Lewis Hamilton megint uralta az esős időmérő edzést, és újabb pole pozíciójával utolérte az örökranglista 4. helyén Jim Clarkot és Alain Prostot. Clark éppen 50 éve lett brit rekorder, a 33., utolsó rajtelsőségét 1968-ban szerezte meg.
„Hihetetlen, hogy idáig jutottam, nem hittem benne, hogy erre is büszke lehetek egyszer” – mondta Hamilton, aki persze elsősorban azzal foglalkozik, hogy rajtelsőségét győzelemre váltsa, és a melbourne-i kiesése után végre az ő neve mellett is legyen jó néhány világbajnoki pont.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Hamilton az élen Malajziában, a Lotus tovább szenved |
2. szabadedzés: Rosberg az első, de nagyon szoros az élmezőny |
A gumik miatt aggódnak a Mercedesnél |
SZOMBAT |
3. szabadedzés: A két Mercedes állva hagyta a mezőnyt |
Az idény második esős időmérője is Hamiltoné |
VASÁRNAP |
10.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők, az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Vettel: Sz.r az új hang; Button: El lehet menni, ha nem tetszik |
Bottas: Még sohasem élveztem ennyire autóversenyt |
„Nagyon elégedett vagyok a hétvégével, elképesztő volt az időmérő. Elképesztő volt az eső, rengeteg víz állt a pályán, semmit sem lehetett látni, azt sem, merre kanyarodik az út, mikor következik a kanyar. Az utolsó mért körömet inkább be sem fejeztem – mondta Hamilton. – Nekem és a csapatnak is az a legfontosabb, hogy a versenyen pontokat szerezzünk. Jó lehetőség előtt állok, fantasztikus az autó, nagyon remélem, hogy eljutok a célig.”
Az Ausztráliában szintén kieső Sebastian Vettel az első rajtsorból indulhat, pedig az edzés elején úgy tűnt, nincs minden rendben a Red Bull-Renault-val.
„Kicsit felment a pulzusom, amikor azt mondták az időmérő elején, hogy menjek a boxba, mert valami nem jó. Aztán amikor újraindítottuk a kocsit, megszűnt a probléma, és mehettem az utamra – mondta Vettel. – Jó volt vezetni az esőben, de a harmadik szakasz nem volt tökéletes. Jó lett volna még egy kört kezdeni, hiszen többször is hibáztam itt is, ott is. Ám végül pont nem fért bele az időbe, de örülök, mert a tiszta oldalról indulok.”
Nico Rosbergnek két hete szerencsét hozott a harmadik rajtkocka, de elismerte, hogy nem volt elég magabiztos a vizes pályán.
„Az esőgumikon nem éreztem annyira az autót, a fékezési pontokban bizonytalan voltam. A harmadik rajthely így is szép eredmény, azt sem tudjuk, milyen lesz vasárnap az idő” – mondta Rosberg, aki az edzés végén helyet hagyott maga előtt, hogy megkezdje mért körét, s ezzel feltartotta maga mögött Vettelt. Az esetet szóvá is tette Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója.
1. | Hamilton | Mercedes |
2. | Vettel | Red Bull-Renault |
3. | Rosberg | Mercedes |
4. | Alonso | Ferrari |
5. | Ricciardo | Red Bull-Renault |
6. | Räikkönen | Ferrari |
7. | Hülkenberg | Force India-Mercedes |
8. | Magnussen | McLaren-Mercedes |
9. | Vergne | Toro Rosso-Renault |
10. | Button | McLaren-Mercedes |
11. | Kvjat | Toro Rosso-Renault |
12. | Gutiérrez | Sauber-Ferrari |
13. | Massa | Williams-Mercedes |
14. | Pérez | Force India-Mercedes |
15. | Grosjean | Lotus-Renault |
16. | Maldonado | Lotus-Renault |
17. | Sutil | Sauber-Ferrari |
18. | Bottas* | Williams-Mercedes |
19. | Bianchi | Marussia-Ferrari |
20. | Kobajasi | Caterham-Renault |
21. | Chilton | Marussia-Ferrari |
22. | Ericsson | Caterham-Renault |
*Három rajthelyes büntetés Ricciardo feltartásáért |
A negyedik rajtkockát megszerző Fernando Alonsónak óriási mázlija volt, hogy egyáltalán folytatni tudta a körözést az időmérő második szakaszában azt követően, hogy koccant Danyiil Kvjat Toro Rossójával, és a bal első kerékfelfüggesztésének egyik eleme elmozdult. A spanyol nem hibáztatta Kvjatot az ütközésükért, amelyet vizsgálnak a sportfelügyelők.
