készségesen válaszolt rá, milyen volt a kapcsolata az idén már a Ferrarinál versenyző Kimi Räikkönennel.
„Csaknem két évig volt a csapattársam, ez idő alatt nagyjából kétszer jutottunk annál tovább, hogy csupán köszönjünk egymásnak. Emlékszem, legutóbb a tavalyi Indiai Nagydíj előtt váltottunk néhány szót. De ez Kimi, köszönsz neki, int egyet, és megy tovább” – mondta Grosjean.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 1 | 1 | 1 | 25 |
2. | Kevin Magnussen | – | 1 | 1 | 18 |
3. | Jenson Button | – | 1 | 1 | 15 |
4. | Fernando Alonso | – | – | 1 | 12 |
5. | Valtteri Bottas | – | – | 1 | 10 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 8 |
7. | Kimi Räikkönen | – | – | 1 | 6 |
8. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
9. | Danyiil Kvjat | – | – | 1 | 2 |
10. | Sergio Pérez | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 33 |
2. | Mercedes | 25 |
3. | Ferrari | 18 |
4. | Williams-Mercedes | 10 |
5. | Force India-Mercedes | 9 |
6. | Toro Rosso-Renault | 6 |