„Kaotikus időmérő volt, az esőben már csak ilyen a kvalifikáció. Mi még Danyiillal tovább bonyolítottuk az életünket, stresszes volt, hogy meg tudjuk-e javítani időben az autót. Szerencsére a szerelőink kiváló munkát végeztek, méghozzá villámgyorsan. Azt hiszem, világcsúcs, hogy három perc alatt kicserélték a felfüggesztést – mondta Alonso. – Nem hibáztatom Danyiilt, szerintem ugyanannyi szerepünk volt az ütközésben. Én nem láttam őt, csak akkor éreztem, hogy ott van, amikor kanyarodás közben nekimentem. Ő is folytatni tudta, mindketten szerencsések voltunk, és ez a lényeg.”
A sportfelügyelők végül a koccanást versenybalesetnek minősítették, senkit sem büntettek meg. Alonso elmondta, nagyon furcsa volt az autója az ütközés után, az is szerencse, hogy eljutott a boxig.
„Furcsa volt az autó, a jobbra fordító íveket könnyen bevette, balra viszont két kézzel is alig tudtam tekerni a kormányt. Éppen hogy be tudtam menni a boxba, szerencsém volt, de meglett a negyedik rajthely, és talán megengedhetem magamnak, hogy a dobogóról gondolkozzak” – mondta a spanyol.
Nagyobb harag kísérte Daniel Ricciardo és Valtteri Bottas esetét, a finn a második szakaszban a célegyenesre fordulva feltartotta az ausztrált. Bár Ricciardo így is, úgy is továbbjutott, Bottas pedig kiesett, a sportfelügyelők azért megbüntették a finnt, három rajthellyel hátrébb sorolták.
„Nevetséges, amit csinált. Tavaly is előfordult már ilyen vele, nem tudom, miért csinálja, ez nála visszatérő jelenség. Pedig az alacsonyabb kategóriákban úgy éreztem, tiszteljük egymást. A felvezető körén volt, beszélni is fogok vele erről” – mondta Ricciardo, aki a pillanat hevében a csapatrádión sokkal indulatosabb volt („Tüntessétek el előlem ezt a kib...ott Williamst!”).
Valtteri Bottas nem érezte olyan vadnak az esetet.
„Nem működött jól a rádióm, nem tudtam pontosan, hogy hol van. Egyébként meg semmi különös nem történt, mindketten kigyorsítottunk, nyomtuk a gázt egymás mellett. Neki nem is kellett gyors kör, hiszen továbbjutott. A büntetés? Legalább már most elhasználom a balszerencsém nyári kvótáját is. Ha száraz verseny lesz, még így is pontot szerezhetünk mindkét autóval” – mondta a finn, akit Melbourne-ben váltócsere miatt soroltak hátrébb öt rajtkockával.
A McLarennél a szabadedzés után az is kérdéses volt, hogy a két autó elkészül-e az időmérőre. Végül el tudott indulni Jenson Button és Kevin Magnussen, igaz, az első két szakaszból küszködve jutottak tovább – de továbbjutottak, és a harmadik szakaszban némi kockázatot vállaltak, hátha sikerül bravúros rajthelyet szerezni. Magnussen esőgumira váltott és nyolcadik lett, Button viszont bízott a csodában. Tizedik lett, de nem bánta meg.
„Tudtam, hogy az esőgumikon legfeljebb nyolcadik lehetek, ezért úgy éreztem, megér egy próbát az intermediate – mondta Button. – Nem jött össze, de nem gondoltuk, hogy a végén megint ennyire elered az eső. Általában jól választok gumit, most nem ez történt, néha előfordul.”
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Kimi Räikkönen (6.): – Nehéz időmérő volt, de az eredmény nem rossz, jobb, mint az előző versenyen. Az autó jobb, mint Melbourne-ben, de a pálya is más. Meglátjuk, milyen verseny lesz, lehet, hogy sikerül javítani a helyezésemen.
Nico Hülkenberg (7.): – A második versenyen is a mezőny első harmadából rajtolok, ami nagyszerű, elégedettek lehetünk. Megmutattuk, hogy az időjárástól függetlenül az első tízben a helyünk.
Kevin Magnussen (8.): – Az időmérőn lefutottam az útról, valami meghibásodott az autón, s nehéz volt megszerelni. Az esőben nem tudtam, melyik gumi a jobb megoldás, ez a tanulási folyamat része, hogy tapasztalatot szerezzek róla. Az autó jó esőben, ilyen időben jó versenyünk lehet.
Jean-Éric Vergne (9.): – Egymás után a második versenyen indulhatok az első tízből, nagyon boldog vagyok. Nem annyira gyors az autó, de volt egy jó köröm a második szakasz végén.
Danyiil Kvjat (11.): – Nagyon rosszak voltak a látási viszonyok, Alonso nem láthatta, hogy jövök, ezért a kanyarban nekem jött. Kár, hogy a végén kicsúsztam az első tízből, talán túlságosan is óvatos voltam az utolsó mért körömben.
Esteban Gutiérrez (12.): – Sikerült az autót működőképessé tenni, a motor is erősebb már, eltaláltuk a gumik nyomását és az autó egyensúlyát, elégedett vagyok az eredménnyel, több, mint amit vártunk.
Felipe Massa (13.): – Aerodinamika terén még bőven van hová fejlődnünk, egyes kanyarokban nincs elég tapadása az autónak. Megint elmaradtunk a várakozásainktól, ennél azért sokkal jobb az autó, meglátjuk, mi lesz a versenyen.
Sergio Pérez (14.): – Körről körre változott a helyzet, amikor már ráéreztem, milyen az egyik gumitípuson vezetni, a másikra kellett váltani, és újra meg kellett találni a megfelelő hőfokot. A versenyen valahogy előre kell verekednem magam.
Romain Grosjean (15.): – Kellemes meglepetés volt, hogy továbbjutottam az első szakaszból. Ha a második szakaszban nem értjük félre egymást a mérnökömmel, és bejövök friss gumikért, a top tíz is meglehetett volna. Végre érezzük, hogy elindult valami.
Pastor Maldonado (16.): – Sokkal jobb volt ez az időmérő, mint a múlt heti, előreléptünk, nem kérdés. Pénteken még mindkét autóval sok gond volt, ma minden jobban ment. Az időmérő szerencsejáték volt, az első szakasz korai leintése nem hiányzott.
Adrian Sutil (17.): – Arra gondoltunk, várunk, hogy száradjon a pálya, de sajnos a végén megint eleredt az eső. Még így is gyorsultam volna, de akkor meg idő előtt leintették a szakaszt. Nehéz most gyors kört menni az autóval.
Jules Bianchi (19.): – Jó időmérő volt, az energiaátalakító is működött végre, az időjárási körülmények nehézzé tették az edzést, minden az időzítésen múlt.
Kobajasi Kamui (20.): – Jó lenne végre versenyezni is, ha esik, ha nem, szeretnék messzebb jutni, mint Melbourne-ben. Azt tekintve, hogy alig mentünk a szabadedzéseken, az is kisebb csoda, hogy az időmérőn részt tudtunk venni.
Max Chilton (21.): – Bosszantó időmérő volt, egyetlen tiszta kört mentem. Ami a versenyt illeti, felkészültünk a száraz és az esős körülményekre is.
Marcus Ericsson (22.): – Nagyon csúszós volt a pálya, próbáltam kanyarról kanyarra megérezni, hol a határ, és az egyik ív kijáratánál hibáztam. Az autó nagyon összetört, a szerelőknek sok dolguk lesz vele éjszaka, de biztosan helyrehozzák.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:59.431 | átlag: 167.005 km/ó |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:59.486 | 0.055 mp h. |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 2:00.050 | 0.619 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 2:00.175 | 0.744 |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 2:00.541 | 1.110 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 2:01.218 | 1.787 |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 2:01.712 | 2.281 |
8. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 2:02.213 | 2.782 |
9. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 2:03.078 | 3.647 |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2:04.053 | 4.622 |
11. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 2:02.351 | |
12. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 2:02.369 | |
13. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 2:02.460 | |
14. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 2:02.511 | |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 2:02.756 | |
16. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 2:02.885 | |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 2:02.074 | |
18. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 2:02.131 | |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 2:02.702 | |
20. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 2:03.595 | |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 2:04.388 | |
22. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 2:04.407 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 1 | 1 | 1 | 25 |
2. | Kevin Magnussen | – | 1 | 1 | 18 |
3. | Jenson Button | – | 1 | 1 | 15 |
4. | Fernando Alonso | – | – | 1 | 12 |
5. | Valtteri Bottas | – | – | 1 | 10 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 8 |
7. | Kimi Räikkönen | – | – | 1 | 6 |
8. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
9. | Danyiil Kvjat | – | – | 1 | 2 |
10. | Sergio Pérez | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 33 |
2. | Mercedes | 25 |
3. | Ferrari | 18 |
4. | Williams-Mercedes | 10 |
5. | Force India-Mercedes | 9 |
6. | Toro Rosso-Renault | 6 |